Hvordan takker du for en gave?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf Mila_H » 27. dec 2019, 23:23

Hejsa

Min ene bror holdt jul med sin kæreste og hendes familie i år. De blev forældre i september, og hendes familie bor tæt på.
Jeg har brugt lang tid på at finde de rigtige gave rig måske købt for lidt mere, end jeg egentlig har råd til, fordi jeg gerne ville give lige de ting (og fordi svigerinden kun ønskede sig dyre ting til hende og deres barn). Jeg er kun mig og min søn, men køber jo fra os begge til de tre.

Mine forældre er taget over for at besøge dem. De havde selvfølgelig gaver med.
De fik gaverne i går morges, ved jeg.

Først i aftes får jeg en besked fra min bror. Egentlig om noget andet. Jeg spørger, om de har fået gaverne. Og så skriver han, at ja, det havde de. Og mange tak.
Det er det. Min svigerinde har jeg ikke hørt noget fra.

Jeg synes helt ærligt, at de virker lidt utaknemmelige. Altså i det mindste siger man vel tak for en gave.
Det er gaver, de har ønsket sig, og passer de alligevel ikke, kan de jo bytte dem.

Jeg forstår måske bare ikke, at man ikke i det mindste lige siger tak, når man har fået en gave.

Jeg selv ringede til dem og sagde tak, da jeg havde fået min fødselsdagsgave fra dem.

Tja, jeg er måske også bare lidt overrasket, for jeg synes, de plejer at virke mere betænksomme.

Hvad gør I, når I får en gave? Og har det betydning, om det er en gave, I er skuffede over?
0
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf Mila_H » 27. dec 2019, 23:50

Tak for jeres svar.. Det var rart at høre, at det ikke bare er mig, der er "krævende".
Det vil give en masse drama, hvis jeg ikke køber gave, men jeg vil helt klart lægge meget mindre i det - både økonomisk, men ikke mindst tidsmæssigt - næste gang en af dem skal have en gave.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf zembra1986 » 27. dec 2019, 23:52

Det er almindelig høflighed at tage tak og jeg siger altid tak, hvis jeg modtager en gave. Mine søskende, specielt min lillesøster glemmer det ofte og helt ærligt.....så irritere det mig. Det burde sidde på rygraden sådan noget. Hos min søster er det muligvis noget distræthed pga. ADD der er skyld i det, men uanset hvad, så nager det mig altså en smule.......der er ikke meget sjov ved at give en gave, hvis vedkommende ikke viser nogen taknemlighed.

Derudover synes jeg altid det er små akavet at modtage en gave og specielt i år synes jeg min akavethed da jeg pakkede julegaver ud, var nået nye højder. Jeg kan bare IKKE finde ud af at udvise nogen oprigtig begejstring over en gave, som er købt efter en ønske (læs:bestillings) seddel. Men jeg takkede da......Det er nemt, for mig i hvert fald, og det mindste man kan gøre.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf LadyFox » 27. dec 2019, 23:53

Hvis jeg ikke er sammen med dem der giver en gave tænker jeg at jeg jeg vil skrive en besked..
Men er praksis glemmer jeg det nok. Undskyld.
1
...
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf Mila_H » 28. dec 2019, 00:04

LadyFox skrev:Hvis jeg ikke er sammen med dem der giver en gave tænker jeg at jeg jeg vil skrive en besked..
Men er praksis glemmer jeg det nok. Undskyld.


Ja, jeg tænker også lidt, at de måske er præget af at være blevet forældre i september. De virker ret pressede over det i hvert fald, selvom det jo ikke er helt nyt længere.

