Held eller valg?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Lykke
Kort karma: 165
Likede indlæg: 4014

Held eller valg?

Indlægaf Lykke » 7. jun 2019, 17:45

Her til morgen læste jeg en kronik af en kvinde som var træt af, at folk mente at hun var heldig.

Her et uddrag:

“Held: gunstig begivenhed eller hændelse (som skyldes et tilfælde); gunstigt sammentræf af omstændigheder«. Sådan lyder definitionen ifølge ordnet.dk.

Der er noget med held og noget med at kalde andre folk heldige.

Jeg bliver ofte kaldt heldig. Jeg føler mig ikke heldig, for jeg tror ikke på held. Jeg tror på valg, og jeg tror på prioriteringer. Held er noget, man får på en lottokupon.

Jeg har i flere år meget ofte oplevet, at folk siger: »I er så heldige«. De henviser blandt andet til vores to år på havet med familien.

Et eventyr, hvor vi solgte alt, hvad vi ejede, sagde jobs op og tog afsked med alt trygt og velkendt.”

https://politiken.dk/debat/kroniken/art ... ikke-held-–-det-er-valg-og-knofedt

Oplever du at folk taler om held?

Jeg kan nemlig overhovedet ikke genkende det, men det kan måske også bare være fordi jeg ikke lever et liv, som andre mennesker mener er heldigt.
1
Siri
Kort karma: 0
Likede indlæg: 9

Re: Held eller valg?

Indlægaf Siri » 7. jun 2019, 17:53

Jeg opfatter også held som noget man har og er når man vinder i Lotto.
På den anden side så forstår jeg godt at nogle føler at de er født under en uheldig stjerne, hvis de rammes af sygdom, arbejdsløshed og den slags. Det er ikke nødvendigvis ens egen skyld.

Jeg har ikke adgang til artiklen så jeg kan ikke svare udfra den.
3
Grissebassen
Kort karma: 122
Likede indlæg: 1898

Indlægaf Grissebassen » 7. jun 2019, 18:06

Jeg oplever at folk taler om valg. Det kan godt pisse mig af i nogle tilfælde, fordi der altså bare er tilfælde i livet, man ikke selv er skyld i. Som fx sygdom og ledighed, som Siri nævner.
13
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 1038
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 11544

Indlægaf Rikke » 7. jun 2019, 18:15

Jeg er ikke heldig, fordi jeg har brudt min sociale arv. Det er mit eget valg, at jeg ikke ville lade mig selv være et produkt af et andet menneskes (min mors) handlinger og valg.
Jeg er heller ikke heldig, fordi jeg har en god uddannelse og et godt job. Det var et valg.

De basale ting i mit liv har været valg. Nogle gange er der dukket noget op, der har tvunget mig til at tage anderledes valg - som sygdom, døde børn, skilsmisse og den slags større ting. Jeg har ikke selv været herre over, om jeg skulle være syg eller begrave børn, men jeg har selv valgt hvordan jeg ville bearbejde de ting og få mit liv til at fungere på trods.

Jeg var heldig, at jeg fik min dejlige datter - og jeg var heldig, da en mand, som jeg ikke ville have mødt på nogen som helst anden måde, købte lejligheden under min.
Resten har været valg.
Senest rettet af Rikke 7. jun 2019, 18:16, rettet i alt 1 gang.
11
:whip:
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 136
Likede indlæg: 2957

Indlægaf Tux » 7. jun 2019, 18:15

Jeg har ikke oplevet det på den måde der, men nærmere bemærkninger hvor den underliggende pointe er, at de ikke er så gode til det og det, fordi de bare ikke har evnerne til x eller y. Mit svar til den slags er altid, at grunden til man er god til noget, er 98% hårdt arbejde - ikke fordi man lige har været heldig at få et givent talent i dåbsgave.

