Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Honningprut » 30. jan 2019, 19:59

Overskriften er lidt misvisende, men jeg havde ikke lige en passende en på tungen. En veninde sender mig en besked i dag, hendes ven har taget et billede af en baby der står noget tæt på en fitnessmaskine. Forældrene har så at sige taget deres barn med i fitness, hvilket min lidt yngre veninde synes er et vildt mærkeligt fænomen.

Jeg skriver at der ikke er noget i vejen for at forældrene tager deres børn med i fitness, og det der egentlig pisser mig mest af ved situationen er at vennen tager billeder af et fremmede barn og derefter udstiller det på sin Snapchat historie uden forældrenes sammentygge. Det kan min yngre veninde slet ikke se logikken i og mener at jeg fuldstændig overreagere.

Så mit spørgsmål er, må andre tage billeder af dine børn i en situation som overstående fx. Og hvor går dine grænser i henhold til fotografering af dine børn i det offentlige rum? :gruble:
Senest rettet af Honningprut 30. jan 2019, 20:09, rettet i alt 2 gange.
1
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Honningprut » 30. jan 2019, 20:01

Jeg starter selv ud:

Jeg vil ikke have at nogen tager billeder af min søn uden mit sammentygge, medmindre der er tale om familiemedlemmer og sådan, jeg har også takket pænt nej til at min søn må deles på fx Forældreintra. Jeg vil gerne selv være herre over, hvilke billeder der ligger tilgængelig på nettet af ham. Min søns far og jeg har ligeledes en aftale om at det kun er os som forældre inklusiv bonusforældre der må dele billeder af vores søn via de sociale medier eller på nettet generelt, uden at vi ligesom først er blevet gjort opmærksom på det.

Jeg er måske lidt snerpet her :gruble:
Senest rettet af Honningprut 30. jan 2019, 20:35, rettet i alt 5 gange.
1
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Danseprinsesse » 30. jan 2019, 20:08

Ja, det må man gerne.
2
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Bergen » 30. jan 2019, 20:14

Helst ikke.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Delfin » 30. jan 2019, 20:18

Det er jo svært at undgå, så man må nok slutte lidt fred med det, tænker jeg, men jeg ville da foretrække selv at bestemme.
3
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf AgentPixie » 30. jan 2019, 20:23

Jeg ville blive ret tosset, hvis fremmede tog billeder af mit barn. At han tilfældigvis er med på billedet, kan jeg ikke gøre så meget ved, men han skal ikke være selve motivet.

Vores familie skal spørge, inden de lægger billeder op på de sociale medier, hvis vores søn er på billedet.
Mest for at styre hvilke og hvor mange billeder der ligger til skue for alle.
4
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Studsgaard » 30. jan 2019, 20:31

Jeg vil gerne spørges hvis det er med hende (drengene er så store at de selv kan bestemme det) ligesom jeg altid lige spørger andre forældre hvordan de har det med billeder på div sociale medier af deres børn, hvis jeg eksempelvis vil dele et billede af min datter og kammerater.

I det eksempel der nævnes af TS. der syntes jeg det er vildt upassende af vennen. Og var det mit barn og jeg opdagede det ville jeg blive sur på hende.
Selvfølgelig må man tage sit barn med til træning.
1
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Honningprut » 30. jan 2019, 20:32

AgentPixie skrev:Jeg ville blive ret tosset, hvis fremmede tog billeder af mit barn. At han tilfældigvis er med på billedet, kan jeg ikke gøre så meget ved, men han skal ikke være selve motivet.

Vores familie skal spørge, inden de lægger billeder op på de sociale medier, hvis vores søn er på billedet.
Mest for at styre hvilke og hvor mange billeder der ligger til skue for alle.


Barnet var netop selve motivet her, men en tekst der lød noget lignende:" Hvem fanden tager deres børn med i fitness?"

