Opgøret med normerne

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
MissB
Indlæg: 2381
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 257
Likede indlæg: 2210

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf MissB » 11. sep 2019, 07:02

Jeg lægger også især mærke til det med at være forælder på en anden måde, nok fordi jeg selv er blevet mor for under et år siden.

Vi havde planlagt at vores søn skulle på eget værelse når han var et halvt års tid. Inden da sov han i en bedside crib. Da vi fik rykket rundt i lejligheden, så han fik sit eget værelse, så blev han syg og havnede i sengen mellem os. Og det fungerede bare så godt for os. Nu, 5 måneder efter, er han der stadig. Vi har lige i går besluttet at rykke lidt rundt igen, så han nu får sin seng ind i vores soveværelse, og min forlovedes skrivebord kommer ind på vores søns værelse. Når han så beder om eget værelse, så rykker vi tilbage igen. Men indtil da så har vi det godt med at have ham tæt på os.

Noget andet jeg også har lagt mærke til er det med størrelse på bolig. Mange af vores venner med børn er rykket ud i store huse langt ude på landet. Det synes de at man bør, når man får børn. Vi har dog valgt at blive boende og så indrette og rykke rundt efter behov. I løbet af de snart 2,5 år vi har boet her har lejligheden ikke “stået stille” i mere end et halvt år fordi vores behov har ændret sig.

Jeg ser det også meget mht mad, job og selvfølgelig metoo. Mht mad er jeg dog også selv vokset op med at det var noget vi prøvede at spare penge på (havregryn for at strække hakket kød osv). Det er bare ikke noget jeg selv har haft så meget fokus på selv før nu. Også mht affaldssortering synes jeg at normerne er ved at blive brudt (heldigvis!)
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Urtekussen » 11. sep 2019, 07:19

Det bliver mere og mere almindeligt i min omgangskreds at spise økologisk.
Da jeg var yngre, var det "lidt noget hippiefis".

Jeg er selv "konvertit" og glad for at jeg har muligheden for at vælge.
4
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. sep 2019, 07:20

Bergen skrev:Jeg ser positivt på mobbekulturen i dag i skolerne.
Jeg arbejder også med det. Her har jeg set et opgør med min skoletids normer på området.
Tilgangen her er så anderledes end min skoletid.


Er det noget du vil uddybe? Jeg har ikke selv oplevet mobning egentligt og på min søns skoler har det ikke været aktuelt heller, så jeg ved ikke ret meget om det.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7758
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11472

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Kerrigan » 11. sep 2019, 07:51

Jeg har altid været stor fortaler for mere barsel til fædre, og kan godt lide de tiltag der kommer.

Jeg er opvokset med hippieforældre, så alt med genbrugstøj, genbrugslegetøj, økologisk mad, hjemmeklipning af hår osv. er elementer jeg kan genkende fra min barndom i 80erne og 90erne. Det samme med kør-selv-ferie i bil eller at tage toget for at besøge bedstefar og resten af familien i Frankrig. Fly var noget vi sjældent gjorde i.
Der har aldrig været overflod. Jeg er vokset op med at fortynde min juice fordi den skulle strækkes til op til fem børn (stor aldersforskel mellem yngste og ældste), dette gør jeg stadig i dag og min mand griner ofte af det.

Derudover synes jeg at det øgede fokus på mobning er positivt, om det reelt virker, ved jeg ikke. Måtte skifte skole fordi mine lærere ikke mente at der var et problem.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Slettet bruger » 11. sep 2019, 07:56

Mht. barsel gik min far hjemme med mig et års tid da jeg var helt lille i starten af 80'erne. Han havde ikke barsel, men han var arbejdsløs, og dengang var der åbenbart ikke nogen der stillede spørgsmål, man skulle bare hver 14. dag eller sådan noget melde til arbejdsformidlingen at man stadig var arbejdsløs, så kom der dagpenge. Ingen jobsøgningskrav. Så på den måde kan man sige barselsforholdene er blevet ringere...
3
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2107
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1208

Re: Opgøret med nornerne

Indlægaf Dawwty » 11. sep 2019, 08:50

Vlad Kalashnikov skrev:MeToo- mere hen retning af at prøve at genoplive ældre victorianske normer. Arbejdspladser er begyndt at lave regler for hvor længe man må have øjenkontakt med det modsatte køn, og mænd påtager Mike Pence-reglen om ikke at være alene med kvinder, etc.

