Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf paint » 17. mar 2019, 13:57

Hvis nogen ikke skulle have set det, så er hele 'Ghita-Gate', blevet vendt og drejet i programmet 'Presselogen' på TV2News. Det er redaktører og garvede journalister, der sidder og vender og drejer, det famøse interview. Michael Bertelsen, er inde og forsvare interviewet. Men jeg synes der dukker nogle ret væsentlige aspekter op i diskussionen.

Nu skrev jeg tidligere i tråden om Mads Brüggers måde at drive journalistik på. Jeg vidste ikke at Michael Bertelsen også er på radiostationen. Men med netop disse to, sammen, så kan alt ske - og alt muligt gedulgt kan være planlagt. Jeg så hele sagen i en nyt lys, efter udsendelsen.

Bl.a lurede jeg noget på et famøst (åbenbart) white board, hvor hele interviewet er planlagt på. Det ligner mere manuskriptet til et skuespil - eller et replikmanuskrift. F.eks figurerer der en "Lille ib" og en "store G". Det vil nok volde de færreste kvaler, at regne ud, hvem "lille ib" og "store G", er i denne sammenhæng, og hvad det evt. kan indikere.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf paint » 17. mar 2019, 14:15

DetSorteCirkus skrev:
LaScrooge skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Jeg ved nu ikke, om jeg vil kalde det for et regelsæt udstukket af "smårborgerlige social climbers," at man skal opføre sig ordentligt over for andre mennesker. Det er da en meget rimelig ting at forvente, at vi som udgangspunkt forsøger at rumme hinanden uden at blive perfide.

Jeg er lidt delt i spørgsmålet, må jeg indrømme, for på den ene side synes jeg, Ghita er helt kanon, fordi hun taler råt for usødet og giver fanden i konventioner. Det er fedt med en gammel dame, som har levet så længe, at hun ikke er bange for at sige præcis, hvad hun tænker - også når hun tænker "kæmpeidiot." På den anden side synes jeg sådan set også, det er fint, at hun bliver kaldt ud på det, for det ER sgu da ikke god opførsel at gøre nar af folk, heller ikke selvom det (måske/måske ikke) er en smule berettiget. Jeg synes ikke, det er det samme som at sige, at hun ikke er et "godt menneske."



Tja. I mine øjne, så snart man siger "Jaja, det kan godt være at Gita blev presset, men det er ingen undskyldning" så er man repræsentant for præcis den diskurs, der beskrives i POV-artiklen. Facade fremfor alt, selvkontrollen og "det pæne", "det samarbejdsvillige", det glatte og det uægte, står højere end alt andet. Og det er da svært at erklære sig uenig i, fordi ingen - heller ikke jeg - har lyst til at sige, at man gerne må flippe ud på hinanden på ondskabsfulde måder. Og dét, at man ikke kan sige det, beskriver netop at det er den herskende diskurs. Diskurser er magtfelter; de afgrænser og udgrænser det normale, det tilladelige, det ønskværdige og dét, man skal være, for at man har ret til at være. For mig føles det allerede som en spændetrøje af konformitet, rigiditet og uautencitet.


Jeg synes, det handler om kontekst. Der er sammenhænge, hvor jeg vil betegne GNs sprogbrug som psykisk vold og herskerteknik og andre, hvor den vil være acceptabel. Og en masse stadier imellem.
Det svære ved sager som denne er, synes jeg, at ingen andre end GN ved, hvordan GN har følt i situationen; hvad hun selv har ment, at hun reagerede på. Personligt vil jeg ikke give mig af med at konkludere det ene eller det andet; jeg kan bare sige, at eftersom hun også i ikke-manipulerende sammenhænge har opført sig på den pågældende måde, er jeg ikke sikker på, at hun nødvendigvis har opfattet IMZ anderledes end de andre journalister, hun i tidens løb har tiltalt ligedan. Det ville jeg have været mere tilbøjelig til at tro, hvis det her var helt nye toner fra GN.

Omvendt mener jeg heller ikke, at fordi GN tidligere har været grov og perfid overfor andre, så findes der ikke situationer, hvor det ikke kan være rimeligt, at hun verbalt går under bæltestedet. Har hun fx. følt sig decideret mentalt truet af IMZ, kan der have været tale om selvforsvar eller forståelig afsøgning af grænser. Har hun blot været grundig irriteret over interviewets koncept, hvilket i øvrigt er mere end forståeligt, da det virkelig er åndssvagt og sensationslystent (og presseetisk uforsvarligt, hvis GN er blevet valgt pga. sin interview-historik og derefter bevidst forsøgt trigget), forstår jeg ikke behovet for at være så grov. Ikke med henvisning til pænhed, men fordi det kan skade andre at blive udstillet og hånet sådan. Og der er andre måder at få samme budskab ud (dit koncept stinker, det er ikke det, jeg har sagt ja til, og jeg vil ikke være med mere), end den GN bruger.


