Styrer I jeres forældres pengesager?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf HerErJeg » 1. dec 2019, 12:19

Min mor er på fallittens rand, eller det føler hun i hvert fald tid til anden.
Hun er en pulje med værdipapirer som årligt bliver solgt ud i størrelsesordnen 25-50.000 kr. for at enderne kan nå sammen.

Nu er sagen den, at hun faktisk ikke mangler penge rent indkomstmæssigt.
17.900 udbetalt pr. måned er meget pænt, når hun bor i gældfrit hus uden husleje.
Det her handler ikke om jeg skal forbyde hende at bruge penge, så der er mere til arven, men det jeg synes ikke det er ret godt at hun bruger meget, uden selv at opdage det, og uden at føle at det giver nogen værdi.
Det er ikke på gaver til os det bruges på. Faktisk har hun halveret gavebeløbet. Og det er ikke pengene det handler om, men det er nærmere det "sygdomstegn" at gaven til de nærmeste er lettest at skære ned på.

Jeg tror ikke hun ved hvor meget hun bruger på de forskellige poster. Men hun har aviser og ugeblade for 12.000. Yousee pakke for 13.000. Hendes bil koster 18.000 kr. årligt i værksted og benzin. Så har hun halvpart i et sommerhus og betaler 8.000 kr. årligt til ejendomsskat, renovation. Men jeg tvivler på at hun får opkrævet de resterende 4.000 hos sin bror.
Til slut er der kontanthævninger på 65.000 årligt. Og til allersidst en lang række af godgørende formål, hvor der nærmere er mængden end beløbet pr. stk. som gør det dyrt.

Har I fat omkring pengesagerne hos jeres forældre? Og handler de lige impulsivt og får tilføjet den ene lille post efter den anden?
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf Jedi » 1. dec 2019, 12:29

Mine forældre har rigeligt med penge og forvalter dem eksemplarisk på grænsen til nærighed over for sig selv, så nej jeg har intet med deres pengesager at gøre, og heller ikke nogle bekymringer i den retning.

Hvor gammel er din mor? Jeg tænker, at en opsparing som værdipapirer er, netop er til for at forsøde tilværelsen, når man bliver ældre. Selvom hendes udgifter til underholdning lyder horrible, hvis det giver hende livskvalitet, så er det vel ok? Eller tænker du mere, at hun brænder penge af nu og kommer til at mangle senere hen?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf Wizzze » 1. dec 2019, 12:47

Jeg laver deres skat hvert år (ligesom jeg gør for nærmest alle jeg kender :genert: ) og så rådgiver jeg om investering / pension og skatteoptimering. Men deres hverdagsbudget eller hvad de bruge penge på eller ikke bruger penge på, det har jeg intet at gøre med. Men bliver typisk spurgt ved større ting som hvide varer, nyt tv, ny mobil, ny bil osv.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf Mani » 1. dec 2019, 13:08

Jeg hjælper min mor. Og jeg hader det. Jeg hader hun argumenterer overfor mig om hvad hun skal bruge sine penge til. Men hun kan ikke selv styre det. Hun køber alt for meget crap på diverse boligshops på nettet og giver til en bunk godgørende sager. Hvis hun havde pengene var det lige fint, men hun er førtidspensionist og har ikke råd til det.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf HerErJeg » 1. dec 2019, 13:10

Jedi skrev:Mine forældre har rigeligt med penge og forvalter dem eksemplarisk på grænsen til nærighed over for sig selv, så nej jeg har intet med deres pengesager at gøre, og heller ikke nogle bekymringer i den retning.

Hvor gammel er din mor? Jeg tænker, at en opsparing som værdipapirer er, netop er til for at forsøde tilværelsen, når man bliver ældre. Selvom hendes udgifter til underholdning lyder horrible, hvis det giver hende livskvalitet, så er det vel ok? Eller tænker du mere, at hun brænder penge af nu og kommer til at mangle senere hen?

Salg af værdipapirerne bliver bare ikke set som livsforsødende, nærmere noget som skal gøres af nød, fordi det ikke kan være anderledes.
Hun er 83 år, så der kan da være en 15 år tilbage.
Der er et (1) barnebarn, og det er nærmest er erklæret mål, at der skal være max. indbetalt på børnebørnsopsparingen (400.000 kr.) den dag han fylder 21. Der har så taget mig 10 år at få lov at investere pengene i en lavrisikopulje i banken, så renterne trods alt kan arbejde lidt, fremfor der bliver indbetalt krone for krone direkte på kontoen uden at banken kvitterer med renter i målbar størrelse.
Så hvis det mål skal gå i opfyldelse, og hun skal leve som hun gør nu, ja så forsvinder enhver buffer til sidst. Så må vi da håbe at hun ikke ender på plejehjemmet til 13.000 kr. om måneden, for så er der noget som ikke kan hænge sammen længere.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf Pjeps » 1. dec 2019, 13:19

Jeg har absolut ingen ide om hvordan mine forældres økonomi ser ud. De er voksne mennesker der har levet et langt liv og klaret den. De er begge pensionister og bor i deres sommerhus, tænker at de ikke har store udgifter. Jeg har forøvrigt heller ikke en skid forstand på investeringer osv, men tror ikke at de har nogle former for formue. Kort sagt, jeg blander mig ikke og laver de dumme ting med deres penge, er det deres problem.

Ligeså vel som at de aldrig har blandet sig i min økonomi.

