Børn med til "voksenfester"?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf JoyNips » 19. jan 2019, 19:56

Farfars 60-års, model “suppe, steg og is” synes jeg er helt okay, også selvom nogle sikkert bliver lidt tipsy og sætter et spil ild-kroket igang.
Taler vi en fest til den lyse morgen i vennekredsen med høj musik, råben istedet for samtale, ryger-hjørne i køkkenet osv, så nej. Den slags skal mit barn ikke med til.

Jeg brød mig iøvrigt ikke selv om at se mine forældre berusede da jeg var barn.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf MOGA » 19. jan 2019, 19:56

Jeg er også barn af 80’erne og har været med til diverse runde fødselsdage, nytårsaftner og andre lejligheder, hvor der er blevet gået til stålet. Men det har aldrig været ubehageligt, kun hyggeligt. Måske fordi det ikke var alle omsorgspersoner, der drak sig i hegnet på en gang. Fx min mors 40 års fødselsdag, hvor begge mine forældre, min farfar og mange andre blev godt berusede, men hvor min mormor og farmor tog min bror og jeg med hjem, da det blev sent. Det husker jeg på ingen måde som ubehageligt. Og der har aldrig været ølbong, antydning af stoffer eller lignende, bare vin, cognac, baileys, campari, screwdriver og hvad man nu ellers drak :D

Men der er jo ingen garantier. Min sidste runde fødselsdag blev holdt som havefest om eftermiddagen med venner, veninder, børn, familie osv., men det forhindrede ikke en bestemt person i at drikke sig meget fuld og stå at råbe grimme ting. Hende så jeg så ikke derefter.
2
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf zembra1986 » 19. jan 2019, 20:03

TomKah skrev:
zembra1986 skrev:Jeg var som barn udsat for mange fester og deraf meget fulde mennesker, og jeg brød mig absolut ikke om det, og jeg er heller ikke i tvivl om at det er medvirkende til, at jeg har udviklet en ret angst og bekymrings præget personlighed........noget jeg stadig kæmper med den dag i dag.

Druk (ikke bare sidde og hygge med drinks uden at blive stang visen) og børn, hører ikke sammen.


Nu kan det godt være at jeg bliver meget direkte - men har din relation til dine forældre været tryg?
For mig er det også virkelig noget der skal høre sjældenhederne til. Jeg ville ikke synes om at mine børn skulle se mig fuld ofte. Men en enkelt gang er ok, fordi jeg stoler på at det ikke ville gøre relationen utryg for dem pga vi var en god relation.


Jeg voksede op hos min mor, og nej, mit forhold til min mor var aldrig specielt trygt (min far har kun været en meget lille del af min opvækst - ser ham ikke længere)

Kan godt være det også har noget at sige.......at jeg ikke på noget tidspunkt havde det tillidsforhold til min mor (eller far for den sags skyld).....helt sikkert.
0
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Nuttede-Nuser » 19. jan 2019, 20:15

Ata skrev:
Tibbler skrev:Det kommer vel lidt an på, hvordan man definerer "voksenfest" :gruble:

Det er fint hvis f.eks. de voksne sidder ved bordet og taler og drikker alkohol - Stille og roligt, mens børnene laver noget andet; leger eller ser tv.

En voksenfest med druk, dans, larm osv ville jeg aldrig tage mine børn med til.

Vi taler en fest med høj musik, drinks - og sågar ølbong... Altså, ikke hvor man sidder ved et bord.


Sådan en fest vil mine børn aldrig blive udsat for. Et par drinks for meget til at kører hjem, jo jo bevares, hvis der ellers er en voksen i selvskabet der stadig kan tage vare på børnene. Men det andet vil jeg aldrig give lov til. Jeg kan huske de fester min far holdt da jeg var bare. Folk der knaldede, brækkede sig, skændtes og generelt vare var for fulde til at sanse verden omkring sig. Og to børn på 5 og 10 der selv kunne gå i seng når de blev trætte. Når jeg stod op sent om natten for at tisse eller kigge til min søster var der stadig gang i den. Det var så utrygt at være i. Dagen efter blev det altid omtalt som noget sjovt og hyggeligt, men for mig var det det stik modsatte.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Ata » 19. jan 2019, 20:18

Spændende at høre jeres meninger og erfaringer. Det viser vist at det er svært at generalisere om...
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf ajnaM » 19. jan 2019, 20:21

Nuttede-Nuser skrev:
Ata skrev:
Tibbler skrev:Det kommer vel lidt an på, hvordan man definerer "voksenfest" :gruble:

Det er fint hvis f.eks. de voksne sidder ved bordet og taler og drikker alkohol - Stille og roligt, mens børnene laver noget andet; leger eller ser tv.

