Familiedilemma

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Familiedilemma

Indlægaf vibbsen » 5. sep 2019, 12:03

MissDitte skrev:
fisken80 skrev:
LaScrooge skrev:
MissDitte skrev:
SurSødSovs skrev:
Prosperity74 skrev:
Som en god søster burde hun forsvare trådstarter og ikke lægge ører til ex’ens bagtaleri og negative snak om trådstarter


Hvordan ved man, hun ikke gør det?


Jeg synes jo bare at det, at hun vælger at ses med S gør, at hun jo lægger øre til hende. Jeg ved at min søster måske nok ikke giver S ret, men jeg kender også S godt nok til, at i hendes optik får hun ret, fordi søster ikke siger fra. Og der ville jeg ønske at min søster ville vise, hvor hendes loyalitet var - altså hvis den er hos mig.
Faktum er jo i hvert fald, at hun finder sig i hvad S siger om mig og stadig anser hende som en god veninde.


Men det betyder det altså ikke nødvendigvis. Det er slet ikke sikkert at de taler om jeres forhold, overhovedet. Det er jo blandt andet én af de måder, det kan lykkes at bevare venskabet til begge efter et brud - at man enten ikke taler om den, der ikke er til stede eller at man udelukkende taler om den tilstedeværendes egne følelser og liv, og forholder sig helt neutralt eller siger fra når/hvis det sker at det følges af anklager eller påstande. De fleste ved jo, at brud er svære og at der næsten altid vil være ømme tæer på den ene eller begge sider og atdeter naturligt, men at det ikke nødvendigvis fordrer at de tager stilling eller parti. Man kan godt lytte og være en god ven, hvis man formår at lytte og placere de ting, der bliver sagt, de rigtige steder, nemlig hos dem, som siger dem.

Når du har det som du har det, kan jeg godt forstå, at det er rigtig svært for dig at rumme, at de to har en relation. Måske ville det hjælpe, hvis du talte med din søster om din bekymring. At du simpelthen spørger hende om de taler om dig/jer og forklarer at du spørger, fordi du hører hvad hun siger om dig til andre og at du har det dårligt over at tænke på, at hun måske også siger sådan om dig til din søster. Her harrdu chancen for at sige, at selvom det er svært at de stadig ses, så går din primære bekymring på om hun taler dårligt om dig og om din søsteri de tilfælde ikke tager dig i forsvar eller siger fra, og at du, hvis du vidste, at hun gorde det, ville have det meget nemmere med det.


Nej, det er ikke sikkert. Men helt ærligt, eksen har skrevet nogle virkelig grumme ting i forhold til TS' kræftsygdom, og jeg synes det er virkelig nederen af søsteren, at hun ikke tydeligt siger fra i forhold til lige netop det.


Og jeg ved (for jeg har spurgt søster) at S har sagt de samme ting til hende. Faktisk var det eksen, der bad søster om at læse det jeg havde skrevet. Så derfor ved jeg også, at de taler om mig.
Jeg tror ikke de gør det hele tiden - det ville nok alligevel blive kedeligt, men jeg er sikker på at eksen ind imellem får fortalt, hvor ondt et menneske jeg er, og hvordan jeg soler mig i at have været alvorligt syg.


Nu ved jeg godt at det ikke helt kan sammenlignes. Men i forhold til de her veninder jeg har som er blevet "skilt" (Veninde 1 udtryk i øvrigt :sarkasme: ) så kan det ikke undgås at vi taler om den anden. Vi bor i samme område, har børn i samme alder osv. osv. . Og især veninde 1 har været slem til at forsøge at "udfritte" mig....Og lige få flettet ind hvor hvad hun mener om veninde 2.....Og sørge for at jeg nu også får at vide hvad der rør sig omkring denne. Bare hvis jeg nu ikke vidste det (Hvilket jeg så som regel gør...For jeg ses ret ofte med Veninde 2..Faktisk oftere end jeg gør med veninde 1) Og gerne på en måde hvor de ting som var årsagen til "bruddet" kommer i fokus og bliver highlightet....