Faktisk overrasker det mig at der er nogen der blander sig i deres forældres økonomi , med mindre forældrene ligefrem beder om hjælp til det.
5
:ninja:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf Raenil » 1. dec 2019, 13:24

Pjeps skrev:Jeg har absolut ingen ide om hvordan mine forældres økonomi ser ud. De er voksne mennesker der har levet et langt liv og klaret den. De er begge pensionister og bor i deres sommerhus, tænker at de ikke har store udgifter. Jeg har forøvrigt heller ikke en skid forstand på investeringer osv, men tror ikke at de har nogle former for formue. Kort sagt, jeg blander mig ikke og laver de dumme ting med deres penge, er det deres problem.

Ligeså vel som at de aldrig har blandet sig i min økonomi.

Faktisk overrasker det mig at der er nogen der blander sig i deres forældres økonomi , med mindre forældrene ligefrem beder om hjælp til det.


Det kommer nok an på hvor i livet forældrene er, og hvad der er gået forud.
Jeg ved at mine bedsteforældre på begge sider fik hjælp da de nåede op i årene pga. sygdom og dødsfald.
1
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf fisken80 » 1. dec 2019, 13:57

Jeg blander mig på ingen måde i min mors økonomi, og det er heller ikke nødvendigt. Hun har i flere år levet af en virkelig lav løn, og alligevel fået enderne til at hænge sammen.
Hun har en opsparing efter min far, den har jeg indtryk af, at hun trækker på når hun gerne vil ud og rejse. Men reelt ved jeg det ikke, og det kommer heller ikke mig ved.

Min mormor er i øvrigt 88 og hun klarer også selv sin økonomi med lidt hjælp fra en bankdame.

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at jeg skulle begynde at blande mig medmindre min mor blev dement eller sådan noget.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf Santa » 1. dec 2019, 14:02

Nej!
Mine forældre har altid haft styr på pengene, og det er uændret nu hvor min mor er alene. Hun sidder i et betalt hus, og har fint råd til hvad hun ønsker af rejser og forbrug.
Jeg aner ikke havd hun har af opsparing og udgifter, men vi taler da jævnligt om økonomi, og jeg har spurgt om hun nu har det, hun har brug for. Det bekræfter hun hver gang.

Men skulle hun få brug for hjælp, når hun bliver rigtig gammel, så hjælper jeg da gerne. Det gjorde hun jo osse for hendes forældre.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf TomKah » 1. dec 2019, 14:03

Min mand tog over på alt inkl økonomi, de sidste år af hans fars liv. Men det var af nød, fordi han ikke kunne mere overhovedet.

Mine egne forældres økonomi kender jeg ikke i detaljer.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. dec 2019, 14:13

Nej! Min mor er et voksent menneske, der selv styrer, hvordan hun bruger sine penge.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf Artem » 1. dec 2019, 15:07

For 9 år siden fik min far netbank til mine forældres fælles konto. Men han kunne ikke finde ud af at bruge det, og siden er det blevet rimelig dyrt at betale regninger i banken osv... Så jeg har min fars nem id, og betaler deres regninger i netbank.
De spørger mig også til råd om andre ting som større køb af tv, hårde hvidevarer og bil. Ja og med omlægning af lån i huset.

Men den daglige økonomi står de helt selv for, og siden de er stoppet med at ryge går det også fint hvor der bliver flere penge på kontoen.
Senest rettet af Artem 1. dec 2019, 18:18, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf lulu-p » 1. dec 2019, 16:04

Nej detnr vi ikke. Det har de fint styr på endnu.

Men jeg vil da ikke afvise at det kommer til at ske på et tidspunkt. Alder rammer jo os alle, og det er svært at forudsige hvordan. Men jeg vil da helst være fri.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf DenBruneMunk » 1. dec 2019, 17:19

Lyder som en som ser for meget luksusfælden, og ser på ens forældre som ofre?

Jeg ville lade kvinden passe sin økonomi, og jeg kan ikke se noget presserende problem i at have 18.000 udbetalt, og så købe blade og andre forbrugs goder i livet. og har man så oveni det, også værdipapirer som kan sælges. Lyder som fint liv med økonomi til at sikre den tilværelse.

Jeg ville blande mig udenom og træde til når lokummet brænder, lige nu lyder det som om lokummet stadig er nyt og uden skader :)
Med de budgetteringer og estimeringer lyder det som der allerede er set for meget på det økonomiske, end hvad er fair.

HerErJeg skrev:Så må vi da håbe at hun ikke ender på plejehjemmet til 13.000 kr. om måneden, for så er der noget som ikke kan hænge sammen længere.

Lev stærkt og dø ung :) med 83 år på bagen, og i fuld gang med at få tømt pengeskabet, lyder som en fin løsning, så kan man de sidste år jo trække sig, hvor kroppen måske ikke helt kan hvad den kunne som 30 årig. Har selv en ældre dame i familien på 98 år næsten 99 år til nytår, hun bor på 4. sal i sin herskabslejlighed, hun får hjælp af kommunen og hun kan ikke få en pensions bolig, da hun klarer sig så godt.
Så hvis din mor klarer sig godt, så kan 13.000 stadig gøre meget godt, og så får man altså en del tilskud, hvis man kommer på plejehjem eller bare lejlighed hvis hun klarer den så godt. Du skal ikke se så sort på tingene, for pengene er vel sparet op for at bruges, og ikke for andre i familien kan leve godt, så har hun satset forkert der.
2
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Styrer I jeres forældres pengesager?

Indlægaf JoyNips » 1. dec 2019, 18:12

Nej. Men min far har lavet en fremtidsfuldmagt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Livets forhold"