Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Delfin » 17. feb 2019, 11:20

Verden så temmelig meget anderledes ud, da jeg var ca 30, og jeg valgte at betale ind til efterløn. Det var min mulighed for at forlade arbejdsmarkedet tidligere, men sådan skulle det ikke gå. Betingelserne for efterløn blev så forringede, at jeg har opgivet den og fået pengene udbetalt. De penge er så ikke nok til en anden form for tidlig tilbagetrækning, og det er for sent at spare nok op til en anden form for selvpensionering. Det tror jeg nu alligevel heller ikke, jeg havde fundet penge til gennem mine mange år som enlig mor, og med efterlønnen i lommen var det heller ikke noget, jeg spekulerede voldsomt i, før det var for sent.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf JoyNips » 17. feb 2019, 12:14

Jeg synes det er et interessant koncept, men jeg gider ikke at leve på en sten.
Og jeg er ikke så bekymret. Vi har begge en god pensionsordning som offentligt ansatte, vi har et hus som vi kommer til at have betalt ud før vi går på pension og jeg er enearving til en okay stor formue, så det går sgu nok altsammen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Buller » 18. feb 2019, 12:06

Jeps. Derfor kigger vi seriøst på at købe en meget billig ejendom i forhold til hvad vi kunne låne til.

Jeg gider ikke bruge vores unge år på at skulle arbejde fuldtid bare for at kunne bo. Så stort skal vores åg til banken aldrig blive.

Så vi sætter os i en situation hvor vi går mod finansiel uafhængighed. Så kan man meget lettere rejse etc. Arbejde tager så meget af ens fritid.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf kidkomb » 18. feb 2019, 12:45

Jeg har valgt at arbejde markant mindre end gennemsnittet (15 timer om ugen) og have et tilsvarende lavt forbrug.
Så jeg håber at kunne arbejde til jeg er 67 på denne måde og derefter (hvis det firma jeg arbejder i har samme goder som nu og stadig eksisterer) at arbejde på samme måde, men med en betalt fridag om ugen. Altså to vagter á 5 timer om ugen.
Og det gider jeg gerne til jeg bliver for gammel til at kunne klare mig selv og skal på plejehjem.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Delfin » 18. feb 2019, 15:03

kidkomb skrev:Jeg har valgt at arbejde markant mindre end gennemsnittet (15 timer om ugen) og have et tilsvarende lavt forbrug.
Så jeg håber at kunne arbejde til jeg er 67 på denne måde og derefter (hvis det firma jeg arbejder i har samme goder som nu og stadig eksisterer) at arbejde på samme måde, men med en betalt fridag om ugen. Altså to vagter á 5 timer om ugen.
Og det gider jeg gerne til jeg bliver for gammel til at kunne klare mig selv og skal på plejehjem.


Det lyder fedt, men jeg bliver nysgerrig på, hvordan du bærer dig ad med det. 15 timer om ugen af (lad os sige en pæn løn) 200 kr, giver ca 12000 før skat pr md. :gruble:
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Buller » 18. feb 2019, 15:16

Maanii skrev:
Maanii skrev:Vi har gjort lidt forskelligt indtil videre.

- Købt billig bolig i forhold til vores lønninger.
- Betaler ekstra af på boliggæld.
- Har betalt ind til pension fra en tidlig alder.
- Lavet gode investeringer.

Jeg regner med vi har betalt vores hus ud indenfor de næste 5-7 år og vi derefter kan begynde at skrue ned for vores arbejdsmængde.
Ikke fordi vi nødvendigvis skal stoppe med at arbejde tidligt, men vi skal arbejde markant mindre og mere på vores egne vilkår.


Det er i øvrigt ret bevist at vi satser mere på løbende at trappe ned end at gå hardcore ind på tidlig pension.

Jeg tør ikke satse på at vi begge to lever så længe. Selvom vi forhåbentlig gør.


Med tidlig pension så menes der i FIRE tit fra 30erne. Så længe lever i forhåbentlig begge to. :)
0
Fynerfin82
Indlæg: 1483
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4066

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Fynerfin82 » 18. feb 2019, 15:39

Jeg/vi har intet ønske om at forlade arbejdsmarkedet før vi er omkring de 60 år, så Fire og andre koncepter som går ud på at være økonomisk uafhængige appellerer ikke så meget og vi er desuden for gamle nu.

Men vi ønsker ikke at være afhængige af politiske beslutninger om pensionsalder, hvorfor vi tidligt (før vi blev 30 år) indskød ekstraordinært på vores pensionsordninger og i dag afdrager vi kraftigt på vores realkreditlån. Vi forventer at sælge huset, senest når børnene flytter hjemmefra og så bruge en del af de midler der bliver frigivet til at købe frihed for (i form af nedsat arbejdstid).

