(Frustreret) ~ min søster vil have jeg skal få børn

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ieatmars
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

(Frustreret) ~ min søster vil have jeg skal få børn

Indlægaf Ieatmars » 5. jun 2019, 15:31

Jeg er en ung kvinde i starten af 20'erne, og min søster er i slutningen af 30'erne. Hun har tre børn, hvor det ofte er svært for hende at passe da den ene er et år og de to andre er to år. Og jeg har altid vidst siden jeg var lille at jeg aldrig vil få overskud, energi eller tålmodighed til at få børn.

Vi mødtes igår, og faldt derfor i snak omkring hvordan det går med mig og om jeg har fundet en kæreste osv... jeg nævnte så en fyr som jeg ser men han har allerede fået børn og er skilt, hvilket jeg ikke har noget imod for jeg har aldrig haft lyst til at få børn. (Hvis vores forhold sku udvikle sig til noget seriøst)

Så kigget hun underligt på mig og spørg om det er fordi HUN har skræmt mig via hendes børn. Det har intet med hendes børn at gøre, jeg har haft det sådan hele mit liv, endda før hun fik børn.

Hun svarer så at jeg er mærkelig at jeg ikke vil have børn, og jeg nok skal ændre mig når jeg møder den rette mand, eller bliver lidt ældre.

Det er så frustrerende og jeg er så pisse irriteret på hende at hun ikke bare kan acceptere mig som jeg er! Jeg overvejer seriøst at boycutte hende fra mit liv for det er ikke første gang hun laver en prædiken.

Hun ved jeg ikke vil have børn og jeg har sagt det tusinde gange, jeg forstår ikke hvorfor hun skal blande sig i hvad jeg gør med min krop! Og jeg gider sku da ikke at ændre mit liv drastisk og få børn bare fordi hun siger jeg skal.

Så hvordan griber jeg det an næste gang? For det blir næppe sidste gang det her :(
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 302
Likede indlæg: 8384

Re: (Frustreret) ~ min søster vil have jeg skal få børn

Indlægaf Santa » 5. jun 2019, 15:37

Lad det glide ud af det andet øre.
Du kommer til at skulle høre på mange menneskers meninger igennem livet, så du kan lige så godt vænne dig til det.

Hendes ord kan jo ikke ændre på dine beslutninger eller dit liv, det kan kun du selv. Men du kan jo altid fortælle hende, at du ikke hører efter, når hun går i gang, hvis du har behov for at markere dig.
16
AstaPasta
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1832

Indlægaf AstaPasta » 5. jun 2019, 15:40

Hvor meget vil du gerne have hende til at stoppe?
For det er da en mulighed at kigge hende i øjnene og helt seriøst fortælle hende, at ja, det er hendes børn, der har skræmt dig!

Ellers er det simpleste nok at vælge et argument og holde dig til det. "Jeg har den mængde energi, jeg har. Det er nok til, at jeg lever fint uden børn. Det er ikke nok til, at et barn også ville kunne leve fint, derfor vil jeg ikke have børn." Gentag efter behov, lad være med at gå ind i en diskussion eller uddybe yderligere. Spørg evt. om hun synes du skal nedprioritere dig selv eller barnet, når energien ikke er til begge dele.
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 708
Likede indlæg: 15094

Indlægaf Sangius » 5. jun 2019, 15:40

Hvad siger du til hende, når hun siger det? Siger du klart fra?

Jeg synes det virker voldsomt at skære hende ud af dit liv alene på baggrund af dette.
11
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1462

Indlægaf Orchidea » 5. jun 2019, 15:43

Når du er så sikker i din sag, så forstår jeg ikke hvorfor din søsters mening går dig på.

Som jeg ser det, kan hun snakke herfra og til juleaften, uden at det har betydning for at du ikke vil have børn.

Du kan også bruge Flemming Østergaard metoden og sige “luk røven, søster”

Jeg tænker at det måske er fordi du er ung, at det går dig på. Men helt ærligt, tro på dig selv og find ro i de beslutninger du selv træffer. Din søsters - eller nogen andres - mening skal du ikke forsvare dig overfor. Så lad være med det. Bare hold fast.
2
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 397
Likede indlæg: 5621

Indlægaf Æble » 5. jun 2019, 15:45

Du kan også bare snakke hende efter munden. “Ja jeg skifter måske mening når jeg møder den rette”.

