Min nabo er en indbrudstyv!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf LanaDelRey » 8. apr 2019, 15:21

Forleden var der indbrud i min lejlighed. Jeg har skrevet om det herinde før, det gik primært udover mine forældre. Vi forlod lejligheden i 30 min og vendte hjem til en gennemrodet soveværelse i lejligheden.

Jeg var den første der kom hjem. Det første jeg lagde mærke til var et opbrudt hoveddør, og jeg turde ikke at gå ind. Jeg ringet først til min far og ventet på han skulle komme og derefter ringet jeg til politiet, og gik med naboen ind i lejligheden. Kun min forældres soveværelse var endevendt. Om aften skrev vi ned de stjålne genstande, som var primært kontanter og mønter... (de stjal 15.000 kr) i alt.
Tyvene havde på 30 minutter brudt ind i vores lejlighed, midt på dagen. En dag hvor de fleste beboere også var hjemme. Det kræver virkelig en tyv, der er professionel..

Politiet kom slet ikke da det skete. De havde for travlt, og det er nok ikke første gang, politiet ikke har ressourcer til at komme ud til indbrud. Dog kom de først kl 23 om natten og tog fingeraftryk, men intet af det hjalp da vi havde ryddet op og vi magtet ikke at kigge på vores rodet hjem og vente til midnat.

Jeg forstår der er flere alvorlige ting, politiet må tage sig af men I dette tilfælde har vi svært ved at sove om natten og det kan simpelthen ikke passe at vi lever i et samfund hvor politiet først rykker ud når en af os er død eller der er blod på gerningstedet.

Anyhow, sagen er at vi har undersøgt kamera optagelserne som ligger ved opgangen, vores gård og kælder og det viser sig at der ikke var nogle i det tidsrum vi forlod lejligheden. Tyven har hverken flygtet ind eller ud fra opgangen, gården eller kælderen og derfor mener politiet at det med stor sandsynlighed er foregået af en tyv der har opholdt sig her. Vi har snakket med naboerne og de mistænker alle sammen en ung dreng på 20 år (hans forældre bor her) og han kommer sjældent på besøg... han har også været i fængsel før for indbrudstyveri, og jeg så ham holde øje med os dagen efter indbruddet fra altanen af + han brugte simpelthen hans forældres lejlighed da de var ude og rejse hele weekenden.

Dagen efter indbruddet så drengen mig direkte på ansigtet og grinte mig op af fjæset mens han gik ud af opgangen. :sur:

Men politiet kan ikke gøre noget da vi ikke har nogle former for bevis.

Hvad kan vi dog gøre? Vi er så sure, kede af det og frustreret over at det kunne ske. Jeg ved ikke hvad jeg vil med det her indlæg / det var bare rart at få delt det med nogle da jeg går ofte rundt og er alene med det her.

Vil ønske vi kunne hævne os på en el anden måde. :trist:
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf Viskelæder » 8. apr 2019, 15:33

I kan lade være med at formode, at jeres nabo er en indbrudstyv, når I ikke har noget bevis, og så kan I fokusere på at komme videre med jeres liv. Det er en forfærdelig ærgerlig situation, men hvis jeg husker rigtigt, så var der ikke rigtigt stjålet noget, ingen kom til skade, sket er sket, og det gør ikke situationen bedre, at I svælger I det.

Hold øje, bemærk underlige ting, pas godt på hinanden, få evt. en alarm sat op, men jeg kan ikke se, at det hjælper at dømme din nabo som indbrudstyv, fordi han grinede af dig.
38
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf Sof » 8. apr 2019, 15:35

I ved jo faktisk ikke at det er ham. I ved at det er en der har været i opgangen/ejendommen, men reelt kan det være hvilken som helst nabo eller gæst af sådan en.

Tænk hvis I gjorde noget og senere fandt ud af at det ikke var ham? Måske meget godt at overlade det til politiet og ikke naboernes mening om en bestemt person.

Hvis politiet tog fingeraftryk og han har været i fængsel før, så kan de måske finde ud af det den vej, men at han har kigget på dig/jer fra altanen gør ham vel ikke særlig skyldig. Nysgerrige/irriterende naboer der følger med i hvad som helst findes nærmest alle steder.

