Seriemordere

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Seriemordere

Indlægaf Jedi » 2. feb 2019, 12:22

LaScrooge skrev:Hvis man kan lide kriminalromaner, kan jeg VIRKELIG anbefale Patricia Cornwells romanserie om retsmediciner Dr. Kay Scarpetta. Den første, Post Mortem, er udgivet i 1990, så begyndelsen af serien er ikke opdateret på den nyeste teknologi, men beskriver meget grundigt og levende kriminaltekniske- og efterforskningsmæssige metoder som man stadig benytter, og den sidste er udgivet 2015, så hvis man når så langt, får man også hele dén udvikling med. Det bedste jeg har læst indenfor krimigenren, nogensinde. Det er IKKE femikrimi, skal lige nævnes (hvis nu nogen skulle få kvalme af dét)


Absolut yndlings.

Bogen https://www.amazon.co.uk/Anatomy-Motive ... +of+motive giver også et godt indblik i tankegangen.
1
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2694
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3852

Re: Seriemordere

Indlægaf HappyQ » 2. feb 2019, 12:25

Kenneth Bianchi og Angelo Buono de såkaldte Hillside stranglers er der blevet flere tv-film om.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Seriemordere

Indlægaf Zombie » 2. feb 2019, 13:36

Shmartiesh skrev:På netflix er der en med ted bundy. Conversations with a killer, the ted bundy tapes. Den er ret god. Skræmmende og klam selvf. Synes man får et indblik i både hans liv og hvorfor han når at dræbe så mange før han bliver fanget.


Mit problem med den serie er, at den gør ham til noget, han ikke var.
Han var ikke en eller anden supermorder med høj IQ. Han gennemførte aldrig jurastudiet, havde lave karakterer og højt fravær.
Han charmerede heller aldrig en masse kvinder for så at slå dem ihjel. Han enten narrede dem med et falsk politiskilt eller en fake brækket arm, eller også overfaldt ham dem bagfra eller mens de lå og sov.

Bundy havde succes som morder, fordi politikredsene ikke samarbejdede og der ikke fandtes nationale databaser som der gør i dag. Der gik lang tid før politiet indså, at der var flere sager med samme fællesnævner. De sløsede så meget, at han to gange stak af fra hhv retten og fængslet, og da han endelig fik sin dom, ævlede dommeren længe om hans "tabte potentiale" og at han "kunne bære blevet en god advokat, som dommeren gerne havde set praktisere i sin ret". Præcis som vi har set det i nyere tid med fx Brock, der kun fik 3 måneders fængsel for en voldtægt, pga det ellers ville være spild af hans potentiale og ødelægge hans fremtid (dommerens ord).

Med andre ord er Bundy et produkt af et dårligt politisystem, og hans voldsomme sløseri var også årsagen til, at han til sidst blev fanget. Flere gange. Klogere var han ikke, men alligevel skal han sættes på en piedestal, som ikke understøttes af fakta.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Seriemordere

Indlægaf Shmartiesh » 2. feb 2019, 14:09

Zombie skrev:
Shmartiesh skrev:På netflix er der en med ted bundy. Conversations with a killer, the ted bundy tapes. Den er ret god. Skræmmende og klam selvf. Synes man får et indblik i både hans liv og hvorfor han når at dræbe så mange før han bliver fanget.


Mit problem med den serie er, at den gør ham til noget, han ikke var.
Han var ikke en eller anden supermorder med høj IQ. Han gennemførte aldrig jurastudiet, havde lave karakterer og højt fravær.
Han charmerede heller aldrig en masse kvinder for så at slå dem ihjel. Han enten narrede dem med et falsk politiskilt eller en fake brækket arm, eller også overfaldt ham dem bagfra eller mens de lå og sov.

Bundy havde succes som morder, fordi politikredsene ikke samarbejdede og der ikke fandtes nationale databaser som der gør i dag. Der gik lang tid før politiet indså, at der var flere sager med samme fællesnævner. De sløsede så meget, at han to gange stak af fra hhv retten og fængslet, og da han endelig fik sin dom, ævlede dommeren længe om hans "tabte potentiale" og at han "kunne bære blevet en god advokat, som dommeren gerne havde set praktisere i sin ret". Præcis som vi har set det i nyere tid med fx Brock, der kun fik 3 måneders fængsel for en voldtægt, pga det ellers ville være spild af hans potentiale og ødelægge hans fremtid (dommerens ord).

