Enneagram

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Mitnavn
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31. jul 2019, 08:00
Kort karma: 1
Likede indlæg: 54

Re: Enneagram

Indlægaf Mitnavn » 23. okt 2019, 22:00

Jeg plejer at være type 6, men meget stærk vinge i 5'eren.
Grunden til at jeg ender med at lande i 6'eren og ikke 5, er, at jeg i rolige perioder låner fra 9'eren og i stresset perioder ligger i (husker ikke om det er 2 eller 3)

Når jeg skriver plejer, er det fordi det nok er mere end 10 år siden jeg sidst blev testet og jeg er mere udadvendt, mindre planlæggende, og knap så videns-søgende som jeg tidligere har været.. sådan lidt mere "hviler ind og selv".. på nogle punkter
Jeg ved ikke om man kan ændre type..
1
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7722
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11407

Re: Enneagram

Indlægaf Kerrigan » 28. okt 2019, 08:08

Marguerit skrev:Jeg har fundet og taget denne test
https://www.eclecticenergies.com/enneagram/dotest

Den viser type 6 med type 5 vinge, så altså akkurat som myresluger foreslog :)


Jeg er:

"You are most likely a type 5.
Taking wings into account, you seem to be a 5w6"

Umiddelbart passer det meget godt udfra det jeg kan læse på siden.

Derudover virker det bekendt, så jeg har nok taget testen før og fået et lignende resultat.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Enneagram

Indlægaf lillebjoern » 28. okt 2019, 09:18

Jeg havde en kollega der uddannede sig inden for NLP, og jeg var hendes "eksamensprøvekanin". Jeg er type 4, og det er næsten som at læse en perfekt beskrivelse af mig og min person, når jeg læser om det - desværre. Jeg synes det er barsk læsning, fordi jeg kan genkende mig selv i næsten det hele, og jeg synes stort set alle træk ved 4'eren er typiske "negative" træk - såsom at man er depressiv, stille, introvert og for ekspressiv i sine følelser. Det er som at se mig selv udefra, og det er slet ikke den type person jeg gerne vil være. Altså, når jeg læser det, kan jeg kun tænke, "hvem gider være venner/kærester med sådan en person"? Jeg har haft en del udfordringer i mit parforhold, og langt de fleste er typiske for type 4. Der står, at det kan være svært at være i et forhold med 4'eren, da man kræver meget og er svær at stille tilfreds - man skal som partner nærmest gå på listefødder for ikke at blive skældt ud eller blive kritiseret for en eller anden ligegyldig ting. Det er sgu hård læsning, for når jeg tænker over det, så er det jo rigtig nok - og det samme i mine venskaber. 4'eren stiller høje krav til deres venner og trækker sig ofte, når tingene ikke er på deres præmisser - og så beskylder de så senere vennerne for at holde én udenfor, selvom man er den, der har trukket sig. Det er nærmest en 1:1-fortælling af mit liv i mine unge år.

På den positive side, så har bevidstheden om min personlighedstype fået mig til at ændre nogle grundlæggende mønstre hos mig selv i mine tanker og handlinger. Jeg er blevet mere opmærksom på at give slip på følelser og i mit parfold sætte mig i min kærestes sted - huske på baggrunden og motivet for, hvorfor han siger eller gør, som han gør. Og det har hjulpet til færre frustrationer og situationer, der kunne være endt ud i et skænderi eller en diskussion. Så jeg håber, at jeg kan blive ved med at ride på den bølge af erkendelse og udvikling, og forhåbentligt på et tidspunkt nå et punkt, hvor mine (ekstreme) personlighedstræk nok ikke ændrer sig, men bliver mere nedtonede.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Marguerit
Indlæg: 55
Tilmeldt: 30. apr 2019, 19:05
Kort karma: 0
Likede indlæg: 54

Re: Enneagram

Indlægaf Marguerit » 28. okt 2019, 19:29

lillebjoern skrev:Jeg havde en kollega der uddannede sig inden for NLP, og jeg var hendes "eksamensprøvekanin". Jeg er type 4, og det er næsten som at læse en perfekt beskrivelse af mig og min person, når jeg læser om det - desværre. Jeg synes det er barsk læsning, fordi jeg kan genkende mig selv i næsten det hele, og jeg synes stort set alle træk ved 4'eren er typiske "negative" træk - såsom at man er depressiv, stille, introvert og for ekspressiv i sine følelser. Det er som at se mig selv udefra, og det er slet ikke den type person jeg gerne vil være. Altså, når jeg læser det, kan jeg kun tænke, "hvem gider være venner/kærester med sådan en person"? Jeg har haft en del udfordringer i mit parforhold, og langt de fleste er typiske for type 4. Der står, at det kan være svært at være i et forhold med 4'eren, da man kræver meget og er svær at stille tilfreds - man skal som partner nærmest gå på listefødder for ikke at blive skældt ud eller blive kritiseret for en eller anden ligegyldig ting. Det er sgu hård læsning, for når jeg tænker over det, så er det jo rigtig nok - og det samme i mine venskaber. 4'eren stiller høje krav til deres venner og trækker sig ofte, når tingene ikke er på deres præmisser - og så beskylder de så senere vennerne for at holde én udenfor, selvom man er den, der har trukket sig. Det er nærmest en 1:1-fortælling af mit liv i mine unge år.

