Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Ata » 4. jan 2019, 15:32

didaa skrev:Det er jo også naturligt at man stiller sig nysgerrigt og er oprigtigt interesseret i hinandens behov. For det bedste er uden tvivl at man får afstemt, istedet for at rammerne bliver for firkantede, og så begynder de forskellige parter at lægge alt muligt i det som kunne være undgået. Men det kræver i min optik mere at man kommunikerer og spørger interesseret end at man er medlem af flinkeskolen. Det og at man så øver sig på at lade være med at fortolke og overtænke alting, samt vide at ethvert valg har konsekvenser. Spørg dig selv hvad der er vigtigst, det er nogen gange nødvendigt når man skal prioriterere.

Jeg er sådan set enig, men når modparten er utroligt svær at snakke åbent med, så bliver det pludselig svært ikke at havne i den overfortolkende grøft, i et desperat forsøg på ikke at gøre noget, som fornærmer/skræmmer/såret den anden.
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf sansera » 4. jan 2019, 18:44

Ata skrev:
Anlewi skrev:Hvor gammel er dit barn?
Jeg tænker at en god indgangsvinkel ville være “vi savner dig når vi holder fødselsdag og X er begyndt at spørge til dit fravær” (hvis det forholder sig sådan)

Hun fylder 7 år denne gang. Og her til morgen blev hun lidt ked af, at der kun kommer to gæster på dagen. Men hun har indtil videre ikke helt regnet ud, at det jo er morfar (og kone) selv, der bestemmer hvornår han rejser væk...

Men altså - vil jo heller ikke give ham dårlig samvittighed... Omvendt kan det jo også være, at han tænker vi er ligeglade... :gruble:


Altså jeg ville nok vælge at lade fokus være på det, som du reelt kan gøre noget ved. Planlæg den egentlige fejring af fødselsdagen til en dag, hvor dem der betyder noget for barnet kan være til stede.
Selve dagen fejre i så dom familie, barnet vælger aktivitet (svømmehallen/ legeland / zoo / biograf / what ever) og aftensmad, men der kommer ikke gæster på dagen.
Det er den tradition vi køre med herhjemme, fordi vires datter er født midt i sommerferie, både familie og venner er ofte væk og det er alle skolekammeraterne også. Det betyder, at vi fejrer med andre en anden dag og det har hun aldrig haft svært ved at forstå, for selve dagen er hun i centrum og hygger sig og får lov til at vælge dagsorden ret frit. Nu hvor hun er 10 er det faktisk ofte den del, som hun glæder sig mest til.
8
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf avdotja » 4. jan 2019, 19:39

Jeg tror det er de færreste der tager hensyn til helt almindelige fødselsdage, når de planlægger en rejse og jeg synes absolut heller ikke det er noget man kan forvente.

Men jeg synes fint at man kan tilkendegive at man gerne så at de var der og spørge om der var mulighed for at de kunne deltage næste år, hvis fødselsdagen feks blev rykket frem til weekenden før.

For mig personligt, ville det være vigtigt at komme med en imødekommelse, feks i form af et tilbud om fremrykning af fødselsdagen så det passede bedre ind i deres planer, så det ikke bare var dem der skulle flytte sig for at tilgodese mine behov.

At de er pensionister og dermed “bare” kan holde ferie på et andet tidspunkt (som enkelte debattører har hentydet til) synes jeg er et dårligt argument. At man ikke har et arbejde (om det så skyldes arbejdsløshed, pension eller et aktivt valg) betyder ikke at ens tid er mindre vigtigt end dem der har job.
7
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Sangius » 4. jan 2019, 19:49

Jeg synes det er helt fint at italesætte, uden at det skal være anklagende eller overhovedet negativt. Jeg ville da gerne vide, hvis mit barnebarn savnede mig til fødselsdage.
Det skal selvfølgelig være helt åbent for dem at rejse når de vil, men det er da kun helt OK at høre, om de gerne vil med til fødselsdag på dagen næste år, da barnebarnet har udtrykket et savn af dem på dagen. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Mani » 4. jan 2019, 19:51

