Forsikringsmægler og afvisning af sager

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Kedimifu
Indlæg: 312
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 21
Likede indlæg: 358

Forsikringsmægler og afvisning af sager

Indlægaf Kedimifu » 19. mar 2019, 09:11

Jeg er flyttet i ejerlejlighed og en helt ny verden åbner sig for mig.
Bla. har bygningen en forsikring. Men alle sager der har været er blevet afvist, sagde formanden en dag.
Jeg kan så se at forsikringen er tegnet gennem et andet firma, hvor forsikringsmægleren er. Dvs. har man en sag, skal man kontakte dette andet firma som så afgør om der er en sag eller ej. Er der en sag bliver forsikringen først kontaktet der.

Det har fået mig til at tænke. Forsirkingsmægleren for vel reelt sin løn fra forsikringen altså Codan. Har en sådan mægler et økonomisk gevinst ved at få så lidt sager videre som muligt?

Det undrer mig at bygningens bestyrelse ikke har fået en 3. part til at se på policen. Men lige nu kredser mine tanker meget på dette ekstra led. Og om bygningens lille størrelse og lille viden om forsikringer, har gjort at der er blevet afvist sager som reelt set ikke burde været blevet afvist.

Jeg er taknemmelig for alle indput. Tak.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21917

Re: Forsikringsmægler og afvisning af sager

Indlægaf Purple Haze » 19. mar 2019, 11:29

Vi har droppet mægleren i min ejerforening.
Og det kan vi fordi vi har en god administrator der er bindeled ml beboerne og forsikringsselskabet. Mæglerne var i vores tilfælde penge (mange penge) ud af vinduet.
Hvis man har en dedikeret (og fornuftig) beboer der har tid og overskud til det, tænker jeg at denne også kan klare rollen.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Kedimifu
Indlæg: 312
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 21
Likede indlæg: 358

Re: Forsikringsmægler og afvisning af sager

Indlægaf Kedimifu » 19. mar 2019, 11:31

Vi er kun 10 boliger. Jeg har kun været her i 3 måneder. Hvor store er din forening? Fra formandet hører jeg kun utilfredshed omkring administrator firmaet.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21917

Re: Forsikringsmægler og afvisning af sager

Indlægaf Purple Haze » 19. mar 2019, 12:33

Vi er ca 30 boliger.
Hvis i ikke er tilfredse med admin så ville jeg fokusere på at få skiftet dem i første omgang.
Det er lidt bøvlet/kræver en indsats men kan betale sig.

Vi har skiftet 2 gang i løbet af de sidste 6 år, og har nu (forhåbentlig) fundet et godt firma.
Den advokat vi havde for 6 år siden var en “kælling”, hun ordnede det hun skulle ordne, men man turde dårlig kontakte dem fordi hun var som hun var.
Det andet firma var nogle svindlere, som “heldigvis” kun nåede at stjæle få af vores penge, før en vaks person i bestyrelsen blev mistænksom og vi skiftede til dem vi har nu.
Direktøren for det “mellemste’ firma sidder nu og kukkelure i Vester fængsel!
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Forsikringsmægler og afvisning af sager

Indlægaf vibbsen » 19. mar 2019, 21:14

Forsikringsmægleren er en slags "mellemmand" mellem kunde og forsikringsselskab. Og varetager kontakten mellem kunden og forsikringsselskabet forstået på den måde at kunden ringer til mægleren istedet for til forsikringsselskabet. Og så ringer mægleren til forsikringsselskabet.
Mægleren tjener ikke penge på om kundeforholdet giver over eller underskud for forsikringsselskabet. Men på de forsikringer de sælger til kunderne. Og de har ikke noget at sige når der f.eks. skal træffes afgørelse om hvorvidt en skade er dækket eller ej.
Faktisk er min erfaring at forsikringsmægleren tit forsøger at tale "kundens sag" i skadessituationer. Fordi kunder der får dækket deres skader er glade kunder. Og glæde kunder bliver i butikken. Og jeg har oplevet forsikringsmæglere som i den grad forsøgte at få afgjort skadessager i kundens favør. Fordi det er dem kunderne bliver sure på når deres skade ikke er dækket.

Så jeg vil ikke være bekymret for at ejendommens mægler ikke sender sager videre til Codan. Derudover så er lovgivningen på området ret skrap. Som mægler er der en hel bestemt lovgivning gældende i forhold til hvordan man skal varetage denne rolle og hvis interesser man skal varetage. Faktisk er er mægleren den 3.person du omtaler. Jeres repræsentant.

Mit bud er derfor ikke at jeres sager ikke kommer videre til selskabet. Nærmere at den police i har enten er tegnet uden nødvendige dækninger fordi I som kunde ikke vil betale det det koster at have disse dækninger. Eller at policen har en masse forbehold som tager udgangspunkt i bygningens stand
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Forsikringsmægler og afvisning af sager

Indlægaf vibbsen » 19. mar 2019, 21:57

Som skadesbehandler eller policemedarbejdere er der ikke noget værre en forsikringsmæglere....Det er simpelthen noget fanden har skabt.....

