Passer det? - Kvinder uden mand og børn mest lykkelige?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Jedi
Kort karma: 51
Likede indlæg: 1526

Re: Passer det? - Kvinder uden mand og børn mest lykkelige?

Indlægaf Jedi » 31. maj 2019, 11:41

paint skrev:Det er nok lidt mere kompliceret end som så. Der er langt flere faktorer, der spiller ind, som man ikke får med ved bare at se på par/single-status.

F.eks er kvinder langt mere påvirkelige af økonomi end mænd er - overraskende meget mere, endda (se nederste boks, markeret med rødt af mig)

dst.jpg

Som det ser ud der, så er mænd generelt mere nedtrykte end kvinder, og kvinder bliver mere nedtrykte af dårlig økonomi.

Altså, det er svært at sætte sådan noget op i en ligning. Man har nogle formler for livskvalitet, hvor handicaps, sygdom, råderum, penge osv. samlet set givet et billede af, om man har et vist niveau af livskvalitet. Det siger dog ikke noget om lykke, som er en lidt mere diffus størrelse. Jeg har oplevet få øjeblikke med lykke. Derimod har jeg haft lange perioder med medvind på cykelstien og det er ikke det samme IMO.
1
Selma156
Kort karma: 173
Likede indlæg: 2179

Indlægaf Selma156 » 31. maj 2019, 11:49

Jeg har det fint som single, og jeg har også været single størstedelen af mit liv. Jeg er ikke decideret lykkelig - det var jeg til gengæld i store dele af mit tidligere forhold. Men lige så lykkelig som jeg var, var jeg også ulykkelig og jeg har betalt to års kærestesorger for mit forhold :)

Jeg ved endnu ikke, om jeg vil have børn. Men hælder mest til ja. Dog er jeg utroligt glad for min frihed. Jeg giver ikke en døjt for sådan nogle undersøgelser. Det er virkelig individuelt.
1
fisken80
Kort karma: 367
Likede indlæg: 13770

Indlægaf fisken80 » 31. maj 2019, 12:22

abcd skrev:Overskriften er: "Ekspert: Kvinder er mere lykkelige uden mænd og børn".
Og første sætning er: "Singlekvinder uden børn er de mest lykkelige i befolkningen, ligesom der er større sandsynlighed for, at de lever længere end kvinder med mand og børn."

Overskriften er et andet udsagn end første sætning, og det er sikkert nogle journalister på B.T. der har lavet rod i budskabet. Der er næppe belæg for at sige at kvinder bliver lykkeligere af at vælge mand og børn fra. Det må afhænge af hvad deres ønsker er. Jeg tvivler meget på at en kvinde som brændende ønsker sig børn - og dem er der en del af - får et lykkeligere liv af at vælge dem fra.

Helt enig. Jeg er klart lykkeligst uden børn, fordi børn ikke siger mig ret meget. Men når jeg ser på mine veninder, ikke mindst dem, hvor det har været en kamp at få børn, så er jeg rimelig sikker på, at de havde været mindre lykkelige uden børn end de er med.

Det er en underlig undersøgelse synes jeg.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 17
Likede indlæg: 1057

Indlægaf DenBruneMunk » 31. maj 2019, 12:27

fisken80 skrev:Det er en underlig undersøgelse synes jeg.

Du har helt ret!

Man kan ikke opgøre glæden ved kærlighed og børn i sådan nogle statistikker, og det gælder nok også dem som sidder mener noget andet her i tråden lige nu :)
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 398
Likede indlæg: 17568

Indlægaf paint » 31. maj 2019, 13:13

missme skrev:
paint skrev:Det er nok lidt mere kompliceret end som så. Der er langt flere faktorer, der spiller ind, som man ikke får med ved bare at se på par/single-status.