Dette vælger jeg simpelthen at glide af på.....Slet og ret....Jeg ifører mig ganske enkelt det jeg kalder mit "bla-bla-bla-face"...Altså et ansigtsudtryk som tydeligt afspejler "Jeg hører hvad du siger. Men jeg lytter faktisk ikke til dig"....

Veninde 2 havde på et tidspunkt lidt svært ved at mærke hvor hun havde mig henne i deres konflikt. Fordi jeg sås med dem begge. HELT åbenlyst. Det havde vi en lang snak om, hvor jeg forklarede hende, at jeg har vandtætte skodder mellem min relation til dem begge. Jeg er SÅ meget schweiz at jeg nærmest har fået bjergtinder på brystvorterne....Jeg VIL ikke være en del af deres konflikt. Og at jeg ikke vil have at nogen af dem gør "krav" på mig på den måde, som der ligger i at skulle lægge min loyalitet enten det ene eller det andet sted. Og at de derfor skal være meget påpasselige med at tolke manglende forsvar af den anden som en sejr til sig selv........Det samme har jeg sagt til Veninde 1. Veninde 2 blev rigtig glad for den udmelding....For hun havde egentlig bare behov for at få bekræftet om jeg nu også var upartisk. Sådan som jeg havde meldt i ud starten. Veninde 1 synes vist at det var lidt irriterende....Hun er selv typen som tager parti til enten den ene eller den anden side.....Og jeg fornemmede lidt at hun egentlig helst ville have at jeg gjorde det samme. Så hun kunne få afklaret om hun var vinder eller taber....


Jeg forstår sagtens dit behov for at din søster toner rent flag. Og jeg forstår faktisk ikke at hun ikke gør det. Det skylder hun faktisk jer begge. Du har ikke krav på hendes loyalitet "bare" fordi hun er din søster. Men du har dælme krav på at vide hvis du ikke har. Så du ved hvad du har at arbejde med. Og hvis DU har hendes loyalitet. Så mener jeg faktisk også at du har krav på, at hun melder dette klart ud til S. At hun gror noget røv og siger "D er min søster. Vi 2 kan godt ses som veninder. Men jeg vil ikke have at du taler grimt om hende og gør du det igen. Så kan vi ikke være veninder mere".
Hvis hun ikke har lyst til at blive gjort "krav" på i forhold til sin loyalitet. Så må hun melde dette ud, og være parat til at håndhæve dette. Hvilket kræver at man er BENHÅRD i forhold til BEGGE parter. Og det er en ret tynd line at gå på. Som kræver overskud og balance. Især i en relation som denne.....Når det lykkedes for mig, så er det kun fordi der er tale om 2 veninder som jeg havde FULDSTÆNDIG samme relation til. Havde det været min bror og en af mine veninder. Eller min BFF og en af de omtalte damer (som er i samme vennegruppe) Så ville jeg helt sikkert have valgt at lægge min loyalitet hos en af dem. Og så melde det klart ud for den anden. For det andet, det bliver for bøvlet. Og her ville jeg nok pr. automatik vælge den person som jeg har den tætteste relation til.....Hvilket naturligt nok er min bror og min BFF..
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Familiedilemma

Indlægaf Purple Haze » 5. sep 2019, 12:50

MissDitte skrev:Altså for lige at afklare: Det var ikke en facebook-opdatering. Det var en slags artikel, som blev delt på facebook.

Samtalen mellem min søster og mig var ca:
Mig: Har du set artiklen på facebook?
Hun: Nej
Mig: Vil du læse den og fortælle hvad du mener om den?
Hun: Ja
senere..
Hun: Nu har jeg læst den
Mig: Hvad synes du?
Hun: blablabla - positive ting - dine følelser og tanker - godt at læse for andre.. blablabla
Mig: S er sur fordi hun synes blablabla
Hun: Ja - hun har også spurgt om jeg har læst den, men det havde jeg ikke på det tidspunkt.

Så det var faktisk ret naturligt...


Men her er det jo dig der prøver at trække din søster ind i din og ex’ens konflikt.
Og din søster siger jo ikke noget om at hun har talt om og diskuteret dig med ex’en. Med mindre selvfølgelig i talte mere om ex bagefter.
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Familiedilemma

Indlægaf MissDitte » 5. sep 2019, 17:14

Purple Haze skrev:
MissDitte skrev:Altså for lige at afklare: Det var ikke en facebook-opdatering. Det var en slags artikel, som blev delt på facebook.

