Din upopulære holdning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Pølsemix » 3. apr 2016, 12:09

Fru Sunshine skrev:
Guldfisk skrev:
Rakel skrev:
Guldfisk skrev:Måske man burde fokusere på at hjælpe folk til at komme overens med ikke at få børn frem for at hjælpe dem til at få børn.


Men hvorfor, når børnene er sunde og raske?
Min holdning er, at vi burde gøre mere ud af fertilitetsbehandling - formentlig ikke så populær holdning. Uden jeg ved det - diskuterer det sjældent IRL.


Jeg synes ikke, verden mangler børn. Uanset om de er sunde eller ej.

Fordelen ved børn er jo, at de bliver voksne og holder hjulene igang.


Jeg tror at pointen er at kloden ikke ligefrem bliver underbefolket i den nære fremtid.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 3. apr 2016, 12:27

Pølsemix skrev:
Fru Sunshine skrev:
Guldfisk skrev:
Rakel skrev:
Guldfisk skrev:Måske man burde fokusere på at hjælpe folk til at komme overens med ikke at få børn frem for at hjælpe dem til at få børn.


Men hvorfor, når børnene er sunde og raske?
Min holdning er, at vi burde gøre mere ud af fertilitetsbehandling - formentlig ikke så populær holdning. Uden jeg ved det - diskuterer det sjældent IRL.


Jeg synes ikke, verden mangler børn. Uanset om de er sunde eller ej.

Fordelen ved børn er jo, at de bliver voksne og holder hjulene igang.


Jeg tror at pointen er at kloden ikke ligefrem bliver underbefolket i den nære fremtid.

Jeg ved ikke, hvad pointen er, altså ud over at være lidt sær.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Guldfisk » 3. apr 2016, 13:02

Fru Sunshine skrev:
Pølsemix skrev:
Fru Sunshine skrev:
Guldfisk skrev:
Rakel skrev:
Guldfisk skrev:Måske man burde fokusere på at hjælpe folk til at komme overens med ikke at få børn frem for at hjælpe dem til at få børn.


Men hvorfor, når børnene er sunde og raske?
Min holdning er, at vi burde gøre mere ud af fertilitetsbehandling - formentlig ikke så populær holdning. Uden jeg ved det - diskuterer det sjældent IRL.


Jeg synes ikke, verden mangler børn. Uanset om de er sunde eller ej.

Fordelen ved børn er jo, at de bliver voksne og holder hjulene igang.


Jeg tror at pointen er at kloden ikke ligefrem bliver underbefolket i den nære fremtid.

Jeg ved ikke, hvad pointen er, altså ud over at være lidt sær.


Pointen var at komme med min holdning. Og den har jeg stadig: jeg tror, det vil være en god ting at flytte fokus fra "alle skal have de børn, de vil" til "folk skal være bedre til at acceptere det antal børn, de har/får".

Og du kan forresten selv være sær.
6
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 3. apr 2016, 14:28

Jeg benægter ikke, at jeg måske er lidt sær, men det var nu din holdning, jeg referede til.

Og jeg forstår stadig ikke, hvad pointen er.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Kisser
Indlæg: 1055
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2717

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Kisser » 3. apr 2016, 15:43

Jeg ved egentlig ikke om det er en upopulær holdning, men jeg synes tit at jeg støder på det udsagn, at det er et udtryk for ringeagt overfor kvinder, når muslimske mænd ikke vil give dem hånden af religiøse årsager. Det er jeg lodret uenig i, men det er ikke rigtigt en diskussion jeg "gider" at tage.
2
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Tanten » 3. apr 2016, 17:44

Jeg forstår ikke, at man fravælger amning med mindre det giver uoverstigelige vanskeligheder og ikke fungerer efter en prøveperiode.

Jeg forstår ikke, hvorfor nogen ønsker kejsersnit, hvis der ikke er medicinsk indikation for det (og hvis der er det, så er det jo fantastisk, at denne mulighed eksisterer for mor og barns skyld).

Jeg forstår ikke, hvorfor man hellere vil have en lang kanyle ind i rygraden og ikke kunne mærke, man er ved at føde, end man vil have en chance for at mærke, hvad der sker med ens krop undervejs, selvom det gør pisse fucking ondt.
9
Kisser
Indlæg: 1055
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2717

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Kisser » 3. apr 2016, 18:20

Tanten skrev:Jeg forstår ikke, at man fravælger amning med mindre det giver uoverstigelige vanskeligheder og ikke fungerer efter en prøveperiode.

Jeg forstår ikke, hvorfor nogen ønsker kejsersnit, hvis der ikke er medicinsk indikation for det (og hvis der er det, så er det jo fantastisk, at denne mulighed eksisterer for mor og barns skyld).

Jeg forstår ikke, hvorfor man hellere vil have en lang kanyle ind i rygraden og ikke kunne mærke, man er ved at føde, end man vil have en chance for at mærke, hvad der sker med ens krop undervejs, selvom det gør pisse fucking ondt.


