Nytårstalen -hvad synes du?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. jan 2016, 13:24

Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Dime skrev:Jeg forventer oprør og eventuelt en revolution på Østerbro, efter der med at børn kan tåle at falde og slå knæet lidt...


Den del var jeg faktisk lidt ærgerlig over. Forældre skal høre meget om hvor rædselsfulde de er for tiden - curlingforældre og alt det. Jeg synes ikke der er brug for at dronningen slutter sig til forældrebasherkoret.

Ærligt talt, så var det på sin plads.
Der er godt nok mange rædselsfulde forældre, der skaber små uhyrer, som det så er os andre, der må slås med. Lad dog ungerne lege.


Vi da også mange forældre, der har fint styr på det! Jeg forstår ikke, hvorfor det lige skulle med i talen - men ærligt, jeg er ikke på nogen måde imponerer i år.

Men os, der har fint styr på det, behøver jo heller ikke tage det til os.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. jan 2016, 13:29

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Dime skrev:Jeg forventer oprør og eventuelt en revolution på Østerbro, efter der med at børn kan tåle at falde og slå knæet lidt...


Den del var jeg faktisk lidt ærgerlig over. Forældre skal høre meget om hvor rædselsfulde de er for tiden - curlingforældre og alt det. Jeg synes ikke der er brug for at dronningen slutter sig til forældrebasherkoret.

Ærligt talt, så var det på sin plads.
Der er godt nok mange rædselsfulde forældre, der skaber små uhyrer, som det så er os andre, der må slås med. Lad dog ungerne lege.


http://www.b.dk/nationalt/forskere-angr ... gforaeldre

»Der er desværre i disse år en tendens til forældre-bashing i offentligheden, men der er intet belæg i forskningen for, at danske forældre ikke længere tør opdrage deres børn,« siger blandt andre professor i udviklingspsykologi Dion Sommer fra Aarhus Universitet til avisen.

Gad vide, hvor mange af de stakkels curlingbørn, han har haft i samme klasse :gruble:
(Og jeg mener stakkels. Det er nemlig synd, at de bliver ugleset fordi forældrene klokker i det).

Bortset fra det, så siger jeg ikke, at det er dem allesammen, og egentlig heller ikke at curling er det største problem.
Nej, problemet er lige så meget, at hvis barnet skvatter ned fra et klatrestativ, så er visse forældre klar til at lynche gårdvagten og sagsøge skolen.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. jan 2016, 13:41

Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:
Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Dime skrev:Jeg forventer oprør og eventuelt en revolution på Østerbro, efter der med at børn kan tåle at falde og slå knæet lidt...


Den del var jeg faktisk lidt ærgerlig over. Forældre skal høre meget om hvor rædselsfulde de er for tiden - curlingforældre og alt det. Jeg synes ikke der er brug for at dronningen slutter sig til forældrebasherkoret.

Ærligt talt, så var det på sin plads.
Der er godt nok mange rædselsfulde forældre, der skaber små uhyrer, som det så er os andre, der må slås med. Lad dog ungerne lege.


Vi da også mange forældre, der har fint styr på det! Jeg forstår ikke, hvorfor det lige skulle med i talen - men ærligt, jeg er ikke på nogen måde imponerer i år.

Men os, der har fint styr på det, behøver jo heller ikke tage det til os.


Dét gør jeg hellere ikke, men det ærger mig stadig, at Dronningen hopper med på at sige den slags generalisering om forældre og børn anno 2016 og reelt, hvad ser hun til gennemsnitlige børn og familier?

Jeg synes, hun har en ret god pointe. Børn bliver pakket ind i vat og bomuld i stedet for at få lov til at lege.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf Delfin » 1. jan 2016, 13:54

FruDulle skrev:Er jeg den eneste som ikke helt forstår alle dem som skriver at det er det tætteste man kommer på en skilsmisse? Læste en der udtalte at var det et alm par ville man sige at man holde pause. Man er gammel, lad ham da gå på pension


Lige den version har jeg ikke hørt, men jeg er godt træt af alle de spekulationer om, hvad der ligger bag. Det er da muligt, at der ligger et par ting og roder i hans hoved, men jeg tror fortrinsvis, det handler om alder, og hvis der er andet, skylder de sådan set ikke os en forklaring på det. For fanden altså, der er dage, hvor manden knap kan gå for smerter, og så forventer man, at han kan feste fra morgen til aften i dagevis.

Det er muligt, at hans svigerfar holdt ud, til han faldt af tronen, men da var han også kun 71 år, og hans dronning kunne overlade hovedansvaret til Margrethe og prins Henrik. De har siddet med aben siden 1972, så de har da gjort det godt efterhånden. Margrethe bliver nok siddende, men jeg vil også være forstående, hvis hun føler sig for gammel på et tidspunkt i fremtiden.
5
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. jan 2016, 13:56

Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:
Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:
Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Dime skrev:Jeg forventer oprør og eventuelt en revolution på Østerbro, efter der med at børn kan tåle at falde og slå knæet lidt...


