Held eller valg?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
zembra1986
Kort karma: 224
Likede indlæg: 4069

Re: Held eller valg?

Indlægaf zembra1986 » 8. jun 2019, 12:11

Jedi skrev:
zembra1986 skrev:
Jedi skrev:
zembra1986 skrev:
Jedi skrev:
zembra1986 skrev:
Jedi skrev:
Mani skrev:
zembra1986 skrev:Jeg har diverse psykiske sygdomme og også fysiske skavanker. Det er ikke noget jeg selv har valgt......det har bare været livets gang for mig. Jeg har heller ikke valgt at blive født til/vokse op med en mor, som ikke gav kærlighed og omsorg. Der er mange livs-omstændigheder, som man ikke kan påvirke med egne valg.

Et andet eksempel er min veninde, som mødte sin kæreste til en fest kort efter hun var kommet ud af et dårligt forhold, hvor det bare sagde "bang" og så var de kærester kort tid efter. Sådanne historier har jeg hørt flere af........hvor folk vitterlig helt tilfældigt støder ind i deres kommende kæreste/kone/mand.......det kan jeg ikke se har meget med valg at gøre.

Så jo, der er andre mennesker som har bedre livsvilkår, igennem ren og skær held.

Men det er ikke alle der ville være åbne for et ‘bang’ lige efter et dårligt forhold. Så heldigt at de mødtes, men også et valg at turde være åben selvom man lige har brændt sig.

At turde sige ja til noget er også et valg.

Men der er jo andre, der ikke får præsenteret det valg, selvom de går til fester og dater i et væk ovenpå et dårligt forhold, men som ikke møder nogen som de har kemi med. Så held spiller jo tydeligt ind. Man kan selvfølgelig også kalde det tilfældigheder......men så vil jeg bare sige nogle bliver præsenteret for nogle bedre tilfældigheder end andre, og det er held.....i min verden.

Selvom man går til fest og dater, betyder det jo ikke at man er åben over for et andet menneske? Der skal mere til end blot at være tilstede - man skal også give noget af sig selv. Det er det, jeg mener, der er et valg.

Okay, det bliver jeg godt nok provokeret af!

Så alle der ikke lykkedes med at finde en partner, de er bare ikke åbne nok overfor det? Jeg er generelt et ret åbent menneske, men derfor har jeg dælme stadig ikke været heldig i kærlighed. Jeg har "valgt" nogle stykker til (efter dating) som så har valgt mig fra. Hvad skulle jeg have gjort anderledes ved det :gruble:

Hvorfor bliver du provokeret af det?
Der er ingen, der peger fingre af dig eller andre.

Prøv lige at læse mit indlæg og svarene igen. Kan du virkelig ikke se provokationen i det du skriver?

Nej, det kan jeg ikke.

Så har vi vidst ikke mere at debattere om.
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 139
Likede indlæg: 3120

Indlægaf Tux » 8. jun 2019, 12:20

zembra1986 skrev:Jeg kan godt mærke denne debat ikke er god for mig. Jeg bliver sgu ked af meget af det folk skriver. Der er altså mange ting i livet som ikke er valg :(

Jeg håber ikke der er mine indlæg du bliver ked af, for jeg er helt med på, at ikke alt afhænger af valg. Nogen gange kan man gøre nok så meget, uden at opnå der man ønsker - for eksempel at finde kærligheden.

Min pointe er blot, at mange giver op og skyder skylden på eksterne faktorer. Det er bestemt ikke ment til nogen specifik her i tråden, og der lyder helt sikkert som om du gør alt hvad du kan.
Senest rettet af Tux 8. jun 2019, 12:31, rettet i alt 1 gang.
2
SurSødSovs
Kort karma: 256
Likede indlæg: 2972

Indlægaf SurSødSovs » 8. jun 2019, 12:30

Mistermor skrev:
SurSødSovs skrev:
Jeg er på dit hold... Selvom det kommer til at lyde modsat :stoned: min pointe er, man med sine valg kan udligne det held og uheld, man udsættes for.

Jeg begyndte f.eks. også ny uddannelse som voksen - uden at have råd. Fordi uheldet ville, jeg var blevet invalideret. Så måtte jeg jo lægge mit liv om til at have råd. Skal man så kan man.