Samtalen mellem min søster og mig var ca:
Mig: Har du set artiklen på facebook?
Hun: Nej
Mig: Vil du læse den og fortælle hvad du mener om den?
Hun: Ja
senere..
Hun: Nu har jeg læst den
Mig: Hvad synes du?
Hun: blablabla - positive ting - dine følelser og tanker - godt at læse for andre.. blablabla
Mig: S er sur fordi hun synes blablabla
Hun: Ja - hun har også spurgt om jeg har læst den, men det havde jeg ikke på det tidspunkt.

Så det var faktisk ret naturligt...


Men her er det jo dig der prøver at trække din søster ind i din og ex’ens konflikt.
Og din søster siger jo ikke noget om at hun har talt om og diskuteret dig med ex’en. Med mindre selvfølgelig i talte mere om ex bagefter.


Ja det kan man sige. Bortset fra at min eks jo allerede havde haft fat i hende for at fortælle at jeg var fuld af løgn.
Jeg havde behov for at fortælle min søster hvad der foregik. Blandt andet fordi jeg nok håbede hun kunne se hvor langt ude s er. Det gav søster i øvrigt udtryk bfor, at hun godt kunne, men dog ikke mere end at de skal være venner.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Familiedilemma

Indlægaf Purple Haze » 6. sep 2019, 05:16

Ellin skrev:Søster klarer da ganske fint at trække sig selv ind i dramaet, når hun ligger øre til at eksen bagtaler MissDitte. :tie:
"Den der tier samtykker" og det er hvad søster har gang i.


Det ved TS jo ikke om søster gør?
Hun gætter bare.
Det kan jo meget vel være at søster lukker den ned med det samme der er optræk til “nu skal vi sladre om min ex, din søster”. På samme måde som hun lukkede TS ned i eksemplet (med mindre de fortsatte samtalen selvfølgelig).

Det er meget muligt søster er en bagtalende ufølsom kælling. Men synes bare ikke der er noget af det beskrevne der tyder op det.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Familiedilemma

Indlægaf MissDitte » 6. sep 2019, 06:39

Jeg mener ikke min søster er en bagtalende ufølsom kælling.
Jeg tror ikke hun siger grimme ting om mig.
Jeg har svært ved at forstå, at hun vælger at være ven med en der siger grimme ting om mig og som stadig har det behov efter flere år.
Jeg nævnte det for min søster, fordi jeg havde brug for at fortælle hende, at jge fremover ikke har lyst til at deltage i noget sammen med S. Og for at vise søster, hvad S gør ved mig.
Jeg kender dem begge ret godt, og jeg VED, at S nok skal få fortalt hvad hun mener. Min søster lytter og det er nok til at S opfatter det som om de er enige.
Og vores samtale var længere end jeg har skitseret.
1
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Familiedilemma

Indlægaf MissDitte » 6. sep 2019, 09:57

SurSødSovs skrev:
For at svare hende på hendes spørgsmål og få hende til at se sin egen rolle i, dramaet fortsætter efter to år


Ej, hør lige.
Der har ikke været drama de sidste to år. I forbindelse med denne artikel har hun henvendt sig, og jeg er blevet opmærksom på, at hun stadig bagtaler mig og siger trælse ting.
Fordi det er min søster, talte jeg med hende om, at jeg havde det skidt med at være sammen med S, når hun stadig har det sådan med mig.
Jeg synes det er lidt overdrevet at sige, at vi har et drama kørende på 2. år.
5
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7399
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23339

Re: Familiedilemma

Indlægaf Aragorn » 7. sep 2019, 06:41

Ellin skrev:
SurSødSovs skrev:
MissDitte skrev:Altså for lige at afklare: Det var ikke en facebook-opdatering. Det var en slags artikel, som blev delt på facebook.