Ja forskellige mennesker er gode til noget forskelligt, men uden en masse hårdt arbejde (eller indrette tilfælde specifikke valg) kommer man ikke ret langt.
1
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 343
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 11386

Indlægaf Hunkat » 7. jun 2019, 18:24

Selvfølgelig er der tilfældigheder i livet som ikke har en skid med en valg at gøre. Jeg tror de færreste f.eks. vælger at blive ramt af kræft (lad os tage brystkræft som eksempel).
Ligesom der selvfølgelig er valg man kan tage som ændre ens liv til det bedre eller det værre. Men at det kun skulle være det ene eller det andet... det er jo fjollet at tale om.
For de fleste mennesker er det f.eks. et rent held at de blev født som de er. Der har jeg stadig til gode at se nogen vælge det selv.
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
FletpArkett
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1070

Indlægaf FletpArkett » 7. jun 2019, 18:24

Ja, jeg mener nogle mennesker er heldige end andre. Ligesom nogle er født med bedre forudsætninger end andre, hvilket igen gør dem mere heldige på lng sigt. Og jeg tror også man kan opleve mere held i én periode end en anden. Et godt eksempel på held fra mit eget liv er, at jeg altid til eksamener har trukket det jeg gerne ville op i. Da jeg tog min HF for mange år siden blev jeg selvstuderende i historie. Dvs jeg skulle læse 600 sider op. Jeg var ung og levede et ungdomsliv med fester osv, så fik altså kun lige læst op på cuba krisen. Hvad tror I jeg trak? Hvis jeg havde trukket alt andet, var mit snit havnet virkelig lavt. Så ja - jeg tror på held. Men jeg tror også på hårdt arbejde og alt midt i mellem.
3
Ata
Kort karma: 129
Likede indlæg: 2671

Indlægaf Ata » 7. jun 2019, 18:41

Jeg ligger nok sådan lidt midt imellem. Vi mennesker har jo en tendens til at tro, at det er vores egen fortjeneste, når ting går godt, mens det er rent og skært uheld, når ting går dårligt. Og sådan er virkeligheden nok ikke helt...

Meget af det, jeg har opnået og valgt gennem mit liv, har jeg da lykkedes med fordi jeg OGSÅ var heldig. Fx heldig at være født med en god begavelse, heldig at blive gravid, da jeg ville, heldig at have nogle penge med som jeg kunne starte ud med, heldig at købe og sælge bolig på det rigtige tidspunkt. Mange tilfældige ting kunne være sket, så jeg ikke kunne have "valgt" det, som jeg har valgt.

Så jeg tror på, at det er en kombination af held og rigtige valg, der skaber ens succes.

Jeg oplever faktisk også nogen gange, at folk giver en credit for noget, som er rent held. Fx er jeg som voksen startet en ny uddannelse, og det har jeg kun råd til, fordi jeg var heldig at købe og sælge en lejlighed på det rigtige tidspunkt. Men folk taler tit om hvor modig og sej, jeg er. Men helt ærligt - det er jo nemt at være modig og sej, når man har råd til det. Andre - mindre heldige - ville ikke have råd til det. Det handler ikke om, at de ikke er seje, men bare om, at de ikke lige oplevede det tilfældige held, som jeg oplevede...
19
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 188
Likede indlæg: 4323

Indlægaf Misantropen » 7. jun 2019, 18:46

Når det er ting hvor en beslutning afhænger af andre kan jeg godt tale om held, hvis der er en historik der taler sit tydelige sprog.

Det kan være situationer med lærere, censorer, motorsagkyndige, offentligt ansatte osv.

Ellers tænker jeg at held også er når flere ting falder i hak og går op på en måde der normalt ville ende dårligt(held i uheld) Det kan være at man bliver fyret, men fyringen er eneste årsag til at man får tilbudt et andet, men bedre job.