For modsat vores "egne" assurandører (altså kundens go-to person) så er disse IKKE ansat i "vores" firma og en del af det "fælles" mål i forhold til at opnå et godt samarbejde med kunderne og sikre at de er tilfredse samtidig med at vores forretnings bliver drevet på en rentabel måde . De er ansat i deres "egen biks" og har kun deres egen forretnings samarbejde med deres kunder som mål. Og deres egen rentabilitet for øje. Hvis de kan få dækning for en skade til en af deres kunder, så er de fuldstændig ligeglade med alt andet. De er kundens mand. Ikke vores mand.

Og det kan da også tydeligt ses på samarbejdet. Jeg har oplevet forsikringsmæglere som var så uforskammede i forhold til f.eks. både police og skadesbehandling, at hvis det havde været "egne" medarbejdere, så var de blevet afskediget for samarbejdsvanskeligheder.....Det værste eksempel jeg kan komme på var en mægler som ringede til vores skadesafdeling og skabte sig fuldstændig vanvittigt over at hans kunde havde fået hele skylden i en sag om motoransvar hvor en af hans kunder havde bakket sin lastbil (som var forsikret via os) hen over en bil som holdt bagved. . Hans argument var, at hvis man insisterer på at parkerere bag en lastbil i en sådan vinkel at chaufføren ikke kan se ens bil når han skal bakke, så er man da selv uden om det, når man pludselig har en 20 tons lastbil oppe på køleren....
Den kollega som håndterede hans henvendelse var helt rolig da hun bad ham om at dreje sin stol rundt og tage sit eksemplar af forsikringslovgivningen og læse lidt op. Og da han påstod at vi var det eneste selskab som fortolkede reglerne sådan, så fik han besked på at så kunne han jo bare flytte kunden til en af dem og se om de fortolkede lovgivningen omkring objektivt ansvar i forbindelse med motoransvar anderledes end vi gjorde....

Problemet med især mindre ejendomme er at det kan være svært at finde nogen som kan overskue den kompleksitet der ligger i bygningsforsikring af flerfamilies-ejendomme....Og hvis man ikke har en administrator som kan varetage denne opgave, jamen så er der mange som simpelthen er nødt til at have en mægler ind over så man er sikker på at ens interesser bliver ordentligt varetaget. Jeg ser også en del administratorer som vælger at samarbejde med en forsikringsmægler så de har en til at tage sig af f.eks. skadessager....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Kedimifu
Indlæg: 312
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 21
Likede indlæg: 358

Re: Forsikringsmægler og afvisning af sager

Indlægaf Kedimifu » 20. mar 2019, 20:09

vibbsen skrev:Som skadesbehandler eller policemedarbejdere er der ikke noget værre en forsikringsmæglere....Det er simpelthen noget fanden har skabt.....

For modsat vores "egne" assurandører (altså kundens go-to person) så er disse IKKE ansat i "vores" firma og en del af det "fælles" mål i forhold til at opnå et godt samarbejde med kunderne og sikre at de er tilfredse samtidig med at vores forretnings bliver drevet på en rentabel måde . De er ansat i deres "egen biks" og har kun deres egen forretnings samarbejde med deres kunder som mål. Og deres egen rentabilitet for øje. Hvis de kan få dækning for en skade til en af deres kunder, så er de fuldstændig ligeglade med alt andet. De er kundens mand. Ikke vores mand.

Og det kan da også tydeligt ses på samarbejdet. Jeg har oplevet forsikringsmæglere som var så uforskammede i forhold til f.eks. både police og skadesbehandling, at hvis det havde været "egne" medarbejdere, så var de blevet afskediget for samarbejdsvanskeligheder.....Det værste eksempel jeg kan komme på var en mægler som ringede til vores skadesafdeling og skabte sig fuldstændig vanvittigt over at hans kunde havde fået hele skylden i en sag om motoransvar hvor en af hans kunder havde bakket sin lastbil (som var forsikret via os) hen over en bil som holdt bagved. . Hans argument var, at hvis man insisterer på at parkerere bag en lastbil i en sådan vinkel at chaufføren ikke kan se ens bil når han skal bakke, så er man da selv uden om det, når man pludselig har en 20 tons lastbil oppe på køleren....
Den kollega som håndterede hans henvendelse var helt rolig da hun bad ham om at dreje sin stol rundt og tage sit eksemplar af forsikringslovgivningen og læse lidt op. Og da han påstod at vi var det eneste selskab som fortolkede reglerne sådan, så fik han besked på at så kunne han jo bare flytte kunden til en af dem og se om de fortolkede lovgivningen omkring objektivt ansvar i forbindelse med motoransvar anderledes end vi gjorde....

Problemet med især mindre ejendomme er at det kan være svært at finde nogen som kan overskue den kompleksitet der ligger i bygningsforsikring af flerfamilies-ejendomme....Og hvis man ikke har en administrator som kan varetage denne opgave, jamen så er der mange som simpelthen er nødt til at have en mægler ind over så man er sikker på at ens interesser bliver ordentligt varetaget. Jeg ser også en del administratorer som vælger at samarbejde med en forsikringsmægler så de har en til at tage sig af f.eks. skadessager....


Tusind tak for dine svar. Det giver mening.

Dog, hvad jeg er blevet fortalt, har forsikringsmægler afvist sager uden at sende dem til Codan. Men igen jeg kender ikke hele historien.

Hvor vil du mene at jeg/vi kan gå hen for at live oplyst hvad policen dækker og hvad der kunne være en rigtig go ide.
Formanden har stolt fortalt at forsikringen er billig. Så du har ok fat i den lange ende.
0

Tilbage til "Livets forhold"