Låne penge ud til folk

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Låne penge ud til folk

Indlægaf vandmelon » 26. maj 2019, 08:03

Hej, jeg hører flere og flere steder i medierne at kviklån boomer helt vildt som branche, så jeg tænkte på om nogle har ideer til, hvordan man kunne udkonkurrere den?

Der er en person der har skrevet til mig på en finansside. I stedet for at han går til kviklån og bliver forgældet, kan han låne penge af mig: https://ibb.co/QY0X6jC

Så mit spørgsmål er, hvordan organiserer man dette? Skal jeg have advokat inde over, sådan så jeg sikrer mig, at jeg får mine penge tilbage? Men hvis jeg gør det, så får jeg nu også pludselig en udgift til advokaten, og så går det ud over den person der låner, fordi så skal jeg pludselig ikke have 4000 tilbage, men meget mere for at jeg dækker min omkostning, og så kan personen lige så godt låne penge et andet sted. Så, findes der måder, hvor man kan dække sig ind, at man kan få de penge tilbage? Noget med "penge er ikke blevet betalt tilbage 01.07.2019 - der er nu et brud på vores aftale".

Så er der det etiske/moralske aspekt: "Du vil tjene penge på folk i nød". Er det det jeg gør? Også hvis jeg tager langt færre procenter end andre og dermed går efter kvantitet i stedet? På forhånd tak :)
0
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf Bergen » 26. maj 2019, 08:22

Det ville være total galimatias at kaste sig ud i som privatperson uden professionel vejledning. Og næppe særligt rentabelt i forhold til arbejdet med administration etc..
8
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf Mangoness » 26. maj 2019, 08:28

Jeg kan ikke huske, hvor jeg læste det - men det var generelt et godt tip i forhold til at låne penge ud:

'Lån aldrig penge ud som du ikke har råd til at miste.'
9
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf paint » 26. maj 2019, 08:34

Det ville nærmest svare til at smide penge ud af vinduet. At låne penge ud til mennesker man ikke kender, uden nogen former for kreditvurdering og indsigt i folks betalingsevne, bliver rent filantropi.
Mennesker, som ham i linket, er desperate og tænker ofte ikke så langt, som til at pengene skal betales tilbage igen. Det kan alverdens advokater ikke gøre noget ved. Har han ikke pengene, når de skal tilbagebetales, ja så har han dem ikke - og man ikke plukke hår af en skaldet. Det kan advokater heller ikke.

Ifølge DR, som lavede en dokumentar om folkene bag kviklånene, så kalkulerer de med en relativ høj andel af lån, som ikke betales tilbage. Dét får dem der betaler tilbage så lov til at betale for, i form af astronomiske rentesatser mv. - så tab, i dén branche, er absolut forudsigeligt.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf vibbsen » 26. maj 2019, 09:43

Nej...Bare NEJ....

Du kan som privatperson IKKE udkonkurrere kviklåns udbyderne...Og at satse på kvantitet i stedet for kvalitet, det vil du kun få en ting ud af : At tabe sindssygt mange penge.

Kviklåns udbyderne er som regel del af en større finansiel institution. Og har derfor et omfattende administrativt bagland at trække på. Det gælder både i forhold til kreditvurdering såvel som i forhold til manglende betalere.....Det har du ikke som privatperson. Rockere som låner penge ud har typisk et omfattende bagland som kan hjælpe med inddrive pengene. Det har du heller ikke som privatperson (Altså...Det kan du selvfølgelig godt have..Men det virker bare ikke så sandsynligt)

Hvis vi tager udgangspunkt i ham som har skrevet til dig på det økonomiske forum, så vil jeg (og jeg er iøvrigt Bookie Wife og tidligere ansat i betting branchen) give dig noget der hedder odds 0,95 for at få dine penge igen.

Jeg vil dog for at være flink (og lade dig vinde lidt af det tabte tilbage) give dig et pity-odds der hedder 1,02 på at svaret på en meddelse om at "penge er ikke blevet betalt tilbage 01.07.2019 - der er nu et brud på vores aftale" vil få et svar der lyder enten "Bite me" "See if I care" eller "Og hvad vil du så gøre ved det ?"