Jeg kunne godt tænke mig at lære mine børn om økonomisk uafhængighed og hjælpe dem på vej, til tidligt at være økonomisk uafhængig. Bl.a. ved at tage et sabbatår år og tjene penge til udbetaling på første bolig.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf kidkomb » 18. feb 2019, 16:38

Delfin skrev:
kidkomb skrev:Jeg har valgt at arbejde markant mindre end gennemsnittet (15 timer om ugen) og have et tilsvarende lavt forbrug.
Så jeg håber at kunne arbejde til jeg er 67 på denne måde og derefter (hvis det firma jeg arbejder i har samme goder som nu og stadig eksisterer) at arbejde på samme måde, men med en betalt fridag om ugen. Altså to vagter á 5 timer om ugen.
Og det gider jeg gerne til jeg bliver for gammel til at kunne klare mig selv og skal på plejehjem.


Det lyder fedt, men jeg bliver nysgerrig på, hvordan du bærer dig ad med det. 15 timer om ugen af (lad os sige en pæn løn) 200 kr, giver ca 12000 før skat pr md. :gruble:

Vi er to voksne mennesker i husholdningen, vi bor ude på landet og ingen af os er interesseret i hverken dyrt tøj eller sko eller accesoires eller boligindretning osv.
Jeg undrer mig utrolig ofte over hvad andre mennesker dog bruger så mange penge på.
Det er klart at var jeg alene så ville det være stramt, men det min kæreste har af ekstra udgifter i forhold til mig, dem "arbejder jeg for" ved at altid kun købe ting på tilbud, selv pakke rejser osv. Jeg er utrolig god til at få penge til at række rigtig langt og det er han jo glad for.
Mange mennesker vil hellere arbejde mere og derved ikke skulle tænke lige så meget over hvordan de bruger deres penge, men for mig er det naturligt at tænke over og det føles ikke surt overhovedet.
Og 12000 før skat giver faktisk næsten 10000kr efter skat pga fradrag osv. Jeg får mere udbetalt af mine penge fordi jeg tjener så lidt.
Jeg tror bare at det er et andet mindset jeg har end de fleste. Jeg foretrækker fritid frem for penge og jeg har ingen børn at tage hensyn til.
Og så elsker jeg rugbrødsmadder :-D
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Delfin » 18. feb 2019, 16:45

kidkomb skrev:
Delfin skrev:
kidkomb skrev:Jeg har valgt at arbejde markant mindre end gennemsnittet (15 timer om ugen) og have et tilsvarende lavt forbrug.
Så jeg håber at kunne arbejde til jeg er 67 på denne måde og derefter (hvis det firma jeg arbejder i har samme goder som nu og stadig eksisterer) at arbejde på samme måde, men med en betalt fridag om ugen. Altså to vagter á 5 timer om ugen.
Og det gider jeg gerne til jeg bliver for gammel til at kunne klare mig selv og skal på plejehjem.


Det lyder fedt, men jeg bliver nysgerrig på, hvordan du bærer dig ad med det. 15 timer om ugen af (lad os sige en pæn løn) 200 kr, giver ca 12000 før skat pr md. :gruble:

Vi er to voksne mennesker i husholdningen, vi bor ude på landet og ingen af os er interesseret i hverken dyrt tøj eller sko eller accesoires eller boligindretning osv.
Jeg undrer mig utrolig ofte over hvad andre mennesker dog bruger så mange penge på.
Det er klart at var jeg alene så ville det være stramt, men det min kæreste har af ekstra udgifter i forhold til mig, dem "arbejder jeg for" ved at altid kun købe ting på tilbud, selv pakke rejser osv. Jeg er utrolig god til at få penge til at række rigtig langt og det er han jo glad for.
Mange mennesker vil hellere arbejde mere og derved ikke skulle tænke lige så meget over hvordan de bruger deres penge, men for mig er det naturligt at tænke over og det føles ikke surt overhovedet.
Og 12000 før skat giver faktisk næsten 10000kr efter skat pga fradrag osv. Jeg får mere udbetalt af mine penge fordi jeg tjener så lidt.
Jeg tror bare at det er et andet mindset jeg har end de fleste. Jeg foretrækker fritid frem for penge og jeg har ingen børn at tage hensyn til.
Og så elsker jeg rugbrødsmadder :-D


