Blande sig - eller blande sig udenom

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf vibbsen » 22. jul 2019, 09:00

Vores naboer er uvenner. Sådan rigtig for alvor. Det startede sidste søndag hvor der var råben, skrigen, smækken med døre, gråd (ham), kasten med ting (bilnøgler), motorer der blev gasset op og biler der kørte, biler der kom tilbage, mere gråd(ham), mere råben, mere smækken med døre, til langt ud på natten.

I løbet af ugen har vi ikke hørt noget til dem. Udover at hr.vibbsen så dem - i fællesskab - forsøge at spænde en trailer efter bilen i går. Hvilket så ud til at gå præcis lige så godt som når hr.vibbsen og jeg skal gøre den slags :-D

Men så i går aftes brød helvede løs igen. Råben, skrigen, gråd, smækken med døre (da hun låste sig inde på badeværelset), mere råben og skrigen, hende der strøg ud gennem kælderen iført nattøj, greb en cykel i skuret og fór afsted, ham som røg ud af hoveddøren, greb en anden cykel og røg efter hende, hende der kom tilbage og stod og bankende på døren og på vinduerne mens hun råbte "Luk mig ind så jeg kan få mine ting, ellers ringer jeg til politiet" (Note to self : Hvis du skrider i vrede så husk at tage en nøgle med). En eller anden der kom med en nøgle og lukkede op. Hvorpå de konstaterede at han ikke var hjemme (Det kunne jeg så godt have fortalt dem - for vores soveværelse ligger cirka 3 meter fra deres indkørsel og de har temmelig meget sensor-lys). Banden og sværgen. Hende der forlod huset. Ham der kom tilbage.

Og nu er hun så lige kommet tilbage. Og så har vi balladen igen. De råber og skriger og bander og svovler af hinanden. Hun nåede lige at træde ind af døren. Så kørte karrusellen igen. Vi er på Trin 6 til 7 på konflikt trappen. Umiddelbart så tænker jeg ikke fysisk vold...Men det er meget ubehageligt at høre på. For konflikten er tydeligvis eskaleret til et niveau hvor de ikke kan finde tilbage.

Jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg skal gå ind og banke på, sige at jeg ikke kan undgå at høre at de tydeligvis er meget uenige, men at jeg trods alt lige vil høre at de begge er OK. Som sådan har jeg ikke tænkt mig at blande mig i konflikten og forsøge at agerer mediator. Jeg er ikke uddannet konfliktmægler, og jeg vurderer umiddelbart at konflikten har nået et niveau hvor almindelig "samtale" ikke længere er muligt. Men jeg har faktisk fundet et nummer til KFUM konfliktmægler ordning, som er en gratis ordning der tilbydes over stort set hele landet. Og jeg tænker at det måske kunne være en ide at give dem nummeret hertil.

Men jeg er meget i tvivl om hvorvidt det er at overtræde den usynlige grænse for hvad man egentlig bør blande sig i. ....

De er et par i starten af 60'erne som har boet i huset i mange år. De har voksne børn og børnebørn og er begge stadig på arbejdsmarkedet.
Vi har ikke haft særlig meget med dem at gøre i de 7 år vi har boet her. De er flinke nok, men passer sig selv. Han er lidt af en "hanekylling" som godt kan lide at agerer "lokal politi" til stor irritation for mange, men bortset fra en enkelt episode så har vi aldrig haft problemer med dem. Som sagt så holder de sig mest for sig selv, så den kontakt vi har haft har primært været sådan noget "over hækken" snak. Dog var han utrolig hjælpsom overfor mine forældre da de for nogen år siden var kattepassere og gik og fiksede lidt ude i haven. Hende har jeg kun talt med ganske få gange i løbet af de 7 år vi har boet her.

