Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Vappepigen
Indlæg: 269
Tilmeldt: 3. jan 2016, 14:13
Kort karma: 75
Likede indlæg: 947

Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Vappepigen » 3. jan 2016, 15:27

En venlig debattør, gjorde mig opmærksom på, at flere af jubii debattens brugere er sprunget herover... Så tror pokker der ikke var nogen der reagerede på min opdatering

Nu må jeg hellere lave en kort opsummering!

Kort tid efter jeg fødte mit 3 barn fik jeg konstateret brystkræft! Perioden op til diagnosen var lang og knudret for lægerne mente ikke det var farligt, kun noget ophobet mælk, og sagde jeg skulle vente og se om det blev bedre... Det blev værrer og værrer og til sidst var mit bryst en stor stenhård firkantet mursten! Jeg tog over til en anden læge og fik dommen med det samme!
Stensikkert brystkræft og jeg blev omgående kylet ind i en ct scanner!
Den viste så ingen spredning!
Da vi så kommer til møde på onokologisk afdeling, for at få mit fremtidige forløb gennemgået, får vi så at vide at det har spredt sig alligevel!
Der var en plet på ryggen som de ikke mente var kræft, det sted jeg blev scannet, så de nævnte ikke noget! Men det var så kræft!
Meldingen var så til mig: " du er uhelbredelig syg, men vi kan behandle dig "
Kæmpe chok og vi har været in hell and back again!

Er nu igang med 12 omgange kemo som gerne skulle fjerne alt det kræft der er i brystet... Bliver scannet hver 9 uge! Indtil videre er knuden i brystet krympet fra 8x5 cm til 22 millimeter på 6 kemo ture! Så jeg reagerer heldigvis godt på medicinen! Jeg skal have kemo nr 10 på onsdag!

Det er humøret som jeg kæmper mest med! Er trist, bange for at dø fra mine børn, sur og bitter!
Men på den anden side bliver jeg altid holdt øje med! Skal fortsat når knuden er væk, ind og have antistoffer for metestaerne hver 3 uge, samt scannes hver 9 uge!
Men det er så deprimerende at jeg aldrig kan ligge det bag mig!

Men ren helbredsmæssigt går det ok....Men psykisk er det godt nok nogle op og ned ture
10
Følg mig på instagram jannibvj
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9823
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Spjaerten » 3. jan 2016, 15:30

Vappe har så tit tænkt på dig.

Shit du er sej og stærk!

Al det bedste og :gogo: du klarer den gør du! Er sikker på du nok skal få dine børn i mange år fremover :kys:
2
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Tibbler » 3. jan 2016, 15:43

Hvor dejligt at få en opdatering - Jeg har sørme også sendt dig tanker.

Godt at høre, at kemoen har hjulpet, og der er styr på helbreddet.

Der er altså ikke noget at sige til, at det er svært at få psyken til at følge med - især ikke, når man også står med en lille ny, og resten af familien, som har brug for en.

Hvordan går det med sønnen? Har du kunnet finde overskuddet til også at være mor til 3?
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Karkluden » 3. jan 2016, 15:45

Jeg er glad for at høre fra dig, selvom det lyder forfærdeligt hårdt. Jeg har tænkt meget på dig.

Som næsten-sygeplejerske burde jeg måske vide dette, men jeg har ikke arbejdet med så meget onkologi udover underlivscancer, så måske du vil svare mig: At du er uhelbredeligt syg, men de kan behandle dig, hvad betyder det konkret? At man regner med at kunne holde dig i live i mange år? For det lyder da, trods alt, rimeligt ok :)
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Vappepigen
Indlæg: 269
Tilmeldt: 3. jan 2016, 14:13
Kort karma: 75
Likede indlæg: 947

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Vappepigen » 3. jan 2016, 15:56

Karkluden skrev:Jeg er glad for at høre fra dig, selvom det lyder forfærdeligt hårdt. Jeg har tænkt meget på dig.

Som næsten-sygeplejerske burde jeg måske vide dette, men jeg har ikke arbejdet med så meget onkologi udover underlivscancer, så måske du vil svare mig: At du er uhelbredeligt syg, men de kan behandle dig, hvad betyder det konkret? At man regner med at kunne holde dig i live i mange år? For det lyder da, trods alt, rimeligt ok :)



Det betyde at de kan holde sygdommen nede...og kræften kan måske helt forsvinde, men bliver aldrig erklæret rask, fordi de ikke kan garantere, at der stadig sidder en lille bitte celle tilbage, som skanneren ikke kan fange!
Har hørt om.flere med knogle metestaer som har 20-30 år på bagen og still going strong! Knogle metestaer er ikke livstruende, men det hele afhænger af, om det spreder sig yderligere! Men det kan kun sprede sig fra brystet, og det er de jo ved at få væk med kemo
7
Følg mig på instagram jannibvj
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf In_your_eyes » 3. jan 2016, 15:56

Hvor er jeg glad for at høre at medicinen hjælper.

