Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 262
Likede indlæg: 3232

Re: Fortæller du dine søskende hvor meget du tjener?

Indlægaf girl_beat » 14. maj 2019, 10:58

Nej - ingen i min familie kender min eksakte indkomst. Mine nærmeste veninder ved det, men vi bevæger os også indenfor samme faglige felt, så der kan det være nyttigt at sparre om forskellige forhold.

Som andre også er inde på, tror jeg desværre, at det ville udløse jalousi eller kommentarer, hvis andre kendte til vores husstands økonomi og prioriteter. De kan jo se, at vi gør nogle ting anderledes end mange andre - men baggrunden ser vi ingen grund til at dele ud af :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
didaa
Kort karma: 40
Likede indlæg: 614

Indlægaf didaa » 14. maj 2019, 11:21

Jeg synes penge - og herunder løn - er ufatteligt uinteressant at tale om. Hvad er det lige folk skal bruge den oplysning til? Alt for ofte falder sådanne oplysninger ned i et sammenligningsgrundlag, og det giver dårlig stemning i mange familier og relationer. Jeg har et familiemedlem som flere gange har spurgt min mor ind til hvad jeg tjener, og hun er gledet af på den. Min mor kender ikke min løn, men jeg synes det er topmålet af nysgerrighed, og jeg forstår virkelig ikke hvorfor det er interessant for nogen.

Tavshed om løn er heller ikke nødvendigvis til arbejdsgivers fordel. Vi har en åben lønpolitik på mit arbejde (jeg er som leder dog ikke omfattet), men det giver ikke mere til nogen af den grund. Det er kompetencer og erfaring og særlige resultater der belønnes der, og som dem som er gode til at forhandle en ordentlig løn ved ansættelse.

Hov, glemte så lige at forholde mig til spørgsmålet. Jeg fortæller ikke min søskende hvor meget jeg tjener, og det går også den anden vej. Han måtte sådan set gerne vide det hvis han vil, men jeg kan ikke se hvorfor det skulle være noget han ville spørge til, hvilket jeg heller ikke har oplevet. Er også ligeglad med hvad han tjener.
Senest rettet af didaa 14. maj 2019, 11:24, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 979
Likede indlæg: 13766

Indlægaf vibbsen » 14. maj 2019, 11:23

Ja, hvis min bror spurgte, så ville jeg svare. Og jeg er faktisk også ret sikker på at han ville svare, hvis jeg spurgte hvor meget han tjener.

Hans indtjening er i øvrigt et væsentlig mere interessant samtaleemne, sådan generelt. Han og hans hustru beskæftiger sig indenfor et meget specielt område, og deres indtjening er således interessant i en "Hvor mange penge kan man egentlig tjene på...."kontekst.....

Vi har en bekendt som går sindssygt meget op i løn. Især i andres løn. På sådan en lidt irriterende måde. Det affødte en mega-sjov og for ham SUPER-pinlig episode til en julefrokost. Han ville partout vide hvad alle de andre tjente. Og det fik han så at vide. Og kunne næsten ikke være i sin egen krop over hvor urimeligt det var, at de tjente SÅ meget mere end ham. Han spassede helt ud og ævlede op af stolper og ned af vægge.....Det gik aldrig op for ham, at de allesammen løj deres løn betydelig højere. Fordi de vidste at det ville være hans reaktion :-D

Jeg har ikke nogen problemer med at fortælle hvor meget jeg tjener. Det er ikke nogen hemmelighed. Men hvis jeg fornemmer at oplysningen skal bruges til at nære spørgerens indre svinehund. Så plejer jeg bare at sige at det ønsker jeg ikke at oplyse. Den slags gider jeg ikke....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 378
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 6805

Indlægaf Mistermor » 14. maj 2019, 13:22

Hvis de spurgte ville jeg gerne svare, og taler vi politik, kan jeg også godt selv nævne det, fordi jeg er på førtidspension og egentlig synes, at det er ren luksus, at man må tjene 78.800, før man bliver trukket 30 kr pr 100 kr. Jeg har en pension fra min tid som pædagog, og jeg har lige så meget før skat og diverse fradrag, som min kæreste, der arbejder på fabrik, har. Det er vel ikke helt rimeligt - eller økonomisk for samfundet.