Skat - det plejede at være sådan at folk bavlede om "skattemoral" og alt muligt andet nonsense. Nu er der meget større forståelse for at man ikke vil betale skat.
Kærester - det plejede at være sådan at folk havde super ondt i røven hvis man havde en meget yngre kæreste, gift med en asiat, eller taget en ukrainsk postorderbrud eller sådan noget. Nu er folk mere ligeglade.
jeg oplever ikke at noget acceptere at andre ikke vil betale skat. Tvertimod anser det som usolidarisk.

Og i øvrigt er det ikke noget du selv bestemme og bliver din svindel opdaget kan det koste dig dyrt og måske din frihed.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2107
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1208

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Dawwty » 11. sep 2019, 08:54

Kerrigan skrev:Jeg har altid været stor fortaler for mere barsel til fædre, og kan godt lide de tiltag der kommer.

Jeg er opvokset med hippieforældre, så alt med genbrugstøj, genbrugslegetøj, økologisk mad, hjemmeklipning af hår osv. er elementer jeg kan genkende fra min barndom i 80erne og 90erne. Det samme med kør-selv-ferie i bil eller at tage toget for at besøge bedstefar og resten af familien i Frankrig. Fly var noget vi sjældent gjorde i.
Der har aldrig været overflod. Jeg er vokset op med at fortynde min juice fordi den skulle strækkes til op til fem børn (stor aldersforskel mellem yngste og ældste), dette gør jeg stadig i dag og min mand griner ofte af det.

Derudover synes jeg at det øgede fokus på mobning er positivt, om det reelt virker, ved jeg ikke. Måtte skifte skole fordi mine lærere ikke mente at der var et problem.

Det er vel forældreorlov en mand barsler ikke og bør derfor heller ikke have barselsorlov. Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2107
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1208

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Dawwty » 11. sep 2019, 08:56

FormerlyKnownAs skrev:Der bliver gjort op med en masse normer for tiden. F.eks. er der de her:

MeToo- man skal ikke acceptere grænseoverskridende seksuel adfærd.

Barsel- den nye barselslov som sikrer at mænd har ret til mere barsel.

Genbrug: Tøj, legetøj, interiør, osv.

Madspil: Gule mærker, skraldere osv.

Men også omkring børn og forældreskabet oplever jeg at der sker en masse. Jeg bemærker den nok især fordi jeg har børn og den ene er baby. F.eks. Den klassiske adskillelseskultur med at baby/børn skal kunne sove alene, skal i institution, skal lære at undvære, skal det ene og det andet for at passe ind i de normer og den kultur som vi har skabt.

Dét opgør er et som jeg personligt er helt vild med og støtter og selv lever ud fra og forsvarer. Ja de andre synes jeg også er fantatiske og vigtige, men lige det med forældreskabet er noget jeg er i lige nu og det er derfor super aktuelt for mig.


Hvilke opgør oplever du og hvilke sætter du især pris på?
det mest mærkbart opgør som jeg oplever er med hensyn til miljø og klimaforandringer.

Sådan var det ikke for få år tilbage, nu begyder vi i fællesskab at tænke det ind i hverdagen og i mange forskellige ting.
0
Rosen
Indlæg: 348
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Rosen » 11. sep 2019, 09:23

MissB skrev:Jeg lægger også især mærke til det med at være forælder på en anden måde, nok fordi jeg selv er blevet mor for under et år siden.

Vi havde planlagt at vores søn skulle på eget værelse når han var et halvt års tid. Inden da sov han i en bedside crib. Da vi fik rykket rundt i lejligheden, så han fik sit eget værelse, så blev han syg og havnede i sengen mellem os. Og det fungerede bare så godt for os. Nu, 5 måneder efter, er han der stadig. Vi har lige i går besluttet at rykke lidt rundt igen, så han nu får sin seng ind i vores soveværelse, og min forlovedes skrivebord kommer ind på vores søns værelse. Når han så beder om eget værelse, så rykker vi tilbage igen. Men indtil da så har vi det godt med at have ham tæt på os.

Noget andet jeg også har lagt mærke til er det med størrelse på bolig. Mange af vores venner med børn er rykket ud i store huse langt ude på landet. Det synes de at man bør, når man får børn. Vi har dog valgt at blive boende og så indrette og rykke rundt efter behov. I løbet af de snart 2,5 år vi har boet her har lejligheden ikke “stået stille” i mere end et halvt år fordi vores behov har ændret sig.

