Din upopulære holdning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 26. jan 2016, 08:49

Akehurst2 skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes tråden har udviklet sig til en blanding af "Hvad vil du gerne sige til en unavngiven debattør"-tråden og "Hvilke fordomme har du om andre mennesker". Den startede meget interessant med en reel præsentation af perspektiver som jeg godt kunne forestille mig kunne være skæve i forhold til andres, men "DFere er dumme" og "Folk der har muskelhunde tilhører X-segment" er ikke så meget holdninger, som det er fordomme. Og folk responderer direkte på hinandens indlæg med gensidige beskyldninger a la "Folk der mener X, er dumme" og "Folk der mener, at folk der mener X er dumme, er dumme".

Christ, kunne vi ikke hæve niveauet? - Og blive enige om, at det at præsentere en holdning også indbefatter som minimum at præsentere en form for argumentstruktur?


Meget enig.

Jeg forsøger at skrive de holdninger, jeg rent faktisk ikke lufter i offentligheden, fordi jeg ved, det vil give anledning til vanvittige diskussioner. Både i egen omgangskreds og andre.

Men gør alle ikke det? Altså alt jeg har skrevet her i tråden, ville jeg aldrig sige i offentligheden.

Og i den dur: Jeg synes de fleste gravide, er bundhysteriske og umulige at være sammen med, og efter 10 ugers praktik i et svangreamb, blev det KUN bekræftet.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Akehurst2 » 26. jan 2016, 08:55

Karkluden skrev:
Akehurst2 skrev:
Meget enig.

Jeg forsøger at skrive de holdninger, jeg rent faktisk ikke lufter i offentligheden, fordi jeg ved, det vil give anledning til vanvittige diskussioner. Både i egen omgangskreds og andre.

Men gør alle ikke det? Altså alt jeg har skrevet her i tråden, ville jeg aldrig sige i offentligheden.

Og i den dur: Jeg synes de fleste gravide, er bundhysteriske og umulige at være sammen med, og efter 10 ugers praktik i et svangreamb, blev det KUN bekræftet.


Tjo - jeg vil gerne medgive dem, der har påpeget at det at ytre sig mod DF og muskelhunde jo ikke er voldsomt kontroversielt eller upopulært. Muligvis i meget snævre kredse.
0
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Dr_bp » 26. jan 2016, 09:00

Karkluden skrev:Men gør alle ikke det? Altså alt jeg har skrevet her i tråden, ville jeg aldrig sige i offentligheden.

Og i den dur: Jeg synes de fleste gravide, er bundhysteriske og umulige at være sammen med, og efter 10 ugers praktik i et svangreamb, blev det KUN bekræftet.

NU batter det! Jeg bliver sindssygt provokeret af den holdning! Det må være fordi du har været på svangreamb. Jeg synes overhovedet ikke det hænger sådan sammen i virkeligheden. Jeg tror jeg har kendt 2 - 3 stykker der reelt var hysteriske og neurotiske at omgåes. Det blev ikke mindre da barnet var kommet..
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 26. jan 2016, 09:02

LaScrooge skrev:Jeg synes tråden har udviklet sig til en blanding af "Hvad vil du gerne sige til en unavngiven debattør"-tråden og "Hvilke fordomme har du om andre mennesker". Den startede meget interessant med en reel præsentation af perspektiver som jeg godt kunne forestille mig kunne være skæve i forhold til andres, men "DFere er dumme" og "Folk der har muskelhunde tilhører X-segment" er ikke så meget holdninger, som det er fordomme. Og folk responderer direkte på hinandens indlæg med gensidige beskyldninger a la "Folk der mener X, er dumme" og "Folk der mener, at folk der mener X er dumme, er dumme".

Christ, kunne vi ikke hæve niveauet? - Og blive enige om, at det at præsentere en holdning også indbefatter som minimum at præsentere en form for argumentstruktur?

Det der er i hvert fald upopulært. Og uforskammet.

Du aner da ikke en kæft om, hvad der er i orden at ytre i eksempelvis min omgangskreds og hvad der bestemt ikke er.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf LaScrooge » 26. jan 2016, 09:03

Karkluden skrev:Men gør alle ikke det? Altså alt jeg har skrevet her i tråden, ville jeg aldrig sige i offentligheden.

