Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Frandsen » 8. okt 2019, 12:26

Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg synes, er det rigtige at gøre.

Min datter på 10 år er undervejs i en eller anden leg kommet til at daske hendes venindes telefon ud af hænderne på veninden. Telefonens skærm revnede.

Nu kan jeg ikke finde ud af, hvad jeg tænker, er mest fair at gøre ...

Jeg er overbevist om, at det er et uheld og resultatet af en fjollet leg. Altså på ingen måde overlagt.

Men bør jeg tilbyde at betale en ny skærm? Det handler om en relativt ny iPhone. En 8'er, tror jeg.

Jeg kan google mig til, at vores forsikring dækker sådan nogle ting, men da selvrisikoen er på 2.000,-, giver det ikke mening at trække forsikringsselskabet ind i det.

Hælder mest til, at det er et hændeligt uheld, og at ingen kan bebrejdes. Men da det rent teknisk jo var min datter, der daskede til telefonen, så kan andre sagtens se anderledes på det. Åh, jeg orker ikke den situation, hvor det skal blive et issue, hvem der skal betale for skaden.


Jeg har ikke talt med venindens forældre endnu, da det nærmest lige et sket. Så det kan være, der ikke er noget i det.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf TinaW » 8. okt 2019, 12:30

Det kunne jo være at din datters venindes forældre har en form for forsikring der dækker, evt. med mindre selvrisiko.
Jeg tilkøbte sådan en "tab og smadr" forsikring til en ipad, hvor vi så kun skulle betale 500 kr. (fik en ny ipad, da skærmen ikke kunne skiftes)
Egentligt synes jeg at du bør tilbyde at betale for reparation, uanset at det var et uheld.
10
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Raenil » 8. okt 2019, 12:37

Altså - det kan godt være at det var et uheld, men derfor er telefonen stadigvæk gået i stykker?
14
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf englishchannel » 8. okt 2019, 12:37

Når din datter har forårsaget skaden, kan jeg slet ikke se, hvorfor du ikke skulle tilbyde at betale? Hvis forældrene har en smart dækning på deres forsikring, vil de jo nok nævne det i situationen, men du bør tage initiativet til dialogen med et tilbud om at betale for skaden.
16
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2019, 12:40

Jeg er enig med de andre, uden at jeg egentlig kan henvise til andet end mavefornemmelse og mit etiske kompas.
Jeg ville også selv henvende mig, uheld eller ej, hvis jeg stod i jeres situation, og undre mig over, at andre ikke gjorde det, hvis de havde ødelagt noget af mit eller mit barns.
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Flora » 8. okt 2019, 12:42

Jeg synes, du skal tilbyde at betale.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Slettet bruger » 8. okt 2019, 12:49

Hvis man giver sit 10-årige barn ting til tusindevis af kroner, bør man efter min mening selv tage ansvar for at erstatte det hvis det går i stykker. Jeg synes ikke det er rimeligt at gøre andre forældre ansvarlige for dyre ting der er gået i stykker under en leg. Hvis man ikke selv vil erstatte det, bør den 10-årige ikke have telefonen.

Det sagt, så ville jeg nok også tilbyde at betale for at undgå eventuelle konflikter. Og jeg ville have en forventning om at mit tilbud blev afslået, men selvfølgelig betale uden sure miner hvis det blev accepteret. Var det mit eget barns telefon, kunne jeg ikke drømme om at acceptere et tilbud om erstatning fra andre forældre, jeg ville føle mig som et ret stort røvhul.
26
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Bluemoon » 8. okt 2019, 12:58

Jeg ville uden tvivl tilbyde at betale. Det synes jeg er almindelig pli når man ødelægger andres ting, uanset om det er et uheld.
6
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf AgentPixie » 8. okt 2019, 13:22

Jeg ville nok betale for fredens og mit barns skyld.
Men for eftertiden (hvis de legede hos os) bede dem holde mobilerne i taskerne. Jeg gider ikke betale for, at andre giver deres børn 5-8.000 kroner i hænderne, i form af elektronik, velvidende at det så nemt går i stykker.
6
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf zembra1986 » 8. okt 2019, 13:30

Jeg synes ikke det er rimeligt du skal betale hele beløbet for reparation. Synes ikke den kan tørres af kun på dig og din datter. Det er vel ligeså meget veninde's ansvar at passe på sin mobil....det vil sige at lade være med at have den i hænderne under leg f.eks.

Jeg ville forslå at slå halv skade....altså dele regningen 50:50 (og ville blive ret muggen, hvis jeg stod med hele regningen......godt jeg ikke har børn, så jeg kan komme i den slags situationer :D )
3
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9013
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Purple Haze » 8. okt 2019, 14:48

Synes det er en selvfølge at i tilbyder at betale for en reperation af noget din datter har ødelagt.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Ado » 8. okt 2019, 14:50

Jeg ville som det mest naturlige betale.
1
Donna Martin Graduates!
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Bergen » 8. okt 2019, 14:56

Jeg ville sikkert tilbyde at betale, men ærligt forstår jeg ikke, at småbørn fjollet rundt med så dyre ting. Der må man som forældre påregne en udgift selv, når man vælger, at børn har den slags at lege med.
6
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf hotlips » 8. okt 2019, 16:00

Jeg ville tilbyde at betale men jeg kunne ikke drømme om at bede andre om at betale for det selv, medmindre vi var ude i de med vilje havde trampet på den eller sådan noget.

Min dreng får ikke lov til at rende rundt med sådan en, det er for mange penge der går til og han kan ikke bare sidde roligt når han har den, jeg synes det er det glade vanvid at der er flere der har fået telefoner nu, de går i 2. Klasse og er 7-9 år, det er for meget at bede dem om og jeg ville udelukkende tilbyde at betale for husfredens skyld, ikke fordi jeg på nogen måde syntes det var mit problem at de har givet en der stadig er i lege alderen en dyr dims de ikke har en alder til at det er rimeligt at forvente de kan huske at passe på hvert øjeblik.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf paint » 9. okt 2019, 09:10

Som forældre, er man ansvarlig for de ting ens barn foretager sig eller kommer ud for. Er det ting der koster penge, må man tilbyde at betale skaden. Det vil i mine øjne virke nærigt og gnieragtigt at vente (i håbet om at slippe) og dermed sætte forældrene i den pinlige situation, selv at skulle bede om det.
Om forældrene så vil modtage tilbuddet eller ej, vil så vise sig. Men så har man da i det mindste selv gjort sit til at fikse situationen.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Livets forhold"