Min søster er offentligt ansat og min bror er selvstændig. Jeg ved nu hverken, hvad de tjener, eller hvordan deres økonomi er generelt; jeg er egentlig heller ikke særlig optaget af det. De bruger deres penge meget anderledes end jeg og har også andre værdier, så jeg kan ikke se, hvad jeg kan bruge det til.
0
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 284
Likede indlæg: 3276

Indlægaf milisa » 14. maj 2019, 15:42

kidkomb skrev:Jer der gerne fortæller hvor meget I tjener:
Hvad hvis nogen spurgte hvor meget der stod på jeres opsparing?
På jeres lønkonto?

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke så gerne fortæller det. Måske ligger det i min opdragelse? Men jeg har ikke ofte lyst til at fortælle hvad jeg tjener.

Nej, det ville jeg ikke, men det er fordi, jeg så blander min kæreste ind i det også. Og det er ikke fair. Han har sine grunde til ikke at ville dele sin økonomi, og det respekterer jeg selvfølgelig.

Men var jeg alene, så kan jeg ikke se, hvorfor jeg ikke skulle dele. Eller jo, det kan jeg forresten godt: Hvis jeg ikke orkede en eller anden diskussion om disponering eller prioritering. Men jeg kan ret godt lide at diskutere så.....

Åbenhed om løn vil tjene os alle. Virksomhedslederne sparer kassen på, at medarbejderne ikke deler lønoplysninger.
0
Tally-ho
AstaPasta
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1832

Indlægaf AstaPasta » 14. maj 2019, 16:14

Hvis det var relevant for en samtale, ville jeg fortælle næsten hvem som helst min løn.
Men ikke til folk, der slynger "hvad tjener du så på det?" ud af ren nysgerrighed og for at snage.
Ligesom farven på mine trusser som udgangspunkt ikke er hemmelig, men hvis jeg blev spurgt ud af det blå, ville jeg sgu synes, det var akavet at svare. Uanset hvem spørgeren var.
6
SurSødSovs
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2356

Indlægaf SurSødSovs » 14. maj 2019, 18:06

Jeg kigger ofte på andres løn i det offentlige såvel som i det private. Og det er tydeligt, der må være mere løgn og fortielse i al åbenheden end som så, eftersom mange tror, lønnen stort set kan slås op i en tabel.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 652
Likede indlæg: 12734

Indlægaf Animi » 14. maj 2019, 20:11

Ja, jeg har absolut intet imod at fortælle om min løn. Eller hvad der står på mine konti.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Kerrigan
Kort karma: 20
Likede indlæg: 474

Indlægaf Kerrigan » 14. maj 2019, 20:13

Jeg er studerende, tænker ikke at det er en hemmelighed hvor meget den indtægt er.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Polaris
Kort karma: 3
Likede indlæg: 72

Indlægaf Polaris » 14. maj 2019, 20:42

Vi/jeg holder generelt vores økonomi lidt tæt på kroppen. Vi har desværre erfaret at det kan give anledning til misundelse. Det stammer egentlig 25 år tilbage, hvor jeg som nyuddannet ingeniør fik job. Det spurgte både min svigermor og svoger til min løn, som var helt standard for en grøn ingeniør i det offentlige. Jeg fortalte hvad jeg fik og fik den tilbagemelding fra min svoger, at så meget var der ingen nyuddannet der var værd. Min svigermor havde en knap så sur kommentar, men hun syntes også jeg fik for meget. Og så var jeg færdig med at snakke løn med dem.

I dag har jeg en helt anden type stilling og bliver aflønnet derefter. Min mand har i endnu højere grad gjort karriere, så vi har en ret fornuftig husstandsindkomst. Ligeledes har vi gode pensionsopsparinger, en pæn opsparing samt aktier mv. Dette er sjældent noget vi taler om med andre og altid i meget generelle vendinger.

Mht. om jeg ville fortælle mine brødre om min løn, så ville jeg hvis de spurgte. Men det har de aldrig gjort, og jeg tænker de er helt ligeglade ligesom jeg er mht. deres økonomi. Det er kun min svigerfamilie og så en enkelt af min mands venner, som har været interesseret/spurgt.
0
MOGA
Kort karma: 268
Likede indlæg: 2722

Indlægaf MOGA » 15. maj 2019, 15:36

Min bror ved, hvad jeg tjener og jeg ved, hvad han tjener. For mig er det penge, men det siger ikke noget om hvem man er, uddannelsesniveau, socialklasse eller nødvendigvis om hvor dygtig, man er.

Jeg er fx i en anden - og højere - socialklasse end min bror, selvom han tjener langt over dobbelt så meget som mig. Det driller jeg ham med, kærligt ment, for begge dele er fuldstændig ligegyldigt. Vi hjælper hinanden, hvis det er nødvendigt, uanset om det så er praktisk, økonomisk eller med viden.

