Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Ieatmars » 8. jan 2019, 17:37

Min veninde fandt igår ud af at hendes kæreste har gæld på over en halv million kroner fra diverse kredit lån steder! Og at han har svindlet bl.a. lavet falske dokumenter, for at kunne få adgang til at tage hurtige lån.

Det er så dumt, og hun har forladt ham pga han har misbrugt hendes nemid bag hendes ryg og han prøvet i sidste uge at tage et lån på 30.000 kroner :tie:

Så er mit spg: hvad sker der for en der har gæld hos RKI i 15 steder på ca 500.000 kroner?

Bliver han ikke straffet af aldrig at betale de gæld tilbage?
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Lys » 8. jan 2019, 17:44

Vi har ikke længere gældsfængsel, så en stor gæld i sig selv er ikke strafbart - kun meget dyr. Og konsekvenser kan jo være, at han ikke får mulighed for at låne til bolig eller bil så længe han har gæld.

Hvis han har svindlet ved at forfalske dokumenter, kan han selvfølgelig straffes for det, hvis han bliver politianmeldt og der bliver rejst en sag.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf DenBruneMunk » 8. jan 2019, 17:46

Se luksusfælden, så giver det bedre indsigt.

Har manden snydt med papirer , så er det dokument falsk, og kan dømmes i en ret, og er strafbart, der skal dog være en sigtelse fra politiet og først, nogen som anklager personen.

Er registrering i RKI, på grund af misvedligehold, så kan man vist ikke straffes, udover indgå forlig og betale 1kr eller sådan , hvis man er hård og kan forhandle det igennem. Kommer man så nogensinde ud? Kun hvis man erklæres insolvent, og får eftergivet sin gæld, det har staten gjort for flere for nyligt, og folk med større gæld til dem, måske var personen imellem dem, så er der kun 14 steder tilbage :)
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Tanten » 8. jan 2019, 17:48

Man kan godt stå i Experian, som RKI hedder i dag, hele sit liv. I så fald kan man ikke optage lån eller købe noget på afbetaling. Med mindre man søger og får gældssanering, vil man blive kaldt i fogedretten med jævne mellemrum af sine kreditorer og kan miste sine ejendele, hvis det vurderes, at de kan indbringe penge, der kan dække dele af gælden.

Dokumentfalsk er strafbart, og jeg synes da, din veninde skal politianmelde ham for at misbruge hendes Nemid. Bed hende ændre sine koder med det samme og evt også få et nyt betalingskort.
Senest rettet af Tanten 9. jan 2019, 09:50, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Ieatmars » 8. jan 2019, 17:53

Han blev anmeldt og fik en plet i hans straffeattest for 1 år siden + han fik en betinget dom. Han skal holde sig fra kriminalitet i 2 år. Jeg forstår ikke hvorfor vi ikke har stramme regler i Danmark. Han kan jo i princippet blive ved?

Men så er det vel også svært at finde job med sådan en plet?
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Akehurst2 » 8. jan 2019, 17:54

Man bliver ikke straffet bare for at have gæld. Gældsfængsel blev afskaffet i 1872: http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_ ... C3%A6ngsel

Man kan straffes hvis man begår eller forsøger at begå dokumentfalsk eller bedrageri for at optage mere gæld, som med misbrug af nemIDm, men det er bedrageriet/dokumentfalsk, der straffes her, ikke selve det at optage gæld.

Det er også strafbart at 'ved urigtige foregivender angående betalingsevnen skaffe sig eller andre lån eller kredit med den følge, at formuetab dermed påføres' - altså at få nogen til at låne sig penge ved at lyve om, hvorvidt man kan betale tilbage.

Man kan også straffes for skyldnersvig, hvis man forsøger at unddrage sig at betale gæld eller forfordeler kreditorer.

Men generelt, så er livstid i RKI bare noget, der er ubelejligt for den pågældende, der ikke kan optage lå, tegne abonnementer mv. Det er ikke strafbart.
0
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Ieatmars » 8. jan 2019, 17:54

Hun har ændret alt, hun får et nyt betalingskort til sommer fordi den udløber, så det venter hun med..
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Akehurst2 » 8. jan 2019, 17:55

Ieatmars skrev:Hun har ændret alt, hun får et nyt betalingskort til sommer fordi den udløber, så det venter hun med..