Du er så sej :kys:
2
:pompom:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Karkluden » 3. jan 2016, 15:57

Vappepigen skrev:
Karkluden skrev:Jeg er glad for at høre fra dig, selvom det lyder forfærdeligt hårdt. Jeg har tænkt meget på dig.

Som næsten-sygeplejerske burde jeg måske vide dette, men jeg har ikke arbejdet med så meget onkologi udover underlivscancer, så måske du vil svare mig: At du er uhelbredeligt syg, men de kan behandle dig, hvad betyder det konkret? At man regner med at kunne holde dig i live i mange år? For det lyder da, trods alt, rimeligt ok :)



Det betyde at de kan holde sygdommen nede...og kræften kan måske helt forsvinde, men bliver aldrig erklæret rask, fordi de ikke kan garantere, at der stadig sidder en lille bitte celle tilbage, som skanneren ikke kan fange!
Har hørt om.flere med knogle metestaer som har 20-30 år på bagen og still going strong! Knogle metestaer er ikke livstruende, men det hele afhænger af, om det spreder sig yderligere! Men det kan kun sprede sig fra brystet, og det er de jo ved at få væk med kemo

Okay, ja, så giver det mening. Skal vi ikke bare satse megastærkt på, at du selvfølgelig lever længe og godt :kys:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Vappepigen
Indlæg: 269
Tilmeldt: 3. jan 2016, 14:13
Kort karma: 75
Likede indlæg: 947

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Vappepigen » 3. jan 2016, 15:57

Tibbler skrev:Hvor dejligt at få en opdatering - Jeg har sørme også sendt dig tanker.

Godt at høre, at kemoen har hjulpet, og der er styr på helbreddet.

Der er altså ikke noget at sige til, at det er svært at få psyken til at følge med - især ikke, når man også står med en lille ny, og resten af familien, som har brug for en.

Hvordan går det med sønnen? Har du kunnet finde overskuddet til også at være mor til 3?


Det går bedre med mor rollen! Men hver gang ungerne siger noget sødt, bliver jeg trist, fordi jeg er bange for de skal miste mig før tid....
0
Følg mig på instagram jannibvj
Vappepigen
Indlæg: 269
Tilmeldt: 3. jan 2016, 14:13
Kort karma: 75
Likede indlæg: 947

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Vappepigen » 3. jan 2016, 15:59

Karkluden skrev:
Vappepigen skrev:
Karkluden skrev:Jeg er glad for at høre fra dig, selvom det lyder forfærdeligt hårdt. Jeg har tænkt meget på dig.

Som næsten-sygeplejerske burde jeg måske vide dette, men jeg har ikke arbejdet med så meget onkologi udover underlivscancer, så måske du vil svare mig: At du er uhelbredeligt syg, men de kan behandle dig, hvad betyder det konkret? At man regner med at kunne holde dig i live i mange år? For det lyder da, trods alt, rimeligt ok :)



Det betyde at de kan holde sygdommen nede...og kræften kan måske helt forsvinde, men bliver aldrig erklæret rask, fordi de ikke kan garantere, at der stadig sidder en lille bitte celle tilbage, som skanneren ikke kan fange!
Har hørt om.flere med knogle metestaer som har 20-30 år på bagen og still going strong! Knogle metestaer er ikke livstruende, men det hele afhænger af, om det spreder sig yderligere! Men det kan kun sprede sig fra brystet, og det er de jo ved at få væk med kemo

Okay, ja, så giver det mening. Skal vi ikke bare satse megastærkt på, at du selvfølgelig lever længe og godt :kys:



Jo det er planen :rock:
2
Følg mig på instagram jannibvj
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Tibbler » 3. jan 2016, 16:10

Vappepigen skrev:
Tibbler skrev:Hvor dejligt at få en opdatering - Jeg har sørme også sendt dig tanker.

Godt at høre, at kemoen har hjulpet, og der er styr på helbreddet.

Der er altså ikke noget at sige til, at det er svært at få psyken til at følge med - især ikke, når man også står med en lille ny, og resten af familien, som har brug for en.

Hvordan går det med sønnen? Har du kunnet finde overskuddet til også at være mor til 3?


Det går bedre med mor rollen! Men hver gang ungerne siger noget sødt, bliver jeg trist, fordi jeg er bange for de skal miste mig før tid....