F.eks er kvinder langt mere påvirkelige af økonomi end mænd er - overraskende meget mere, endda (se nederste boks, markeret med rødt af mig)

dst.jpg

Så er det bevist: Penge gør kvinder lykkelige. Men det har mænd nok altid vidst ;)

Ja :-D . Men spørgsmålet er bare, og som undersøgelsen ikke viser, hvad er det i forbindelse med penge der påvirker deres følelse af livskvalitet? Det er nok næppe, fordi kvinder sidder hver aften og fryder sig over bankbogen og dens indestående. Men man kunne måske gætte på, at de med en høj indtægt, kan realisere nogle af deres ønsker omkring bolig og livsstil etc. Og måske en følelse af tryghed, som er vigtigere for kvinder end for mænd. Kort sagt;det er ikke pengene i sig selv. Men det man kan købe for dem (hvad det så end er, de køber). Dette er så ikke i helt så høj grad tilfældet for mænd :gruble:
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Ego81
Kort karma: 11
Likede indlæg: 190

Indlægaf Ego81 » 31. maj 2019, 13:28

Det passer ikke på mig. Jeg var lykkelig(ere) i forhold end nu som single, også selvom forholdet ikke altid kørte, og vi gik fra hinanden pga. forskellige fremtidsønsker. Jeg var lykkelig for, at der altid var en, når jeg kom hjem, og en ved siden af mig i sengen, når jeg vågnede. Mit liv havde klart mere indhold, da jeg var i et forhold. Ja, som single kan man også få mange oplevelser med venner og alene, men det er alligevel noget andet at have en livsledsager at dele de små og store oplevelser med. Inden jeg mødte min nu eks, havde jeg været single og boet alene i mange år og havde det ok med det. Nu, hvor jeg har prøvet at bo sammen med en, kan jeg helt klart sige, at jeg har det bedst med det.
2
Jedi
Kort karma: 51
Likede indlæg: 1526

Indlægaf Jedi » 31. maj 2019, 13:36

paint skrev:
missme skrev:

dst.jpg

Så er det bevist: Penge gør kvinder lykkelige. Men det har mænd nok altid vidst ;)

Ja :-D . Men spørgsmålet er bare, og som undersøgelsen ikke viser, hvad er det i forbindelse med penge der påvirker deres følelse af livskvalitet? Det er nok næppe, fordi kvinder sidder hver aften og fryder sig over bankbogen og dens indestående. Men man kunne måske gætte på, at de med en høj indtægt, kan realisere nogle af deres ønsker omkring bolig og livsstil etc. Og måske en følelse af tryghed, som er vigtigere for kvinder end for mænd. Kort sagt;det er ikke pengene i sig selv. Men det man kan købe for dem (hvad det så end er, de køber). Dette er så ikke i helt så høj grad tilfældet for mænd :gruble:

Det kunne også være den anden vej; færre penge giver flere bekymringer (for kvinder).
0
Honningprut
Kort karma: 111
Geografisk sted: Indre Udkantsdanmark
Likede indlæg: 1272

Indlægaf Honningprut » 31. maj 2019, 14:22

Mon ikke også at det hænger sammen med at alt imens man har små børn - ja børn i det hele taget, så står ens ejet liv jo egentlig lidt på stand by (forstå mig ret). Der er altså mindre tid til selvrealisering og det at have børn gør jo i det store hele også, at man er nødt til at tilsidesætte sine egne behov til en vis grænse gennem en årrække.

Som andre er inde på behøver det naturligvis ikke være tilfældet, hvis det eneste man hele livet har drømt om er børn og familielivet.

Lykke er vel egentlig en individuel ting, og der er flere faktorer der spiller ind end dem der nævnes artiklen.
0
I'm little My, and i bite because I like it :blomst: :lun:
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 188
Likede indlæg: 4323

Indlægaf Misantropen » 31. maj 2019, 14:49

Jo mere man begrænser sig selv, jo mere fanget vil man vel føle sig.

Jeg føler ikke jeg har valgt noget fra fordi jeg hverken har mand eller børn p.t. Jeg er glad for mit liv og min frihed som single, men det kan godt være hårdt hvis mine kære er så travlt optaget at jeg ikke føler de er nærværende overfor mig.

Det er ikke noget en mand og børn vil kunne erstatte, selvom de forhåbentlig ville give mig noget andet.

