Held eller valg?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 393
Likede indlæg: 4935

Re: Held eller valg?

Indlægaf Mani » 7. jun 2019, 20:16

Min søster omtaler ofte hvor heldig jeg er med job, mand og børn.

Hun har selv en mand i slutningen af 40’erne, som nægter at gå på kompromis for med tiden at få det job han har drømt om siden han blev færdig med studiet for 21 år siden. Han lever af sine forældres penge fordi han ikke vil underlægges de offentliges systemers krav.
Hun arbejder ufaglært fordi hun ikke vil søge inden for hendes fag før de ved hvor de ender med at bo ... og sådan har det foreløbigt været 15 år.

Jeg er gået fra et voldeligt forhold, er bipolar, har tinnitus og døjer med migræner. Er vha stædighed og min mands støtte kommet gennem mit studie og er via omveje kommet til at arbejde med det jeg drømte om.

Jo, der er nok held med på vejen, men der er også en bunke valg/prioriteringer og en fandens masse benhårdt arbejde.
8
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
Mani

Indlægaf Mani » 7. jun 2019, 20:20

zembra1986 skrev:Jeg har diverse psykiske sygdomme og også fysiske skavanker. Det er ikke noget jeg selv har valgt......det har bare været livets gang for mig. Jeg har heller ikke valgt at blive født til/vokse op med en mor, som ikke gav kærlighed og omsorg. Der er mange livs-omstændigheder, som man ikke kan påvirke med egne valg.

Et andet eksempel er min veninde, som mødte sin kæreste til en fest kort efter hun var kommet ud af et dårligt forhold, hvor det bare sagde "bang" og så var de kærester kort tid efter. Sådanne historier har jeg hørt flere af........hvor folk vitterlig helt tilfældigt støder ind i deres kommende kæreste/kone/mand.......det kan jeg ikke se har meget med valg at gøre.

Så jo, der er andre mennesker som har bedre livsvilkår, igennem ren og skær held.

Men det er ikke alle der ville være åbne for et ‘bang’ lige efter et dårligt forhold. Så heldigt at de mødtes, men også et valg at turde være åben selvom man lige har brændt sig.
3
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 406
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 7504

Indlægaf Mistermor » 7. jun 2019, 20:39

Jeg er ikke enig i, at man bare kan vælge, hvordan man tager de slag, livet giver en. Det er ikke et valg, at man ikke kan "tage sig sammen". Hvis det var det, mon så ikke folk valgte at klare sig bedre?
Er der nogen, der vælger at gå ned med flaget, når de mister et barn eller bliver forladt af kæresten? Eller som vælger at blive ramt af depression, fordi de bliver fyret?
Vælger den unge kvinde, der er vokset op i socialklasse 5, at hun ikke vil være mønsterbryder?

Det er jo utrolig dejligt for alle mønsterbrydere, og jeg er sikker på, at de har kæmpet for at være, hvor de er. Det betyder bare ikke, at alle andre der ikke kan, har valgt det fra. Det er også at være priviligeret, at man trods sin opvækst er blevet robust nok til at kunne kæmpe sig ud af problemer, - man kan kalde det held, - for mig giver det i alt fald mere mening, at ikke-mønsterbryderne er uheldige i forhold til robusthed, end at de ikke har taget sig sammen.

Der er så mange faktorer, der spiller ind i de fleste situationer; det falder mig ikke naturligt at tage hele æren for det, der er gået godt for mig. Det vil altid være en sammenblanding af tilfældigheder og mine evner.
16
Brugeravatar
Mani

Indlægaf Mani » 8. jun 2019, 04:47

Mistermor skrev:Jeg er ikke enig i, at man bare kan vælge, hvordan man tager de slag, livet giver en. Det er ikke et valg, at man ikke kan "tage sig sammen". Hvis det var det, mon så ikke folk valgte at klare sig bedre?
Er der nogen, der vælger at gå ned med flaget, når de mister et barn eller bliver forladt af kæresten? Eller som vælger at blive ramt af depression, fordi de bliver fyret?
Vælger den unge kvinde, der er vokset op i socialklasse 5, at hun ikke vil være mønsterbryder?