Da jeg begyndte min uddannelse, sagde alle i branchen, jeg var for sent ude. Nu oplever jeg, jeg kan vælge det arbejdsliv jeg ønsker.

Jeg er SÅ uenig i den sætning.

Jeg er helt med på, at du har kæmpet helt vildt i forhold til sygdom.

Det er bare ikke alle, der KAN tage en anden uddannelse. Det er heller ikke alle, der har en mand, som kan være en støtte praktisk og økonomisk. Der er rigtig mange faktorer, der spiller ind.

Det er måske ikke din mening, men med den sætning dømmer du lige alle, der ikke kan gøre som du. (og du gør nogen ked af det)

Det kan godt være, at du tænker, at ingen kan have haft mere ondt end dig, og derfor burde de kunne klare det samme. Men så har du være mere robust/ mindre ramt psykisk, du har haft mere opbakning fra din mand, som måske også har haft flere ressourcer generelt, eller du har haft nogle muligheder for at lægge din liv om, som andre ikke har kunnet.

Jeg spørger igen; hvorfor skulle folk VÆLGE at lade deres sygdom ødelægge deres fremtidsmuligheder, så de må lade sig forsørge af det offentlige, hvis de kunne tage en uddannelse og arbejde?

Jeg mener slet ikke det, du skriver.

Jeg mener dog, man kan det, man skal- og hvad det er, afhænger af så meget.

Jeg tror ikke, folk vælger at lade deres sygdom ødelægge deres arbejdsmuligheder eller liv. Men jeg ser virkelig mange, der er fanget i meget af det, denne her tråd også viser: opfattelsen af magtesløshed.

Som en depression er det ikke noget, man kan tage fra folk. Men man kan lade være med at give dem ret i, deres situation betyder, der ikke er handlemuligheder.

Jeg er helt med på, at mange simpelthen ikke har de mentale evner til det. Og det kan man kalde held og uheld. Hvis det er det, man vil.

P.S. Sætningen gik på at have råd til uddannelse. Hvilket virkelig er et spørgsmål om prioritering. Jeg var på kontanthjælp, min mand på dagpenge.
2
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 406
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 7504

Indlægaf Mistermor » 8. jun 2019, 13:53

Jeg forstår bare ikke tanken om, at man kan, hvad man skal. Inden jeg blev førtidspensioneret, skulle jeg gerne gå på arbejde (synes jeg). Det kunne jeg bare ikke. Jeg kunne tale pænt til mine mange sagsbehandlere og følge de anvisninger, jeg fik. Jeg kunne lade mig arbejdsprøve, men jeg kunne ikke andet end at blive tilkendt førtidspension....

Jeg har været i fagforening, fordi jeg tror på solidaritet. Derfor har jeg nu en pension ved siden af, så jeg er meget bedre stillet end dem, der må klare sig for den almindelige førtidspension, - men det er da meget mere held end forstand.

Jeg betaler 350 kr om ugen for behandling hos en massør og går også til psykolog. Men jeg kan åbenbart ikke få det bedre. Jeg er heldig, at jeg har råd til de forsøg, men jeg synes stadig, at jeg sat i relation til mange andre mennesker ikke er så heldig igen, selvom der også er mange lyspunkter i mit liv (eksempelvis mine børn :love: )
2
SurSødSovs

Indlægaf SurSødSovs » 8. jun 2019, 14:52

Igen. Du misforstår mig, hvis du læser, jeg mener, alle kan gå på arbejde. Det er bar så langt ude et udsagn, så jeg ikke engang gider at debat-disclaime det.

Det gik på at tage sig råd til uddannelse. Ikke på alt muligt andet. Ikke engang at alle skal uddanne sig.

I dit tilfælde ville jeg bestemt også kunne finde på mange ting, som du kan gøre, der kan gøre dig til enten en heldig eller uheldig førtidspensionist - hvis man skal blive i den retorik
4
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 8. jun 2019, 15:02

SurSødSovs skrev:Igen. Du misforstår mig, hvis du læser, jeg mener, alle kan gå på arbejde. Det er bar så langt ude et udsagn, så jeg ikke engang gider at debat-disclaime det.