Jeg ville nemlig selv blive rundtosset, hvis nogen tog billeder på den facon af mit barn.
Senest rettet af Honningprut 30. jan 2019, 20:33, rettet i alt 1 gang.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Sophies-mor » 30. jan 2019, 20:33

Uden samtykke - nej!
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Honningprut » 30. jan 2019, 20:40

Trappestige skrev:Jeg kan ikke se hvordan dit eksempel med barnet i motionscentret kan undgås. Uanset om jeg vil det eller ej, kan billederne jo tages i smug, hvilket jeg også går udfra at de er i det tilfælde.
Men ellers har jeg aldrig haft behov for at have billeder af hverken mig selv, eller mine børn på facebook. Det kunne ikke falde mig ind at tage et øjebliksbillede og sætte ind, det har aldrig interesseret mig og jeg synes det er noget så unødvendigt. Jeg har dog af og til et billede af dem med filter på som profilbillede eller lignende.
De får jævntligt taget billeder i skolen, fordi der render en rundt med et kamera dagligt og tager billeder af nogle hverdagsaktiviteter og lægger dem på skolens FB-side. Det synes jeg er fedt. Deres kammerater og forældrene til dem må også gerne tage billeder. Jeg ser helst at de ikke ryger på FB, men nu hvor den ældste er knap 12 og de fleste fra hendes klasse allerede har FB, kan det efterhånden ikke undgås længere. Desværre. Jeg har tænkt mig at strække hendes adgang til FB så lang tid jeg overhovedet kan. Gerne et par år endnu.


Jeg taler heller ikke om at det kan undgås. Jeg taler om det ville være i orden? Når et billede tages i smug, så kan det jo umuligt undgås. :)
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Sangius » 30. jan 2019, 20:52

Det da vildt normalt at have en baby med i fitness? Hvad skulle man ellers gøre af ungen mens man træner?

On topic, jeg ville ikke bryde mig om, at fremmede mennesker tog billeder af mine børn. Ville klart bede om at få billedet slettet hvis jeg så det blive taget.

Det er også ulovligt.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Pyjamas » 30. jan 2019, 20:59

Hvis jeg var i en situation, hvor en person spurgte mig, om han måtte tage et billede af mit barn, så ville jeg sige nej. Det samme ville svare, hvis en person ville tage et billede af mig. Jeg har svært ved at se, hvad fremmede mennesker skal bruge et billede af min søn til.
Jeg er ikke så bekymret for at have billeder af mit barn på internettet, det er mere det at lade ham blive udstillet, jeg ville være imod.
1
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Honningprut » 30. jan 2019, 21:39

Sangius skrev:Det da vildt normalt at have en baby med i fitness? Hvad skulle man ellers gøre af ungen mens man træner?

On topic, jeg ville ikke bryde mig om, at fremmede mennesker tog billeder af mine børn. Ville klart bede om at få billedet slettet hvis jeg så det blive taget.

Det er også ulovligt.


Jeg nævnte faktisk for veninden, at jeg havde en formodning om at det ikke var lovligt.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Jedi » 30. jan 2019, 21:40

Honningprut skrev:
Sangius skrev:Det da vildt normalt at have en baby med i fitness? Hvad skulle man ellers gøre af ungen mens man træner?

On topic, jeg ville ikke bryde mig om, at fremmede mennesker tog billeder af mine børn. Ville klart bede om at få billedet slettet hvis jeg så det blive taget.

Det er også ulovligt.


Jeg nævnte faktisk for veninden, at jeg havde en formodning om at det ikke var lovligt.


Hvorfor skulle det ikke være lovligt?
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Må man tage billeder af dine børn uden at gøre dig opmærksom på det?

Indlægaf Danseprinsesse » 30. jan 2019, 21:53

Danseprinsesse skrev:Ja, det må man gerne.


Jeg ved ikke helt, om jeg ikke har læst startindlægget grundigt nok, eller om du har rettet i det TS. :)

Men i forhold til den konkrete situation, så gider jeg ikke, at mit barn skal være punchline i diverse snaps, uden at jeg er indforstået.

I forhold til billeder i det offentlige rum generelt har jeg ikke ret stærke holdninger til det.
De må gerne vise billeder af ham på vuggestuens intranet, og andre må gerne tage billeder uden at spørge.
Jeg selv - og min nærmeste familie - bruger ikke rigtigt Facebook/Instagram/etc. til deling af billeder. Hvis vi var til en større begivenhed, og barnet skulle ende på nogle andre menneskers billeder, der blev delt, ville jeg være fuldstændig ligeglad.
Man må også gerne tage billeder i min søns retning på stranden.
5

Tilbage til "Livets forhold"