I lære som voksen

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: I lære som voksen

Indlægaf HappyPaww » 13. jun 2019, 08:52

Min mor var den gammeldags type, der mente, at man som kvinde skulle lære at stryge herreskjorter, så man kunne stryge sin mands tøj :rulle:

Og så har jeg altid været glad for at lave mad, så det falder mig meget naturligt, og jeg havde i ret tidlig alder ugentlig maddag osv. Jeg er ikke så godt til håndværksmæssigt arbejde, men det har heller aldrig interesseret mig.



Det irriterer mig til gengæld grænseløst, at min kæreste tydeligvis har haft forældre, der har gjort langt det meste for ham - og han hverken ser eller gør aktivt noget ved fx praktiske ting, rengøringsbehov osv. Han har heller aldrig lært at lave mad osv.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14759
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24793

Re: I lære som voksen

Indlægaf sigge » 13. jun 2019, 09:12

Madlavning, rengøring og tøjvask havde jeg lært hjemmefra. Ikke så meget fordi, jeg sådan specifikt blev oplært i det, men fordi det faldt naturligt, at jeg hjalp med den slags, og så lærte jeg af at se på mine forældre. Havearbejde siger mig derimod ikke en bjælde, og jeg har da også altid, siden jeg flyttede hjemmefra, boet i lejlighed uden have, så jeg har ikke haft behov for det. Jeg gætter dog på, at hvis det blev virkelig nødvendigt, ville jeg nok kunne finde ud af at betjene en plæneklipper og en hækkesaks.

Jeg kan ikke lappe en cykel, men jeg har heller ikke cyklet siden 2001, så jeg har ikke haft behovet. Hvis jeg begyndte at cykle igen, ville jeg bare gå til cykelhandleren og betale for at få cyklen lappet ved behov.
Jeg har heller aldrig haft behov for selv at skifte et stik på en ledning, men jeg gætter på, at jeg ville kunne læse mig til det, hvis det blev nødvendigt. Men jeg ville nok bare få min far eller søster til at gøre det.
Når der skal hænges hylder eller lamper op, ringer jeg også til min far. Eller min søster. Hvis det en dag ikke er en mulighed, vil jeg nok forsøge at finde en handymand, jeg kan betale for det, hvis det er mere end en enkelt ting. Jeg ejer ikke en boremaskine, men jeg har da set min far bore (og holdt støvsugeren imens) så mange gange, at jeg gætter på, at jeg godt kan selv - jeg er dog ikke sikker på, at resultatet vil blive helt lige, så derfor vil jeg hellere have folk med mere erfaring til at ordne det for mig.

Økonomi osv. har jeg fået en vis introduktion til hjemmefra. Men det har mest været i retning af, at man skal huske at betale sine faste udgifter, inden man fyrer alle pengene af på fis og ballade først på måneden. Og så har mine forældre gjort meget ud af vigtigheden af at have forsikringer. Renter, skat og pension har vi ikke talt så meget om.
0
You can't spell awesome without me.
fisken80
Indlæg: 22193
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1129
Likede indlæg: 52304

Re: I lære som voksen

Indlægaf fisken80 » 13. jun 2019, 09:51

HappyPaww skrev:Min mor var den gammeldags type, der mente, at man som kvinde skulle lære at stryge herreskjorter, så man kunne stryge sin mands tøj :rulle:

Og så har jeg altid været glad for at lave mad, så det falder mig meget naturligt, og jeg havde i ret tidlig alder ugentlig maddag osv. Jeg er ikke så godt til håndværksmæssigt arbejde, men det har heller aldrig interesseret mig.



Det irriterer mig til gengæld grænseløst, at min kæreste tydeligvis har haft forældre, der har gjort langt det meste for ham - og han hverken ser eller gør aktivt noget ved fx praktiske ting, rengøringsbehov osv. Han har heller aldrig lært at lave mad osv.


Min mor måtte også lære mig at stryge, men det var fordi hun selv hadede det som pesten og hun gad absolut ikke stryge mit tøj, da jeg begyndte at købe ting, der skulle stryges...
Hun prøvede at lære mig, hvilke stoffer der var strygefri, og det nyder jeg faktisk stadig godt af (for jeg hader også at stryge...)
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4819

Re: I lære som voksen

Indlægaf milisa » 13. jun 2019, 10:13

Jeg har lært, at jeg kan, hvad jeg vil, og at den største succes i livet er at være uafhængig af andre. Så nej, muligvis kunne jeg ikke sætte en lampe op, eller lappe min cykel, vedligeholde min bil, eller reparere noget elektronik. Men så lånte jeg en bog på biblioteket eller googlede, da det kom til, og lærte mig selv det.
2
Tally-ho
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: I lære som voksen

Indlægaf Chatsy » 13. jun 2019, 10:22

Madlavning lærte jeg fra barnsben, da min mor altid gjorde en dyd ud af at lade os unger være en del af det. Desuden gik jeg på en efterskole med fokus på madlavning, så der lærte jeg også en del.
Tøjvask lærte jeg dels hjemmefra, dels på efterskole.