Med andre ord er Bundy et produkt af et dårligt politisystem, og hans voldsomme sløseri var også årsagen til, at han til sidst blev fanget. Flere gange. Klogere var han ikke, men alligevel skal han sættes på en piedestal, som ikke understøttes af fakta.

Altså alt det der ved jeg jo godt, for det er jo det de fortæller om i dokumentaren. De fortæller også at han var med til at undersøge netop det problem at staterne ikke samarbejdede om data vedr. Forbrydelser, og derfor regnede han ud, at han ville være sværere at fange hvis han begik forbrydelser på tværs af staterne.

De fortæller også at hans sløseri jo kommer af at han var så narcicistisk at han ikke kunne tage for langt væk fordi han ville dvæle ved sin berømmelse.
4
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55896
Kontakt:

Re: Seriemordere

Indlægaf Ado » 2. feb 2019, 14:48

Zombie skrev:
Shmartiesh skrev:På netflix er der en med ted bundy. Conversations with a killer, the ted bundy tapes. Den er ret god. Skræmmende og klam selvf. Synes man får et indblik i både hans liv og hvorfor han når at dræbe så mange før han bliver fanget.


Mit problem med den serie er, at den gør ham til noget, han ikke var.
Han var ikke en eller anden supermorder med høj IQ. Han gennemførte aldrig jurastudiet, havde lave karakterer og højt fravær.
Han charmerede heller aldrig en masse kvinder for så at slå dem ihjel. Han enten narrede dem med et falsk politiskilt eller en fake brækket arm, eller også overfaldt ham dem bagfra eller mens de lå og sov.

Bundy havde succes som morder, fordi politikredsene ikke samarbejdede og der ikke fandtes nationale databaser som der gør i dag. Der gik lang tid før politiet indså, at der var flere sager med samme fællesnævner. De sløsede så meget, at han to gange stak af fra hhv retten og fængslet, og da han endelig fik sin dom, ævlede dommeren længe om hans "tabte potentiale" og at han "kunne bære blevet en god advokat, som dommeren gerne havde set praktisere i sin ret". Præcis som vi har set det i nyere tid med fx Brock, der kun fik 3 måneders fængsel for en voldtægt, pga det ellers ville være spild af hans potentiale og ødelægge hans fremtid (dommerens ord).

Med andre ord er Bundy et produkt af et dårligt politisystem, og hans voldsomme sløseri var også årsagen til, at han til sidst blev fanget. Flere gange. Klogere var han ikke, men alligevel skal han sættes på en piedestal, som ikke understøttes af fakta.



Men alt det du skriver her er jo egentlig blot et resume af Netflix-serien. Ergo ER den troværdig og præsenterer ham lige nøjagtig, som han var:
6
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Seriemordere

Indlægaf HappyPaww » 2. feb 2019, 14:48

Hvad mener i om den nye film med Zac Efron, hvor han spiller Bundy?

Har selvsagt ikke set filmen endnu, men jeg er noget skeptisk over at en mega “Hollywood-heartthrob” skal spille en gal serienorder :gruble: Men jeg skal da se den fordi Efron er hot :genert:
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55896
Kontakt:

Re: Seriemordere

Indlægaf Ado » 2. feb 2019, 14:50

HappyPaww skrev:Hvad mener i om den nye film med Zac Efron, hvor han spiller Bundy?

Har selvsagt ikke set filmen endnu, men jeg er noget skeptisk over at en mega “Hollywood-heartthrob” skal spille en gal serienorder :gruble: Men jeg skal da se den fordi Efron er hot :genert:

Jeg skal helt klart se den. Og Bundy var - hvis vi piller alt det menneskelige fra og udelukkende forholder os til skallen - hot. Så jeg tænker Efron er et godt bud på rollen. :D
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55896
Kontakt:

Re: Seriemordere

Indlægaf Ado » 2. feb 2019, 14:56

Maanii skrev:
HappyPaww skrev:Hvad mener i om den nye film med Zac Efron, hvor han spiller Bundy?