Det er mit klare indtryk at de i stor grad lever "hver for sig". Vi ser dem stort set aldrig sammen. Og jeg har da også hørt via "jungletrommerne" at der vist mest er tale om at de lever under samme tag. Men eftersom jeg faktisk ikke er så meget for den slags sladder, så har jeg valgt ikke at bidrage til den med mine egne observationer. Ligesom jeg heller ikke har tænkt mig at lade det der foregår derinde nu indgå i nabo sladderen. Jeg tænker at der er tale om et ægteskab i total opløsning, og det har jeg ingen interesse i at bidrage til udstillingen af....Især ikke eftersom jeg ved at der vil være nogen som vil godte sig godt og grundigt (Ja, vi bor i et af de kvarterer)

Hvad tænker I ? Hvor går grænsen for hvad man som nabo kan "tillade" sig i forhold til den slags konflikter.
Jeg skal måske lige sige at det på nuværende tidspunkt ikke er aktuelt at tilkalde politiet når de rigtig fyrer den af derinde....Det er mit klare indtryk at der er tale om en ikke-fysisk konflikt....Og det er trods alt ikke forbudt at råbe, skrige, smække med døre og foretage dramatiske exits.... Og jeg mener faktisk ikke at det er politiet opgave at agerer konfliktløsere i den slags tilfælde.....Dermed ikke sagt at jeg ikke kommer til at kontakte politiet hvis dette ændrer sig...For det vil jeg ikke tøve med. Men lige pt. vurderer jeg ikke at det er aktuelt.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf Skorstenen » 22. jul 2019, 09:05

Jeg kan kun sige, at det ville jeg holde mig langt væk fra. Jeg ville dog gå ind til dem, hvis det fortsætter - men ikke med henblik på at spørge ind til dem, men for at klage over spektaklet, selvfølgelig på en høflig måde.
12
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf Slettet bruger » 22. jul 2019, 09:12

Medmindre der er mistanke om noget ulovligt, i.e. vold, ville jeg også holde mig langt væk. Jeg har svært ved at forestille mig hvad godt der skulle komme ud af at blande sig.
1
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf cola » 22. jul 2019, 09:13

Lige i det tilfælde ville jeg vente til de en dag er ude i haven og over hækken kører, så lige sige, øhh i ved godt at vi kan hører når i sådan laver larm osv. For mange gange kan den slags gøre at de lige tænker sig om en ekstra gang, før de tager den helt store tur. Jeg har før gået ind til naboen fordi jeg troede han bankede hende, der var stille bagefter, men her i dit tilfælde, der siger du jo selv det bare er råben og skrigen, hvilket for mig bare er nogen der har glemt at der findes naboer.

Jeg havde sådan nogle naboer det sted jeg boede før, her sagde jeg det også til dem en dag hvor alt var fint, og det virkede.
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf Pandesteg » 22. jul 2019, 09:16

Jeg ville blande mig 100% udenom. Og jeg ville ikke nævne det for dem på et senere tidspunkt. Selvfølgelig er de klar over at naboerne kan høre det når de råber og skriger.
9
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf kidkomb » 22. jul 2019, 09:17

Jeg tror jeg ville smide nummeret til konfliktmægling i postkassen.
20
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf Pax Romana » 22. jul 2019, 09:19

Jeg personlig ville gå over og bede dem dæmpe sig, og tage noget hensyn til deres omgivelser.
Det er ikke bare grænseoverskridende at konfrontere andre med noget meget privat, det kræver også en hel del kræfter. Så det vil være en vurdering du skal gøre dig.
5
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf fisken80 » 22. jul 2019, 09:26

Jeg ville blande mig totalt udenom. De lyder rimelig meget som min farbror og tante, der har været gift i mere end 50 år. De skændes også helt vildt. Sidste år var min mor på besøg hos dem med overnatning, og selv der skændtes de så huset rystede, når de var gået på soveværelset om aftenen, min mor var liiiidt rystet. Men det er simpelthen sådan de er. Og det er deres måde at leve sammen på. Det kan man mene om hvad man vil, og jeg gad ikke. Men det er folks eget valg og derfor ville jeg ikke blande mig.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf vibbsen » 22. jul 2019, 09:27

Skorstenen skrev:Jeg kan kun sige, at det ville jeg holde mig langt væk fra. Jeg ville dog gå ind til dem, hvis det fortsætter - men ikke med henblik på at spørge ind til dem, men for at klage over spektaklet, selvfølgelig på en høflig måde.