:ae: :ae:

Ville ønske jeg kunne skrive noget, der fik den sorte sky over dit hoved til at forsvinde.
1
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Skralde » 3. jan 2016, 16:18

Dejligt med en opdatering - jeg har også tænkt på dig :kys: Du er mega sej og tager i den grad hatten af for din måde at håndtere det på. Jeg håber at du kommer til at leve et langt og trods alt, godt liv :kram:
1
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4583

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Undtagelsen » 3. jan 2016, 17:34

Dejligt med en opdatering - tak.
Får I noget hjælp fra Kræftens Bekæmpelse eller lign. til at deale med alle de store følelser? Kan forestille mig at I alle vil have rigtig godt af det.
0
Vappepigen
Indlæg: 269
Tilmeldt: 3. jan 2016, 14:13
Kort karma: 75
Likede indlæg: 947

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Vappepigen » 3. jan 2016, 19:32

Undtagelsen skrev:Dejligt med en opdatering - tak.
Får I noget hjælp fra Kræftens Bekæmpelse eller lign. til at deale med alle de store følelser? Kan forestille mig at I alle vil have rigtig godt af det.


Nej...jeg ringede til dem.helt i starten af forløbet, men... hende jeg snakkede med, kunne jeg ikke bruge til noget...hun var simpelhen for "lyttende - lyttelyde artig " til. mit temperament!
Men jeg har fundet mig en psykolog, som arbejder med kræft patienter og tidligere har været i kræftens bekæmpelse, og hende går jeg hos når det hele ramler!
4
Følg mig på instagram jannibvj
Vappepigen
Indlæg: 269
Tilmeldt: 3. jan 2016, 14:13
Kort karma: 75
Likede indlæg: 947

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Vappepigen » 3. jan 2016, 19:35

Dikus skrev:Jeg kan kun huske begyndelsen af dit forløb - og har ikke fulgt din tråd. Men hvor har jeg bare tænkt på dig.

Jeg havde ærligt talt håbet, du var et helt andet sted nu. Hvor må du være skuffet og desillusioneret efter det forløb.

Får du hjælp til at håndtere morrollen? Jeg kan huske, hvor svært det var for mig, da jeg blev handikappet i forbindelse med fødslen. Og det var trods alt "bare" et handikap. Jeg kan slet ikke forestille mig, hvor svært det må være for dig. Og jeg har ellers en god forestillingsevne.

Er du god til at SE på din børn? Se, at de har det godt - og sådan rigtigt mærke det? Uden at lade tanker om fremtiden og det, der teoretisk kan påvirke dem negativt sløre synet? Kan du stoppe op og mærke deres trivsel, glæde og kærlighed?


Ja jeg prøver på det!
Tror det hele hjælper når jeg er færdig med kemo og mit hår kommer igen! Hvergang jeg ser mig i spejlet bliver jeg jo mindet oM det! Ligner skaldeper fra Ronja røverdatter!
0
Følg mig på instagram jannibvj
Vappepigen
Indlæg: 269
Tilmeldt: 3. jan 2016, 14:13
Kort karma: 75
Likede indlæg: 947

Re: Fortsættelse af brystkræft tråden fra jubii debatten!

Indlægaf Vappepigen » 3. jan 2016, 21:57

Dikus skrev:Hvor meget er du i stand til at være der i hverdagen? Det kan godt være, det er et dumt spørgsmål :blush: Men jeg forestiller mig, det gør en stor forskel psykisk, om du overvejende føler dig syg eller om du har perioder, hvor du føler dig frisk og nærværende uden at miste energien?

Eller er det psykiske så stærkt, så det ikke gør nogen forskel? Ahhh... ved ikke, hvordan jeg skal spørge? Men jeg fik f.eks. en læge, der lige fik pustet nogle celleforandringer op til noget rigtigt skidt. Og lad mig bare sige... I de dage, hvor jeg troede det, der var jeg slet ikke i stand til at rumme andet end mig selv. Jeg forestiller mig, du helt sikkert også har været der. Men fortsætter det sådan? Eller har du fået overskud til andet end at passe på dig selv?

Håber, det er okay, jeg spørger :genert:


Det er skam helt okay!

I de første 3 mdr efter diagnosen var jeg helt til rotterne, men vi formåede at holde barnedåb, min ældste pige fødselsdag, var til 3 bryllupper ( min venindes, min brors og min søsters) og var med til min søstres polterabend! Så helt "væk" var jeg ikke!

Jeg kan godt klarer hverdagen! Min mand arbejder eftermiddag og aften, så jeg står for at hente 3 unger, lave aftensmad og putte dem! Og så har jeg en svigermor der kommer og hjælper rigtig meget, samt mine egne forældre der tager ungerne på kemo ferie de dage jeg har det værst efter behandling!
Føler mig ikke syg konstant, da jeg ikke har ondt nogle steder! Men mine negle og manglende hårpragt minder mig om det!
Prøver på at tænke på de gode fakta vi ved
1 :de kan behandle mig
2: man dør ikke af en knogle metastase
3:knuden i patten er snart væk
4: jeg reagerer godt på kemoen
5: jeg har ikke særlig mange bivirkninger
6: jeg vil altid blive grundigt kontrolleret,
7: når knuden er væk, har jeg ikke størrer risiko for tilbagefald end dem der er blevet erklæret raske
13
Følg mig på instagram jannibvj

Tilbage til "Livets forhold"