Jeg synes det ville være fint at nævne, når det gør dig ked af det.
Jeg er ikke selv vokset op med familiefødselsdage og vores familie er spredt over hele landet, så vi har heller aldrig holdt det for drengene. Jeg ville derfor heller ikke selv tænke det var en ting. Men hvis jeg vidste, at det var vigtigt for andre i min familie ville jeg helt klart tage hensyn (vi besøger f.eks. altid min mor og mine svigerforældre på deres fødselsdage/weekenden tæt på, fordi de betyder meget for dem).
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Avino » 4. jan 2019, 20:07

Jeg forstår sagtens dit dilemma, Ata.
Kan forstå at du i mange år har negligeret, hvor vigtigt det har været for dig, at din far har prioriteret sin rejse- i stedet for at være med til din datters fødselsdag.
Jeg kunne aldrig negligere mit barnebarns fødselsdag. Aldrig. Men, det kommer jo an på, hvilket tilhørsforhold der er, mellem morfar og din datter.
Hvor meget er I/de sammen i dagligdagen? For hvis de er sammen i dagligdagen, så gør det måske ikke så meget ?
Jeg er ikke pensionist (endnu). Jeg har altid været til mit første barnebarns fødselsdag. I Marts.
Fordi jeg har haft fri og selvfølgeligt ønsket det.
Mit andet barnebarns fødselsdag har ligget sådan, at det har været i weekender, hvor jeg ikke kunne tage fri.
Det har gjort mig så ondt, men vi har gjort sådan, at vi har facetimet på dagen. Jeg har set hende åbne gaven/gaverne fra mig og så har hun haft det fint med det.
Kunne det gøres på den måde, evt ?
1
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Sorenspige » 4. jan 2019, 20:39

Jeg har ikke sagt noget til min far, fordi jeg ikke ønsker, at de kommer af pligt.

Om sommeren holder vi ofte fødselsdag i slutningen af ferien, hvor de så er med, men med min dreng er de ofte væk i flere af weekenderne omkring dagen, og jeg vil ikke vente flere uger på at holde hans fødselsdag (det rammer så også ind i andre fødselsdage i familien).
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Ata » 5. jan 2019, 08:16

avdotja skrev:Jeg tror det er de færreste der tager hensyn til helt almindelige fødselsdage, når de planlægger en rejse og jeg synes absolut heller ikke det er noget man kan forvente.

Men jeg synes fint at man kan tilkendegive at man gerne så at de var der og spørge om der var mulighed for at de kunne deltage næste år, hvis fødselsdagen feks blev rykket frem til weekenden før.

For mig personligt, ville det være vigtigt at komme med en imødekommelse, feks i form af et tilbud om fremrykning af fødselsdagen så det passede bedre ind i deres planer, så det ikke bare var dem der skulle flytte sig for at tilgodese mine behov.

At de er pensionister og dermed “bare” kan holde ferie på et andet tidspunkt (som enkelte debattører har hentydet til) synes jeg er et dårligt argument. At man ikke har et arbejde (om det så skyldes arbejdsløshed, pension eller et aktivt valg) betyder ikke at ens tid er mindre vigtigt end dem der har job.

De rejser 4-5 gange om året og det er ikke nødvendigvis på en bestemt ugedag (fx lørdag til lørdag) så på den vis er deres rejser jo noget mere hyppigt forekommende end mit barns fødselsdag. Så jeg kan ikke forstå, hvorfor rejser naturligt skulle rangere over fødselsdage i vigtighed...
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Ata » 5. jan 2019, 08:19

Tak for alle jeres andre svar. De bekræfter mig da i det mindste i, at det er kompliceret.

Jeg tror beslutningen bliver at jeg forsøger mig med en anden model næste år hvor jeg tidligt melder en dato ud, med et budskab om at vi gerne vil have dem med, men at de også skal have frihed til deres rejse. Så må vi sehvad der sker.
6
didaa
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf didaa » 5. jan 2019, 09:11

Ata skrev:
avdotja skrev:Jeg tror det er de færreste der tager hensyn til helt almindelige fødselsdage, når de planlægger en rejse og jeg synes absolut heller ikke det er noget man kan forvente.