Ok, når I er to, så hjælper det selvfølgelig på det. Jeg bruger heller ikke voldsomt mange penge, men leve for 10.000 alene ville godt nok knibe, der ville i hvert fald ikke være meget tilbage efter faste udgifter er betalt. Intet lige nu, så jeg ville som minimum skulle finde en billigere bolig
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf kidkomb » 18. feb 2019, 16:48

Delfin skrev:
kidkomb skrev:
Delfin skrev:
kidkomb skrev:Jeg har valgt at arbejde markant mindre end gennemsnittet (15 timer om ugen) og have et tilsvarende lavt forbrug.
Så jeg håber at kunne arbejde til jeg er 67 på denne måde og derefter (hvis det firma jeg arbejder i har samme goder som nu og stadig eksisterer) at arbejde på samme måde, men med en betalt fridag om ugen. Altså to vagter á 5 timer om ugen.
Og det gider jeg gerne til jeg bliver for gammel til at kunne klare mig selv og skal på plejehjem.


Det lyder fedt, men jeg bliver nysgerrig på, hvordan du bærer dig ad med det. 15 timer om ugen af (lad os sige en pæn løn) 200 kr, giver ca 12000 før skat pr md. :gruble:

Vi er to voksne mennesker i husholdningen, vi bor ude på landet og ingen af os er interesseret i hverken dyrt tøj eller sko eller accesoires eller boligindretning osv.
Jeg undrer mig utrolig ofte over hvad andre mennesker dog bruger så mange penge på.
Det er klart at var jeg alene så ville det være stramt, men det min kæreste har af ekstra udgifter i forhold til mig, dem "arbejder jeg for" ved at altid kun købe ting på tilbud, selv pakke rejser osv. Jeg er utrolig god til at få penge til at række rigtig langt og det er han jo glad for.
Mange mennesker vil hellere arbejde mere og derved ikke skulle tænke lige så meget over hvordan de bruger deres penge, men for mig er det naturligt at tænke over og det føles ikke surt overhovedet.
Og 12000 før skat giver faktisk næsten 10000kr efter skat pga fradrag osv. Jeg får mere udbetalt af mine penge fordi jeg tjener så lidt.
Jeg tror bare at det er et andet mindset jeg har end de fleste. Jeg foretrækker fritid frem for penge og jeg har ingen børn at tage hensyn til.
Og så elsker jeg rugbrødsmadder :-D


Ok, når I er to, så hjælper det selvfølgelig på det. Jeg bruger heller ikke voldsomt mange penge, men leve for 10.000 alene ville godt nok knibe, der ville i hvert fald ikke være meget tilbage efter faste udgifter er betalt. Intet lige nu, så jeg ville som minimum skulle finde en billigere bolig

Korrekt. Vi hat prioriteret at bo meget billigt. Vores hus kostede 675.000 :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf dgd2007 » 18. feb 2019, 16:48

Wizzze skrev:Jeg har sparet op til pension i mange år. Da jeg fik SU, der indbetalte jeg for meget tjent til en pension, i stedet for at skulle betale dem tilbage til staten. [...]

Guuij, kan man det? :D
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Wizzze » 18. feb 2019, 16:53

dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:Jeg har sparet op til pension i mange år. Da jeg fik SU, der indbetalte jeg for meget tjent til en pension, i stedet for at skulle betale dem tilbage til staten. [...]

Guuij, kan man det? :D


Penge der ryger ind på en pension, forsvinder jo som indtægt (op til indbetalingsgrænsen) Og det er trods alt bedre at gemme dem til fremtiden, frem for at skulle betale tilbage. ;)
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. feb 2019, 17:11

Jeg har ikke tidlig pension som et selvstændigt mål, men en høj grad af lyst- og interessebaseret fleksibilitet, når det gælder arbejde og privatliv, har altid været uomgængeligt for mig. Fx. er jeg blevet boende i min første lejlighed og påtænker ikke en flytning, hvis jeg får et barn. Jeg har i det hele taget aldrig opfattet voksenprædikatet som noget, der nødvendigvis har med hus, bil og generelt øget forbrug og kraftigt forhøjede faste udgifter at gøre. Jeg skyer lån som pesten. Især fordi de, udover mit andelsboliglån, som forlængst er betalt ud, indtil videre kar været komplet overflødige for mig.
Jeg kan sagtens forstå, at man vælger anderledes, hvis en simpel livsstil som min føles som at leve på en sten, men efter at have prøvet mange typer af indtægter må jeg konkludere, at sådan har jeg det ikke. Jeg bliver hurtigt træt af at forbruge og vender instinktivt tilbage til et enkelt liv. evt. suppleret med enkelte, i mine øjne, luksuskøb.

