Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Pyjamas
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2053

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf Pyjamas » 13. maj 2019, 19:29

Hvis de spørger, så gør jeg.
0
avdotja
Kort karma: 282
Likede indlæg: 5724

Indlægaf avdotja » 13. maj 2019, 22:08

Ja selvfølgelig. I vores famile er det en helt standard oplysning, på lige fod med f.eks. hvor man arbejder og i hvilket tidsrum.

Hvis der er en der har fået nyt job er det da helt naturligt at spørge ind til dette, herunder løn og arbejdsforhold.
0
avdotja
Kort karma: 282
Likede indlæg: 5724

Indlægaf avdotja » 13. maj 2019, 22:15

kidkomb skrev:Jer der gerne fortæller hvor meget I tjener:
Hvad hvis nogen spurgte hvor meget der stod på jeres opsparing?
På jeres lønkonto?

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke så gerne fortæller det. Måske ligger det i min opdragelse? Men jeg har ikke ofte lyst til at fortælle hvad jeg tjener.

Det snakker vi også jævnligt om i min familie :D Vi er et par stykker der overvejer huskøb og nogle der har købt for nyligt; så emner som eksisterende opsparing, månedlig opsparing, fremtidsudsigter, løn, lån, osv kommer helt naturligt op :)
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 397
Likede indlæg: 5621

Indlægaf Æble » 14. maj 2019, 04:54

Jeg har egentlig ikke som sådan noget imod at dele hvad jeg får i løn. Jeg mener åbenhed er bedre ift at alle har mulighed for at få en fair løn

Men jeg har flere gange nu oplevet en negativt reaktion på hvis jeg har svaret på sådan et spørgsmål. Som om folk får ondt i røven over at jeg tjener godt. Det er familie og tætte veninder, og jeg går altså ikke og slynger det ud til alle og enhver, men det har været relevant for samtalen.
1
MissB
Kort karma: 35
Likede indlæg: 413

Indlægaf MissB » 14. maj 2019, 05:01

Jeg er åben om min løn. Hvis nogen spørger, så får de det at vide.
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 302
Likede indlæg: 8384

Indlægaf Santa » 14. maj 2019, 05:05

Hemmelighed omkring løn er kun til arbejdsgivers fordel, så jeg er helt åben omkring min løn. I min branche er lønnen desuden ikke til egen forhandling, så det er ikke et issue.

Resten af mine økonomiske forhold er heller ikke særlige hemmelige. Og min søster måtte da hjertens gerne få at vide hvad jeg har på kontoen, osse selvom jeg tjener meget mere end hende, og hun ville sikkert blive misundelig. Men vi disponerer meget forskelligt over vores penge, så hun er delvist selv skyld i at hendes konto ikke er lige så velpolstret.
0
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 814
Likede indlæg: 7676
Kontakt:

Indlægaf Annione » 14. maj 2019, 05:46

Ja, det er ingen hemmelighed.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 260
Likede indlæg: 2085

Indlægaf Artem » 14. maj 2019, 06:05

Ja gerne hvis de spørger, og har da også haft kendt mine søskendes løn. Men kan helt ærligt ikke rigtig huske det mere, og er også ved at være nogle år siden vi sidst talte om det.
0
Fra bybo til thybo
SurSødSovs
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2356

Indlægaf SurSødSovs » 14. maj 2019, 06:43

LaScrooge skrev:For mig er det en principsag at være åben om min løn og andre vilkår. Det giver muligheden for åbent at diskutere værdisættelse af tid ifht ansvar og kompetencer og ifht ønsker, behov og drømme. Det kan give mod til at kræve mere, anledning til at overveje det sted man arbejder og hvordan de ting - tid forbrugt og penge - harmonerer. Blandt andet.