Den del var jeg faktisk lidt ærgerlig over. Forældre skal høre meget om hvor rædselsfulde de er for tiden - curlingforældre og alt det. Jeg synes ikke der er brug for at dronningen slutter sig til forældrebasherkoret.

Ærligt talt, så var det på sin plads.
Der er godt nok mange rædselsfulde forældre, der skaber små uhyrer, som det så er os andre, der må slås med. Lad dog ungerne lege.


Vi da også mange forældre, der har fint styr på det! Jeg forstår ikke, hvorfor det lige skulle med i talen - men ærligt, jeg er ikke på nogen måde imponerer i år.

Men os, der har fint styr på det, behøver jo heller ikke tage det til os.


Dét gør jeg hellere ikke, men det ærger mig stadig, at Dronningen hopper med på at sige den slags generalisering om forældre og børn anno 2016 og reelt, hvad ser hun til gennemsnitlige børn og familier?

Jeg synes, hun har en ret god pointe. Børn bliver pakket ind i vat og bomuld i stedet for at få lov til at lege.


Hvor mange år har det omkvæd lydt?

Ja, undskyld, men jeg har hørt på det siden jeg fik mit første barn i 1997.

Siden folk begyndte at overbeskytte deres børn velsagtens.
Og det stopper ikke, før de holder op igen.
Jeg har så hørt det siden 95, hvor min den ældste blev født.
Jeg synes stadig, det er rigtigt.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf fisken80 » 1. jan 2016, 14:08

Helt ærligt, så er det første gang jeg har oplevet dronningen kludre så markant i sin tale, og jeg tror ikke en teleprompter havder hjulpet overhovedet, for jeg er overbevist om, at det hele skyldtes, at hun skulle fortælle det om prinsgemalen. Det har gjort hende rigtig rigtig nervøs, forståeligt nok.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. jan 2016, 14:15

Så det ikke ud som om, hun kom til at lægge to kort fra sig i stedet for et? Det virkede også sådan på tekstningen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf kidkomb » 1. jan 2016, 14:18

Hvis det var ude af trit med den gennemsnitlige danske familie, og du har syntes det siden 1997, så tænker jeg, at du en en smule ude af trit med den gennemsnitlige danske familie? Det blev vel ikke nævnt så ofte, hvis der ikke var noget at nævne.
Ja, alt kan overdrives, men der går ikke røg af et bål uden ild.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. jan 2016, 14:24

Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:
Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:
Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:
Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Dime skrev:Jeg forventer oprør og eventuelt en revolution på Østerbro, efter der med at børn kan tåle at falde og slå knæet lidt...


Den del var jeg faktisk lidt ærgerlig over. Forældre skal høre meget om hvor rædselsfulde de er for tiden - curlingforældre og alt det. Jeg synes ikke der er brug for at dronningen slutter sig til forældrebasherkoret.

Ærligt talt, så var det på sin plads.
Der er godt nok mange rædselsfulde forældre, der skaber små uhyrer, som det så er os andre, der må slås med. Lad dog ungerne lege.


Vi da også mange forældre, der har fint styr på det! Jeg forstår ikke, hvorfor det lige skulle med i talen - men ærligt, jeg er ikke på nogen måde imponerer i år.

Men os, der har fint styr på det, behøver jo heller ikke tage det til os.


Dét gør jeg hellere ikke, men det ærger mig stadig, at Dronningen hopper med på at sige den slags generalisering om forældre og børn anno 2016 og reelt, hvad ser hun til gennemsnitlige børn og familier?

Jeg synes, hun har en ret god pointe. Børn bliver pakket ind i vat og bomuld i stedet for at få lov til at lege.


Hvor mange år har det omkvæd lydt?

Ja, undskyld, men jeg har hørt på det siden jeg fik mit første barn i 1997.

Siden folk begyndte at overbeskytte deres børn velsagtens.
Og det stopper ikke, før de holder op igen.
Jeg har så hørt det siden 95, hvor min den ældste blev født.
Jeg synes stadig, det er rigtigt.


Jeg synes, at det er et intetsigende og ligegyldigt udsagn ude af trit med den gennemsnitlige danske familie. Men det bliver vi nok ikke enige om.

Nej, for vi er faktisk en ret gennemsnitlig dansk familie, og jeg synes stadig, det er et yderst fornuftigt udsagn, der får mere og mere berettigelse, jo mere pylrede forældre bliver.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf Tanten » 1. jan 2016, 16:41

Jeg fik en meget stærk fornemmelse af, at det var sidste gang, vi hørte Dronning Margrethe holde nytårstale, eller i hvert fald sidste gang, hun gør det live.

Talen var ikke en af hendes bedste mht. indhold, den var rodet - og roderiet blev ikke mindre af, at hun ikke formåede at holde styr på sine kort.

Jeg troede faktisk, hun ville sige, at hun trådte tilbage, men så var det bare prinsgemalen, der går på pension (og hvad sker der for folks selvsving over dét)
3
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. jan 2016, 16:59

Pernille skrev:
Fru Sunshine skrev:
Nej, for vi er faktisk en ret gennemsnitlig dansk familie, og jeg synes stadig, det er et yderst fornuftigt udsagn, der får mere og mere berettigelse, jo mere pylrede forældre bliver.