Men jeg synes fint at man kan tilkendegive at man gerne så at de var der og spørge om der var mulighed for at de kunne deltage næste år, hvis fødselsdagen feks blev rykket frem til weekenden før.

For mig personligt, ville det være vigtigt at komme med en imødekommelse, feks i form af et tilbud om fremrykning af fødselsdagen så det passede bedre ind i deres planer, så det ikke bare var dem der skulle flytte sig for at tilgodese mine behov.

At de er pensionister og dermed “bare” kan holde ferie på et andet tidspunkt (som enkelte debattører har hentydet til) synes jeg er et dårligt argument. At man ikke har et arbejde (om det så skyldes arbejdsløshed, pension eller et aktivt valg) betyder ikke at ens tid er mindre vigtigt end dem der har job.

De rejser 4-5 gange om året og det er ikke nødvendigvis på en bestemt ugedag (fx lørdag til lørdag) så på den vis er deres rejser jo noget mere hyppigt forekommende end mit barns fødselsdag. Så jeg kan ikke forstå, hvorfor rejser naturligt skulle rangere over fødselsdage i vigtighed...


Allerførst så synes jeg det er en god konklusion du er kommet frem til (svarer lige på dit sidste indlæg).

I forhold til ovenstående, så tror jeg du er nødt til at indse at rejser hos de fleste mennesker vil rangere højere end andre børns fødselsdage, og det kan også gælde bedsteforældre. For det første har de også behov for planlægning og at vide hvad der skal ske, for det andet har de været vant til at det holdes på et andet tidspunkt, og for det tredje, så er det jo ikke deres barn. Så at planlægge en rejse efter at man kan fejre nogen på lige præcis fødselsdagen virker lidt stramt i mine øjne.

Det er klart at det havde været meget nemmere hvis morfar havde meldt ud "kære Ata, vi planlægger at rejse på det og det tidspunkt, men vi ved også at vi så kommer til at gå glip af vores barnebarns fødselsdag, hvilket vi er meget kede af, da hun kommer i første række for os". Men det er sjældent at nogen af os er så specifikke i vores udmeldinger, sådan at man ikke kommer i tvivl om omsorgen og kærligheden. For dit dilemma lugter jo lidt af, at det faktisk er det der sker. For hvordan kan man overhovedet prioritere noget andet over sine børnebørn, man burde sætte dem først osv. osv. Sådan kan vi allesammen gå og have alle mulige uskrevne regler for hvordan andre bør være, og kun blive skuffede. Begynder man så at sammenligne med hvordan andre bedsteforældre er, så kan man se alle pragteksemplarerne, og så gør det først ondt. Her handler det selvfølgelig også om hvor meget de ses i forvejen, og hvordan relationen ellers er.

Faktum er at din far måske har svært ved det, han har også svært ved at tale om det, men jeg er lige ved at sige at hvo intet vover intet vinder. Start med at øve dig nu og tal med din far, også selvom det kræver mod og du selvfølgelig sætter noget på spil. Sådan er det når vi åbner op for de emner, men det vil føles rigtig godt bagefter.
3
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Zombie » 5. jan 2019, 13:00

Jeg synes, der er forskel på, at det sker nogle gange, at de ikke kan komme til fødselsdagen og så, at de faktisk overhovedet ikke er med, som i "aldrig", fordi de hver eneste år er skredet ud af landet.

Det virker helt absurd på mig, at det dels skulle være helt legitimt ALDRIG at deltage i sit ene barnebarns fødselsdag og dels at folk herinde kan argumentere for, at en ferie rangerer højere end fødselsdag, når det betyder at man aldrig har været til en fødselsdag hos en i den allernærmeste familie.
Hvor gammel var hun nu, 7 år?