Tak for dit meget "bastante" svar. Inderst inde ved jeg godt at det er den rigtige løsning. At lade dem have deres konflikt i fred.

Jeg har desværre en tendens til at "påtage" mig "ansvar" i konflikter fordi jeg har svært ved at være "vidne" til disse fra et menneskeligt synspunkt.

Jeg tænker ikke at vi har tænkt os at klage over spektakel. For det er jeg faktisk ligeglad med. Det er selve de menneskelige i konflikten jeg påvirkes af. Sidste weekend stod han og hulkede fuldstændig uhæmmet ude i indkørslen. Tydeligvis helt i opløsning. Det synes jeg er svært at være vidne. Jeg har det svært med mennesker der har det svært.
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf Undtagelsen » 22. jul 2019, 09:33

Er jeres datter hjemme og overhører hun deres voldsomme skænderier?
Hvis hun gør det, så ville jeg banke på og bede dem om at dæmpe sig. Et barn skal ikke være vidne til så voldsomme skænderier.
Gør hun ikke det, tror jeg faktisk at jeg ville blande mig udenom.
12
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf Raenil » 22. jul 2019, 09:36

Hvis min nattesøvn eller børn blev involveret ville jeg nok gøre et eller andet.
5
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf Nicolait » 22. jul 2019, 09:37

Jeg ville blande mig uden om.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf Bergen » 22. jul 2019, 09:37

vibbsen skrev:
Skorstenen skrev:Jeg kan kun sige, at det ville jeg holde mig langt væk fra. Jeg ville dog gå ind til dem, hvis det fortsætter - men ikke med henblik på at spørge ind til dem, men for at klage over spektaklet, selvfølgelig på en høflig måde.


Tak for dit meget "bastante" svar. Inderst inde ved jeg godt at det er den rigtige løsning. At lade dem have deres konflikt i fred.

Jeg har desværre en tendens til at "påtage" mig "ansvar" i konflikter fordi jeg har svært ved at være "vidne" til disse fra et menneskeligt synspunkt.

Jeg tænker ikke at vi har tænkt os at klage over spektakel. For det er jeg faktisk ligeglad med. Det er selve de menneskelige i konflikten jeg påvirkes af. Sidste weekend stod han og hulkede fuldstændig uhæmmet ude i indkørslen. Tydeligvis helt i opløsning. Det synes jeg er svært at være vidne. Jeg har det svært med mennesker der har det svært.



Det tror jeg, at de fleste har. Spørgsmålet er blot, om du reelt kan bidrage med noget.
1
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf fisken80 » 22. jul 2019, 09:37

Undtagelsen skrev:Er jeres datter hjemme og overhører hun deres voldsomme skænderier?
Hvis hun gør det, så ville jeg banke på og bede dem om at dæmpe sig. Et barn skal ikke være vidne til så voldsomme skænderier.
Gør hun ikke det, tror jeg faktisk at jeg ville blande mig udenom.


Det synes jeg faktisk er en væsentlig pointe, som jeg ikke selv havde tænkt over. Min farbror og tante bor i et guldbryllupskvarter, så ingen børn overhører deres skænderier.
Men jeg er enig i, at det kan påvirke børn ret meget at skulle lægge øre til. Jeg ved i hvert fald, at min egen niece på 8 ville blive virkelig ked af det, hvis hun overhørte noget så voldsomt som det vibbsen beskriver.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26584

Re: Blande sig - eller blande sig udenom

Indlægaf Santa » 22. jul 2019, 09:38

Selvfølgelig er det svært at se og høre på, når de er så offentlige med deres vrede og sorg. Men du skal slet ikke blande dig.
Det kunne man kun gøre hvis man havde et nært forhold til dem, som gode venner.

Din eneste indgangsvinkel til deres skænderier, er at du som nabo er generet af larmen, men når du skriver at det er du ikke, så lad det ligge.
Personligt ville jeg bede dem om at dæmpe sig betydeligt, men jeg hader larm. Især om aftenen og natten.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Livets forhold"