Jeg vil heller ikke gøre et nummer ud af det. Blev bare lidt irriteret, må jeg indrømme. Og måske skulle jeg bare lige ud med det
3
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf hthy » 28. dec 2019, 00:18

Du skriver da at din bror sagde tak for gaverne, det var vel på vegne af hele familien. Skulle din svigeinde så også sig tak for
hende selv.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf LaScrooge » 28. dec 2019, 00:20

Jeg takker altid, enten personligt eller via opkald. Men min søster takker hverken på sine børn vegne eller lærer dem selv at sige tak og jeg føler nøjagtigt som du i forhold til det. Jeg synes simpelthen det er pisse uhøfligt og jeg mister lysten til at give gaver til hendes børn.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf Misantropen » 28. dec 2019, 01:01

Jeg synes ikke det lyder som en lang frist de har haft til at sige tak(juletiden, at du ikke var der og at de har haft gæster taget i betragtning)

Jeg synes også det mindste man kan gøre er at sige tak, men ærligt ville jeg være irriteret over at blive sat i den situation du satte din bror i. Lige meget hvad man svarer til spørgsmålet er det så godt som umuligt at svare noget der lyder oprigtigt. Det er lige så træls som sætningen "så siger man tak", når nogen synes der ikke siges tak hurtigt nok.

Det behøver jo langt fra være fordi man er utaknemmelig eller har glemt det, men kan være fordi man vil vente til man er 100% koncentreret om modtageren. Jeg forventer i hvert fald ikke at få et tak kort efter gaven er givet, hvis ikke jeg selv er til stede, medmindre andet er aftalt. Det synes jeg er en kende uhøfligt at forvente :D
6
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf Mangoness » 28. dec 2019, 01:23

Jeg opfatter din brors 'mange tak' som et tak fra hele familien :)

Hvis jeg selv skal sige tak, så gør jeg en af tre ting:
- Beder en anden om at sige tak fra mig, hvis jeg ved, at de ser dem snart. F.eks. bad jeg min kæreste sige tak for gaven (fra mig) til svigerforældrene.
- Sender en sms (evt. med et billede), hvis jeg ved, at jeg ikke ser gave-giveren foreløbig.
- Siger tak næste gang jeg ser gave-giveren, hvis jeg ser dem indenfor et par uger.

Ringe for at sige tak ville jeg nok ikke gøre, medmindre jeg alligevel skulle snakke med dem om noget andet. :gruble:
2
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16243
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1409
Likede indlæg: 30224

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf TinaW » 28. dec 2019, 01:34

Min mand skrev også tak for julegaverne til hans del af familien, på vegne af os alle. Så jeg har ikke skrevet. Mon ikke det er samme årsag der gør sig gældende med din svigerinde?
Da han ikke var hjemme på min søns fødselsdag, skrev jeg selvfølgelig på vegne af min søn og takkede for det, han havde fået der.
Ligesom jeg bad min søn om at skrive tak til min lillebror.
Jeg får heller aldrig tak fra min lillebrors børn, med mindre vi fysisk er sammen med dem når de får gaven, og på grund af geografisk afstand, sker det ikke så tit.
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf Mani » 28. dec 2019, 04:29

Hvis min mand har sagt tak for gaverne fra os til sin familie gør jeg det selv først næste gang vi snakkes ved eller ses.
Vi er på juleferie nu og jeg har sms’et til nogle og takket i telefonsamtaler til andre i løbet af juledagene. Jeg er oprigtig virkelig glad for alle mine gaver, men har ikke siddet med telefonen mens vi julehygger.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf Æble » 28. dec 2019, 06:51

Plejer de normalt at være lidt utaknemmelige? Hvis ikke så ville jeg tro at de er ophængt med baby. Man taber lidt sin hjerne hvis baby har holdt en vågen om natten.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf kidkomb » 28. dec 2019, 07:42

Fik du ingen gave fra dem?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf JoyNips » 28. dec 2019, 08:06

Jeg ringer eller sender en besked. Men hvis det er en gave til vores søn, så takker vi altså ikke begge to. Den ene af os takker og det er selvfølgelig på vegne af os alle tre.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Hvordan takker du for en gave?

Indlægaf Mila_H » 28. dec 2019, 08:20

kidkomb skrev:Fik du ingen gave fra dem?


Nej, det har jeg ikke endnu, men tænker lidt, at mine forældre nok har en med.
1

Tilbage til "Livets forhold"