Jeg havde set i kalenderen allerede nu, hvordan fødselsdagen lå næste år og så havde jeg inviteret dem et år forud (fx i den mest passende weekend). Og jeg havde sagt, at jeg forventede at se dem - og jeg må tilstå, jeg er ligeglad med, om de gør det af pligt, for helt ærligt deltager jeg også i tante Odas fødselsdag af pligt, fordi jeg ved det gør hende glad. På samme måde som tante Oda slæber sig til København og deltager i min, og det er JEG glad for.
Hvis det hele kun skal handle om lyst, så ender man med ar vælge hinanden fra i en grad, hvor man ikke engang inviterer hinanden til det sjove, fordi man er gledet fra hinanden.
11
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Zombie » 5. jan 2019, 13:03

Og kan han ikke lide traditionelle fødselsdage, kunne han tage med ud om aftenen og deltage ved at spise running sushi eller hvad ungerne nu kan lide, hvor det kun var børn, forældre, ham og hans kone. Så bliver hun jo stadig fejret, men bare helt at melde sig ud, det synes jeg ikke duer.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Misantropen » 5. jan 2019, 15:59

Ata skrev:Tak for alle jeres andre svar. De bekræfter mig da i det mindste i, at det er kompliceret.

Jeg tror beslutningen bliver at jeg forsøger mig med en anden model næste år hvor jeg tidligt melder en dato ud, med et budskab om at vi gerne vil have dem med, men at de også skal have frihed til deres rejse. Så må vi sehvad der sker.

Vil du ikke snakke med ham om at du savner hans interesse inden?
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf avdotja » 5. jan 2019, 19:28

Jeg ville selv kun blive glad for at høre at jeg var ønsket til en given fødselsdag - også selv om det lå på et tidspunkt hvor jeg altid var ude at rejse. Men medmindre det drejede sig om en stor, rund fødselsdag eller på anden vis var noget ekstraordinært, skulle jeg virkelig være komplet ligeglad med rejsedagene, før det ville ændre noget (og det kan jo også meget vel være at de er og at de bare rejser på det tidspunkt fordi det er det de altid har gjort).

Men hvis det blev meldt ud som et “jeg forventer at du selvfølgelig tilsidesætter ferie (eller andre planer du måtte have) for at kunne deltage i den her ikke-noget-særlige-hverdagsfejring-af-en-tilfældig-fødselsdag” så ville jeg da helt sikkert blive væk i ren trods - uanset hvor lidt det faktiske rejsetidspunkt så betød for mig. Den slags flabethed ville jeg aldrig belønne.

Og det er ikke fordi jeg ikke selv deltager i visse familiebegivenheder, af pligt snarere end lyst, fra tid til anden og ville såmænd også gerne gøre en ekstra indsats for at tilrettelægge ferien så jeg kunne komme til større ting. Men en helt almindelig, standard familiefødselsdag, hvor man bare mødes til en bolle og noget aftensmad, er ikke noget jeg nogensinde kommer til at planlægge mine ferier omkring. Og at forvente at andre sørger for at være i landet, så de har muligvis for at deltage, hører ingen steder hjemme i min bog.
4
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf avdotja » 5. jan 2019, 19:32

Misantropen skrev:
Ata skrev:Tak for alle jeres andre svar. De bekræfter mig da i det mindste i, at det er kompliceret.

Jeg tror beslutningen bliver at jeg forsøger mig med en anden model næste år hvor jeg tidligt melder en dato ud, med et budskab om at vi gerne vil have dem med, men at de også skal have frihed til deres rejse. Så må vi sehvad der sker.

Vil du ikke snakke med ham om at du savner hans interesse inden?

Men gør hun det? Det er mit indtryk at de jævnligt ses og har en del at gøre med hinanden, hun så bare også at de gerne var med til datterens fødselsdag.

Men jeg synes også fint det kan nævnes allerede når de kommer hjem. Præcis på den måde Ata selv foreslår, hvor hun nævner at de gerne så at de var der på dagen, men uden noget forventningspres.
0

Tilbage til "Livets forhold"