Har selvsagt ikke set filmen endnu, men jeg er noget skeptisk over at en mega “Hollywood-heartthrob” skal spille en gal serienorder :gruble: Men jeg skal da se den fordi Efron er hot :genert:


Jeg synes han er lidt for pretty og boyish.

Jeg synes noget ala Christian Bale i American Psycho ville have været et bedre bud.

... Jeg synes de som minimum skulle havde ladet hans bryn gro lidt ud af form.

Gud ja, Christian Bale! Godt bud!
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Seriemordere

Indlægaf LadyFox » 2. feb 2019, 15:02

Uden at være fan af Efron, så tror jeg faktisk godt han kan være et godt valg til at spille Ted Bundy. Jeg synes det klæder ham at komme væk fra alt de teenage-roller, og jeg synes faktisk også godt at han kan noget.

Jeg tror jeg skal se filmen på et tidspunkt.
5
...
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seriemordere

Indlægaf hotlips » 2. feb 2019, 15:23

HappyPaww skrev:Hvad mener i om den nye film med Zac Efron, hvor han spiller Bundy?

Har selvsagt ikke set filmen endnu, men jeg er noget skeptisk over at en mega “Hollywood-heartthrob” skal spille en gal serienorder :gruble: Men jeg skal da se den fordi Efron er hot :genert:


Jeg vil lige sige at det er damen fra high school musical, Vanessa et eller andet der spiller det offer der slipper væk og hjælper politiet i frozen ground, hun er en ret hårdkogt stripper - prostitueret og det gør hun virkelig fremragende.

Det er efter min mening nødt til at være en pretty boy der spiller bundy, vi taler trods alt om en mand der gjorde at der mødte unge damer op i retten med håret i samme frisure som alle ofrene, jeg kan ikke se det fungere med en anden type. Jeg tror også Christian bale måske er for rå i sin karisma, han har ikke det der harmløse over sig.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Seriemordere

Indlægaf Tibbler » 2. feb 2019, 15:38

HappyPaww skrev:Hvad mener i om den nye film med Zac Efron, hvor han spiller Bundy?

Har selvsagt ikke set filmen endnu, men jeg er noget skeptisk over at en mega “Hollywood-heartthrob” skal spille en gal serienorder :gruble: Men jeg skal da se den fordi Efron er hot :genert:


Jeg har ikke set den - men der har jo været andre eksempler på "pæne" skuespillere, som brillierer i en "grim" rolle; både i udseende og skræmmende personligheder.

"Monster" med Charlize Theron er et godt eksempel. Inden jeg så filmen, havde jeg svært ved at forestille mig hende spille Aileen Wuornos. For det var dælme en speciel karakter.

Noget af en transformation:
Billede

En god seriemorderfilm i øvrigt :gogo:
Netflix har også en rigtig god dokumentarfilm om hende - Hvor der er flere interviews med hende frem til hendes henrettelse. Meget med fokus på hende mentale tilstand.
"Aileen:Life and death of a serial killer"
5
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seriemordere

Indlægaf hotlips » 3. feb 2019, 01:55

Der er en dame der hedder helen morrison, hun er profiler efter eget udsagn og har skrevet en bog der hedder my life among the serial killers, jeg har ikke læst den men det bliver jeg nok nødt til en dag, mest fordi det tilsyneladende er psykolog udgaven af en film der er så dårlig at det er underholdende, hun kommer blandt andet med den påstand at ed gein boede sammen med sin mors lig i årevis, det er rent vrøvl men det var faktisk ham der var inspiration til psyko filmen hvor hun er uvisse årsager har taget det som værende autentisk fra.