Samtalen mellem min søster og mig var ca:
Mig: Har du set artiklen på facebook?
Hun: Nej
Mig: Vil du læse den og fortælle hvad du mener om den?
Hun: Ja
senere..
Hun: Nu har jeg læst den
Mig: Hvad synes du?
Hun: blablabla - positive ting - dine følelser og tanker - godt at læse for andre.. blablabla
Mig: S er sur fordi hun synes blablabla
Hun: Ja - hun har også spurgt om jeg har læst den, men det havde jeg ikke på det tidspunkt.

Så det var faktisk ret naturligt...


Det er da ikke spor naturligt. DU trækker din søster ind i dramaet. Hvorfor gør du det?


Søster klarer da ganske fint at trække sig selv ind i dramaet, når hun ligger øre til at eksen bagtaler MissDitte. :tie:
"Den der tier samtykker" og det er hvad søster har gang i.


Hvad ved du om, hvad der bliver sagt et sted hvor du ikke har været, af personer du ikke kender, der bliver udlagt af 3. part med en god fantasi?
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Familiedilemma

Indlægaf sansera » 7. sep 2019, 06:51

San.Dee skrev:Jeg synes egentligt at det er ret enkelt. Har du lyst til at deltage så gør det og hold dig fra din eks og begynder hun at lave drama så forlad festen efter at du har fortalt din søster hvorfor du tager hjem.

Har du ikke lyst til at deltage så fortæl din søster at du ikke har lyst til at være i samme rum som din eks efter den opførsel hun havde.

Jeg synes ikke du kan bruge at hun kun bliver 40 en gang. Du kan evt invitere hende på kaffe en dag i forbindelse med fødselsdagen.


Enig. Jeg ville tage alt principielt ud af det. Det er ofte der, hvor man føler, at man skal indregne alle følelser og trække en endelig grænse osv., at drama vokser sig større. Det kan der nogen gange være brug for, men måske ikke lige i denne situation. Mærk efter i maven - vil du med eller vil du ikke.
Hvis du ikke har lyst, så lad være. Du og din søster må så finde en anden dag at fejre fødselsdagen sammen.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Familiedilemma

Indlægaf vibbsen » 7. sep 2019, 07:43

MissDitte skrev:Jeg mener ikke min søster er en bagtalende ufølsom kælling.
Jeg tror ikke hun siger grimme ting om mig.
Jeg har svært ved at forstå, at hun vælger at være ven med en der siger grimme ting om mig og som stadig har det behov efter flere år.
Jeg nævnte det for min søster, fordi jeg havde brug for at fortælle hende, at jge fremover ikke har lyst til at deltage i noget sammen med S. Og for at vise søster, hvad S gør ved mig.
Jeg kender dem begge ret godt, og jeg VED, at S nok skal få fortalt hvad hun mener. Min søster lytter og det er nok til at S opfatter det som om de er enige.
Og vores samtale var længere end jeg har skitseret.


Men du kan vel være ligeglad med om S opfatter din søsters tavshed som at de er enige......Det rager i bund og grund ikke dig hvordan S tolker den respons hun får fra andre mennesker.....Hold dig på din egen banehalvdel....Og til din egen "sandhed" som jo netop er at du ikke mener at din søster siger grimme ting om dig. Fordi hun ikke er en bagtalende ufølsom kælling. Og lad være med at blande dig i den "sandhed" som S har.....

Hvis den "sandhed" som S har af jeres brud er anderledes end din, jamen så er det da hendes sag. Andres opfattelse af sandheden rager ikke os. Vi er nødt til at holde os til vores egen sandhed. Hvis hun opfatter sig selv som det Stakkels Offer, og dig som den Store Skurk, og vælger at tolke tingene på en måde som bidrager til det billede. Jamen så er der ikke en skid du kan gøre ved det. Det er en faktor som du ikke kan påvirke. Det er uden for din rækkevidde.