Køb en alarm, få en bedre indbrudssikring af indgangsveje eller overvej at flytte fra stedet, hvis I ikke stoler på dem der bor omkring jer eller deres gæster.
3
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf LanaDelRey » 8. apr 2019, 15:36

Viskelæder skrev:I kan lade være med at formode, at jeres nabo er en indbrudstyv, når I ikke har noget bevis, og så kan I fokusere på at komme videre med jeres liv. Det er en forfærdelig ærgerlig situation, men hvis jeg husker rigtigt, så var der ikke rigtigt stjålet noget, ingen kom til skade, sket er sket, og det gør ikke situationen bedre, at I svælger I det.

Hold øje, bemærk underlige ting, pas godt på hinanden, få evt. en alarm sat op, men jeg kan ikke se, at det hjælper at dømme din nabo som indbrudstyv, fordi han grinede af dig.


Fordi deres søn er den eneste i vores ejendom der har været i fængsel for tyveri + han er aldrig hjemme men mest underligt at han var hjemme hele weekenden, da indbruddet skete. + Man kunne ikke se nogle da vi tjekket kamera optagelserne. Og derfor har Politiet sagt at det er en der bor i vores afdeling der har gjort det.

Vi har sat alarm + ekstra nøgle på døren nu.
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf LanaDelRey » 8. apr 2019, 15:38

Sof skrev:I ved jo faktisk ikke at det er ham. I ved at det er en der har været i opgangen/ejendommen, men reelt kan det være hvilken som helst nabo eller gæst af sådan en.

Tænk hvis I gjorde noget og senere fandt ud af at det ikke var ham? Måske meget godt at overlade det til politiet og ikke naboernes mening om en bestemt person.

Hvis politiet tog fingeraftryk og han har været i fængsel før, så kan de måske finde ud af det den vej, men at han har kigget på dig/jer fra altanen gør ham vel ikke særlig skyldig. Nysgerrige/irriterende naboer der følger med i hvad som helst findes nærmest alle steder.

Køb en alarm, få en bedre indbrudssikring af indgangsveje eller overvej at flytte fra stedet, hvis I ikke stoler på dem der bor omkring jer eller deres gæster.


Politiet mener også at det er en nabo der har gjort det. Og de synes hans opførsel og adfærd var underlig når de hører hvor han var henne / hans baggrund osv, de kan bare ikke gøre noget uden bevis.
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf Viskelæder » 8. apr 2019, 15:40

LanaDelRey skrev:
Viskelæder skrev:I kan lade være med at formode, at jeres nabo er en indbrudstyv, når I ikke har noget bevis, og så kan I fokusere på at komme videre med jeres liv. Det er en forfærdelig ærgerlig situation, men hvis jeg husker rigtigt, så var der ikke rigtigt stjålet noget, ingen kom til skade, sket er sket, og det gør ikke situationen bedre, at I svælger I det.

Hold øje, bemærk underlige ting, pas godt på hinanden, få evt. en alarm sat op, men jeg kan ikke se, at det hjælper at dømme din nabo som indbrudstyv, fordi han grinede af dig.


Fordi deres søn er den eneste i vores ejendom der har været i fængsel for tyveri + han er aldrig hjemme men mest underligt at han var hjemme hele weekenden, da indbruddet skete. + Man kunne ikke se nogle da vi tjekket kamera optagelserne. Og derfor har Politiet sagt at det er en der bor i vores afdeling der har gjort det.

Vi har sat alarm + ekstra nøgle på døren nu.


Men I har ingen beviser, så I kan spekulere til døde og blive ved med at have det dårligt over indbruddet, eller I kan sige: "hey, det var sygt ærgerligt, men nu har vi alarm og ekstra lås på, vi har gjort, hvad vi kunne. Shit, hvor er vi heldige, at vi alle har det godt." Og så bruge den tid, det forståeligt vil tage, på at blive trygge igen.
Jeg ved godt, det er lettere sagt end gjort, men jeg tror ikke, det andet gavner noget.
14
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf Sof » 8. apr 2019, 15:42

LanaDelRey skrev:
Politiet mener også at det er en nabo der har gjort det. Og de synes hans opførsel og adfærd var underlig når de hører hvor han var henne / hans baggrund osv, de kan bare ikke gøre noget uden bevis.