Hun har skam haft med nogle serie mordere at gøre men hun påstår det er over 80 og det er der ingen der mener kan være rigtigt, det er også en del flere end ressler der er nævnt tidligere i tråden som har været en autoritet på området i en menneskealder. Det er hendes påstand at ingen af dem bruger rusmidler, selvom det er velkendt at det gør de fleste, bundy drak, det gjorde dahmer også og gacy røg den fede og faktisk tror jeg det var det de i første omgang tog ham for, og i så fald findes det jo endda på skrift i hans sag..
Hun mener at alle seriemordere er aseksuelle og derfor aldrig har været drevet af lyst, så hvis de har onaneret med dametrusser har det været fordi stoffet var så blødt og en, jeg tror det var gacy, der knaldede lig i en bedemands forretning hvor han kortvarigt arbejdede lagde sig bare der fordi han var træt og der har nok set så rart ud i kisten.

Hun praler iøvrigt af hun har gacys hjerne og altid har et stykke af den med sig, så om hun selv er helt godt kørende må være et åbent spørgsmål, jeg giver ingenting for hendes faglige mening men jeg tror den kan være meget skæg at læse, en form for freakshow fra de angiveligt professionelle.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Seriemordere

Indlægaf Knirkemis » 4. feb 2019, 10:27

Jeg har været fascineret af emnet i mange år, og læst en del bøger om det. Jeg synes det mest interessante er, at læse om de forskellige seriemorderes baggrund, og prøve at få en idé om, hvad det er, der har formet dem i den retning, de er endt i. Hele diskussionen om hvorvidt nogle mennesker er født onde, eller om vi er produkt af vores opvækst. Jeg har desværre skilt mig af med næsten alle mine bøger for nylig, så jeg kan ikke lige komme med titler.

"Henry. Portrait of a serial killer" var den film, som startede min fascination. Jeg har ikke set den siden starten af 90´erne, men husker den som ret god. Her er lidt fra en anmeldelse på Kino.dk "Her er den! Filmhistoriens måske mest realistiske seriemorder-film og absolut blandt de mest forstyrrende. Filmen er faktisk så ubehagelig, at det tog fem år at finde et filmselskab, der var villigt til at distribuere sagen. Siden er den blevet kult. Michael Rooker spiller hovedpersonen Henry, der nyder at spise, se tv og slagte uskyldige mennesker foran et kamera sammen med sin kammerat.
Filmen er løst baseret på virkelighedens Henry Lee Lucas og Ottis Toole, der ml. 1960erne og 80erne menes at have dræbt i omegnen af 11-81 mennesker. De tilstod tilsammen over 600 mord, men dette er senere blevet afskrevet som løgne."


Jeg skal også snart i gang med at se, hvad der er på Netflix. Jeg har bemærket at deres true crime udvalg, er vokset gevaldigt på det sidste.
0
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Seriemordere

Indlægaf Kaffe » 4. feb 2019, 21:21

LaScrooge skrev:Hvis man kan lide kriminalromaner, kan jeg VIRKELIG anbefale Patricia Cornwells romanserie om retsmediciner Dr. Kay Scarpetta. Den første, Post Mortem, er udgivet i 1990, så begyndelsen af serien er ikke opdateret på den nyeste teknologi, men beskriver meget grundigt og levende kriminaltekniske- og efterforskningsmæssige metoder som man stadig benytter, og den sidste er udgivet 2015, så hvis man når så langt, får man også hele dén udvikling med. Det bedste jeg har læst indenfor krimigenren, nogensinde. Det er IKKE femikrimi, skal lige nævnes (hvis nu nogen skulle få kvalme af dét)


Uha, dem har jeg nogle stykker af i min bogreol. De er næsten umulige at lægge fra sig under læsningen. Fik dem anbefalet for en del år siden af en veninde.
Senest rettet af Kaffe 4. feb 2019, 21:29, rettet i alt 1 gang.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Seriemordere

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2019, 21:29

Seriemorder og seriemorder...; Erik Solbakke Hansen er i hvert fald en af de dømte forbrydere i Danmark, som har flest menneskeliv på samvittigheden (40 +/-), og jeg synes, at dokumentaren her om sagerne mod ham er ganske ganske fascinerende i forhold til de forhørsteknikker, man måtte ty til, for overhovedet at kunne arbejde med en type som ham.

https://www.dr.dk/tv/se/danske-mord-3/d ... n-pa-fanoe
3

Tilbage til "Livets forhold"