Det gik på at tage sig råd til uddannelse. Ikke på alt muligt andet. Ikke engang at alle skal uddanne sig.

I dit tilfælde ville jeg bestemt også kunne finde på mange ting, som du kan gøre, der kan gøre dig til enten en heldig eller uheldig førtidspensionist - hvis man skal blive i den retorik

Så forstår jeg simpelthen ikke dine indlæg.

"Jeg mener dog, man kan det, man skal- og hvad det er, afhænger af så meget." Hvad er det folk skal kunne/kan og skal?

Jeg kan forstå, at du ikke mener, nogen behøver at føle sig magtesløse. Det har du i alt fald skrevet. Så du mener, alle har handlemuligheder.

Mener du, at alle kan ændre deres situation til det bedre?
2
SurSødSovs

Indlægaf SurSødSovs » 8. jun 2019, 15:32

Mistermor skrev:
SurSødSovs skrev:Igen. Du misforstår mig, hvis du læser, jeg mener, alle kan gå på arbejde. Det er bar så langt ude et udsagn, så jeg ikke engang gider at debat-disclaime det.

Så forstår jeg simpelthen ikke dine indlæg.

"Jeg mener dog, man kan det, man skal- og hvad det er, afhænger af så meget." Hvad er det folk skal kunne/kan og skal?

Jeg kan forstå, at du ikke mener, nogen behøver at føle sig magtesløse. Det har du i alt fald skrevet. Så du mener, alle har handlemuligheder.

Mener du, at alle kan ændre deres situation til det bedre?

Jeg mener bestemt, at alle kan blive set på som heldige. Ligesom når du til mig skriver "du var også heldig at have en støttende mand" Ja. Det held arbejdede jeg på. Havde jeg ikke haft ham, havde det været noget andet, der var mit held. Fordi jeg arbejder med det, jeg har. Ikke med "Jeg er magtesløs og kan intet pga min baggrund og uheld"
0
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 8. jun 2019, 16:27

SurSødSovs skrev:Jeg mener bestemt, at alle kan blive set på som heldige. Ligesom når du til mig skriver "du var også heldig at have en støttende mand" Ja. Det held arbejdede jeg på. Havde jeg ikke haft ham, havde det været noget andet, der var mit held. Fordi jeg arbejder med det, jeg har. Ikke med "Jeg er magtesløs og kan intet pga min baggrund og uheld"

Men hvad nu, hvis du ikke havde haft din mand. Han forlod dig nemlig, fordi han ikke magtede tanken om de fremtidige problemer. Så nu stod du med et hus, som du ganske vist kun ejede halvdelen af, men som din mand ikke betalte noget ind til, fordi han var taget på jordomrejse eller ½ år til Thailand. Så du var pænt på vej mod tvangsauktion. Du var syg, havde smerter og et lille barn, som du ikke selv kunne klare. Der var ikke nogen ressourcepersoner i dit netværk, og reglerne for sygemelding gjorde, at du røg på kontanthjælp.
Kommunen overvejede om dit barn skulle i familiepleje, så længe du havde det så dårligt......

Alle er jo heldige, hvis vi sammenligner med de sultende børn i Afrika.
0
SurSødSovs

Indlægaf SurSødSovs » 8. jun 2019, 16:38

Mistermor skrev:
SurSødSovs skrev:Jeg mener bestemt, at alle kan blive set på som heldige. Ligesom når du til mig skriver "du var også heldig at have en støttende mand" Ja. Det held arbejdede jeg på. Havde jeg ikke haft ham, havde det været noget andet, der var mit held. Fordi jeg arbejder med det, jeg har. Ikke med "Jeg er magtesløs og kan intet pga min baggrund og uheld"

Men hvad nu, hvis du ikke havde haft din mand. Han forlod dig nemlig, fordi han ikke magtede tanken om de fremtidige problemer. Så nu stod du med et hus, som du ganske vist kun ejede halvdelen af, men som din mand ikke betalte noget ind til, fordi han var taget på jordomrejse eller ½ år til Thailand. Så du var pænt på vej mod tvangsauktion. Du var syg, havde smerter og et lille barn, som du ikke selv kunne klare. Der var ikke nogen ressourcepersoner i dit netværk, og reglerne for sygemelding gjorde, at du røg på kontanthjælp.
Kommunen overvejede om dit barn skulle i familiepleje, så længe du havde det så dårligt......