Det er jo utrolig dejligt for alle mønsterbrydere, og jeg er sikker på, at de har kæmpet for at være, hvor de er. Det betyder bare ikke, at alle andre der ikke kan, har valgt det fra. Det er også at være priviligeret, at man trods sin opvækst er blevet robust nok til at kunne kæmpe sig ud af problemer, - man kan kalde det held, - for mig giver det i alt fald mere mening, at ikke-mønsterbryderne er uheldige i forhold til robusthed, end at de ikke har taget sig sammen.

Der er så mange faktorer, der spiller ind i de fleste situationer; det falder mig ikke naturligt at tage hele æren for det, der er gået godt for mig. Det vil altid være en sammenblanding af tilfældigheder og mine evner.

For mit vedkommende handler det hverken om at ville ‘tage hele æren’ eller at jeg bare tænker alle der har det svært ‘bør tage sig sammen’. Jeg er fuldt ud klar over det ikke altid er en mulighed.

Det handler om at det jeg har opnået ikke kun skyldes held, men også risikovillighed (tage skod arbejdet i håb om det åbnede muligheder etc) og hårdt arbejde.

Jeg erkender fuldt ud jeg har været heldig med graden af min diagnose, mødet med min mand, den personlighed jeg er født med osv. Men det føles i den grad også negligerede når alt jeg har opnået i livet tilskrives held. For det skyldes også fravalg af ting, der ville være fede, prioriteringer og arbejde.

Lige så vel som jeg ikke synes man selv ‘kan tage hele æren’ mener jeg heller ikke det er fair bare at stemple det held.
4
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 139
Likede indlæg: 3120

Indlægaf Tux » 8. jun 2019, 05:27

Mani skrev:
Mistermor skrev:Jeg er ikke enig i, at man bare kan vælge, hvordan man tager de slag, livet giver en. Det er ikke et valg, at man ikke kan "tage sig sammen". Hvis det var det, mon så ikke folk valgte at klare sig bedre?

For mit vedkommende handler det hverken om at ville ‘tage hele æren’ eller at jeg bare tænker alle der har det svært ‘bør tage sig sammen’. Jeg er fuldt ud klar over det ikke altid er en mulighed.

Det handler om at det jeg har opnået ikke kun skyldes held, men også risikovillighed (tage skod arbejdet i håb om det åbnede muligheder etc) og hårdt arbejde.

Jeg erkender fuldt ud jeg har været heldig med graden af min diagnose, mødet med min mand, den personlighed jeg er født med osv. Men det føles i den grad også negligerede når alt jeg har opnået i livet tilskrives held. For det skyldes også fravalg af ting, der ville være fede, prioriteringer og arbejde.

Lige så vel som jeg ikke synes man selv ‘kan tage hele æren’ mener jeg heller ikke det er fair bare at stemple det held.

Meget meget enig, og hvis man netop ikke italesætter at prioriteringer, valg og hårdt arbejde er en central faktor, så lader man nogle mennesker sidde fast i en opfattelse af ikke at kunne gøre noget selv og derfor netop ikke kommer videre. Hvis man tror andre menneskers succes skyldes held og eksterne faktorer, så er det let at give op..
4
abcd
Kort karma: 199
Likede indlæg: 7397

Indlægaf abcd » 8. jun 2019, 05:33

Jeg synes det er interessant i hvilket omfang et livs udfald kan forudsiges tidligt. Hvis man f.eks. kigger på et 7-årigt barn i første klasse, vil man helt sikkert kunne korrelere en masse af dets egenskaber til forventet livsindkomst, forventet levealder og andre succesfaktorer. Egenskaberne kunne f.eks. være IQ, arbejdsomhed, antal venner, højde, vægt, ansigtssymmetri, sygdomshistorik og en helt masse andet. Jeg er kyniker i den forbindelse, jeg tror de fleste menneskers fremtidige indkomst og øvrige succes er tæt på givet allerede når de er 7, og i det omfang det er givet, vil jeg kalde det held/uheld i forhold til forudsætninger og omstændigheder. Det er overordentligt vanskeligt at vælge sig ud af at være en tyk og syg 7-årig som har svært ved at lære at læse og ikke har nogen venner, og det er svært at fucke sit liv op hvis man er en begavet og flittig 7-årig med en masse venner.

