Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Hvad er tættest på dig?

En kamerat
4
3%
En ven
124
97%
 
Afgivne stemmer: 128
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf Delfin » 27. maj 2019, 23:08

landsbytossen skrev:Bruger den røde fagbevægelse mon stadig kammerat, når de sender breve til deres medlemmer. "Kære kammerat"


Nej SID eksisterer ikke mere :-D
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf Misantropen » 28. maj 2019, 00:49

Ven - Selvvalgt person man frivilligt tilbringer tid med
Kammerat - Påtvunget selskab, fx klassekammerat, holdkammerat eller kollega, men dog positivt ladet
Bekendt - Person man kender, men ikke rigtig har noget at gøre med (mere) Det kan både være positivt og negativt ment

Det tricky ved ven vs. kammerat er når det bliver "bonkammerat", men jeg ved ikke hvor udbredt det ord er i dag? Bonkammerat rangerer højere end kammerat, men måske også over ven :gisp:
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf DenBruneMunk » 28. maj 2019, 05:50

Mavis skrev:
DenBruneMunk skrev:Helt sikkert, så har den sociale medie generation ødelagt yngre mennesker, nu kan de ikke længere skelne en ven fra en kammerat eller en homie eller kollega.

Venner er for livet, kammerater er dem man møder og siger hej , og øver skak med eller spiller fodbold og går hver til sit og måske holder en fast et par gange.
Venner deler du alt med, mener man , det gør man på facebook med alle dem som er venner der, så er man vist mere ude på et sidespor, bare fordi facebook ikke kan oversætte friends bedre.

Klart nok, har man ingen venner men mange kammerater, kan det være svært at se forskel.
Der er måske nogen her, som ikke er enige, whatever, de er jo dårligt bekendte, så hvorfor skal man tage det så tungt, at man ikke kan skelne sine venner ud fra de kammerater og kollegaer man har :)


Det er bestemt ikke mit indtryk, hvad bygger du den påstand fra?

Du kan bare søge på google, og så kan du erfare hvordan mennesker opsøger venner, og reklamere med deres 10.000 venner de har osv osv...
Så hvorfor skulle de kalde 10.000 mennesker venner, hvis alt de er er , nok mere er en person de har set et billede af og været enig med i et emne. Nogle er slet ikke venner men derimod følgere som næsten forfølger den person , det kalder vi så ikke venner men fans.
0
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf Grissebassen » 28. maj 2019, 09:06

Jeg bruger dog oftest "kammerat" om mandlige venner, for at tydeliggøre, at der er tale om venskab på tværs af køn. Har tit oplevet at folk tolker begrebet ven som kæreste eller fling.
Egentlig bruger jeg kun ordet ven i flertal som en samlet betegnelse for flokken. Veninder bliver brugt om kvindelige venner og kammerat som den mandlige pendant.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf DenBruneMunk » 28. maj 2019, 09:40

Mavis skrev:
DenBruneMunk skrev:
Mavis skrev:
DenBruneMunk skrev:Helt sikkert, så har den sociale medie generation ødelagt yngre mennesker, nu kan de ikke længere skelne en ven fra en kammerat eller en homie eller kollega.

Venner er for livet, kammerater er dem man møder og siger hej , og øver skak med eller spiller fodbold og går hver til sit og måske holder en fast et par gange.
Venner deler du alt med, mener man , det gør man på facebook med alle dem som er venner der, så er man vist mere ude på et sidespor, bare fordi facebook ikke kan oversætte friends bedre.

Klart nok, har man ingen venner men mange kammerater, kan det være svært at se forskel.
Der er måske nogen her, som ikke er enige, whatever, de er jo dårligt bekendte, så hvorfor skal man tage det så tungt, at man ikke kan skelne sine venner ud fra de kammerater og kollegaer man har :)


Det er bestemt ikke mit indtryk, hvad bygger du den påstand fra?

Du kan bare søge på google, og så kan du erfare hvordan mennesker opsøger venner, og reklamere med deres 10.000 venner de har osv osv...
Så hvorfor skulle de kalde 10.000 mennesker venner, hvis alt de er er , nok mere er en person de har set et billede af og været enig med i et emne. Nogle er slet ikke venner men derimod følgere som næsten forfølger den person , det kalder vi så ikke venner men fans.