Alle er jo heldige, hvis vi sammenligner med de sultende børn i Afrika.

Jeg var på kontanthjælp.
Jeg havde en mand, der støttede mig, fordi jeg arbejdede for at have en mand, der støttede mig og aktivt tog et valg om, hvilken type mand, jeg ville have barn med.
Jeg havde en person til at være sammen med mig og mit barn, når vi skulle være alene, fordi jeg bad om det i stedet for at omsorgssvigte mit barn. Her i landet sætter man ikke børn i familiepleje, men støtter den nære relation. Hvis man handler.

... Havde min forladt mig, havde jeg såmænd også klaret det. Som med alt det andet, man klarer. Jeg klarer mig jo også fint nu, uden ham. Jeg er voksen.

Og jeg fatter slet ikke, hvorfor jeg ikke skulle kunne tage en uddannelse, fordi jeg havde solgt mit hus med evt tab (nej, det var ikke gået på tvangsauktion, den slags sker ikke bare)
1
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 233
Likede indlæg: 4665

Indlægaf BlueBunny » 8. jun 2019, 16:56

Jeg føler mig heldig!

Smiler tit og glædes over HVOR heldig jeg er.
Ud af alle de ting verden og livet, byder mennesket, så føler jeg mig virkelig priviligeret. Ikke mindst fordi jeg er i stand til at værdsætte livet og se de gode ting. Det føler jeg er en heldig egenskab.

Held er nogengange noget man kan imødekomme, jovist.
Og ja, jeg er også naturvidenskabelig, så alt kan fragmenteres i årsager, arv og miljø og “bla bla”. MEN jeg svæver over alt det logiske nogengange og glædes bare over at jeg er heldig.

Når noget går skidt har jeg det sådan “det ku være meget værre. Puha det er heldigt det ikke er det”.

Og ja, jeg har da i den grad haft udfordringer hvis livet ses udefra. Men jeg føler mig bare meget heldig <3
3
Selma156
Kort karma: 176
Likede indlæg: 2283

Indlægaf Selma156 » 8. jun 2019, 16:59

Jeg føler mig generelt heldig. Men jeg føler også, at jeg har knoklet for mange ting - at det jeg har opnået langt fra kun kan baseres på held.

Jeg har til gengæld været sindssygt uheldig ift. ting som job og kærlighed. Men heldig ift. livsstil, familie, oplevelser, venner, egenskaber. Så det er svært at sige. Overordnet set er jeg ret privilegeret.
1
ajnaM
Kort karma: 433
Likede indlæg: 9707

Indlægaf ajnaM » 8. jun 2019, 17:35

SurSødSovs skrev:
Mistermor skrev:
SurSødSovs skrev:
Jeg er på dit hold... Selvom det kommer til at lyde modsat :stoned: min pointe er, man med sine valg kan udligne det held og uheld, man udsættes for.

Jeg begyndte f.eks. også ny uddannelse som voksen - uden at have råd. Fordi uheldet ville, jeg var blevet invalideret. Så måtte jeg jo lægge mit liv om til at have råd. Skal man så kan man.

Da jeg begyndte min uddannelse, sagde alle i branchen, jeg var for sent ude. Nu oplever jeg, jeg kan vælge det arbejdsliv jeg ønsker.

Jeg er SÅ uenig i den sætning.

Jeg er helt med på, at du har kæmpet helt vildt i forhold til sygdom.

Det er bare ikke alle, der KAN tage en anden uddannelse. Det er heller ikke alle, der har en mand, som kan være en støtte praktisk og økonomisk. Der er rigtig mange faktorer, der spiller ind.

Det er måske ikke din mening, men med den sætning dømmer du lige alle, der ikke kan gøre som du. (og du gør nogen ked af det)

Det kan godt være, at du tænker, at ingen kan have haft mere ondt end dig, og derfor burde de kunne klare det samme. Men så har du være mere robust/ mindre ramt psykisk, du har haft mere opbakning fra din mand, som måske også har haft flere ressourcer generelt, eller du har haft nogle muligheder for at lægge din liv om, som andre ikke har kunnet.