En voksenfest med druk, dans, larm osv ville jeg aldrig tage mine børn med til.

Vi taler en fest med høj musik, drinks - og sågar ølbong... Altså, ikke hvor man sidder ved et bord.


Sådan en fest vil mine børn aldrig blive udsat for. Et par drinks for meget til at kører hjem, jo jo bevares, hvis der ellers er en voksen i selvskabet der stadig kan tage vare på børnene. Men det andet vil jeg aldrig give lov til. Jeg kan huske de fester min far holdt da jeg var bare. Folk der knaldede, brækkede sig, skændtes og generelt vare var for fulde til at sanse verden omkring sig. Og to børn på 5 og 10 der selv kunne gå i seng når de blev trætte. Når jeg stod op sent om natten for at tisse eller kigge til min søster var der stadig gang i den. Det var så utrygt at være i. Dagen efter blev det altid omtalt som noget sjovt og hyggeligt, men for mig var det det stik modsatte.



Det er der vist ingen, der synes er ok.
10
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf godtnavn » 19. jan 2019, 20:22

Jeg kommer til at tage min datter med til "voksen fester" f.eks. bryllup i vennekredsen, der er det dog ikke ølbong-agtigt, sådanne fester forbinder jeg mere med teenagefester end voksenfester ;) Men jeg kunne ikke drømme om selv at drikke mig fuld når jeg har mit barn med. Der er også folk i både min og manden familie der drikker for meget (et fåtal heldigvis) til familiefesterne, og det tænker jeg ikke mit barn tager skade af, så længe jeg og manden ikke er nogle af dem.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Fru Sunshine » 19. jan 2019, 20:29

Mine forældre holdt masser af fester, mens vi var børn. Jeg syntes, at min far var vildt pinlig, når han var beruset, men så heller ikke mere.
Vi deltog sammen med alle de andre børn, og når det var hjemme, gik vi jo bare på vores værelser, når vi ikke gad mere.

Til familiefesterne endte det gerne med, at min kusine og jeg lå og sov under hvert vores bord, mens de voksne dansede og hyggede sig.
Det var sjovt og hyggeligt, men jeg havde også altid min mor, der aldrig var fuld, når vi var med. Kun lettere overrislet, når vi var derhjemme.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf IrmaPigen » 19. jan 2019, 21:18

Da jeg var barn, rendte vi børn blot rundt og legede med ved festerne indtil vi dejsede om at træthed et eller andet sted.

Det var typisk til nytår, hvor der var sammenskudsgilde med bowle, spisning ved langbord, dans osv.

Der var i slut 70'erne, første halvdel af firserne.

Jeg har ikke taget skade. Men der var ikke hverken stoffer eller ølbon.
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Mani » 19. jan 2019, 21:27

Vi fik børn væsentlig før de øvrige i vennekredsen. Så vores drenge har sovet, mens vi festede med vennerne. Jeg drikker max 2 genstande på en aften nu, men de har også set deres far og vores venner berusede - dog aldrig væltene rundt, brække sig eller med ølbong. Og max 1-2 gange om året.

De er 14 og 16 nu og deltog med deres venner i vores sommerfest. Ingen af dem drikker alkohol endnu - og vi henter aldeles ædru drenge fra efterskolefester. De har simpelthen ikke lyst endnu - og siger jeg jo fint fedter uden at drikke.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Misantropen » 19. jan 2019, 22:01

Ata skrev:Spændende at høre jeres meninger og erfaringer. Det viser vist at det er svært at generalisere om...

Ja, egentlig.

Jeg ville umiddelbart finde det mere røvsygt og unødvendigt for børn at være med til den type sammenkomster hvor "festen" foregår ved et bord med typiske tørre og alvorlige samtaleemner for voksne.