Skal vi kalde det Fifty Shades of Grey" (gråzoner)? (sorry, den lå lige til det platte højreben :P )
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf MrMister » 17. mar 2019, 14:20

paint skrev:Hvis nogen ikke skulle have set det, så er hele 'Ghita-Gate', blevet vendt og drejet i programmet 'Presselogen' på TV2News. Det er redaktører og garvede journalister, der sidder og vender og drejer, det famøse interview. Michael Bertelsen, er inde og forsvare interviewet. Men jeg synes der dukker nogle ret væsentlige aspekter op i diskussionen.

Nu skrev jeg tidligere i tråden om Mads Brüggers måde at drive journalistik på. Jeg vidste ikke at Michael Bertelsen også er på radiostationen. Men med netop disse to, sammen, så kan alt ske - og alt muligt gedulgt kan være planlagt. Jeg så hele sagen i en nyt lys, efter udsendelsen.

Bl.a lurede jeg noget på et famøst (åbenbart) white board, hvor hele interviewet er planlagt på. Det ligner mere manuskriptet til et skuespil - eller et replikmanuskrift. F.eks figurerer der en "Lille ib" og en "store G". Det vil nok volde de færreste kvaler, at regne ud, hvem "lille ib" og "store G", er i denne sammenhæng, og hvad det evt. kan indikere.


Præcis. Bertelsens forsvar var absurd. Særligt seancen hvor G rent faktisk anfægter måden “interviewet” skal foregå.

Noget helt andet er at ville interviewe en så gammel damen i 7 timer. Dét er i sig selv skandaløst.

Men efter det white board er der ingen tvivl om, at de fik det, de gik efter: en god historie (og ikke journalistik).

På positiv siden tæller, at Bertelsen næppe flytter til Jylland :D
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf differentdaydifferentperson » 17. mar 2019, 15:38

Jeg er enig med LaScrooge i, at man skal lære sin børn at hensigt er lige så vigtigt som midlet. Hvis din hensigt er negativ/ond er det fuldstændig underordnet hvor pænt du snakker og opfører dig udadtil. Bare fordi du opfører dig pænt og snakker pænt, gør det ikke din opførsel eller handling okay.
Og omvendt: hvis du taler og opfører dig grimt, er det fuldstændig underordnet hvor gode dine hensigter er.

Jeg vil i hvert fald lære mine børn at bare fordi en person snakker pænt og ser pæn ud er det ikke ensbetydende med at personen har gode hensigter (børnelokkere fx). Intention/hensigt er vigtigere end midlet. Din mavefornemmelse/intuition er vigtigere end en persons høflighed og opførsel.

Desuden synes jeg personligt det er mere krænkende at blive udsat for falsk godhed med onde intentioner, end det er at blive svinet til. Jeg kan lissom' forholde mig til at blive svinet til. Det kan jeg ikke hvis en person er sød overfor mig, men jeg kan mærke at der er onde hensigter bag. En verbal personlig overfusning er selvfølgelig ikke okay, men det er altså mere okay end falsk, påtaget godhed for at opnå noget egoistisk.

Jeg ser den her sag som en person der har negative hensigter men som taler pænt (Iben) vs en person som egentlig har positive hensigter men som taler grimt(Ghita)

Og undskyld LaScrooge hvis du ikke mener sådan noget her og jeg putter ord i munden på dig :gisp:
4
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf differentdaydifferentperson » 17. mar 2019, 15:53

Plejer IMZ at tage sådan nogle mystifystiske ting som som trøffelpølse og karamelcréme med ud til sine portrætinterviews? :D
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf Animi » 17. mar 2019, 16:01

Der er mange på instagram og facebook, der går op i, at der på den der tavle står "Psykologisk forfald". Som riiiigtig mange åbenbart tolker som, at meningen er, at de ville nedbryde hende psykisk :rulle: Men der står faktisk "Psykologisk: forfald." Og hvorfor er det vigtigt, at det er adskilt af et kolon? Fordi der udfra hver time er et overordnet emne, og udfra hvert overordnet emne, er det et psykologisk og dramaturgisk formål. Under 5-6 time er emnet GN's kræftdiagnose, og det psykologiske formål er forfald. Kunne det tænkes, at "psykologisk forfald" ikke hentyder til, at de vil nedbryde hende psykisk under interviewet, for at få den reaktion de fik, MEN at de gerne vil ind på, hvordan det at en kræftdiagnose kan give en psykologisk følelse af at være i forfald?