Så mit bedste råd vil nok være at du giver pengene til nogen værdigt trængende i stedet. Eller springer besværet over med at finde nogen sådan og bare lægger dem ud på gaden og lader dem som kommer forbi tage dem ;)
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf vibbsen » 26. maj 2019, 09:45

paint skrev:Det ville nærmest svare til at smide penge ud af vinduet. At låne penge ud til mennesker man ikke kender, uden nogen former for kreditvurdering og indsigt i folks betalingsevne, bliver rent filantropi.
Mennesker, som ham i linket, er desperate og tænker ofte ikke så langt, som til at pengene skal betales tilbage igen. Det kan alverdens advokater ikke gøre noget ved. Har han ikke pengene, når de skal tilbagebetales, ja så har han dem ikke - og man ikke plukke hår af en skaldet. Det kan advokater heller ikke.

Ifølge DR, som lavede en dokumentar om folkene bag kviklånene, så kalkulerer de med en relativ høj andel af lån, som ikke betales tilbage. Dét får dem der betaler tilbage så lov til at betale for, i form af astronomiske rentesatser mv. - så tab, i dén branche, er absolut forudsigeligt.


Eller deciderede lykkeriddere som tænker : OK..Her er en som er dum nok.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf Muspel » 26. maj 2019, 09:57

Jeg gætter på det er et forsøg på reklame for siden. Afsender ved dog ikke, at ‘hestenettet for de sure’ er så
Meget klogere end det
6
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf HappyPaww » 26. maj 2019, 10:10

Så dum må du altså ikke være...!
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf landsbytossen » 26. maj 2019, 10:13

Det har været behandlet på P1 i et par programmer. Udlån af mindre beløb. Ofte med en tilbagebetaling fra 150 - 300 % og indfrielse af lån i løbet af et par måneder.
For nogle udlånere fungerer det. De låner kun til folk med en troværdig facebookprofil, hvor bl.a lånerens familie kan ses. Det giver mulighed for at kontakte familie og venner, hvis lån ikke tilbagebetales. Nogle udlånere har en højere rente for nye lånere end for personer, som tidligere har lånt og overholdt aftale om tilbagebetaling. Med de renter er der råd til, ikke alle har betalingsevne.

Jeg kan desværre ikke huske, om disse mikrolån er lovlige, når en person gentagne gange udlåner til fremmede eller de skal overholde nogle regler for udlån (erhverv)

I dette tilfælde, hvor låner har spillet meget, er risiko for stor.

I radioen var der flere eksempler, bl.a. en som skulle have en bil på værksted. Bilen var nødvendig for at komme til/fra arbejde. I sådan et tilfælde er betalingsviljen nok større end hos en ludoman.

Så er der det moralske. Skal man udnytte økonomisk pressede ved at låne penge ud til ågerpriser.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf Aragorn » 26. maj 2019, 10:29

Jeg har ikke en skid forstand på det tekniske, men jeg har en bemærkning til det moralske: Nogle gange er der mennesker man skal undlade at forsøge at hjælpe, fordi man ganske enkelt ikke er kvalificeret til det, og man kan gøre det hele værre. De. Mennesker skal henvises til nogle der har forstand på de problemer - det være sig misbrug, sindslidelser, dysfunktionelle familier, hjemløse etc.

Gode intentioner er ikke altid nok, og så giver man folk yderligere problemer selv om de kæmper hårdt nok i forvejen.
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf paint » 26. maj 2019, 10:39

vibbsen skrev:Nej...Bare NEJ....

Du kan som privatperson IKKE udkonkurrere kviklåns udbyderne...Og at satse på kvantitet i stedet for kvalitet, det vil du kun få en ting ud af : At tabe sindssygt mange penge.

Kviklåns udbyderne er som regel del af en større finansiel institution. Og har derfor et omfattende administrativt bagland at trække på. Det gælder både i forhold til kreditvurdering såvel som i forhold til manglende betalere.....Det har du ikke som privatperson. Rockere som låner penge ud har typisk et omfattende bagland som kan hjælpe med inddrive pengene. Det har du heller ikke som privatperson (Altså...Det kan du selvfølgelig godt have..Men det virker bare ikke så sandsynligt)

Hvis vi tager udgangspunkt i ham som har skrevet til dig på det økonomiske forum, så vil jeg (og jeg er iøvrigt Bookie Wife og tidligere ansat i betting branchen) give dig noget der hedder odds 0,95 for at få dine penge igen.