På den positive side, så har bevidstheden om min personlighedstype fået mig til at ændre nogle grundlæggende mønstre hos mig selv i mine tanker og handlinger. Jeg er blevet mere opmærksom på at give slip på følelser og i mit parfold sætte mig i min kærestes sted - huske på baggrunden og motivet for, hvorfor han siger eller gør, som han gør. Og det har hjulpet til færre frustrationer og situationer, der kunne være endt ud i et skænderi eller en diskussion. Så jeg håber, at jeg kan blive ved med at ride på den bølge af erkendelse og udvikling, og forhåbentligt på et tidspunkt nå et punkt, hvor mine (ekstreme) personlighedstræk nok ikke ændrer sig, men bliver mere nedtonede.


Jeg synes, du er meget hård ved dig selv og din type. Jeg har egentlig aldrig tænkt negativt om type 4. Positive ting er fx kreativitet og styrke i følelser, som jeg læser typen.
Måske er det også en type 4, der typisk vil tænke de tanker, du har om dig selv. Andre typer vil måske bare køre på, og ikke reflektere meget over negative sider af dem selv. Det er absolut ikke alle forundt.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Enneagram

Indlægaf lillebjoern » 29. okt 2019, 07:41

Marguerit skrev:
lillebjoern skrev:Jeg havde en kollega der uddannede sig inden for NLP, og jeg var hendes "eksamensprøvekanin". Jeg er type 4, og det er næsten som at læse en perfekt beskrivelse af mig og min person, når jeg læser om det - desværre. Jeg synes det er barsk læsning, fordi jeg kan genkende mig selv i næsten det hele, og jeg synes stort set alle træk ved 4'eren er typiske "negative" træk - såsom at man er depressiv, stille, introvert og for ekspressiv i sine følelser. Det er som at se mig selv udefra, og det er slet ikke den type person jeg gerne vil være. Altså, når jeg læser det, kan jeg kun tænke, "hvem gider være venner/kærester med sådan en person"? Jeg har haft en del udfordringer i mit parforhold, og langt de fleste er typiske for type 4. Der står, at det kan være svært at være i et forhold med 4'eren, da man kræver meget og er svær at stille tilfreds - man skal som partner nærmest gå på listefødder for ikke at blive skældt ud eller blive kritiseret for en eller anden ligegyldig ting. Det er sgu hård læsning, for når jeg tænker over det, så er det jo rigtig nok - og det samme i mine venskaber. 4'eren stiller høje krav til deres venner og trækker sig ofte, når tingene ikke er på deres præmisser - og så beskylder de så senere vennerne for at holde én udenfor, selvom man er den, der har trukket sig. Det er nærmest en 1:1-fortælling af mit liv i mine unge år.

På den positive side, så har bevidstheden om min personlighedstype fået mig til at ændre nogle grundlæggende mønstre hos mig selv i mine tanker og handlinger. Jeg er blevet mere opmærksom på at give slip på følelser og i mit parfold sætte mig i min kærestes sted - huske på baggrunden og motivet for, hvorfor han siger eller gør, som han gør. Og det har hjulpet til færre frustrationer og situationer, der kunne være endt ud i et skænderi eller en diskussion. Så jeg håber, at jeg kan blive ved med at ride på den bølge af erkendelse og udvikling, og forhåbentligt på et tidspunkt nå et punkt, hvor mine (ekstreme) personlighedstræk nok ikke ændrer sig, men bliver mere nedtonede.


Jeg synes, du er meget hård ved dig selv og din type. Jeg har egentlig aldrig tænkt negativt om type 4. Positive ting er fx kreativitet og styrke i følelser, som jeg læser typen.
Måske er det også en type 4, der typisk vil tænke de tanker, du har om dig selv. Andre typer vil måske bare køre på, og ikke reflektere meget over negative sider af dem selv. Det er absolut ikke alle forundt.


Du har helt ret - det var jeg også pinligt bevidst om, da jeg læste det. Jeg ser bare ikke kreativitet som en særlig positiv ting - det er ikke noget, der hjælper mig i mit hverdag, i mit arbejde eller sammen med andre. Styrke i følelserne har altid været en svaghed for mig - jeg kan ikke styre eller skjule mine følelser, hvilket jeg oplever som et stort set udelukkende negativt træk, særligt på arbejdet. Når jeg læser på de andre typer er der trods alt nogle mellemmenneskelige egenskaber, som jeg finder særligt positive - omsorg, hjælpsomhed, empati, optimisme, m.m.

Men jeg er glad for at høre dit take på det - jeg er også sikker på, at jeg læser det, som Djævlen læser Bibelen.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Livets forhold"