Og i den dur: Jeg synes de fleste gravide, er bundhysteriske og umulige at være sammen med, og efter 10 ugers praktik i et svangreamb, blev det KUN bekræftet.


Jamen, det er jo fordi, det ikke er en holdning, at de fleste gravide er bundhysteriske, men en oplevelse. Du har en oplevelse af, at de fleste gravide er bundhysteriske og det kan blive til en påstand om at de er det, hvis du begrunder hvorfor du synes de opfører sig hysterisk.

I forhold til ateisme, så gør det en forskel at du begrunder det med, at du har svært ved personligt at relatere til det ikke at tro på noget, fordi det for dig betyder at... - så er du på vej til at begrunde din følelse med antagelser og præmisser om hhv. det at tro og det ikke at tro. Og så er du på vej til at danne en påstand om noget og derved en holdning til noget.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf LaScrooge » 26. jan 2016, 09:07

Fru Sunshine skrev:Det der er i hvert fald upopulært. Og uforskammet.

Du aner da ikke en kæft om, hvad der er i orden at ytre i eksempelvis min omgangskreds og hvad der bestemt ikke er.


Øh, hvilket? Jeg har intet sagt om hvad der er populært og upopulært, men udelukkende adresseret formen. At skrive "Folk er dumme" er ikke en holdning, det er et udsagn. Skal det være en holdning skal det begrundes. A la "Folk er dumme fordi...". Det er dét, der er holdt op med at ske i denne tråd og det gør den til en blanding af førnævnte to tråde.
7
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf LaScrooge » 26. jan 2016, 09:11

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes tråden har udviklet sig til en blanding af "Hvad vil du gerne sige til en unavngiven debattør"-tråden og "Hvilke fordomme har du om andre mennesker". Den startede meget interessant med en reel præsentation af perspektiver som jeg godt kunne forestille mig kunne være skæve i forhold til andres, men "DFere er dumme" og "Folk der har muskelhunde tilhører X-segment" er ikke så meget holdninger, som det er fordomme. Og folk responderer direkte på hinandens indlæg med gensidige beskyldninger a la "Folk der mener X, er dumme" og "Folk der mener, at folk der mener X er dumme, er dumme".

Christ, kunne vi ikke hæve niveauet? - Og blive enige om, at det at præsentere en holdning også indbefatter som minimum at præsentere en form for argumentstruktur?


For min skyld behøver man ikke argumentere specielt meget for sine upopulære holdninger her i tråden. Jeg tænker det ikke som debatoplæg eller potentielle trådstartere, men jeg bøjer mig gerne for sagkundskaben og flertallet hvis stemningen er til det :)

Jeg har i øvrigt den provokerende holdning at der er virkelig meget godt i Jehovas Vidner. De har båret min kæreste igennem svære perioder i hendes liv og været hende en kæmpe, uselvisk, urokkelig hjælp. Hun er ikke med længere og har ikke været udsat for udstødelse eller ubehageligheder.


Jeg har ingen fordring om at det skal være velbegrundet, bare at det skal være begrundet. Ellers er det ikke holdninger, men fordomme eller rene udsagn. Jeg kan egentlig være ligeglad, for jeg blev allerede træt af at læse forbi side 2 i denne tråd og holder mig nok af samme grund væk. Men jeg synes det er en skam, for det startede egentlig vældigt interessant.
1
And we both know: I will be delicious
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 26. jan 2016, 09:35

Dr_bp skrev:
Karkluden skrev:Men gør alle ikke det? Altså alt jeg har skrevet her i tråden, ville jeg aldrig sige i offentligheden.

Og i den dur: Jeg synes de fleste gravide, er bundhysteriske og umulige at være sammen med, og efter 10 ugers praktik i et svangreamb, blev det KUN bekræftet.

NU batter det! Jeg bliver sindssygt provokeret af den holdning! Det må være fordi du har været på svangreamb. Jeg synes overhovedet ikke det hænger sådan sammen i virkeligheden. Jeg tror jeg har kendt 2 - 3 stykker der reelt var hysteriske og neurotiske at omgåes. Det blev ikke mindre da barnet var kommet..

