Når ens far bliver ældre

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3663

Re: Når ens far bliver ældre

Indlægaf Kanga » 5. jun 2020, 19:45

Jeg glemte en far... svigerfar!

Svigermor døde for 15 år siden, jeg har aldrig kendt hende.

Svigerfar er nærig! Han har fint med penge, men bruger dem helst ikke. Han bor gratis i min mands ejendom, så han har ingen husleje.

Han tager aldrig initiativ til noget, invitere til mad eller .... ja, noget som helst.
Til jul var vi på restaurant. Vi havde sagt, at vi ville holde jul der, dem, der ville, var velkomne til at joine os, og hvad det kostede. Det ville svigerfar gerne. Men da regningen skulle betales, havde han sørme ikke sin pung med.

I dag skulle vi så ud og spise. Svigerfar kobler sig på turen. Sjovt nok havde han igen ikke sin pung med.

Min mand bliver skuffet. Der kommer intet fra svigerfar. Initiativer er en by i Rusland. Og så nasser han restaurantbesøg.
Så har man ikke lyst til at tage ham med. Og slet ikke når der tegner sig et billede af, at min mands søster får betalt. Fx inviterer hun på restaurant til sin fødselsdag, og svigerfar betaler... og nej, hun er ikke fattig, og min mand ikke rig.

Kanga
0
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Når ens far bliver ældre

Indlægaf Mulan » 6. jun 2020, 18:54

Min far er 73 og har fået konstateret kræft i bugspytskirtlen. Han har problemer med at gå, pga. et dårligt udbytte af en knæoperation og har diabetes. Han har hjertearytmi og har haft en kollapset lunge. (Yay corona-risikogruppex 10000)
Men han bygger og reparerer stadig på huset og cykler 5-10 KM hver dag nu.

Han har haft en hørenedsættelse i en del år, men har ikke ville gå med de høreapparater, som han fik i en butik og nogle af de tidligere par han har haft. . Han er uddannet med en vis forståelse for teknik og elektronik, men har nok været lige lovlig dumstædig omkring høreapparater og ment, at han vidste alt om dem, selvom den type elektronik, som han selv kender til ikke har været brugt i høreapparater i flere årtier. Det har været svært at se ham trække sig fra sociale sammenkomster, svært at han - som er ret udbredt strategi, der bruges af nogle med hørenedsættelse - tromler igennem med sine historier og overhovedet ikke lader andre komme til (så har man jo kontrollen og skal ikke bruge kræfter på at prøve at forså, hvad der siges)
Jeg fik ham ENDELIG overtalt til at komme til Odense Universitetshospitals audiologiske afdeling i stedet for at gå til de møgbutikker (som overhovedet ikke burde have solgt ham høreapparater, da han har et større, komplekst høretab) På OUH har han så fået et par supergode høreapparater, som jeg har set ham gå med hver dag. (OUH uddanner bl.a audiologer og audiologopæder)
Han ringede til mig (og kunne høre hvad jeg sagde :D) fuldstændigt overvældet - for han kunne jo HØRE. Han går med dem nu fra morgen til aften. Det er simpelthen så fedt, at han engagerer sig i samtalen, at han ikke sidder og hænger med hovedet. (Han har så også fået et par af de bedste :klap: )
Der er sket et teknologisk kvantespring med høreapparater i 2017-2019 med de forskellige brands, så det var perfekt timing for ham at få nye i 2019.


Desuden har han fået noget tilskud, som har afhjulpet hans problemer med søvnløshed (man mener det er pga. bugspytkirtlen) så min oplevelse er faktisk, at min far trods kemo-behandling og deraffølgende træthed - at han er kommet tilbage igen. Han er ikke sløvet, han er skarp og åndsfrisk som han var for måske 10 år siden.
Han har dog aldrig levet det sunde liv, ryger og har nogle ret spøjse ideer om fedtfattig kost - så jeg tror ikke at jeg kommer til at beholde ham mange år endnu. Han responderer åbenbart godt på kemoen dog, så det er godt.
5
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3663

Re: Når ens far bliver ældre

Indlægaf Kanga » 6. jun 2020, 19:04

Mulan skrev:Min far er 73 og har fået konstateret kræft i bugspytskirtlen. Han har problemer med at gå, pga. et dårligt udbytte af en knæoperation og har diabetes. Han har hjertearytmi og har haft en kollapset lunge. (Yay corona-risikogruppex 10000)
Men han bygger og reparerer stadig på huset og cykler 5-10 KM hver dag nu.

Han har haft en hørenedsættelse i en del år, men har ikke ville gå med de høreapparater, som han fik i en butik og nogle af de tidligere par han har haft. . Han er uddannet med en vis forståelse for teknik og elektronik, men har nok været lige lovlig dumstædig omkring høreapparater og ment, at han vidste alt om dem, selvom den type elektronik, som han selv kender til ikke har været brugt i høreapparater i flere årtier. Det har været svært at se ham trække sig fra sociale sammenkomster, svært at han - som er ret udbredt strategi, der bruges af nogle med hørenedsættelse - tromler igennem med sine historier og overhovedet ikke lader andre komme til (så har man jo kontrollen og skal ikke bruge kræfter på at prøve at forså, hvad der siges)
Jeg fik ham ENDELIG overtalt til at komme til Odense Universitetshospitals audiologiske afdeling i stedet for at gå til de møgbutikker (som overhovedet ikke burde have solgt ham høreapparater, da han har et større, komplekst høretab) På OUH har han så fået et par supergode høreapparater, som jeg har set ham gå med hver dag. (OUH uddanner bl.a audiologer og audiologopæder)
Han ringede til mig (og kunne høre hvad jeg sagde :D) fuldstændigt overvældet - for han kunne jo HØRE. Han går med dem nu fra morgen til aften. Det er simpelthen så fedt, at han engagerer sig i samtalen, at han ikke sidder og hænger med hovedet. (Han har så også fået et par af de bedste :klap: )
Der er sket et teknologisk kvantespring med høreapparater i 2017-2019 med de forskellige brands, så det var perfekt timing for ham at få nye i 2019.