Det forstår jeg egentlig godt. Jeg er gravid og har været svært nervøs for at føde. Jeg er bange for, at det kommer til at tage lang tid og jeg er nervøs for at gå i stykker under vejs. Jeg har faktisk tidligere været sådan en, der tænkte at jeg ville have et planlagt kejsersnit. Efter at have læst diverse fødselsberetninger er jeg så kommet frem til at føde hjemme og jeg ER blevet mindre nervøs for det. Eller rettere: Jeg har læst at de fleste fødsler heldigvis er ukomplicerede og det får mig til at tænke, at det nok skal gå. Men jeg er stadig nervøs for, hvis det ender med at tage på den anden side af 24 timer f.eks.
2
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Danseprinsesse » 3. apr 2016, 18:29

Dikus skrev:
Kisser skrev:Det forstår jeg egentlig godt. Jeg er gravid og har været svært nervøs for at føde. Jeg er bange for, at det kommer til at tage lang tid og jeg er nervøs for at gå i stykker under vejs. Jeg har faktisk tidligere været sådan en, der tænkte at jeg ville have et planlagt kejsersnit. Efter at have læst diverse fødselsberetninger er jeg så kommet frem til at føde hjemme og jeg ER blevet mindre nervøs for det. Eller rettere: Jeg har læst at de fleste fødsler heldigvis er ukomplicerede og det får mig til at tænke, at det nok skal gå. Men jeg er stadig nervøs for, hvis det ender med at tage på den anden side af 24 timer f.eks.


Men statistisk set er risikoen ved kejsersnit jo større.. Så giver det ikke rigtigt mening at begrunde ønsket med frygt for komplikationer?


Men frygt er vel sjældent rationel?
8
Kisser
Indlæg: 1055
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2717

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Kisser » 3. apr 2016, 18:36

Altså for mig består det attraktive i kejsersnit i, at der trods alt er noget mere "kontrol" over, hvordan man går i stykker, i og med at man jo bliver skåret op. Den type af komplikationer, som jeg frygter ved vaginal fødsel er der hvor man revner så slemt at det f.eks. også går ud over ringmusklen. Og så selvfølgelig også smerterne i fødslen, især hvis den tager lang tid. Dybest set er det en frygt for kontroltabet. Jeg har heldigvis ok styr på frygten, hvorfor jeg netop vælger en hjemmefødsel. Men der er jo mange andre gravide, som er ENDNU mere bange end jeg er, og jeg forstår eddermame godt at de vælger kejsersnittet. For SELVFØLGELIG vil de hellere end gerne give deres barn den bedste start på livet, men som Danseprinsesse er inde på, så er frygt sjældent rationel.

Og når det så er sagt, så mindsker man jo faktisk også risikoen for komplikationer yderligere ved hjemmefødsel, men jeg ser trods alt ingen advokere for, at alle sunde og raske kvinder med en ukompliceret graviditet bør vælge hjemmefødslen, selvom der kan argumenteres for, at den er endnu bedre for mor og barn.
2
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Æble » 3. apr 2016, 18:45

Jeg har fået et pks uden medicinsk grund. Min første fødsel endte i aks efter jeg havde presset i 3 timer og der ikke skete noget. Anden gang var jeg til lægesamtale og her sagde de at der var 50% risiko for et aks igen. Et pks er mere sikkert for barnet, på den måde at færre dør og færre får fødselsskader. Et aks er selvfølgelig farligst for barnet fordi fødslen ikke går dom den skal. På den baggrund valgte jeg det sikre og kontrollerede fordi jeg var bange for de 50% risiko for aks igen, både for barnets skyld, men også for min. En normal fødsel var højest på ønskesedlen og et aks nederst, og valgte ud fra det der kunne sikre at jeg undgik aks.

Nu er jeg gravid igen og kunne da måske godt have ønsket mig selv at kunne vælge, men chancen for at kunne føde selv efter to ks er ko endnu lavere end sidst, så det anbefales ikke.

Jeg hat ikke lyst til at diskutere mit valg, det var mere for at få den vinkel ind i debatten når nu der er flere der undrer sig over at man kan tage det valg.
4
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Tanten » 3. apr 2016, 18:46

Kisser skrev:
Tanten skrev:Jeg forstår ikke, at man fravælger amning med mindre det giver uoverstigelige vanskeligheder og ikke fungerer efter en prøveperiode.

Jeg forstår ikke, hvorfor nogen ønsker kejsersnit, hvis der ikke er medicinsk indikation for det (og hvis der er det, så er det jo fantastisk, at denne mulighed eksisterer for mor og barns skyld).

Jeg forstår ikke, hvorfor man hellere vil have en lang kanyle ind i rygraden og ikke kunne mærke, man er ved at føde, end man vil have en chance for at mærke, hvad der sker med ens krop undervejs, selvom det gør pisse fucking ondt.