Jeg vil dog for at være flink (og lade dig vinde lidt af det tabte tilbage) give dig et pity-odds der hedder 1,02 på at svaret på en meddelse om at "penge er ikke blevet betalt tilbage 01.07.2019 - der er nu et brud på vores aftale" vil få et svar der lyder enten "Bite me" "See if I care" eller "Og hvad vil du så gøre ved det ?"

Så mit bedste råd vil nok være at du giver pengene til nogen værdigt trængende i stedet. Eller springer besværet over med at finde nogen sådan og bare lægger dem ud på gaden og lader dem som kommer forbi tage dem ;)


Rockerne, har også deres helt egne metoder til vrangvillige skyldnere - knojern f.eks. Det hjælper ofte gevaldigt på betalingsviljen, men så er vi også ude på det kriminelle overdrev.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf vibbsen » 26. maj 2019, 11:42

paint skrev:
vibbsen skrev:Nej...Bare NEJ....

Du kan som privatperson IKKE udkonkurrere kviklåns udbyderne...Og at satse på kvantitet i stedet for kvalitet, det vil du kun få en ting ud af : At tabe sindssygt mange penge.

Kviklåns udbyderne er som regel del af en større finansiel institution. Og har derfor et omfattende administrativt bagland at trække på. Det gælder både i forhold til kreditvurdering såvel som i forhold til manglende betalere.....Det har du ikke som privatperson. Rockere som låner penge ud har typisk et omfattende bagland som kan hjælpe med inddrive pengene. Det har du heller ikke som privatperson (Altså...Det kan du selvfølgelig godt have..Men det virker bare ikke så sandsynligt)

Hvis vi tager udgangspunkt i ham som har skrevet til dig på det økonomiske forum, så vil jeg (og jeg er iøvrigt Bookie Wife og tidligere ansat i betting branchen) give dig noget der hedder odds 0,95 for at få dine penge igen.

Jeg vil dog for at være flink (og lade dig vinde lidt af det tabte tilbage) give dig et pity-odds der hedder 1,02 på at svaret på en meddelse om at "penge er ikke blevet betalt tilbage 01.07.2019 - der er nu et brud på vores aftale" vil få et svar der lyder enten "Bite me" "See if I care" eller "Og hvad vil du så gøre ved det ?"

Så mit bedste råd vil nok være at du giver pengene til nogen værdigt trængende i stedet. Eller springer besværet over med at finde nogen sådan og bare lægger dem ud på gaden og lader dem som kommer forbi tage dem ;)


Rockerne, har også deres helt egne metoder til vrangvillige skyldnere - knojern f.eks. Det hjælper ofte gevaldigt på betalingsviljen, men så er vi også ude på det kriminelle overdrev.


Præcis....Som privatperson har man sjældent (omend jeg ikke skal afvise at det kan forekomme) samme udvalg indenfor villige prospects og ulovlige våben til rådighed ifm. inddrivelse af tilgodehavender, som rockerne har....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf Wizzze » 26. maj 2019, 12:08

Hvis du har penge i overskud, som du gerne vil låne ud, så kig på noget der faktisk kan give mening
https://www.merkur.dk/om-merkur/pengevi ... r-forskel/

Men som altid, husk kun at låne penge ud, som du er villig til at tabe!
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf Misantropen » 26. maj 2019, 13:38

Hvad skulle fordelen være for dem der låner?

Overvej om ikke du er med til at gøre mere skade end gavn ved at låne penge til folk der ellers ville (og kun kan?) optage kviklån.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Låne penge ud til folk

Indlægaf vibbsen » 26. maj 2019, 14:20

Misantropen skrev:Hvad skulle fordelen være for dem der låner?

Overvej om ikke du er med til at gøre mere skade end gavn ved at låne penge til folk der ellers ville (og kun kan?) optage kviklån.


At det er laaaaangt nemmere at stikke af fra et lån givet af en eller anden ukendt privatperson uden adgang til f.eks. CPR-register, diverse kreditregistre og den slags....

Så de behøver ikke at betale tilbage.....Det er sgu da en fordel der er til at tage og føle på. For det er vel det som er det største problem med disse kviklån....At de skal betales tilbage. Fjern den faktor. Og kviklån er sgu da skidesmart :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Livets forhold"