Den der tavle giver mere mening som en struktur over hver time, der har et emne, der har et formål rent dramaturgisk og psykologisk - som er blevet remset op på tavlen.
5
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf paint » 17. mar 2019, 16:38

Animi skrev:Der er mange på instagram og facebook, der går op i, at der på den der tavle står "Psykologisk forfald". Som riiiigtig mange åbenbart tolker som, at meningen er, at de ville nedbryde hende psykisk :rulle: Men der står faktisk "Psykologisk: forfald." Og hvorfor er det vigtigt, at det er adskilt af et kolon? Fordi der udfra hver time er et overordnet emne, og udfra hvert overordnet emne, er det et psykologisk og dramaturgisk formål. Under 5-6 time er emnet GN's kræftdiagnose, og det psykologiske formål er forfald. Kunne det tænkes, at "psykologisk forfald" ikke hentyder til, at de vil nedbryde hende psykisk under interviewet, for at få den reaktion de fik, MEN at de gerne vil ind på, hvordan det at en kræftdiagnose kan give en psykologisk følelse af at være i forfald?

Den der tavle giver mere mening som en struktur over hver time, der har et emne, der har et formål rent dramaturgisk og psykologisk - som er blevet remset op på tavlen.


Michael Bertelsen (programchef på 24syv, sammen med Mads Brügger) blev i 'Presselogen' spurgt direkte om, hvorfor der stod 'Lille Ib" og 'Store G' på det white board, som var 'programmet' for interviewet. Han fortolkede det selv som, at lille ib jo nok var Iben og 'store G', jo så var Ghita Nørby. Men hvorfor 'lille' Iben, blev der spurgt. Dette forklarede han med, at lille Iben, jo kunne tolkes som Den lille Rødhætte - hun (journalisten) havde endda en kurv med, forklarede han. Store G, konkludere én af de andre, skulle så være den fæle ulv, som havde forklædt sig som Rødhættes bedstemor og åd Iben (Rødhætte)? Dette svarede han ikke på.

Men hvis man kender de to ovennævnte personers journalistiske metoder (jvf. mit tidligere indlæg i tråden vedr. Brügger), så er man ikke ret meget i tvivl om, at der har været en hidden agenda med det interview. Og de fik hvad de gik efter. (han grinede smørret og så stolt ud)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf Animi » 17. mar 2019, 16:58

paint skrev:
Animi skrev:Der er mange på instagram og facebook, der går op i, at der på den der tavle står "Psykologisk forfald". Som riiiigtig mange åbenbart tolker som, at meningen er, at de ville nedbryde hende psykisk :rulle: Men der står faktisk "Psykologisk: forfald." Og hvorfor er det vigtigt, at det er adskilt af et kolon? Fordi der udfra hver time er et overordnet emne, og udfra hvert overordnet emne, er det et psykologisk og dramaturgisk formål. Under 5-6 time er emnet GN's kræftdiagnose, og det psykologiske formål er forfald. Kunne det tænkes, at "psykologisk forfald" ikke hentyder til, at de vil nedbryde hende psykisk under interviewet, for at få den reaktion de fik, MEN at de gerne vil ind på, hvordan det at en kræftdiagnose kan give en psykologisk følelse af at være i forfald?

Den der tavle giver mere mening som en struktur over hver time, der har et emne, der har et formål rent dramaturgisk og psykologisk - som er blevet remset op på tavlen.


Michael Bertelsen (programchef på 24syv, sammen med Mads Brügger) blev i 'Presselogen' spurgt direkte om, hvorfor der stod 'Lille Ib" og 'Store G' på det white board, som var 'programmet' for interviewet. Han fortolkede det selv som, at lille ib jo nok var Iben og 'store G', jo så var Ghita Nørby. Men hvorfor 'lille' Iben, blev der spurgt. Dette forklarede han med, at lille Iben, jo kunne tolkes som Den lille Rødhætte - hun (journalisten) havde endda en kurv med, forklarede han. Store G, konkludere én af de andre, skulle så være den fæle ulv, som havde forklædt sig som Rødhættes bedstemor og åd Iben (Rødhætte)? Dette svarede han ikke på.

Men hvis man kender de to ovennævnte personers journalistiske metoder (jvf. mit tidligere indlæg i tråden vedr. Brügger), så er man ikke ret meget i tvivl om, at der har været en hidden agenda med det interview. Og de fik hvad de gik efter. (han grinede smørret og så stolt ud)


Nu har jeg ikke set presselogen, men ifølge det her link, var han slet ikke med til det møde, hvor tavlen blev skrevet https://www.berlingske.dk/aok/radio24sy ... har-aldrig

Så det er jo egentlig bare en masse gætterier og ikke noget som er blevet bekræftet. Eller som jeg synes tavlen giver en indikation af.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf hotlips » 18. mar 2019, 10:40

Det er ikke noget nyt og det er heller ikke noget hun har gjort meget for at skjule de sidste 30 år ihvertfald, det eneste der er nyt er at det er foregået for åben mikrofon og ikke er blevet censureret væk og jeg er sikker på det er kommet bag på hende selv at hun ikke igen slap igennem uden ridser i sit image.