Man kan også være heldig fordi man er født privilegeret og derfor får nogle muligheder de fleste andre ikke får. Det er vel ikke forkert at misunde andre den form for muligheder.
5
Jedi
Kort karma: 51
Likede indlæg: 1526

Indlægaf Jedi » 7. jun 2019, 19:00

Jeg vil mene, hvis man er smuk, har den rette højde, er født ind i en på alle måder velfungerende familie i et 1. verdens land, så er man heldig.
Derudover handler det om valg, både de langsigtende (uddannelse, dyrke motion ofte, undlade at ryge) og spontane (undlade at ende i klammeri i byen så man får en plet på straffeattesten/sige ja på det rette tidspunkt).
7
MOGA
Kort karma: 268
Likede indlæg: 2723

Indlægaf MOGA » 7. jun 2019, 19:24

Jeg tror ikke så meget på held, nærmere forudsætninger og vilkår.

Selvom danskere overordnet hører til blandt verdens mest privilegerede, så har vi jo alle forskellige forudsætninger og vilkår. De vilkår vi lever under kan så naturligvis påvirke de valg vi træffer og i mindre målestok de muligheder, vi har.

Held er meget abstrakt, for hvem definerer det? Den enes held kan være den andens ulykke.
1
zembra1986
Kort karma: 205
Likede indlæg: 3552

Indlægaf zembra1986 » 7. jun 2019, 19:37

Jeg har diverse psykiske sygdomme og også fysiske skavanker. Det er ikke noget jeg selv har valgt......det har bare været livets gang for mig. Jeg har heller ikke valgt at blive født til/vokse op med en mor, som ikke gav kærlighed og omsorg. Der er mange livs-omstændigheder, som man ikke kan påvirke med egne valg.

Et andet eksempel er min veninde, som mødte sin kæreste til en fest kort efter hun var kommet ud af et dårligt forhold, hvor det bare sagde "bang" og så var de kærester kort tid efter. Sådanne historier har jeg hørt flere af........hvor folk vitterlig helt tilfældigt støder ind i deres kommende kæreste/kone/mand.......det kan jeg ikke se har meget med valg at gøre.

Så jo, der er andre mennesker som har bedre livsvilkår, igennem ren og skær held.
3
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2653
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 26041

Indlægaf kidkomb » 7. jun 2019, 19:43

Enig med Zembra.
Og det skal ikke lyde som om jeg synes det er unfair eller noget. Det er et vilkår. Sådan er livet.
Men nogle mennesker kommer vitterligt bare nemmere til alting end andre.
5
Min yndlingsstilling er søstjernen.
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 262
Likede indlæg: 3229

Indlægaf girl_beat » 7. jun 2019, 19:47

MOGA skrev:Jeg tror ikke så meget på held, nærmere forudsætninger og vilkår.

Selvom danskere overordnet hører til blandt verdens mest privilegerede, så har vi jo alle forskellige forudsætninger og vilkår. De vilkår vi lever under kan så naturligvis påvirke de valg vi træffer og i mindre målestok de muligheder, vi har.

Held er meget abstrakt, for hvem definerer det? Den enes held kan være den andens ulykke.

Ofte hører jeg “hvor er I heldige!” som et udtryk for netop at være priviligerede. At man har mentalt overskud/økonomi/mod/whatever til at gøre de ting, man gerne vil, og som måske bliver misundt af andre.
5
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 17
Likede indlæg: 1057

Indlægaf DenBruneMunk » 7. jun 2019, 20:11

Der findes ikke held, fortolkninger af disse som kaldes held men det er kun valg.

Som et træ som vokser og skyder små skud, man vælger hver dag nye veje at gå, små ændringer i hverdagen kan gøre meget for ens næste valg.

Man kan kalde det held at vinde i lotto, når tilfældigheder spiller ind som bolde der roterer og tilfældigheden gør at nogle bliver trukket.

Måske skal jeg lige påpege at jeg ikke vil påpege uheld og eksempler :) Det har sådan en negativ ladet atmosfære og får en til at lyde negativ.

At statistikken fortæller os at alkohol belastede familier, skaber nye alkoholikere, at børn af en familie af rygere skaber nye rygere, eller en læge familie får børn som bliver læger osv,osv er valg man tager, ikke fordi de er heldig eller uheldige.

Vi kan jo altid spørge os selv, hvordan bliver Mette statsminister :) Det har da intet med held at gøre.
0

Tilbage til "Livets forhold"