Jeg ville personligt blive svært irriteret, hvis jeg blev draget ind i en konflikt, på baggrund af hvordan sagens parter fortolker ting de ting som jeg IKKE siger eller gør. Og endnu mere irriteret hvis jeg skulle til at holdes ansvarlig for den ene parts fortolkning af, hvordan den anden fortolker ting som jeg IKKE har sagt eller gjort.
8
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Familiedilemma

Indlægaf MissDitte » 10. sep 2019, 06:32

Jeg har lyttet til alle konstruktive svar fra alle jer.
Jeg ender vist ved, at jeg tager med, men samtidig er klar til, at hvis det bliver urart, så tager jeg hjem.
Jeg fortæller min søster når jeg takker ja til invitationen, at jeg har det svært med at S er der (som jeg også sagde før invitationen) og at jeg muligvis ikke bliver hele aftenen, hvis det føles træls i min krop.
12
Brugeravatar
Teni
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12. aug 2016, 08:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 76

Re: Familiedilemma

Indlægaf Teni » 24. sep 2019, 06:08

hvordan gik det?
1
she is still there ... inside you ... waiting
let´s go get her
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Familiedilemma

Indlægaf MissDitte » 3. okt 2019, 06:41

Altså fødselsdagen har endnu ikke været, men der er dog sket lidt.
Søster har u-inviteret S. Det er lidt sært, men hun siger hun gjorde det på en måde, så S ikke tror det har noget med mig at gøre.
Hun (søs) mente, at jeg jo havde sagt, at hun skulle, hvor jeg måtte pointere, at det har jeg overhovedet ikke sagt. Jeg har udelukkende forholdt mig til, hvordan jeg ville have det med at være der. Søster var enig men syntes jo, at jeg skulle have det rart til hendes fødselsdagsfest.
Så vidt jeg forstod er S nu inviteret dagen før til hygge med børn.
Så jeg tænker alt er ok :) Næsten da. Jeg ville jo helst at de ikke sås, men det er jo nu engang ikke op til mig at bestemme, så det holder jeg for mig selv :)
9
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Familiedilemma

Indlægaf vibbsen » 3. okt 2019, 08:06

MissDitte skrev:Altså fødselsdagen har endnu ikke været, men der er dog sket lidt.
Søster har u-inviteret S. Det er lidt sært, men hun siger hun gjorde det på en måde, så S ikke tror det har noget med mig at gøre.
Hun (søs) mente, at jeg jo havde sagt, at hun skulle, hvor jeg måtte pointere, at det har jeg overhovedet ikke sagt. Jeg har udelukkende forholdt mig til, hvordan jeg ville have det med at være der. Søster var enig men syntes jo, at jeg skulle have det rart til hendes fødselsdagsfest.
Så vidt jeg forstod er S nu inviteret dagen før til hygge med børn.
Så jeg tænker alt er ok :) Næsten da. Jeg ville jo helst at de ikke sås, men det er jo nu engang ikke op til mig at bestemme, så det holder jeg for mig selv :)


Jeg synes det er fint at du lige har fået pointeret, at du faktisk IKKE har sagt at hun skulle vælge mellem dig og S. Men derimod har forholdt dig til det der foregår på din egen banehalvdel....Nemlig hvordan du ville have det, med at være der hvis S også kommer, og hvordan du har tænkt dig at handle på det.....For på den måde så får du også lige vist Søs tilbage på HENDES banehalvdel :fløjt: :fløjt:

At din søster vælger at ses med S. Det er hendes valg. Og dermed også hendes dilemma når hun bliver stillet overfor konsekvenserne af dette valg. I dette tilfælde at du melder ud at du kommer, men synes at det er ubehageligt. Og derfor har tænkt dig at gå igen hvis du ikke kan være i det. Den bold skal hun ikke prøve at spille over på din banehalvdel ved at sige at "Det havde du sagt hun skulle". For det har du jo netop ikke.

Personligt, så ville jeg - hvilket jeg muligvis ikke har fået gjort tydeligt - have valgt at "gå" med min søster 100% i det scenarie som vi har med at gøre her. Helt fra starten. Min brors ex ville aldrig være en del af nogen gæsteliste i mit hjem, hvis jeg ikke var 200 % sikker på at han ville være helt OK med det......Jeg skal nok selv styre hvem jeg har relationer til. Men jeg så også samtidig social intelligent nok til at kunne agerer i det. Og det er man ikke hvis man inviterer sin søsters ex som man VED hun har et problematisk forhold til, til sin 40 års fødselsdag :genert:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Livets forhold"