Det er dumt at vente med. Et betalingskort er rigtig nemt at misbruge, hvis en hjemmeside ikke bruger Verified by Visa. Hun skal få det lukket og få et nyt.
11
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Ieatmars » 8. jan 2019, 18:00

Nåå nu forstår jeg hvad du mener, ja okay jeg tager snakken op med hende i nat!
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Buller » 8. jan 2019, 23:34

Og så skal hun gå ind og ændre så man ikke kan logge ind på hendes nem id vha CPR nummer. Kun vha det alias hun selv vælger.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Akehurst2 » 9. jan 2019, 08:28

SurSødSovs skrev:
Tanten skrev:Man kan godt stå i Expedia, som RKI hedder i dag, hele sit liv. I så fald kan man ikke optage lån eller købe noget på afbetaling. Med mindre man søger og får gældssanering, vil man blive kaldt i fogedretten med jævne mellemrum af sine kreditorer og kan miste sine ejendele, hvis det vurderes, at de kan indbringe penge, der kan dække dele af gælden.

Dokumentfalsk er strafbart, og jeg synes da, din veninde skal politianmelde ham for at misbruge hendes Nemid. Bed hende ændre sine koder med det samme og evt også få et nyt betalingskort.


Man kan kun stå der fem år for den samme gæld. Så for at stå der hele livet skal kontinuerligt oprette ny gæld og misligholde den.


Ja. Og det lyder som om, ham her nok skal klare den lille udfordring.
3
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Tanten » 9. jan 2019, 09:57

SurSødSovs skrev:
Tanten skrev:Man kan godt stå i Expedia, som RKI hedder i dag, hele sit liv. I så fald kan man ikke optage lån eller købe noget på afbetaling. Med mindre man søger og får gældssanering, vil man blive kaldt i fogedretten med jævne mellemrum af sine kreditorer og kan miste sine ejendele, hvis det vurderes, at de kan indbringe penge, der kan dække dele af gælden.

Dokumentfalsk er strafbart, og jeg synes da, din veninde skal politianmelde ham for at misbruge hendes Nemid. Bed hende ændre sine koder med det samme og evt også få et nyt betalingskort.


Man kan kun stå der fem år for den samme gæld. Så for at stå der hele livet skal kontinuerligt oprette ny gæld og misligholde den.


Tak for info.

Man skylder dog stadig pengene men kan efter de 5 år oprette ny gæld - selvom listen med steder, man kan låne, nok skrumper gevaldigt.
0
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Ieatmars » 9. jan 2019, 10:31

Hun ringet til mig i morges og fortalte mig at hun fik ramt på ham på en anden måde. Idioten havde lejet et udstyr på 50.000 kroner, som han betalte et par tusind til (per måned) ~ den har han solgt! Og det er ulovligt da det ikke er hans. Hun ringet til firmaet og de sagde at de havde prøvet at få fat på ham i 6 måneder + besøge ham for at sikre den ikke er blevet solgt, el lign. Hun fortalte dem det men forblev anonymt på telefonen. Og de sagde at de vil tage den derfra og at hun har været en kæmpe hjælp.

Han har allerede en plet på straffeattesten og betinget dom / han har allerede gjort noget ulovligt indenfor 2 år,

Min veninde mener det er nok til at han kan komme i fængsel.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf DenBruneMunk » 9. jan 2019, 10:42

Ieatmars skrev:Han har allerede en plet på straffeattesten og betinget dom / han har allerede gjort noget ulovligt indenfor 2 år,

Min veninde mener det er nok til at han kan komme i fængsel.

Dit oprindelige spørgsmål løses dog ikke af hans fængselsdom, han vil fortsat være i det system, også selvom han dømmes.
0
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Hvad sker der hvis man er i RKI hele sit liv?

Indlægaf Ieatmars » 9. jan 2019, 10:44

DenBruneMunk skrev:
Ieatmars skrev:Han har allerede en plet på straffeattesten og betinget dom / han har allerede gjort noget ulovligt indenfor 2 år,

Min veninde mener det er nok til at han kan komme i fængsel.

Dit oprindelige spørgsmål løses dog ikke af hans fængselsdom, han vil fortsat være i det system, også selvom han dømmes.


I know, men jeg mener også at hans liv bliver noget af en udfordring i fremtiden med at finde job, købe hus, osv? :gruble:
0

Tilbage til "Livets forhold"