Der kan selvfølgelig også være held og uheld senere i livet som kan pille ved forventningerne: Man kan blive syg, man kan miste sine nære, man kan vinde i Lotto osv., men størstedelen af held og uheld er givet længe inden man selv kunne vælge, og det er en kombination af gener og omstændigheder. I den forbindelse synes jeg velfærdssamfundet kan have en lidt brutal bivirkning: Et vigtigt mål i velfærdssamfundet er at minimere virkningen af dårlige omstændigheder, men hvis man kommer i mål med det, står man uvægerligt tilbage med at man har isoleret den anden faktor, generne. Velfærdssamfundet er ikke perfekt, men vi er nået langt, og derfor vil der i dag være en langt tydeligere sammenhæng imellem gener og succes i livet end der var for 50 år siden. Det bliver glemt når man taler om social arv, men det er heller ikke en rar erkendelse, vi vil gerne at alle mennesker skal have mulighed for at slippe ud af deres dårlige omstændigheder.
3
ajnaM
Kort karma: 433
Likede indlæg: 9707

Indlægaf ajnaM » 8. jun 2019, 05:58

Dine ressourcer til at træffe de rigtige valg afhænger af, hvordan du er vokset op. Og sådan er det hele held i en eller anden forstand.

Jeg tror ikke på tilfældigt held. Men jeg tror bestemt heller ikke på, at alt er individuelle valg. Jeg tror på strukturer.
8
Brugeravatar
Tux

Indlægaf Tux » 8. jun 2019, 06:05

ajnaM skrev:Dine ressourcer til at træffe de rigtige valg afhænger af, hvordan du er vokset op. Og sådan er det hele held i en eller anden forstand.

Jeg tror ikke på tilfældigt held. Men jeg tror bestemt heller ikke på, at alt er individuelle valg. Jeg tror på strukturer.

Hvis det bliver den gængse opfattelse, er det let af falde i den fælde, at man giver op fordi man ikke gør man kan det ene eller det andet.
1
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 8. jun 2019, 06:16

Tux skrev:
ajnaM skrev:Dine ressourcer til at træffe de rigtige valg afhænger af, hvordan du er vokset op. Og sådan er det hele held i en eller anden forstand.

Hvis det bliver den gængse opfattelse, er det let af falde i den fælde, at man giver op fordi man ikke gør man kan det ene eller det andet.

Altså, at man giver op, fordi man kan forudse, at man ikke kan?

Det er jeg sådan set enig i, og det tror jeg sker allerede. Derfor er det så vigtigt, at vi sætter ind på at øge den sociale mobilitet - men det gør vi altså ikke ved at bilde os selv ind, at alt er individuelle valg. Tværtimod.
4
Brugeravatar
SAGA
Kort karma: 51
Likede indlæg: 1170

Indlægaf SAGA » 8. jun 2019, 07:17

Jeg føler mig heldig, fordi jeg har en fantastisk kæreste, jordens dejligste hund, gode venner, en skøn familie og et godt job. Jovist har jeg selv været med til at skabe alt det, men der er så meget elendighed i verden og så mange mennesker og dyr som aldrig får mulighed for at opleve alle de gode ting ved livet. Så jeg må sige at jeg føler mig heldig fordi jeg gør.

For mig handler det ikke kun om at held er at vinde i Lotto, men også at følelsen af at være heldig kan handle om at værdsætte det man har i sit liv.
Ja, jeg har delvist selv valgt mit job, min kæreste, familie og venner men de har jo også valgt mig. Jeg kom ikke ret langt i den “proces”, hvis de ikke også valgte mig til hver dag.
2
A dream is a wish your heart makes.
IrmaPigen
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6303

Indlægaf IrmaPigen » 8. jun 2019, 07:31

Rikke skrev:Jeg er ikke heldig, fordi jeg har brudt min sociale arv. Det er mit eget valg, at jeg ikke ville lade mig selv være et produkt af et andet menneskes (min mors) handlinger og valg.
Jeg er heller ikke heldig, fordi jeg har en god uddannelse og et godt job. Det var et valg.

De basale ting i mit liv har været valg. Nogle gange er der dukket noget op, der har tvunget mig til at tage anderledes valg - som sygdom, døde børn, skilsmisse og den slags større ting. Jeg har ikke selv været herre over, om jeg skulle være syg eller begrave børn, men jeg har selv valgt hvordan jeg ville bearbejde de ting og få mit liv til at fungere på trods.