Konkret har jeg brugt min høje grad af økonomisk frihed til at tilrettelægge mit arbejdsliv på mange forskellige måder gennem årene. Jeg har arbejdet fuldtid, deltid, projektorienteret, fast og selvstændigt og videreuddannet mig for egne penge. Og så har jeg opbygget en økonomisk bagdør, der betyder, at jeg ikke behøver blive i et fag eller job, hvis det hænger mig ud af halsen. Det har jeg gjort gennem en blanding af opsparing og lave faste udgifter. Investering kan jeg ikke forestille mig at benytte mig af.

Uden at det er noget, jeg konkret kalkulerer med eller tilrettelægger min fremtid efter, skeler jeg til, at jeg formodentlig en dag kommer til at stå med en betydelig arv. Holder det stik, vil det også få betydning for min frihed til valg af livsstil, ikke mit forbrug.
Senest rettet af DetSorteCirkus 18. feb 2019, 17:19, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Delfin » 18. feb 2019, 17:14

kidkomb skrev:Korrekt. Vi hat prioriteret at bo meget billigt. Vores hus kostede 675.000 :D


Den pris finder jeg ikke hus til i mit område, og jeg prioriterer at bo mindre end en halv dagsrejse fra min datter. Min nabo har lige købt noget på Lolland som nærmest blev smidt i nakken på dem, og det frister da at gøre noget lignende, men jeg har ikke lyst til at placere mig et sted langt fra den smule netværk, jeg har. Jeg er ikke et luksusdyr, men der er nogle ting jeg alligevel prioriterer højere end en så lav indkomst. Jeg synes, det er rart at vide, at der er penge til uforudsete ting eller et ekstraordinært ønske. Det er også dejligt at kunne smide 300 kr efter en hobby , som jeg gjorde i lørdags, uden så meget som at ryste på Dankortet. Det er et kæmpe privilegie, som jeg først oplever sent i livet, og jeg gider ikke suge på lappen igen, før jeg bliver pensionist, og min løn nu giver mig i øvrigt mulighed for at sætte noget til side til flødeskum til den tid.

Fedt I gør det, men jeg tvivler på, at flertallet ville kunne gøre jer det efter.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf kidkomb » 18. feb 2019, 17:22

Delfin skrev:
kidkomb skrev:Korrekt. Vi hat prioriteret at bo meget billigt. Vores hus kostede 675.000 :D


Den pris finder jeg ikke hus til i mit område, og jeg prioriterer at bo mindre end en halv dagsrejse fra min datter. Min nabo har lige købt noget på Lolland som nærmest blev smidt i nakken på dem, og det frister da at gøre noget lignende, men jeg har ikke lyst til at placere mig et sted langt fra den smule netværk, jeg har. Jeg er ikke et luksusdyr, men der er nogle ting jeg alligevel prioriterer højere end en så lav indkomst. Jeg synes, det er rart at vide, at der er penge til uforudsete ting eller et ekstraordinært ønske. Det er også dejligt at kunne smide 300 kr efter en hobby , som jeg gjorde i lørdags, uden så meget som at ryste på Dankortet. Det er et kæmpe privilegie, som jeg først oplever sent i livet, og jeg gider ikke suge på lappen igen, før jeg bliver pensionist, og min løn nu giver mig i øvrigt mulighed for at sætte noget til side til flødeskum til den tid.

Fedt I gør det, men jeg tvivler på, at flertallet ville kunne gøre jer det efter.

Det er muligt. Men vi er vilde med at bo her (ikke Lolland, det er meget langt væk synes jeg. Her er der trods alt rimelige tog-muligheder i cykelafstand og under en times kørsel i bil til Kbh.) og vi føler ikke at vi mangler noget.
-lige nu bruger vi dog rigtig mange penge på forbedringer af huset, noget som ikke var tvingende nødvendigt da vi købte det, men tilsammen har vi penge til det. Jeg har fået nogle penge af min far og jeg har også tjent lidt på salg af et hus jeg havde i Sverige.
Jeg synes virkelig ikke at jeg lever på en sten.
Til gengæld synes jeg at rigtig mange mennesker klatter deres penge væk på sære ting ofte.
Alene de penge folk bruger på mobiltelefoner, sko og tøj giver mig koldsved :lol:
Jeg har rigeligt råd til en bytur i ny og næ og vi går også ud og spiser en gang imellem.

Sidst jeg var i byen med mine kolleger gav jeg 400kr til en kasse øl på et værtshus uden at ryste overhovedet.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Livets forhold"