Jeg ser det også meget mht mad, job og selvfølgelig metoo. Mht mad er jeg dog også selv vokset op med at det var noget vi prøvede at spare penge på (havregryn for at strække hakket kød osv). Det er bare ikke noget jeg selv har haft så meget fokus på selv før nu. Også mht affaldssortering synes jeg at normerne er ved at blive brudt (heldigvis!)


Jeg har en pige på 5 år som stadigvæk sover i vores seng de fleste nætter. Det virker for os. Vi har stort nok hus, men hun får det godt af den tryghed at ligge i varmen mellem mor og far. Hun har også korte dage i institution (alligevel 6-7 tider som er kort i dag men jeg synes det er langt).

Jeg har en datter som knækkede nogle år tilbage af rammer som ikke var tilpasset hende (har særlige behov) og jeg nægter at kaste flere af mine børn på vækstbålet og alle de "skal" vi skal. Selv er jeg akademiker, var kronisk overachiever og fik mavesår i 20erne af overbelasting og perfektionisme og jeg har meldt mig ud af den gruppe....vi arbejder på deltid, bruger tid med børnene med strammere økonomi men friere hjerte.
6
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7758
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11472

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Kerrigan » 11. sep 2019, 10:31

Dawwty skrev:Det er vel forældreorlov en mand barsler ikke og bør derfor heller ikke have barselsorlov. Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.


Kald det hvad du vil, men jeg er lodret uenig i at mandens bidrag er begrænset til få minutters indsats.
3
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf kidkomb » 11. sep 2019, 11:01

Dawwty skrev:Det er vel forældreorlov en mand barsler ikke og bør derfor heller ikke have barselsorlov. Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.

Det her er det mest respektløse jeg har læst i dag.
Og dumt på så mange måder.
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2107
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1208

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Dawwty » 11. sep 2019, 11:09

kidkomb skrev:
Dawwty skrev:Det er vel forældreorlov en mand barsler ikke og bør derfor heller ikke have barselsorlov. Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.

Det her er det mest respektløse jeg har læst i dag.
Og dumt på så mange måder.

Lodret uenig, men du må gere uddybe hvordan du når frem til din slutning?
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2107
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1208

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Dawwty » 11. sep 2019, 11:14

Kerrigan skrev:
Dawwty skrev:Det er vel forældreorlov en mand barsler ikke og bør derfor heller ikke have barselsorlov. Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.


Kald det hvad du vil, men jeg er lodret uenig i at mandens bidrag er begrænset til få minutters indsats.

Vi taler om barsel og mænd barsler ikke så det er på ingen måde nyt eller kontroversielt. Og jeg er ret sikker på det af netop den årsag officiellet hedder forældreorlov.

Men hvis du mener at mænd føde eller kan være gravide så jeg klar til at blive belært?
Senest rettet af Dawwty 11. sep 2019, 11:45, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf kidkomb » 11. sep 2019, 11:14

Dawwty skrev:
kidkomb skrev:
Dawwty skrev:Det er vel forældreorlov en mand barsler ikke og bør derfor heller ikke have barselsorlov. Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.

Det her er det mest respektløse jeg har læst i dag.
Og dumt på så mange måder.

Lodret uenig, men du må gere uddybe hvordan du når frem til din slutning?

Forælderrollen - er en mand ligegyldig?
Det er sindssygt respektløst overfor børnene at decimere deres ene forælder til en klat sæd.
Du burde læse lidt om Søren Huss. Han har vigtige ting at sige.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2107
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1208

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Dawwty » 11. sep 2019, 11:16

kidkomb skrev:
Dawwty skrev:
kidkomb skrev:
Dawwty skrev:Det er vel forældreorlov en mand barsler ikke og bør derfor heller ikke have barselsorlov. Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.

Det her er det mest respektløse jeg har læst i dag.
Og dumt på så mange måder.

Lodret uenig, men du må gere uddybe hvordan du når frem til din slutning?

Forælderrollen - er en mand ligegyldig?
Det er sindssygt respektløst overfor børnene at decimere deres ene forælder til en klat sæd.
Du burde læse lidt om Søren Huss. Han har vigtige ting at sige.
Det vil nok være en fordel at kunne læse hvis du skal forstå.

Du påstår jeg har sagt noget jeg ikke har sagt eller mener, i stedet for at forholde dig til det jeg faktisk siger.
0

Tilbage til "Livets forhold"