Men hvorfor skulle det være specifikt for den yngre generation? Faktisk er ældre generationer mere på Facebook ifølge næsten alle undersøgelser

Sorry, dem som var 18 i 2004 , er så næsten 33 idag, det kan vi så debattere om de er en ældre generation nu :)

Jeg mener stadig at den yngre generation har fået ødelagt deres ven-betegnelse af sociale medier, og kan ikke skelne eller bruge det danske sprog korrekt mere.
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf heysamaysa » 28. maj 2019, 09:45

jeg har aldrig tænkt over om der var forskel. jeg har nok tænkt at det er det samme og så dog..... :gruble:

jeg ville aldrig kalde mine veninder for kammerater - det er nok forbeholdt hankøn i min verden.



Gitte, Susanne, whatever er min bedste kammerat - det lyder bare forkert. :P
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf Mangoness » 28. maj 2019, 12:00

Misantropen skrev:Ven - Selvvalgt person man frivilligt tilbringer tid med
Kammerat - Påtvunget selskab, fx klassekammerat, holdkammerat eller kollega, men dog positivt ladet
Bekendt - Person man kender, men ikke rigtig har noget at gøre med (mere) Det kan både være positivt og negativt ment

Det tricky ved ven vs. kammerat er når det bliver "bonkammerat", men jeg ved ikke hvor udbredt det ord er i dag? Bonkammerat rangerer højere end kammerat, men måske også over ven :gisp:


Jeg er 27 år og har aldrig hørt udtrykket "bonkammerat" :gruble: (jeg er fra Nordjylland)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf Misantropen » 28. maj 2019, 12:29

Mangoness skrev:
Misantropen skrev:Ven - Selvvalgt person man frivilligt tilbringer tid med
Kammerat - Påtvunget selskab, fx klassekammerat, holdkammerat eller kollega, men dog positivt ladet
Bekendt - Person man kender, men ikke rigtig har noget at gøre med (mere) Det kan både være positivt og negativt ment

Det tricky ved ven vs. kammerat er når det bliver "bonkammerat", men jeg ved ikke hvor udbredt det ord er i dag? Bonkammerat rangerer højere end kammerat, men måske også over ven :gisp:


Jeg er 27 år og har aldrig hørt udtrykket "bonkammerat" :gruble: (jeg er fra Nordjylland)

Det har du så nu :-D
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf DenBruneMunk » 28. maj 2019, 12:41

Misantropen skrev:
Mangoness skrev:
Misantropen skrev:Ven - Selvvalgt person man frivilligt tilbringer tid med
Kammerat - Påtvunget selskab, fx klassekammerat, holdkammerat eller kollega, men dog positivt ladet
Bekendt - Person man kender, men ikke rigtig har noget at gøre med (mere) Det kan både være positivt og negativt ment

Det tricky ved ven vs. kammerat er når det bliver "bonkammerat", men jeg ved ikke hvor udbredt det ord er i dag? Bonkammerat rangerer højere end kammerat, men måske også over ven :gisp:


Jeg er 27 år og har aldrig hørt udtrykket "bonkammerat" :gruble: (jeg er fra Nordjylland)

Det har du så nu :-D

Det har jeg aldrig brugt men hørt det, og jeg vidste ikke hvad det egentlig betød, og du har ret, der menes en nær ven. Så variation i ordet og det kan blive en ven, det har jeg ikke set.
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf Mangoness » 28. maj 2019, 13:12

Misantropen skrev:
Mangoness skrev:
Misantropen skrev:Ven - Selvvalgt person man frivilligt tilbringer tid med
Kammerat - Påtvunget selskab, fx klassekammerat, holdkammerat eller kollega, men dog positivt ladet
Bekendt - Person man kender, men ikke rigtig har noget at gøre med (mere) Det kan både være positivt og negativt ment

Det tricky ved ven vs. kammerat er når det bliver "bonkammerat", men jeg ved ikke hvor udbredt det ord er i dag? Bonkammerat rangerer højere end kammerat, men måske også over ven :gisp:


Jeg er 27 år og har aldrig hørt udtrykket "bonkammerat" :gruble: (jeg er fra Nordjylland)

Det har du så nu :-D


True :lol:
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 210
Likede indlæg: 6141

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf Contrast » 28. maj 2019, 15:40

En ven. Jeg bruger ikke ordet kammerat, udover med f.eks. klassekammerat, studiekammerat osv.
0
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvad er tættest? En kammerat eller en ven?

Indlægaf Pax Romana » 29. maj 2019, 10:01

Kammerater er personer som jeg har et venskabeligt forhold til via mit job eller de foreninger jeg er medlem af. En ven er dem som jeg har et mere personligt forhold til. Men jeg har faktisk en tredje kategori - brødre og søstre. Det er dem som jeg bogstaveligt talt har lagt mit liv i hænderne på og som jeg til en hver tid vil gå gennem ild og vand for.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Livets forhold"