Men hvad man forbinder med fest har klart noget at sige. Hvis det har været forbundet med ubehag for en selv forstår jeg godt man ikke vil udsætte sine børn for det samme. Og så er det egentlig lige meget om det er fest én gang om ugen eller én gang om året.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf hotlips » 20. jan 2019, 04:19

Det vil virkelig være en undtagelse hvis jeg skulle til fest og så få min dreng passet, det ville være fordi vi skulle på bodega eller det var noget med at rende rundt i byen om natten eller lignende.
min familie har ikke altid opført sig skide smart men vi har været med til alle fester, det har de andres børn der blev født en del senere end os også og vi har syntes det var vildt skægt, fester i min mors side af familien er med fadølsanlæg og dans hele natten.
Det er jeg ikke i tvivl om min dreng også ville elske, men efter jeg har fået ham blev der meget pludseligt inviteret til familiefester uden børn og det er med til at vi ikke længere ser dem, jeg har, uden det nogen sinde har været en sur pligt, danset med børn i alle størrelser og som regel også været den der også stod for at høre ungerne om der var noget de gerne ville høre af musik og ofte passet dem hvis forældrene havde tømmermænd dagen efter.

Helt generelt gider jeg ikke rigtig hvis vi ikke kan komme til fest sammen, jeg har ikke selv oplevet en eneste gang i min barndom at der var fester vi ikke måtte være med til og det er for mig så mange kræfter det koster i flere dage frem at jeg ikke synes det er noget jeg kan tillade mig at øde dem væk på uden han får del i fornøjelsen.

Min dreng er 8 og har meget meget sjældent set nogen drikke alkohol og jeg har ikke nogen skrupler over at han skulle se det for det er absolut undtagelser her, hans far drikker slet ikke og jeg har ikke fået en hel genstand indenbords siden før jeg blev gravid, og det er ikke sket 4 gange i alt at jeg har sagt ja til at få hældt en op.

Det er også kun det med kræfterne der holder mig fra at vi holder noget selv , jeg elsker fest og der er ingen tvivl om at han ligner mig på det punkt, og jeg synes det er lidt synd at der er børn der ikke kommer med når der er gang i den, til tider ikke engang til deres forældres bryllup og det forstår jeg ikke rigtig.
Man har en hverdag og alt det sure sammen, så er det i mine øjne naturligt det også er sammen når man skal have det skægt.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf LaMariposa » 20. jan 2019, 06:28

MrMister skrev:
Mette skrev:Åh, jeg ved det virkelig ikke.
Jeg var selv til massevis af den slags fester som barn, og det gik da fint.
Men har slet ikke lyst til at mine børn skal være i fulde voksnes selskab. De er så også kun 5 og 3. Tænker at over 12-13 år, så er det helt fint.


Jeg overlevede også firserne uden at tage skade, men derfor er børn & voksenfester med alkohol absolut et no-go ifølge så godt som alle fagpersoner. Det er bare ikke børneegnet.

Iøvrigt er børns alkolholforbrug korrelerende med forældrenes, som blot er endnu en grund til at holde det skjult :D


Jeg var også med til fester, hvor især min far kunne blive ret fuld. Jeg kunne ikke fordrage det, og jeg kunne have ondt i maven i dagevis før sådan en fest. Syntes det var skræmmende, at min far blev en helt anden og blev højrøstet osv.

Er helt sikker på, at det er årsagen til, at jeg aldrig drikker mig i hegnet. Kan godt drikke mig ganske beruset, men har sådan en indre stopklods, der gør, at jeg aldrig bliver så fuld.

Konklusionen: Mine evt. kommende unger må gerne komme med til hyggeting, hvor man drikker lidt og måske bliver lidt beruset. Men de skal ikke med til deciderede drukfester.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Sangius » 20. jan 2019, 06:48

Jeg synes ikke at mine børn skal opleve mig eller deres far fuld, før de selv er voksne.
Jeg tror det kan være en ubehagelig oplevelse for barnet, at mor eller far pludselig er så anderledes.

Var det en familiefest, så havde jeg taget med til spisning og så efterfølgende fået ungerne passet, eller taget hjem med dem.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Æble » 20. jan 2019, 06:52

Mine børn må (og har) gerne være med til fester hvor de voksne får lidt at drikke og måske danser og bliver fjollede. Men fester med ølbong og decideret druk og risiko for at se voksne der dingler rundt er ikke et sted for mine børn.
4

Tilbage til "Livets forhold"