Lappe cykel ved jeg godt, hvordan man gør, men jeg gider ikke. Så det betaler jeg mig fra, ligesom det meste andet ift. cykel, hvis det er mere end at udskifte enkelte dele.
Hvad el angår har jeg både en far og en bror, der er uddannet indenfor el-arbejde, så selvom jeg har observeret og fået forklaret en masse ting omkring ledninger, jord mv. foretrækker jeg at lade 'eksperterne' om at tage sig af det, da jeg er bevidst om at jeg nemt kan rode mig ud i noget, der kan blive udbedringskrævende efterfølgende.
Ligeledes mindre forefaldende VVS-arbejde har jeg fuld tillid til min far, da han er vel uddannet indenfor dette felt også.
EDIT: Bør nok tilføje at det at rense afløb er noget, jeg selv 'lærte' og klarer, hvis det skulle høre under VVS-arbejde. Men det der med at udskifte vandhaner, installere vaskemaskine, udskifte radiatorer eller ordne dem, hvis de ikke virker optimalt (fx lukke luft ud af dem) mv. står jeg fuldstændig af fra.
Håndværk er jeg allernådigst middelmådig. Da min gelænder faldt fra hinanden kunne jeg ikke få den sat sammen igen, da jeg ikke have de fornødne værktøj uden at banke træværket i stykker. Min far har det rigtige værktøj og teknik, så det blev også overladt til ham. Håndværk er han nemlig også rimelig ferm i.

Min mor er uddannet sekretær samt bogholder og har stået for regnskabet i min fars firma i sin tid, så hun har lært mig at lægge budget og have overblik over min økonomi fra en ret tidlig alder, så det falder mig rimelig naturligt. Men det med SKAT og de forskellige fradrag har jeg selv måttet finde ud af, fordi der var sket meget på området og min mor havde ikke fulgt med i udviklingen siden hun gik på førtidspension.

Hvad angår havearbejde har jeg lært noget fra barndommen, da vi fik en stykke jord ude på min bedstefars går til at dyrke grøntsager - ligesom vi fik en række hjemme i mine mors have - og hjalp til med at slå græs mv. ude på gården. I biologi lærte jeg lidt mere omkring jordtyper og deslige, så jeg er bevidst om betydningen af dem.

Ellers lærer jeg da det hen ad vejen, som behovet opstår. Men jeg har været godt garderet, synes jeg.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11266
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23284

Re: I lære som voksen

Indlægaf Mani » 13. jun 2019, 12:45

Mange af tingene lærte jeg hjemme, forstået på den måde, at jeg lærte mig selv det mens jeg boede hjemme. Min far har et fysisk handicap og er så meget akademiker og meget lidt praktisk. Så da min mor flyttede (hun var i øvrigt samme akademiske type), da jeg var 10 overtog jeg husholdningen. Jeg købte ind, lavede mad, vaskede tøg, gjorde rent og passede haven. Jeg lappede min cykel og fiksede diverse småreperationer i hjemmet - resten fik vi håndværkere til. Og jeg fik pengene i husholdningspungen til at slå til hele måneden.
Og ja, min fars hvide prøsteskjorte blev pink en enkelt gang... Det var ikke super populært...

Mine egne teenagere har maddag og skal holde styr på deres eget værelse. De har lært at vaske og lægge tøj sammen, men som regel gør vi det sammen. De spare op og holder styr på deres forbrug. Vi taler med dem om vores budget og de til- og fravalg vi tager. Og så bliver de også sat til at hjælpe i haven ind i mellem. Bare fordi vi hjælper hinanden i familien.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19628
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46219

Re: I lære som voksen

Indlægaf LadyFox » 13. jun 2019, 16:40

Jeg kunne INTET da jeg flyttede hjemmefra. Min mor ville godt have rustet mig bedre, men mit liv har fra tidlig alder været så kaotisk at det simpelthen ikke var det der blev arbejdet på. Jeg har haft min hverdag ude fra hjemmet siden jeg var 15 år, så der har tiden blevet brugt på fornøjelse hvis jeg var hjemme i weekender.

Da jeg flyttede hjemmefra som 18 årig fik jeg også lidt et chok af hvor meget der var at holde styr på og hvor meget man skal gøre hele tiden - Jeg har stadig lidt følelsen af at jeg ikke rigtig synes det praktiske er mit ansvar :stoned: . Jeg har været 21-22 år første gang jeg har vasket tøj, og omkring 24 da jeg besluttede at det var på tide at jeg lærte at lave mad.

At holde et rydeligt hjem halter stadig, motivationen mangler. Men jeg synes nu efterhånden jeg er kommet ret godt efter det. Jeg lavet ganske udmærket mad, kan sætte lamper op i et udtag fra 50'erne (tak debatten), skifte et blandingsbatteri, betale regninger, spare op, sætte hylder op, male, planlægge min tid, afrimme en fryser, skifte et stik osv.
1
...
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3407
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10663

Re: I lære som voksen

Indlægaf Little_Woman » 14. jun 2019, 17:17

Jeg kunne lave mad, vaske tøj og gøre rent.Og har også lært at sætte mig ind i ting, så jeg kunne lære noget nyt. Fx at læse brugsanvisninger og dermed klare det meste i den boldgade, søge oplysninger etc.

