Indbrud i min forældres lejlighed

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf LanaDelRey » 23. mar 2019, 06:14

Hej alle
Jeg bor PT hos mine forældre, min mor er ude og rejse, så det har kun været min far og jeg hele ugen.

Vi efterlader sjældent lejligheden i lang tid, min far forlod først lejligheden i går kl 15.00 hvor jeg kom hjem efter 20 min og nogle havde ødelagt døren og brudt ind ( i de 20 min ).

Det mystiske ved det er at hele lejligheden stod fint undtagen mine forældres soveværelse. Tyven har ikke engang stjålet min bærbar, iPhone, kamera eller pung / mærkevarer tasker osv. Han har heller ikke været inde i mit værelse og tage noget... Efter politiet kom og fik taget fingeraftryk / lavet rapport, så ryttet jeg og min far op. Vi fandt ud af tyven havde stjålet kontanter og småpenge i mønter.

Hele lejligheden stod som den plejer, undtagen mine forældres soveværelse. Han havde endda ikke set / stjålet et par ting med kontanter i. Så det ligner at han har haft travlt, og vores lejlighed er centralt i indre by / der kommer altid nogle ud og ind af vores opgang.

Min nabo havde hørt nogle flække vores dør, og de havde set en mand med sort tøj på nede i vores gård som holdte vagt ved 15-tiden. Min nabo fortalte at hun aldrig havde set ham før, han havde sort tøj på, lommerne var fyldt med ting, og han havde lang skæg. Han sad i bænken med en gammel nokia telefon fra 14-15.00 og det lignet at han holdte vagt.

Vi har et kamera der filmer hvem der går ud og ind af vores gård, den skal politiet tjekke på mandag.

Min far mistænker det kan være nogle fra nabolaget som kender os, siden at han vidste min far tog ud af lejligheden kl 15 igår! Og at jeg må have ødelagt hans indbrud da jeg kom hjem lige efter han tog ud, det ligner at han kun havde 2-3 min til at stjæle.

ID & PAS: Dem har han ikke taget, men skal jeg stadig være bekymret??

KREDIT KORT / KONTANTER: Mine forældre har altid deres KK med 24/7, så det eneste de har stjålet er kontanter.

Det undrer mig også at han ikke har taget vores telefoner, iPads eller bærbar computer osv.

Anyway; Vi skaffer kamera, alarm, og alt der kan sikre os mod tyveri... For han kommer sikkert igen efter han nok har set min bærbar til 12k og diverse elektronik!!

Jeg tænkte på om der er noget vi måske har glemt at gøre som i kunne nævne, eller hvad vi ellers kan gøre, for at forhindre at det kan ske igen?
Senest rettet af LanaDelRey 23. mar 2019, 06:17, rettet i alt 1 gang.
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf LanaDelRey » 23. mar 2019, 06:17

Vi kommer ikke til at efterlade lejligheden for sig selv, indtil alt er installeret (alarm og kamera) i næste uge!
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5114
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20833

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf Zombie » 23. mar 2019, 10:43

En politimand fortalte mig engang, at de fleste mennesker opbevarer kontanter og smykker i nærheden af deres seng. Derfor starter en tyv altid i soveværelset, da de første minutter er de mest farlige for en tyv - naboerne kan have ringet til politiet osv. Men er der ikke sket noget efter de har tømt soveværelset, rykker videre til de andre rum, indeholdende de større genstande som det er sværere at stikke af med.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5114
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20833

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf Zombie » 23. mar 2019, 10:46

Ift om det er nogle I kender, så kan det være godt at adviseres naboer. Det ses tit at et kvarter rammes ét hus af gangen, fordi tyvene har holdt øje med flere folks daglige vaner.
Sæt sedler op ved de forskellige opgange og anbefal folk at ringe til politiet ved det mindste mistænkelige adfærd.

Især inde i byen er der meget, folk ikke gider reagere på, for så kunne man ikke lave andet. Men ved man, at man skal reagere pga x eller y, så tjekker man.
Ligesom din nabo, der hørte jeres dør blive brækket op.
3
aka Forbies

:gammel:
ajnaM
Indlæg: 9987
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1055
Likede indlæg: 27242

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf ajnaM » 23. mar 2019, 12:22

Ej hvor ubehageligt!

Jeg tænker også, de er blevet afbrudt, når de kun nåede ét værelse. Og jeg tror ikke, det er specielt sandsynligt, at de kommer igen, med mindre I havde noget stående, de specifikt kommer til at gå efter (men der tænker jeg ikke, elektronik vil være noget, de kommer tilbage efter i sig selv.)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 332
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 768

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf Ekliptika » 23. mar 2019, 13:06

Vi havde også indbrud engang og kom hjem mens tyven var i huset.
Han var også gået direkte til soveværelset ovenpå hvor han havde åbnet alle de øverste skuffer i vores kommoder. Han stak af ud gennem et vindue, da han hører vi kommer hjem. Politiet sagde at det er en fuldstændig klassisk fremgangsmåde at gå direkte efter soveværelset og øverste skuffer. Hvis de har mere tid, roder de resten af huset igennem.
De kommer som regel kun tilbage, hvis de har set noget af interesse, eller hvis det er en tyvebande, der stjæler dyre designer møbler, lamper etc på bestilling. De ved, at folk som regel får erstattet de dyre ting med nye dyre ting. Min vendinde har prøvet at få stjålet en meget dyr designerlampe to gange. Derefter købte de en billig i stedet, og har ikke haft indbrud siden.
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
JoyNips
Indlæg: 12070
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33959

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf JoyNips » 23. mar 2019, 13:24

Vi fik alarm med videoovervågning for nylig og begge alarmselskaber vi havde ude at kigge ville lave ekstra sikring ved soveværelset. Tyve idag stjæler ikke tv, computere, iPads osv, det er for nemt at spore og bøvlet at slæbe. De går efter kontanter og smykker.