Jeg ville køre surt i både singleliv og familieliv hvis jeg følte mig begrænset og "fanget" i en indholdsløs hverdag, med den samme faste og skemalagte rutine. Bare tanken om det gør mig klaustrofobisk.  
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 770
Likede indlæg: 8426

Indlægaf Pandesteg » 31. maj 2019, 15:24

Jeg tror ikke på at vi er skabt til at være alene, så med den rigtige mand (som jeg allerede har fundet ;)) er jeg klart mere lykkelig end som single. Den der tosomhed og samhørighed er fantastisk. Jeg har oplevet så meget sammen med min mand og jeg “tør” klart mere sammen med ham. Flytte til den anden ende af landet, købe hus osv.

Børn har jeg selv valgt fra og det er en beslutning som jeg meget ofte priser mig lykkelig for.
1
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4375

Indlægaf PaleSeptember » 31. maj 2019, 15:36

Jeg er i hvert fald lykkeligere uden børn.
1
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 307
Likede indlæg: 6256

Indlægaf hotlips » 31. maj 2019, 16:33

Jeg har svært ved at se det skulle være rigtigt, noget af det bedste ved at være forælder for mig er da at der ikke går en dag uden at man virkelig er lykkelig helt ned i maven og det kan være over de mindste ting, som at blive afkrævet en hel masse morgenkrammere før man har fået sin kaffe eller at dele sin dyne med den lille mås der partout skal stikke ud og blive kold ved siden af en.

Jeg har haft det fint med at bo alene, men de der fuldstændig lykke ting dem kunne der nu være langt imellem og det var nu også noget mere kedeligt, jeg var ikke nær så god til at lette måsen og komme ud og se noget før jeg fik barn, selvom jeg ofte gik på museum og den slags så var det nu langt fra det omfang jeg gør det nu, og det er nu også både sjovere og hyggeligere at vi gør det sammen, det er virkelig nogle dejlige dage.

Men der er jo også forskel på hvordan man svarer, min søster er blevet en virkelig bitter børnehaver efterhånden, hun vil sikkert sige hun er lykkelig for at være alene men jeg tror ikke der er ret mange der møder hende der ikke vil være en smule skeptisk over for det udsagn.
1
Brugeravatar
SAGA
Kort karma: 36
Likede indlæg: 826

Indlægaf SAGA » 31. maj 2019, 16:37

Jeg har aldrig prøvet at have børn, så jeg ved ikke hvor lykkelig jeg vil være med børn :P

Jeg er lykkeligere nu med min kæreste end jeg har været tidligere. Jeg tror dog det handler om at finde den rette. Ingen er lykkelige, når de er i et forkert forhold.
3
A dream is a wish your heart makes.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3054
Likede indlæg: 20440

Indlægaf Wizzze » 31. maj 2019, 16:38

paint skrev:
missme skrev:

dst.jpg

Jeg tror ikke penge køber lykke, men jeg tror at op til en grænse så køber penge frihed, både frihed sådan fysisk i udfoldelsesmuligheder, og frihed for bekymringer. Kommer man så op over en anden penge grænse, så tror jeg bekymringerne starter igen "kan h*n kun lide mig pga pengene?" "XYZ vil igen låne penge", "risikerer jeg at blive kidnappet, eller overfaldet pga. mine penge" osv. osv.
Der er nok sådan et sweet spot, et eller andet sted, hvor der er nok til at alle behov kan dækkes, og bekymringer forsvinder, men hvor man endnu ikke er rig/kendt nok til at pengene i sig selv bliver et problem :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 290
Likede indlæg: 4626

Indlægaf TinaW » 31. maj 2019, 17:19

Som Ata også skriver, så var livet mere simpelt og ligetil, uden barn/børn.
Jeg har aldrig været så ulykkelig som sammen med min eksmand (min søns far) men det skyldtes ham og ikke min søn.
Men når først man har det her barn/børn, så vil man jo ikke undvære dem.
Og jeg ville nødigt undvære min mand heller.
0

Tilbage til "Livets forhold"