Jeg kunne have lært SÅ meget af min far, ting jeg kunne bruge i dag, men han døde desværre før jeg indså det. Alt handy-hejs, som jeg i dag er en nød til; el, cykler, power tools etc. Nu har min mor heldigvis en kæreste der er næsten lige så sej som min far, og gerne hjælper!
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: I lære som voksen

Indlægaf MrMister » 14. jun 2019, 17:55

Alt. Kan vitterligt ikke komme på noget, jeg ikke havde lært, da jeg flyttede hjemfra. Måske lige havearbejde (siger mig intet), altså bortset fra drivhuset, som jeg hjalp med at passe. Enten lært ved at se på dem - og ofte gøre noget andet :deer:

Min mor var født ind i den gamle skole, hvor kvinderne gjorde alt. Mest fordi mænd ikke kunne finde ud af det. Derfor skulle hun ikke have en søn, der ikke kunne dét. Samtidig var hun min primære, hvorfor jeg alligevel var med i alt.

Så jeg kunne alt fra opbagt sovs, forloren hare, rødgrød, marmelade til rengøring, tøjvask, strygning. Og fordi jeg er en kvik elev og handy, kunne jeg også trække el, male, lave VVS arbejde og mure. Eneste jeg ikke rodede mig ud i var biler.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: I lære som voksen

Indlægaf Freya » 17. jun 2019, 08:59

At tømme afløbet på badeværelset. Den ubehagelig need-to-do ting var der ingen der havde forberedt mig på.
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: I lære som voksen

Indlægaf vibbsen » 17. jun 2019, 09:36

Hvor er det sjovt.....Når jeg sidder og kigger tilbage, så tror jeg faktisk at jeg var stort set fuldt påklædt til voksenlivet da jeg flyttede hjemmefra.

Jeg er sådan en som kunne det meste da jeg flyttede hjemmefra....Så for mig var der ikke nogen større overraskelser ved "voksenlivet"

Det eneste jeg som sådan har "tillært" mig EFTER jeg er flyttet hjemmefra, er GLÆDEN ved mad. Den havde min mor aldrig. Og har den stadig ikke. For hende er mad noget med at overleve. Hvilket i den grad afspejlede sig i den måde mad blev tilberedt i mit barndomshjem. Hun lagde kun den absolut nødvendige indsats. Og så heller ikke mere.

Jeg havde på et tidspunkt en kæreste hvis far var en meget dygtig kok. Min kæreste ELSKEDE at lave mad. Og han var vildt god til det. Og ham lærte jeg RIGTIG meget af. Men især det der med GLÆDEN ved mad. Interessen for mad.
Idag afspejler det sig i at jeg ELSKER at lave mad. Ikke fordi jeg egentlig er specielt interesseret i at spise den. Men selv processen. Jeg slapper SINDSSYGT godt af med at lave mad. Og jeg ELSKER at lave mad til andre. Faktisk så spiser jeg sjældent ret meget af den mad som jeg selv har lavet. Fordi jeg nærmest allerede er "mæt" af selve oplevelsen ved at lave det.
Min mor ELSKER når jeg laver mad til dem. Og påstår at jeg er en langt bedre kok end hun nogensinde har været. Og er ikke bleg for at tildele æren herfor til den famøse kæreste - som hun iøvrigt synes var en klaphat af rang. "Det var godt at du mødt ham. Ellers var du aldrig blevet så god en kok. Men det var altså også godt at du slap af med ham igen da han havde lært dig at lave mad. For hr.vibbsen er altså en langt bedre mand"

Idag hvor vi bor i hus kan jeg uden problemer klare de fleste praktiske opgaver....Hr.vibbsen kigger nogen gange på mig med total undren...."Hvor fanden har du lært det henne ??" er spørgsmålet ofte når jeg har skiftet sikringer, amaturer, fikset radiatorventiler der sidder fast eller skilt afløbet i køkkenet ad og samlet det igen....Svaret er helt enkelt : Det har jeg da lært af min far.....
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: I lære som voksen

Indlægaf vibbsen » 17. jun 2019, 09:43

Det eneste jeg ikke kan er at lappe cykler.....Jeg FATTER ganske enkelt ikke princippet. Heller ikke selvom jeg har set det blive gjort 100-vis af gange...Min far har ellers tålmodigt forsøgt at vise mig det - altså efter jeg er blevet voksen - men endte med at anbefale mig at jeg bare gik til cykelsmeden istedet hvis min cykel punkterede..."Det er nok bedre" som han så pædagogisk udtrykte det efter at have gennemgået HELE processen i slowmotion.....

Til gengæld så kan jeg sagtens fylde olie/sprinkler væske på bilen, komme luft i dækkene, skifte pærer, betjene startkabler og den slags. Ting som hr.vibbsen overhovedet ikke kan finde ud af.

Og jeg vil antagelig også stadig kunne rense kaburatoren på en Puch Maxi :-D
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Livets forhold"