Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf fisken80 » 13. maj 2019, 17:52

kidkomb skrev:
fisken80 skrev:
kidkomb skrev:Jer der gerne fortæller hvor meget I tjener:
Hvad hvis nogen spurgte hvor meget der stod på jeres opsparing?
På jeres lønkonto?

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke så gerne fortæller det. Måske ligger det i min opdragelse? Men jeg har ikke ofte lyst til at fortælle hvad jeg tjener.


Jeg synes der er stor forskel på løn og opsparing. Min opsparing er pænt stor, jeg ville være nervøs for, hvorvidt nogle folk ville bede om at låne penge af mig.

Hvis du nu tjente 75.000 om måneden, ville du så også være nervøs for om folk ville spørge dig om det?

Jeg kan som sagt ikke forstå hvorfor jeg er modvillig i det spørgsmål. Hvis I andre synes at det er mega naturligt, må jeg vel bare komme fra en familie, hvor det ikke var så naturligt.


Nej, det ville jeg ikke. Jeg har i øvrigt lige uddybet mit svar :)
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf MrMister » 13. maj 2019, 18:01

Nej. Ingen ved det. Kun min bestyrelse og økonomichef ved det. Oplevede dog også tidligt i karrieren en kollega bruge en andens åbenmundethed til at forsøge at forhandle egen løn (med ualmindeligt dårligt resultat: ingen lønstigning, udstødt af alle kollegaerne en lang periode, og bagtalt af cheferne, hvoraf ingen ville have hende under sig. Derfor sagde jeg aldrig rigtigt beløb - altid ca 10.000 lavere.

I nuværede holder jeg det bevidst tæt. Flere af mine søskende har i perioder vist tegn på misundelse. Udefra ser mit liv jo dejlig perfekt ud, for de kender naturligvis (for mig ihvertfald naturligt) ikke til min diagnose osv. Særligt en af dem fisker meget. Hvorfor er mig ubegribeligt. Det ændrer intet for og hos dem. Det er åbenbart svært at acceptere, når en yngre søskende lykkes bedre end en selv. Det synes jeg er trist (men partneren i forholdet er også meget lidt fan af os, så det giver ok mening)
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf godtnavn » 13. maj 2019, 18:04

Jeg forstår ikke at løn skal være noget hemmeligt, nu er jeg på su så det er meget nemt og alle ved hvad jeg får hvis de gider slå det op på nettet ;) Men når jeg har arbejdet har lønnen heller ikke været hemmelig, og jeg ser heller ikke min mands løn som noget hemmeligt. Dog er min mands løn lidt indviklet så jeg kan sige hvad han får fast om måneden, men udover det er der bonusordninger samt han har et firma ved siden af hvor indtægten svinger meget, såd et er svært at svarer præcist på for mig hvis nogen spurgte, men det er bestemt ikke noget hemmeligt.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf godtnavn » 13. maj 2019, 18:09

MrMister skrev:Nej. Ingen ved det. Kun min bestyrelse og økonomichef ved det. Oplevede dog også tidligt i karrieren en kollega bruge en andens åbenmundethed til at forsøge at forhandle egen løn (med ualmindeligt dårligt resultat: ingen lønstigning, udstødt af alle kollegaerne en lang periode, og bagtalt af cheferne, hvoraf ingen ville have hende under sig. Derfor sagde jeg aldrig rigtigt beløb - altid ca 10.000 lavere.

I nuværede holder jeg det bevidst tæt. Flere af mine søskende har i perioder vist tegn på misundelse. Udefra ser mit liv jo dejlig perfekt ud, for de kender naturligvis (for mig ihvertfald naturligt) ikke til min diagnose osv. Særligt en af dem fisker meget. Hvorfor er mig ubegribeligt. Det ændrer intet for og hos dem. Det er åbenbart svært at acceptere, når en yngre søskende lykkes bedre end en selv. Det synes jeg er trist (men partneren i forholdet er også meget lidt fan af os, så det giver ok mening)


Jeg forstår ikke hvorfor du ser det som du er lykkes bedre end dem fordi du får mere i løn? Det kan godt være det bare er i min omgangskreds, men lønnen siger meget lidt om hvor godt man er lykkes i livet, der er en million andre vigtigere ting end det...
10
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf godtnavn » 13. maj 2019, 18:11

kidkomb skrev:
fisken80 skrev:
kidkomb skrev:Jer der gerne fortæller hvor meget I tjener:
Hvad hvis nogen spurgte hvor meget der stod på jeres opsparing?
På jeres lønkonto?

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke så gerne fortæller det. Måske ligger det i min opdragelse? Men jeg har ikke ofte lyst til at fortælle hvad jeg tjener.


Jeg synes der er stor forskel på løn og opsparing. Min opsparing er pænt stor, jeg ville være nervøs for, hvorvidt nogle folk ville bede om at låne penge af mig.

Hvis du nu tjente 75.000 om måneden, ville du så også være nervøs for om folk ville spørge dig om det?

Jeg kan som sagt ikke forstå hvorfor jeg er modvillig i det spørgsmål. Hvis I andre synes at det er mega naturligt, må jeg vel bare komme fra en familie, hvor det ikke var så naturligt.