Det rager jo sådan set ikke andre end dig selv (og en evt kæreste) om du vil have børn. Og det tilkommer ingen at have en mening om det.
3
JoyNips
Kort karma: 695
Likede indlæg: 12527

Indlægaf JoyNips » 5. jun 2019, 15:48

Du er i start tyverne. Jeg gad godt at se en statistik over andelen af kvinder der ikke ønsker børn når de er i din alder vs andel af kvinder der rent faktisk får børn.
Rigtig mange ændrer mening. Mig selv inklusiv. I din alder kunne jeg heller ikke forestille mig at jeg skulle få lyst til at få børn. Nu har jeg et og lyst til at få flere. Sådan kan man jo ændre mening om ting med alderen... også selvom det er svært at forestille sig i al sin ungdoms skråsikkerhed.

Anyway. Jeg gad slet ikke at diskutere det med hende hvis jeg var dig. Det er dit valg, uanset om du en dag får børn eller ej.
14
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 55
Likede indlæg: 1762

Indlægaf Pølsemix » 5. jun 2019, 16:50

Mange er så konforme at de bliver skræmt af mennesker der bryder med en norm, og så kan reaktionen være en opfordring til at følge det gængse. Simpelthen fordi de ikke selv havde modet til svømme mod strømmen, og det er en svær erkendelse.
Sådanne mennesker skal bare ignoreres.
6
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2653
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 26041

Indlægaf kidkomb » 5. jun 2019, 16:54

Så vidt jeg husker er det her ikke første tråd om at din søster punker dig for at få børn.
Lad dog være med at svare hende og bare sig at du ikke vil diskutere det.
5
Min yndlingsstilling er søstjernen.
Brugeravatar
SAGA
Kort karma: 36
Likede indlæg: 840

Indlægaf SAGA » 5. jun 2019, 18:16

Jeg havde nok sagt til hende at det var hendes skyld. Tænker ikke hun nævner det igen derefter.
0
A dream is a wish your heart makes.
IrmaPigen
Kort karma: 525
Likede indlæg: 6007

Indlægaf IrmaPigen » 5. jun 2019, 18:29

Jeg tror du skal lære bare at sige "pyt".

Det vil gøre dit liv lettere.
4
Akehurst2
Kort karma: 635
Likede indlæg: 14456

Indlægaf Akehurst2 » 5. jun 2019, 18:56

Æble skrev:Du kan også bare snakke hende efter munden. “Ja jeg skifter måske mening når jeg møder den rette”.

Det er klart det letteste, er min erfaring som kvinde, der ikke ville have børn (og ikke fik nogen og nu som 39-årig efterhånden er ved at slippe for spørgsmålet).

Bare sig, at det skal du da sikkert en dag, bare ikke lige nu, eller at det håber du da. Et eller andet uforpligtende positivt, for så er der ikke noget at diskutere.

Folk vil meget ofte diskutere og fortælle om, hvor mange der skifter mening og så videre. Så bare tal dem efter munden og skift emne.

Og det er jo ikke sådan, at du kan stilles til ansvar for det, hvis du ikke får børn. Så er det bare sådan.
6
Ata
Kort karma: 130
Likede indlæg: 2679

Indlægaf Ata » 5. jun 2019, 19:53

Har du bedt hende direkte om at stoppe med at nævne det?
0
FletpArkett
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1071

Indlægaf FletpArkett » 5. jun 2019, 22:07

Jeg har heller aldrig haft lyst til børn, og jeg har aldrig oplevet de problematikker, fordi jeg altid har været klar i mæglet omkring det. Mine forældre vil da gerne ha haft børnebørn (jeg er enebarn) og jeg har bare meldt ud, at det kan de ikke forvente af mig. Det er en privatsag og ingen andres valg end mit. Jeg har været rimelig kontakt og det er man nok nødt til at være, da rigtig mange mener, at det eneste rigtige i livet er at få børn. Og det ER det så bare ikke. Intet er rigtigt eller forkert. Men fravælger man det, skal man finde strateger, fordi rigtig mange altid vil belære en om netop det.
4
Grissebassen
Kort karma: 122
Likede indlæg: 1900

Indlægaf Grissebassen » 6. jun 2019, 11:56

Det er jo en realitet at mange skifter mening. Så jeg tænker den nemmeste løsning ville være at give hende ret i det: At muligheden for at skifte mening findes. Men pointere klart, at uanset om du skifter mening med alderen eller ej, så er det ikke en relevant samtale at have, fordi du ikke er i en situtation lige nu hvor det bliver relevant.
8

Tilbage til "Livets forhold"