Jeg syntes det var nedladende at påstå nørby er dement men det er da endnu værre at gøre hende til et viljeløst offer for brøgger og Bertelsen, det er slemt at være en ondsindet kælling men at være utilregnelig eller snotdum det er trods alt værre.

Måske skulle man høre det vi taler om fra forleden, der er der flere der fortæller om at hun bare er sådan, også en der har arbejdet på det kongelige teater i flere år og jeg synes Ditte okman har helt ret for hun siger at ingen ville prøve at forsvare det hvis det var en mand der talte sådan til sin kone eller en chef der gjorde det ved en medarbejder, de pointerer også at det der med at journalisten skal give noget af sig selv jo er noget vrøvl, det er ikke sådan det fungerer når man er journalist og skal lave et produkt der handler om en anden person.

Jeg kan godt forstå Bertelsen griner i presselogen, det er da et skægt billede de får tegnet af at de skulle have sendt en lille rødhætte med en ond plan ind til den intetanende store stygge ulv der ganske uskyldigt æder hende..

Jeg kom til at tænke på den 11 time med Britt bartenbach og Ole Jensen, dengang var der ingen der påstod de havde lokket eller manipuleret, de lod dem komme og fortælle, stillede opklarende spørgsmål og dagen efter kom der så en der havde en noget anden side af historien.
De har da vidst at nørby opfører sig sådan og de har da sikkert også regnet med at der ville komme noget af det med i et interview af den længde, men derfra og så til at hun ville knalde helt ud før der overhovedet var blevet stillet et spørgsmål det kan jeg ikke se hvordan de skulle have forudset.

En stor del af de ting hun bliver sur over er jo ting der er standard eller aftalt på forhånd, hun havde fået at vide både skriftligt og over telefonen at rammen er at man optager syv timer lige fra man kommer og at man ikke slukker optageren. Og at gå bonzai over at en der skal lave et radio interview har hørebøffer og en mikrofon, som hun oveni må have oplevet en million gange, det kan jeg heller ikke se hvordan de skulle vide at ud af alle de gange hun har set det ville det være lige den dag nørby ville beslutte det var rimeligt at sige til en at hun aldrig har set nogen der ser så åndssvag ud som lige den journalist.

Der er ingen der har nægtet at det er velkendt hun opfører sig sådan, der er mange der siger det er standard, så jeg kan ikke se hvorfor man er gået på jagt efter en forklaring.
Men det er måske for desillusionerende at hun bare er sådan.
2
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf HerErJeg » 26. mar 2019, 05:45

Bræææk.
Det er lige præcis den slags slikken røv der har været Ghita brændstof de sidste 60 år.
https://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/ ... te/7570380
Nu er det Jim det slikker røv, når han da ikke ukritisk roser madammen til skyerne, uanset hvad hun foretager sig.
0
jeanett88
Indlæg: 371
Tilmeldt: 26. sep 2015, 14:24
Kort karma: 65
Likede indlæg: 646

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf jeanett88 » 29. mar 2019, 15:11

:lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
17
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf kidkomb » 29. mar 2019, 15:40

Hahaha, det er simpelthen pragtfuldt :lol: :lol:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf Æble » 3. apr 2019, 08:25

Nu vil hun aldrig lade sig interwieve igen fordi hun er blevet “voldtaget” med den store mikrofon.

Jeg ved ikke om det er sjovt eller sørgeligt.

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/ghita- ... en-her-sag

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/radio2 ... oerby-ondt
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf HerErJeg » 3. apr 2019, 08:28

Æble skrev:Nu vil hun aldrig lade sig interwieve igen fordi hun er blevet “voldtaget” med den store mikrofon.

Jeg ved ikke om det er sjovt eller sørgeligt.

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/ghita- ... en-her-sag

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/radio2 ... oerby-ondt


Hun er jo paranoid.
- Det var mærkeligt at sidde og kigge ind i en bevidsthed, hvis eneste ønske var at manipulere og ødelægge mig. Det gjorde et stort indtryk på mig, at det sådan var planlagt. At jeg ligefrem skulle sidde overfor en, der havde viljen til at ødelægge mig. Det har jeg aldrig været ude for før, siger skuespillerinden.

Eftersom Iben Maria aldrig kommer til orde, så har hun jo intet at basere den spekulation på.
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen

Indlægaf Flora » 3. apr 2019, 08:44

Jeg synes, det er synd for Ghita Nørby, og jeg kan godt forstå, at hun ikke har lyst til flere interviews.

Men fint at høre hendes side af sagen.
4

Tilbage til "Livets forhold"