Jeg spørger igen; hvorfor skulle folk VÆLGE at lade deres sygdom ødelægge deres fremtidsmuligheder, så de må lade sig forsørge af det offentlige, hvis de kunne tage en uddannelse og arbejde?

Jeg mener slet ikke det, du skriver.

Jeg mener dog, man kan det, man skal- og hvad det er, afhænger af så meget.

Jeg tror ikke, folk vælger at lade deres sygdom ødelægge deres arbejdsmuligheder eller liv. Men jeg ser virkelig mange, der er fanget i meget af det, denne her tråd også viser: opfattelsen af magtesløshed.

Som en depression er det ikke noget, man kan tage fra folk. Men man kan lade være med at give dem ret i, deres situation betyder, der ikke er handlemuligheder.

Jeg er helt med på, at mange simpelthen ikke har de mentale evner til det. Og det kan man kalde held og uheld. Hvis det er det, man vil.

P.S. Sætningen gik på at have råd til uddannelse. Hvilket virkelig er et spørgsmål om prioritering. Jeg var på kontanthjælp, min mand på dagpenge.

Selve det at kunne prioritere er påvirket af din baggrund, som Mistermor så fint beskrev det i et tidligere indlæg.

Der er en grund til, at vi har relativt få mønsterbrydere - det er ikke så enkelt som ‘hvis man skal, så kan man’ at bevæge sig fra en socialklasse til en anden. Jeg har lyst til at sige, at det lyder som et meget privilegeret udsagn at tænke sådan - omvendt er der sikkert mange, der selv har formået at rykke sig, der får følelsen af, at andre ‘da også burde...’

Men var det så enkelt som ‘hvis man skal, så kan man’, havde vi ikke så mange uden uddannelse, der sad fast på meget små overførselsindkomster. Vi havde ikke hjemløse. Vi havde ikke mennesker, der gang på gang får tvangsfjernet deres børn. Vi havde ikke folk, der begår selvmord, fordi de ikke kan se nogen anden udvej.

Mange ting her i livet er valg og prioriteringer. Men vores udgangspunkter for at træffe de valg er vidt forskellige. Derfor skal man i min optik se på, hvordan man giver muligheder i stedet for at pege fingre.
8
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 393
Likede indlæg: 4935

Indlægaf Mani » 8. jun 2019, 18:00

Men er der nogen, som peger fingre her i tråden? Det læser jeg slet ikke.
Jeg ser blot nogen, som påpeger at det er held (/gode forudsætninger) kombineret med prioriteringer/valg/knoklen der betyder noget - ikke held alene.
3
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
abcd
Kort karma: 199
Likede indlæg: 7397

Indlægaf abcd » 8. jun 2019, 18:31

ajnaM skrev:Selve det at kunne prioritere er påvirket af din baggrund, som Mistermor så fint beskrev det i et tidligere indlæg.

Der er en grund til, at vi har relativt få mønsterbrydere - det er ikke så enkelt som ‘hvis man skal, så kan man’ at bevæge sig fra en socialklasse til en anden. Jeg har lyst til at sige, at det lyder som et meget privilegeret udsagn at tænke sådan - omvendt er der sikkert mange, der selv har formået at rykke sig, der får følelsen af, at andre ‘da også burde...’

Jeg har nogle gange fået at vide at det er flot at jeg har fået en længere videregående uddannelse når jeg har ufaglært/kortuddannet far/mor. Det mener jeg i mit tilfælde er nonsens, det ryk er ikke det fjerneste svært i sig selv, samfundet giver mulighederne, der er ingen barrierer man skal bryde, og man skal ikke have penge med hjemmefra, man skal bare klare sig godt i skolen, og jeg havde let ved skolen, mere er der ikke i det. Sådan var det ikke da mine forældre var børn, de gik ud af 7. klasse og måtte arbejde, så der var nogle helt håndgribelige strukturer som begrænsede dem, de fik simpelthen ikke lov at gå mere i skole. Selv om de begge fik UG i det hele. Og det er jo derfor der har været mange som mig i 1970-1980-generationerne som har fået lange uddannelser selv om forældrene er gået tidligt ud af skolen. Børn af forældre med gode skoleevner som bare ikke har haft mulighederne. I det setup er det meget let at tælle i en mønsterbryderstatistik, men når de generationer er undsluppet de lavere klasser, ender man med nogle generationer af de lavere klasser som har tungere problemer. Og derfor bliver skift af socialklasse sværere og sværere, det er en uundgåelig konsekvens af velfærd.
2
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 8. jun 2019, 19:02