Tror det er de færreste der sidder og snakekr om det tit, eller fortæller alle om det uopfordret, men hvis man af den ene eller anden grund kommer ind på det så kan jeg ikke se hvorfor det skal være mere hemmeligt end f.eks. hvor mange timer om ugen man arbejder, som heller ikke er noget vi tit snakker om, men ligesom lønnen da heller ikke er hemmeligt.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf MrMister » 13. maj 2019, 18:30

godtnavn skrev:
MrMister skrev:Nej. Ingen ved det. Kun min bestyrelse og økonomichef ved det. Oplevede dog også tidligt i karrieren en kollega bruge en andens åbenmundethed til at forsøge at forhandle egen løn (med ualmindeligt dårligt resultat: ingen lønstigning, udstødt af alle kollegaerne en lang periode, og bagtalt af cheferne, hvoraf ingen ville have hende under sig. Derfor sagde jeg aldrig rigtigt beløb - altid ca 10.000 lavere.

I nuværede holder jeg det bevidst tæt. Flere af mine søskende har i perioder vist tegn på misundelse. Udefra ser mit liv jo dejlig perfekt ud, for de kender naturligvis (for mig ihvertfald naturligt) ikke til min diagnose osv. Særligt en af dem fisker meget. Hvorfor er mig ubegribeligt. Det ændrer intet for og hos dem. Det er åbenbart svært at acceptere, når en yngre søskende lykkes bedre end en selv. Det synes jeg er trist (men partneren i forholdet er også meget lidt fan af os, så det giver ok mening)


Jeg forstår ikke hvorfor du ser det som du er lykkes bedre end dem fordi du får mere i løn? Det kan godt være det bare er i min omgangskreds, men lønnen siger meget lidt om hvor godt man er lykkes i livet, der er en million andre vigtigere ting end det...


Jeg kom til at slette elementet omkring familie osv. Løn er ikke et selvstændigt parameter. Det bliver dog ofte proxy for anden misundelse.

Man spørger eks sjældent: hvorfor er dine børn bedre fungerende end vores, din kone flinkere end min osv
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf Joe » 13. maj 2019, 18:40

Ja, de ved hvad jeg tjener og jeg hvad de tjener. Tre ud af fire arbejder i kreative fag, men på forskellige vilkår. Og den sidste arbejder med noget helt andet. Så det er ikke fordi vi direkte skal bruge det til noget, det er bare heller ikke et tabu.

De må for øvrigt også gerne vide, hvad der står på mine opsparinger.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf lillebjoern » 13. maj 2019, 18:41

Min løn er ikke hemmelig og fortæller den gerne til dem, der spørger. Det lyder nu som et mærkeligt opkald du har fået, så kan godt forstå du er tilbageholdende lige dér...
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf sansera » 13. maj 2019, 18:42

Næ, men de har heller ikke spurgt. Hverken løn eller opsparing er noget, som jeg oplever at folk spørger til :gruble: Jeg har talt om det med en veninde ifm. at hun skulle forhandle løn og faktisk også med en kollega, fordi vi begge var nyansatte og var nysgerrige på, hvordan hinanden lå.
Så det er ikke fordi det er hemmeligt som sådan - det er bare ikke noget, som jeg ret tit synes har relevans for en samtale.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf JoyNips » 13. maj 2019, 18:46

Jeg har ingen søskende, men det er som udgangspunkt ikke nogen hemmelighed for folk jeg kender, hvad jeg tjener.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16077
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf TinaW » 13. maj 2019, 18:53

Min lillebror og jeg taler tit om vores respektive økonomier, herunder også løn. Men der er stort set heller ingenting, jeg ikke ville fortælle ham. Efter vores forældre begge er døde, er vi hinandens nærmest fortrolige.
Jeg har derudover ikke noget problem med at fortælle hvad jeg tjener. Hvad der så står på diverse konti, synes jeg ikke rigtigt kommer andre end min mand og jeg ved.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. maj 2019, 19:11

MrMister skrev:Jeg kom til at slette elementet omkring familie osv. Løn er ikke et selvstændigt parameter. Det bliver dog ofte proxy for anden misundelse.

Man spørger eks sjældent: hvorfor er dine børn bedre fungerende end vores, din kone flinkere end min osv


Jeg forstod udmærket. hvad du mente. Rigtig mange mennesker har relationer i deres liv, hvor lønspørgsmålet netop ikke bare handler om smalltalk og let nysgerrighed, men kan bruges som afsæt for stikpiller og små og store giftigheder, og derfor forstår jeg også godt, at ikke alle ønsker at oplyse deres løn til alle. Det behøver ikke engang at handle om, at de selv går meget op i emnet.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf LaScrooge » 13. maj 2019, 19:25

For mig er det en principsag at være åben om min løn og andre vilkår. Det giver muligheden for åbent at diskutere værdisættelse af tid ifht ansvar og kompetencer og ifht ønsker, behov og drømme. Det kan give mod til at kræve mere, anledning til at overveje det sted man arbejder og hvordan de ting - tid forbrugt og penge - harmonerer. Blandt andet.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf Pyjamas » 13. maj 2019, 19:29

Hvis de spørger, så gør jeg.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf avdotja » 13. maj 2019, 22:08

Ja selvfølgelig. I vores famile er det en helt standard oplysning, på lige fod med f.eks. hvor man arbejder og i hvilket tidsrum.

Hvis der er en der har fået nyt job er det da helt naturligt at spørge ind til dette, herunder løn og arbejdsforhold.
0

Tilbage til "Livets forhold"