Så jeg tror ikke, du skal være så bekymret for at tyven kommet tilbage efter jeres elektronik.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf vibbsen » 23. mar 2019, 16:15

Jeg tror ikke I behøver at være bekymret for at tyvene kommer tilbage efter jeres elektronik.

Som skadebehandler i en løsøreafdeling hos et forsikringsselskab har jeg efterhånden behandlet rigtig mange indbrud.
Min erfaring er at hvis tyvenes adfærd tyder på at de er gået efter smykker og guld. Så kommer de ikke tilbage for at stjæle elektronik. Så kommer de KUN tilbage såfremt de i forbindelse med tyveriet enten ikke har fået det hele med. Eller hvis de i forbindelse med tyveriet har set eller fået på fornemmelsen at der er andet og mere værdifulde ting at hente. F.eks. sølvtøj eller designmøbler. Eller hvis de har set at der er et pengeskab hvilket kunne tyde på at der er kontanter eller den slags at hente.
Det er kun profesionelle tyve som vender tilbage. Og professionelle tyve er håbløst uinteresserede i elektronik. Dels så kan rigtig meget af dette spores idag. Dels så er omsætningsværdien ikke særlig høj på disse ting. Netop fordi meget af det kan spores ret nemt.

Det er faktisk ikke så længe siden jeg behandlede et en sag hvor en familie havde indbrud med kun en uges mellemrum. Her var det SÅ tydeligt at det var samme gerningsmand.....De havde nemlig ikke fået alle smykkerne med første gang. Ingen af gangene blev familiens elektronik stjålet.
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf vibbsen » 23. mar 2019, 16:18

Hvad angår pas og identifikation, så er det som regel ikke noget tyvene tager med. Indbrud handler om at få fat i værdier som kan omsættes til rede penge relativt nemt. Og det kan pas ikke. Det kræver for meget bøvl.

Så det vil jeg ikke være bekymret for.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf LanaDelRey » 24. mar 2019, 19:13

Tusind tak for svar alle sammen :)
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf LanaDelRey » 24. mar 2019, 19:22

Vi lider alle lidt af PTSD symptomer :(
min angst er blevet værre, min far spiser kun lidt / kan heller ikke sove osv. Vi håber vi snarest kan få sat kamera op og lave en bedre dør / sikkerhed til lejligheden.
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21953
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59521

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. mar 2019, 20:06

LanaDelRey skrev:Vi lider alle lidt af PTSD symptomer :(
min angst er blevet værre, min far spiser kun lidt / kan heller ikke sove osv. Vi håber vi snarest kan få sat kamera op og lave en bedre dør / sikkerhed til lejligheden.


Mener du, at det er noget, I generelt lider af, som nu er blevet trigget af indbruddet?
For så er det nok en ide at få krisehjælp.
0
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf LanaDelRey » 24. mar 2019, 21:47

DetSorteCirkus skrev:
LanaDelRey skrev:Vi lider alle lidt af PTSD symptomer :(
min angst er blevet værre, min far spiser kun lidt / kan heller ikke sove osv. Vi håber vi snarest kan få sat kamera op og lave en bedre dør / sikkerhed til lejligheden.


Mener du, at det er noget, I generelt lider af, som nu er blevet trigget af indbruddet?
For så er det nok en ide at få krisehjælp.


Nej, det er bare det vi oplever PT efter indbruddet.. vildt ubehageligt!
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5405
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 662
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13947

Re: Indbrud i min forældres lejlighed

Indlægaf RavenClaw » 26. mar 2019, 14:50

LanaDelRey skrev:
DetSorteCirkus skrev:
LanaDelRey skrev:Vi lider alle lidt af PTSD symptomer :(
min angst er blevet værre, min far spiser kun lidt / kan heller ikke sove osv. Vi håber vi snarest kan få sat kamera op og lave en bedre dør / sikkerhed til lejligheden.


Mener du, at det er noget, I generelt lider af, som nu er blevet trigget af indbruddet?
For så er det nok en ide at få krisehjælp.


Nej, det er bare det vi oplever PT efter indbruddet.. vildt ubehageligt!


Det er overhovedet ikke for at sige, at du ikke har det skidt, men lige PTSD er en alt for voldsom betegnelse. PTSD opstår, når man er udsat for eller vidne til en trussel om død eller meget alvorlig tilskadekomst. Det er den direkte definition af et af sygdomskriterierne. Undskyld, men det går mig på, at PTSD bliver negligeret på den måde.

Det, I er udsat for, lyder nærmere som akut stressreaktion, som er helt normal, når man bliver udsat for noget ubehageligt og uventet. Jeg forstår godt, at din angst bliver værre af det, for det er ikke rart at vende hjem til et indbrud i sit hjem. For selvfølgelig skal I føle jer trygge, når I er hjemme.

Jeg håber, I snart får styr på det. Husk at tale om det derhjemme, ikke kun at I skal øge sikkerheden, men også hvad der er sket, så I kommer ud med de tanker omkring det, der er sket. Så kommer "helingen" også hurtigere :)
17
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Livets forhold"