abcd skrev:Jeg har nogle gange fået at vide at det er flot at jeg har fået en længere videregående uddannelse når jeg har ufaglært/kortuddannet far/mor. Det mener jeg i mit tilfælde er nonsens, det ryk er ikke det fjerneste svært i sig selv, samfundet giver mulighederne, der er ingen barrierer man skal bryde, og man skal ikke have penge med hjemmefra, man skal bare klare sig godt i skolen, og jeg havde let ved skolen, mere er der ikke i det. Sådan var det ikke da mine forældre var børn, de gik ud af 7. klasse og måtte arbejde, så der var nogle helt håndgribelige strukturer som begrænsede dem, de fik simpelthen ikke lov at gå mere i skole. Selv om de begge fik UG i det hele. Og det er jo derfor der har været mange som mig i 1970-1980-generationerne som har fået lange uddannelser selv om forældrene er gået tidligt ud af skolen. Børn af forældre med gode skoleevner som bare ikke har haft mulighederne. I det setup er det meget let at tælle i en mønsterbryderstatistik, men når de generationer er undsluppet de lavere klasser, ender man med nogle generationer af de lavere klasser som har tungere problemer. Og derfor bliver skift af socialklasse sværere og sværere, det er en uundgåelig konsekvens af velfærd.

Det er virkelig interessant. :)

Mine forældre havde kun 7. klasse. (jeg er årgang 61) Min far var landarbejder, og min mor gik hjemme indtil min yngste bror startede i skole; da var jeg 14. Min mor var dog boglig og kunne sagtens have taget en uddannelse, men hun vil væk fra hjemmet, der ikke fungerede. Begge mine forældre har klaret sig væsentligt bedre end deres søskende (som ikke havde styr på økonomi osv) Vi havde meget få penge, men vi kom på biblioteket osv.
Jeg klarede mig vældig godt i skolen, og så skulle man jo på gymnasiet. Jeg er den eneste i vores familie i den generation, der har en studentereksamen. Og jeg anede vitterligt ikke, hvad jeg skulle bruge den til.
Mine forældre havde via deres opvækst en underdanighed, som de gav videre til mig, og jeg var i gymnasietiden konstant bange for at komme til at dumme mig, fordi jeg aldrig havde hørt om ostefondue, ikke havde været ude at rejse, ikke vidste nogen om, hvad der var smart osv.
Jeg ville egentlig gerne være bibliotekar, men det var fuldstændig udelukket at flytte til Ålborg (selvom jeg boede på Djursland) Jeg havde ikke for 5 øre selvtillid eller selvstændighed.
Jeg udviklede nok allerede i gymnasiet social fobi (det var ganske vist ikke opfundet) og havde de næste 4-5 år depressioner on and off.
Jeg kæmpede mig ud af dem, og i den forbindelse traf jeg også nogle virkelig svære valg og havde nogle hårde kampe. Siden fik jeg børn og en uddannelse i nævnte rækkefølge.

Men jeg forstår godt, hvorfor statistikkerne viser, at det er sværere for unge fra ikke-akademiske miljøer at få en universitetsuddannelse, for det kræver andet end intelligens. Jeg forstår også, hvorfor børn af voksne, der selv har haft det svært i skolen, eller som ikke bakker skolen op, kan have svært ved at klare sig så godt, at de kan komme videre.

Jeg er meget enig med anjaM, vi skal sætte ind med støtte og fokus på de børn, der vil få det svært. Og dem kan en dygtig pædagog for de flestes tilfælde pege ud i vuggestue eller børnehave.
3

Tilbage til "Livets forhold"