Desuden har han fået noget tilskud, som har afhjulpet hans problemer med søvnløshed (man mener det er pga. bugspytkirtlen) så min oplevelse er faktisk, at min far trods kemo-behandling og deraffølgende træthed - at han er kommet tilbage igen. Han er ikke sløvet, han er skarp og åndsfrisk som han var for måske 10 år siden.
Han har dog aldrig levet det sunde liv, ryger og har nogle ret spøjse ideer om fedtfattig kost - så jeg tror ikke at jeg kommer til at beholde ham mange år endnu. Han responderer åbenbart godt på kemoen dog, så det er godt.


Hvor er det fedt med de høreapparater. Svigerfar her, kan heller ikke høre. Da vi var på restaurant i går, havde de nogle tallerkner og noget bestik, der, hvis man var lidt hårdhændet, klingede, som når nogen slår på glasset og skal holde tale. Svigerfar kunne simpelthen ikke høre, at han klingede med tallerknen hele tiden. Hans veninde måtte sige de samme ting flere gange, og han svarede hveranden gang ‘hva’ behag’. Han starter ikke selv en samtale, kan ikke følge med i en, og kommer let til at virke som om, han er ligeglad.
Har har haft høreapparater på prøve fra en af de der butikker. Dem gider han ikke, for han synes ikke, de virker. Han vil heller ikke gå til lægen for at blive henvist til OUH. Øv!

Kanga
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Når ens far bliver ældre

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. jun 2020, 19:41

Min far bliver 70 i år, og han er stadig frisk og i fuld gang, det er skønt! - og jeg både håber og tror der er rigtig mange gode år i ham endnu.
Han har været pensionist nogle år nu, og det kunne da godt ses i de sidste år af hans arbejdsliv at han var nær pensionsalderen, der var ikke helt samme tempo på mere, men han har klaret 50 år inden for håndværkerbranchen uden fysiske mén og skavanker, det er sgu meget godt klaret.
Og der er stadig massere af krudt i røven på ham, han knokler bare ikke samme antal timer, og tager sig en hvilkedag her og der, hvor han bare nyder tilværelsen, lænestolen og sin kop kaffe :D

Han er en dygtig og alsidig håndværker, og har det godt når der er opgaver at tage fat i. Han er super hjælpsom, og kommer gerne og giver en hånd med haven, eller andre praktiske opgaver jeg måtte ha brug for, såvel kompetancen som bare hjælpen. Han passer gerne børnebørn, om det er min niece på 1½ år med bleskifte, eller mine store baryler.
Hans pensionist tilværelse er også lig med at han har involveret sig i nogle lokale grupper og foreninger, og hygger sig med det, heri er der bl.a. noget frivilligt arbejde, af praktisk karakter, som han synligt nyder.
Han følger meget godt med i udviklingen, inden for it osv. men erkender også egne barrierer, og er ikke bange for at bede om hjælp hvis teknikken driller ham. Og så er han bare mega god at snakke med, om stort og småt og alt imellem himmel og jord.

Set på genetikken i hans familie, så har han alderen til at noget begynder at komme til, men på mange måder har han nok levet livet på andre og bedre vilkår, sundere, og har bare et virkelig godt helbred, en god fysik med mere, som forhåbentlig bliver til hans og vores fordel.
Og hvor min farfar i den alder havde kæmpet med diverse helbredsmæssige ting over en længere periode, og var synligt gammel, så er min far - heldigvis - et helt andet sted.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2923

Re: Når ens far bliver ældre

Indlægaf Kilix » 8. jun 2020, 11:40

Den traad her rammer lidt ekstra haardt i de her dage. Jeg har ikke haft meget fysisk kontakt til min familie siden 2007, efter jeg flyttede ud af Danmark. Det har ogsaa vaeret de aar hvor min familie's helbred generelt er blevet daarligere. Specielt min fars - han bliver 67 snart.
For lidt over en maaned siden fik han en blodprop i hjernen som har gjort hans tale meget besvaeret, og det skarerer i hjertet naar jeg taler med ham - eller rettere, til ham da han ikke er saa nem at forstaa. Han er der stadig, min far, der er ikke noget i vejen med hans hoved, men kroppen er ved at vaere godt brugt efter mange aar med haardt arbejde i byggebranchen.

Vi skulle have vaeret I danmark fra loerdag denne uge og et par uger frem, men pga indrejse reglerne og et par andre ting kan det ikke lade sig goere :( Jeg er ret knust over det, og ser virkeligt frem til at vi kan se min familie igen engang senere paa sommeren.
Shit altsaa hvor jeg savner ham :whine:
Arh for helvede nu tuder jeg igen :(
1

Tilbage til "Livets forhold"