Jeg var heldig, at jeg fik min dejlige datter - og jeg var heldig, da en mand, som jeg ikke ville have mødt på nogen som helst anden måde, købte lejligheden under min.
Resten har været valg.

Præcis.

En sagde til mig "......fordi du har fået en videregående uddannelse"

Jeg sagde, "Nej, jeg har ikke fået en uddannelse, jeg har taget den, og jeg har selv knoklet mig til den - jeg har ikke fået noget forærende".

De fleste ting handler om valg. Ikke held/uheld.
2
Brugeravatar
Tux

Indlægaf Tux » 8. jun 2019, 07:35

ajnaM skrev:
Tux skrev:

Det er jeg sådan set enig i, og det tror jeg sker allerede. Derfor er det så vigtigt, at vi sætter ind på at øge den sociale mobilitet - men det gør vi altså ikke ved at bilde os selv ind, at alt er individuelle valg. Tværtimod.

Hvis man kun for at vide, at hvis man er barn af kontanthjælpsmodtagere ja så er en videregående uddannelse lukket land, og man bliver aldrig til noget - så giver det fleste nok op på forhånd, selv om de godt ville kunne bryde den sociale arv.

Min pointe er heller ikke at alt er individuelle valg, men det er der meget der er.
2
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 306
Likede indlæg: 8958

Indlægaf Santa » 8. jun 2019, 07:42

Jeg ser sådan her på det:

Livet spiller en forskellige kort, og så er det op til en, hvordan man anvender dem i spillet om et godt liv.

Nogengange får man et røvdårligt kort (for mig; barnløshed), men det kort havde så en positiv effekt (kunne blive boende i billig andel = god økonomi = frihed). Men ikke alle kort kan vendes positivt, jeg er ret sikker på at min kærestes ulykke, som har ført til en kronisk skade og et mindre handicap ikke er i den kategori for ham.
Jeg selv lærte noget om min egen styrke og min handlekraft.

Min pointe er, at der er en vis portion held med her i livet, men at man osse selv kan skabe "heldet".
Det værste man kan gøre med sit liv, er at være passiv.
3
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 8. jun 2019, 07:44

Tux skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:

Hvis man kun for at vide, at hvis man er barn af kontanthjælpsmodtagere ja så er en videregående uddannelse lukket land, og man bliver aldrig til noget - så giver det fleste nok op på forhånd, selv om de godt ville kunne bryde den sociale arv.

Min pointe er heller ikke at alt er individuelle valg, men det er der meget der er.

Hvis man reelt sikrede, at også børn af kontanthjælpsmodtagere havde gode muligheder for at tage en videregående uddannelse, ville vi være meget længere.

Det er jo svært at sige, hvor meget der er det ene, og hvor meget der er det andet. Men man kan måske sige, at vi har individualiseret ansvaret kraftigt gennem de seneste årtier, og jeg mener ikke, det har ført os noget specielt godt sted hen. Det har i hvert fald ikke øget den sociale mobilitet.
1
Jedi
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1823

Indlægaf Jedi » 8. jun 2019, 07:57

Mani skrev:
zembra1986 skrev:Jeg har diverse psykiske sygdomme og også fysiske skavanker. Det er ikke noget jeg selv har valgt......det har bare været livets gang for mig. Jeg har heller ikke valgt at blive født til/vokse op med en mor, som ikke gav kærlighed og omsorg. Der er mange livs-omstændigheder, som man ikke kan påvirke med egne valg.

Et andet eksempel er min veninde, som mødte sin kæreste til en fest kort efter hun var kommet ud af et dårligt forhold, hvor det bare sagde "bang" og så var de kærester kort tid efter. Sådanne historier har jeg hørt flere af........hvor folk vitterlig helt tilfældigt støder ind i deres kommende kæreste/kone/mand.......det kan jeg ikke se har meget med valg at gøre.

Så jo, der er andre mennesker som har bedre livsvilkår, igennem ren og skær held.

Men det er ikke alle der ville være åbne for et ‘bang’ lige efter et dårligt forhold. Så heldigt at de mødtes, men også et valg at turde være åben selvom man lige har brændt sig.

At turde sige ja til noget er også et valg.
0

Tilbage til "Livets forhold"