Det forstår jeg egentlig godt. Jeg er gravid og har været svært nervøs for at føde. Jeg er bange for, at det kommer til at tage lang tid og jeg er nervøs for at gå i stykker under vejs. Jeg har faktisk tidligere været sådan en, der tænkte at jeg ville have et planlagt kejsersnit. Efter at have læst diverse fødselsberetninger er jeg så kommet frem til at føde hjemme og jeg ER blevet mindre nervøs for det. Eller rettere: Jeg har læst at de fleste fødsler heldigvis er ukomplicerede og det får mig til at tænke, at det nok skal gå. Men jeg er stadig nervøs for, hvis det ender med at tage på den anden side af 24 timer f.eks.


Jeg har fuld forståelse for, at man er bange - det var jeg også, og det er en hård omgang at føde. Jeg tror bare, at man kan gøre utrolig meget for at berolige og forberede kvinden på forhånd gennem oplysning om, hvad der skal ske, men desværre er fødselsforberedelse stort set skåret helt væk, hvis man ikke kan/vil betale sig fra det.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Tanten » 3. apr 2016, 18:47

Æble skrev:Jeg har fået et pks uden medicinsk grund. Min første fødsel endte i aks efter jeg havde presset i 3 timer og der ikke skete noget. Anden gang var jeg til lægesamtale og her sagde de at der var 50% risiko for et aks igen. Et pks er mere sikkert for barnet, på den måde at færre dør og færre får fødselsskader. Et aks er selvfølgelig farligst for barnet fordi fødslen ikke går dom den skal. På den baggrund valgte jeg det sikre og kontrollerede fordi jeg var bange for de 50% risiko for aks igen, både for barnets skyld, men også for min. En normal fødsel var højest på ønskesedlen og et aks nederst, og valgte ud fra det der kunne sikre at jeg undgik aks.

Nu er jeg gravid igen og kunne da måske godt have ønsket mig selv at kunne vælge, men chancen for at kunne føde selv efter to ks er ko endnu lavere end sidst, så det anbefales ikke.

Jeg hat ikke lyst til at diskutere mit valg, det var mere for at få den vinkel ind i debatten når nu der er flere der undrer sig over at man kan tage det valg.


Så er der jo også en medicinsk indikation.
4
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. apr 2016, 18:48

Novella skrev:
Hvad er det du gerne vil opnå med den her liste?
[...]
Jeg ved ikke, hvad de andre begreber er.


Hvilket jo meget godt illustrerer listens berettigelse..
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Tanten » 3. apr 2016, 18:49

Kisser skrev:Altså for mig består det attraktive i kejsersnit i, at der trods alt er noget mere "kontrol" over, hvordan man går i stykker, i og med at man jo bliver skåret op. Den type af komplikationer, som jeg frygter ved vaginal fødsel er der hvor man revner så slemt at det f.eks. også går ud over ringmusklen. Og så selvfølgelig også smerterne i fødslen, især hvis den tager lang tid. Dybest set er det en frygt for kontroltabet. Jeg har heldigvis ok styr på frygten, hvorfor jeg netop vælger en hjemmefødsel. Men der er jo mange andre gravide, som er ENDNU mere bange end jeg er, og jeg forstår eddermame godt at de vælger kejsersnittet. For SELVFØLGELIG vil de hellere end gerne give deres barn den bedste start på livet, men som Danseprinsesse er inde på, så er frygt sjældent rationel.

Og når det så er sagt, så mindsker man jo faktisk også risikoen for komplikationer yderligere ved hjemmefødsel, men jeg ser trods alt ingen advokere for, at alle sunde og raske kvinder med en ukompliceret graviditet bør vælge hjemmefødslen, selvom der kan argumenteres for, at den er endnu bedre for mor og barn.


Det er der faktisk en del, der mener - og jeg kunne være tilbøjelig til at være enig.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Æble » 3. apr 2016, 18:51

Tanten skrev:
Æble skrev:Jeg har fået et pks uden medicinsk grund. Min første fødsel endte i aks efter jeg havde presset i 3 timer og der ikke skete noget. Anden gang var jeg til lægesamtale og her sagde de at der var 50% risiko for et aks igen. Et pks er mere sikkert for barnet, på den måde at færre dør og færre får fødselsskader. Et aks er selvfølgelig farligst for barnet fordi fødslen ikke går dom den skal. På den baggrund valgte jeg det sikre og kontrollerede fordi jeg var bange for de 50% risiko for aks igen, både for barnets skyld, men også for min. En normal fødsel var højest på ønskesedlen og et aks nederst, og valgte ud fra det der kunne sikre at jeg undgik aks.

Nu er jeg gravid igen og kunne da måske godt have ønsket mig selv at kunne vælge, men chancen for at kunne føde selv efter to ks er ko endnu lavere end sidst, så det anbefales ikke.

Jeg hat ikke lyst til at diskutere mit valg, det var mere for at få den vinkel ind i debatten når nu der er flere der undrer sig over at man kan tage det valg.


Så er der jo også en medicinsk indikation.


Både og. Forstår hvad du mener, men indikationen på mit Ks var "på moders ønske" fordi der ikke var en lægelig grund ifølge deres definition.
0

Tilbage til "Livets forhold"