De har mulighed for at kontakte ham og/eller hans forældre, nu det er deres lejlighed og spørge ind til det, uden nogle konkrete beviser, hvis de mente der kunne være noget i det. Og uden at I får noget at vide om det.
De behøver jo ikke anholde ham, for at kunne grave lidt i det, hvis de tror det er ham.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 8. apr 2019, 15:56

Bare fordi at jeres nabos søn har en fortid som indbrudstyv og var hjemme i tidsrummet, er det jo ikke ensbetydende med at han har gjort det. Det kunne jo tænkes at han har fundet ud af at der er konsekvenser (eg fængsel) når man bliver taget og har valgt ikke at gøre det mere. Det kunne i princippet være alle i jeres blok og de har vel ikke interesse i at sige "Jep, det var mig - du må have en bedre dør. Tough shit!"

Det er ærgerligt, men så længe du ikke har konkrete beviser på at det er ham, så drop at hænge ham ud og være SÅ sikker på at det var ham. Han kan meget vel være uskyldig. At han har grinet i opgangen betyder heller ikke noget. Jeg sender altid folk et tandpasta smil når jeg går forbi dem her hvor jeg bor, det synes jeg er meget normalt. Hvis jeg har en veninde på telefonen kan jeg også godt grine, uden at det er ad andre.

Hvis i vil undgå lignende en anden gang, så ville jeg få sat ekstra sikring på døren og få installeret en Ring dørklokke. Den tænder og optager automatisk når der er bevægelse foran døren + der bliver sendt en notifikation til jeres mobil, hvor i så kan snakke henover dørklokken samt livestreame hvad der foregår. Det er nok det bedste i kan gøre udover at installere en alarm i hele lejligheden - de optager ikke, men hvis lortet går af burde det skræmme indbrudstyven og jeres naboer kan reagere på det.
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf MrMister » 8. apr 2019, 16:06

Sæt kamera op i egen lejlighed. Ring dernæst på hos ham og sig, at i er klar til næste gang.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf LanaDelRey » 8. apr 2019, 16:17

Jeg glemte at nævne: grunden til vi mistænker ham er fordi der er sket indbrud i 4 andre lejligheder, og naboerne har set på den måde vores dør blev flækket, og de har brugt den samme teknik som de andre.
1
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf LanaDelRey » 8. apr 2019, 16:18

Den sidste han prøvet at begå indbrud hos mislykkedes, så der er bare en stor revne på døren men uden at den er flækket op.
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. apr 2019, 16:25

Jeg finder det dybt problematisk, at du skriver dine indlæg, som om I har håndfaste beviser, og manden allerede har været for en dommer og fået sin straf.

Det får mig til at tænke, at I bør bruge jeres kræfter på at sikre lejligheden, som I allerede er i færd med, og få gang i noget krisehjælp. At I, helt, helt forståeligt, er blevet et kæmpe chok og en grim oplevelse rigere, bør ikke få konsekvenser for en anden familie i ejendommen. I kan være frustrerede over politiets ageren, men det hjælper ikke, og er heller ikke fair, at gribe til selvtægt i form af rygter og injurier.
21
fisken80
Indlæg: 22079
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52051

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf fisken80 » 8. apr 2019, 16:56

Seriøst, stop dig selv. Du har INGEN beviser og hvis du agerer på samme måde i virkeligheden som herinde, så risikerer du at hænge en uskyldig person ud og gøre ham til genstand for uberettiget sladder, og det er ikke okay.

Kom over det og kom videre. Få eventuelt noget psykologhjælp, hvis det er umuligt at komme over selv. Men drop dine mistanker.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3878

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf Anlewi » 8. apr 2019, 17:09

I Danmark er man uskyldig til det modsatte er bevist.
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Min nabo er en indbrudstyv!

Indlægaf Tux » 8. apr 2019, 17:42

Så er det jo bare og bryde ind hos ham og stjæle tingene tilbage :rulle:
4

Tilbage til "Livets forhold"