Sådan havde jeg det, ind til jeg ramte 50 om måneden. Nu undgår jeg emnet. Jeg gider ikke forsvare min løn eller modtage stikpiller ved fællesindkøb, gaveudveksling og den slags. I'm done.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1550
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 14208

Indlægaf Fru Sunshine » 14. maj 2019, 07:56

Næh, men jeg er offentligt ansat, så det er ikke en hemmelighed.
Jeg aner heller ikke, hvad de tjener. Kun at min bror er ret velhavende.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 95
Likede indlæg: 728

Indlægaf MissDitte » 14. maj 2019, 08:26

Jeg bryder mig ikke om at fortælle om mine penge-sager og herunder min løn. Dog ville jeg svare, hvis nogen spørger. Fordi jeg jo i princippet ikke kan se, hvorfor det skal være hemmeligt.
JEg tror min søster ved hvad jeg tjener og jeg ved hvad hun tjener. Eller - jeg kan ikke lige huske det, men vi ligger ca i samme lag :)
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 307
Likede indlæg: 6264

Indlægaf hotlips » 14. maj 2019, 08:37

Jeg har ikke noget imod at svare hvis jeg bliver spurgt men da jeg for flere år siden efterhånden for sidste gang deltog i familiehalløj med min mors søskende der blev jeg som den eneste udspurgt fordi jeg får førtidspension og der var åbenbart konsensus om at 13000 udbetalt er en ganske god indkomst og jeg faktisk burde have dårlig samvittighed.

Sådan noget gider jeg ikke rigtig, hvis man spørger fordi man gerne vil fortælle folk hvordan de skal have det med hvad de end får så kan jeg egentlig godt forstå hvorfor der er nogen der holder op med at svare.

Det har aldrig været hemmeligt hvad vores forældre har tjent og vi har da også set deres lønsedler, de har jo brugt dem til at forklare hvad der er hvad på sådan en, jeg har som regel godt vidst hvad min søster tjene og hvis vi omgikkes kunne jeg utvivlsomt bare spørge.

Men faktisk tror jeg min mors søskende holder det hemmeligt, ihvertfald to af dem snyder i skat, den ene har en hundesalon der angiveligt kun holder hendes håndværk ved lige, den anden er håndværker og betragter det vist som en slags rettighed der følger med jobbet.

Så alt i alt har jeg vist lidt en ide om at det er det som hovedregel er de der har noget at skjule der synes det er meget hemmeligt.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3054
Likede indlæg: 20443

Indlægaf Wizzze » 14. maj 2019, 08:58

Han ved hvad jeg tjener og jeg ved hvad han tjener, men jeg laver jo også alt familiens skat, så det er svært at undgå :D
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Q-beben
Kort karma: 142
Likede indlæg: 2349

Indlægaf Q-beben » 14. maj 2019, 09:37

Hvis mine søstre spurgte til min løn, ville jeg helt sikkert fortælle dem det.

Hvis andre spørger, må de da også gerne vide det. Jeg kan dog ikke se, hvad de kan bruge den information til...

Jeg ville heller aldrig selv spørge hverken mine søstre eller andre om, hvad de tjener i løn. Det vedkommer ikke mig, hvad de tjener :)

Uanset hvad, var du i din gode ret til at afslå at fortælle det. Det er op til dig, om du vil dele det med andre.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 875
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 10739

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. maj 2019, 10:24

Deler gerne ud om min løn, uden at blinke...
Jeg synes det er ret spændende at snakke løn sådan generelt, hvor lidt/meget man tjener i respektive brancher, hvad får man i pension, og baseret på længde af uddannelse, udbud og efterspørgsel, hvad lønniveauet er inden for de forskellige områder af offentligt ansatte osv.

I min familie er der ikke rigtig noget hemmelighedskræmmeri omkring økonomi, snakker med såvel søskende som forældre om indtægter, udgifter, lån osv. Og jeg synes egentligt det er ret fedt at have nogen at "spille bold med" når det handler om den slags.

Jeg har også snakket løn med kollegaer, tidligere offentlig ansat - og der giver lønnen stort set sig selv, så det er der ikke meget hemmelighedskræmmeri i. Men nu er jeg i privat regi, og der er holdningen fra ledelses side at løn er et personligt anliggende og vi har "hemmelig løn" og må ikke diskutere det indbyrdes (bullshit.... det står dog hverken i kontrakt eller andet)

Jeg er heller ikke specielt privat om min økonomi som helhed, og kan da godt fortælle hvor meget eller lidt der står på min opsparing, hvad jeg bruger af penge på dagligdag, børn, hus, bil, og på at nyde livet. Jeg har en sund økonomi - havde jeg en trængt økonomi, eller generelt var et fjols med penge ville jeg være mere lukket om det, - been there, og måske havde det været en øjenåbner faktisk at tale højt til andre om min families økonomi, måske havde jeg set og forstået at det faktisk var min eksmand der var et fjols med penge - og ikke mig, selvom jeg fik skylden for det.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Livets forhold"