Udover min bror ved mine nære veninder og nogle kollegaer, hvad jeg tjener. På mit arbejde er det som sådan ikke hemmeligt, og jeg får en helt almindelig ansat-i-det-offentlige løn.

Til gengæld ved ingen, udover min bank, hvad der står på mine konti, og sådan forbliver det.
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 1032
Likede indlæg: 10954

Indlægaf Aima » 15. maj 2019, 15:54

Selvfølgelig kan man tillade sig at sige fra, hvis man ønsker at holde visse ting privat. Det kan man altid, uanset emnet og uanset hvem der spørger :)

Folk jeg kender og omgåes må gerne spørge til min løn, og ind i mellem sker det også i indirekte forstand, fordi mine jobvalg sommetider vækker lidt undren. Jeg svarer gerne, det er ikke hemmeligt, men omvendt ville jeg ikke have lyst til at svare, hvis jeg følte det var uden relevans for noget. Generelt er jeg ret privat med alt muligt, medmindre det giver nogenlunde mening ikke at være det.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 363
Likede indlæg: 4544

Indlægaf Mani » 15. maj 2019, 16:45

MOGA skrev:Min bror ved, hvad jeg tjener og jeg ved, hvad han tjener. For mig er det penge, men det siger ikke noget om hvem man er, uddannelsesniveau, socialklasse eller nødvendigvis om hvor dygtig, man er.

Jeg er fx i en anden - og højere - socialklasse end min bror, selvom han tjener langt over dobbelt så meget som mig. Det driller jeg ham med, kærligt ment, for begge dele er fuldstændig ligegyldigt. Vi hjælper hinanden, hvis det er nødvendigt, uanset om det så er praktisk, økonomisk eller med viden.

Udover min bror ved mine nære veninder og nogle kollegaer, hvad jeg tjener. På mit arbejde er det som sådan ikke hemmeligt, og jeg får en helt almindelig ansat-i-det-offentlige løn.

Til gengæld ved ingen, udover min bank, hvad der står på mine konti, og sådan forbliver det.

Socialklasse? Det er virkelig ikke et begreb jeg har hørt eller tænkt over siden samfundsfag.

—————

Jeg ville ikke bryde mig om at tale løn med min søster. Hun føler sig i forvejen svært forfordelt ifht mig når det kommer til stort set alt her i livet.
Min svoger og svigerinde taler vi løn, opsparing, prioriteter etc med jævnligt.
0
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
MOGA
Kort karma: 268
Likede indlæg: 2722

Indlægaf MOGA » 15. maj 2019, 17:08

Mani skrev:
MOGA skrev:Min bror ved, hvad jeg tjener og jeg ved, hvad han tjener. For mig er det penge, men det siger ikke noget om hvem man er, uddannelsesniveau, socialklasse eller nødvendigvis om hvor dygtig, man er.

Socialklasse? Det er virkelig ikke et begreb jeg har hørt eller tænkt over siden samfundsfag.

—————

Jeg ville ikke bryde mig om at tale løn med min søster. Hun føler sig i forvejen svært forfordelt ifht mig når det kommer til stort set alt her i livet.
Min svoger og svigerinde taler vi løn, opsparing, prioriteter etc med jævnligt.

Det med socialklasser dukkede op i en diskussion om noget helt andet, og så var vi nødt til at google, han blev lidt overrasket. Bortset fra det, er det meget længe siden jeg har berørt det emne.
0
kattekonen
Kort karma: 9
Likede indlæg: 108

Indlægaf kattekonen » 15. maj 2019, 17:29

Nej, det gør jeg ikke. Jeg er ældste storesøster på 39 år, er økonomisk uddannet og tjener 70 tkr. pr. måned incl. pension. Min mand arbejder med IT og tjener 60 tkr. incl. pension. Det er en stor hustandsindkomst efter nordjyske forhold.

Min mellemste lillebror på 36 år læser til pædagog og er på SU, og hans kone på 32 år blev færdiguddannet akademiker i 2018 og går stadig ledig på dagpenge.

Min yngste lillebror på 32 år arbejder som ufaglært i forskellige vikariater som lagerarbejder. Så det vil virke helt malplaceret og absurd, hvis jeg fortalte hvad jeg tjener om måneden. De ved godt at jeg tjener mere end dem, men ikke hvor meget.
0

Tilbage til "Livets forhold"