Men hvorfor skal du, dronningen og alle mulige andre blande sig i, om andre børn pylrer om sine børn?

Jeg synes det er et nedladende og moraliserende udsagn. Forældre har alle tider været beskyldt for at være enten for meget eller for lidt, men hvis nu folk passede egen business, tror jeg opdragelsen gik lidt lettere for mange.

Jeg har gennem arbejde mødt en del børn der er blevet pylret for lidt om og det har godt nok også sine konsekvenser. Men det er selvfølgelig en helt anden diskussion.

Jeg blander mig, fordi det bl.a. er mig, der får skideballer af de forældre, der ikke forstår, at jeg ikke kan løbe efter deres børn med en pude, så de lander blødt, hvis de falder.
Og det kan du så kalde nedladende og moraliserende så tosset du vil. Jeg mener, at det er en uforskammet af de forældre, for de levner ikke plads til andre.

Og jeg er da helt enig i, at der også findes børn, der mangler omsorg, der i min bog ikke er det samne som pyller, men det har jo ikke noget med det andet at gøre.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf landsbytossen » 1. jan 2016, 19:02

Statsministerens nytårstale var båndet og han gjorde brug af teleprompter. Det var stift, kedeligt og alt for perfekt. Jeg foretrækker Dronningens metode, hvor der er plads til fejl. Det kræver mod at gøre som Dronningen. Hun ved, at talen for mange er et højdepunkt nytårsaften. Hun ved, det vil blive diskuteret, hvad hun siger og burde have sagt. Hun ved, at mange sidder klar for at finde fejl for bagefter at fremhæve dem. Alligevel tør hun vise, at hun trods titel blot er et almindeligt menneske.
14
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. jan 2016, 19:37

Tanten skrev:Jeg fik en meget stærk fornemmelse af, at det var sidste gang, vi hørte Dronning Margrethe holde nytårstale, eller i hvert fald sidste gang, hun gør det live.

Talen var ikke en af hendes bedste mht. indhold, den var rodet - og roderiet blev ikke mindre af, at hun ikke formåede at holde styr på sine kort.

Jeg troede faktisk, hun ville sige, at hun trådte tilbage, men så var det bare prinsgemalen, der går på pension (og hvad sker der for folks selvsving over dét)


Sådan havde jeg det også. Mest inden Henriks pensionering var blevet nævnt.
Jeg tror, at debattøren, der skrev, at dronningen sikkert var nervøs over at skulle offentliggøre den nyhed, har ret. Hun virkede påvirket af et eller andet, og det har vel været det. Jeg kunne også forestille mig, at hun er lidt bekymret for fremtiden, hvor hun kommer til at skulle klare mere alene og vil mangle sin mangeårige mand og samarbejdspartner ved sin side. Dem, jeg kender, der har haft med regentparret at gøre, har alle bemærket i hvor høj grad, der har været tale om et teamwork.
Det er i dag ofte forbundet med stor fysisk smerte for dronningen at passe sine pligter, og når der ikke længere er den formildende omstændighed, at Henrik er med, tror jeg, at hun nu også hurtigere selv kommer til at drosle ned. Egentlig abdikation bliver der næppe tale om, men en praksis form for tilbagetrækning vil der nok ske over de kommende år, og det giver også fint mening, da dronningen efterhånden har en alder, som kun et fåtal af konger har nået.

Rent formelt fandt jeg det besynderligt at vælge nytårstalen som ramme om offentliggørelsen af pensioneringen. Det havde af flere årsager været mere passende med et pressemøde, men hun har givetvis ønsket at skåne sin mand, og jeg kan også godt se, at sådan noget kan være svært at balancere, når man både er privat og professionelt forbundet med hinanden.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. jan 2016, 19:48

dgd2007 skrev:
FruDulle skrev:Er jeg den eneste som ikke helt forstår alle dem som skriver at det er det tætteste man kommer på en skilsmisse? Læste en der udtalte at var det et alm par ville man sige at man holde pause. Man er gammel, lad ham da gå på pension

Han boycottede jo hendes 75 års føs'da' - og har også været ude et par gange med sin sædvanlige jamren over, at han ikke bliver kaldt konge. Så det er jo ikke så mærkeligt, hvis nogle grubler over, hvad man skal lægge i dette arrangement :)


Det synes jeg så, at det er, for jeg kan ikke se, at man kan gøre sig de grublerier uden på forhånd at være hoppet på den overlagt negative vogn.
Det er ikke et faktum, at Henrik boycottede fødselsdagen. Det er noget, nogen har tolket sig frem til. Overfortolket, hvis du spørger mig.
Hans kongefordringer er i hvert fald helt sikkert ikke rettet mod dronningen, da det ikke er noget, som ligger i hendes hænder.

Hvordan man kan konkludere, at regentparret har samlivsproblemer, fordi Henrik går på pension, giver ingen mening for mig.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf Delfin » 1. jan 2016, 20:38

Jeg har lige læst nogle kommentarer på facebook, hvor folk har regnet ud, at han nok er ved at blive dement. Hvem sagde hønsegård
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Livets forhold"