Godt jeg kan bidrage lidt så :lol:
Well, jeg havde også holdningen før mit praktikophold, og jeg håbede virkelig at få ændret den under mit ophold, men den blev kun forstærket. Det er faktisk så slemt, at jeg oprigtigt overvejer nogle timer hos en psykolog, inden jeg selv skal have børn, fordi jeg er så angst for selv at blive pissehysterisk og rædsom - og sådan noget bliver jo så tit selvopfyldende. Det er egentlig mest i vennekredsen jeg har set det, i familien har der ikke været mange graviditeter.
Og jeg ved selvfølgelig godt, at alle gravide ikke er sådan, men jeg har mødt alt for mange og er virkelig bange for at blive helt hys selv
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Anilara » 26. jan 2016, 09:40

Jeg er enig i, at man lige bør overveje om ens holdning er en fordom, fremfor, ja, en holdning, men forstår at det kan være svært at adskille :)
Og jeg forstår godt, når nogen bliver provokerede, da det jo netop er derfor, at ens holdning er upopulær, men jeg opfordrer til, at man tænker over, at ingen mennesker nok er ukontroversielle i alles øjne.

I øvrigt var min tanke med tråden også, at det nok skulle være en mere generel upopulær holdning, og ikke bare en, som var upopulær i en mindre kreds. Så kunne "nazister har nogle snævre og fordomsfulde holdninger til folk, fordi..." jo i princippet være et svar.
Men det fik jeg ikke skrevet i startoplægget, så det er ok.

Jeg har den oplevelse, at mange ateister efterhånden missionerer (i mangel af bedre ord) mere, end religiøse. Jeg synes hvert fald meget oftere, at jeg skal forsvare og begrunde min tro til ikke-religiøse, end jeg bliver forsøgt overtalt til en anden religion.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf LaScrooge » 26. jan 2016, 09:43

Karkluden skrev:Godt jeg kan bidrage lidt så :lol:
Well, jeg havde også holdningen før mit praktikophold, og jeg håbede virkelig at få ændret den under mit ophold, men den blev kun forstærket. Det er faktisk så slemt, at jeg oprigtigt overvejer nogle timer hos en psykolog, inden jeg selv skal have børn, fordi jeg er så angst for selv at blive pissehysterisk og rædsom - og sådan noget bliver jo så tit selvopfyldende. Det er egentlig mest i vennekredsen jeg har set det, i familien har der ikke været mange graviditeter.
Og jeg ved selvfølgelig godt, at alle gravide ikke er sådan, men jeg har mødt alt for mange og er virkelig bange for at blive helt hys selv


Det er spændende :) Hvordan er de hys og i forhold til hvad? Jeg møder mest gravide der er sindssygt bekymrede hele tiden, fordi de glemmer sig selv når de læser Sundhedsstyrelsens anbefalinger og desuden hele tiden støder på omverdens holdninger til hvor puritansk de har pligt til at leve, hvis de da ikke skal gøre sig fortjent til fremtidig tvangsfjernelse/ -sterilisation. Jeg er fx stødt på en, der troede, at hun havde ødelagt sit foster og at alle var bedre tjent med en abort (inkl. fosteret) fordi hun kom til at drikke 4 øl inden hun opdagede at hun var gravid.
0
And we both know: I will be delicious
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 26. jan 2016, 09:44

Skumfidusen skrev:
Karkluden skrev:Jeg er også kampuenig med dem, og de synes til gengæld jeg er decideret pinlig, fordi jeg stemmer Ø :lol: Men ja, du har nok ret, for i mit vennenetværk er DF ikke stuerent..

Jeg har givet dig et "ateister er onde"-udsagn. Omend jeg ikke skrev onde :lol: Og i den virkelige verden må folk helt selv om det hele, men nu lufter vi jo upopulære holdninger.


Jeg går ikke ind i en tråd der hedder "upopulære holdninger" og forventer at blive strøget med hårene. Jeg forventer ting som ER provokerende og man skal jo være lidt til en side for at gå ind i en tråd som den her eller "det må man ikke sige" og så blive enormt fortørnet hvis der står noget man personligt føler sig truffet af. Præmissen står i titlen - er man en sart mimose, er der fint plads udenfor. Så altså - jeg tolererer rigtig fint at jeg som ateist her i tråden bliver (indbildt eller ej) skudt i skoene at være uempatisk eller "ond". Jeg gik jo selv herind. Jeg kan heller ikke blive vrøvlet hvis jeg stiller op i bokseringen og får en på snuden :) - giv den endelig gas med det upopulære og provokerende og allerhelst noget der virkelig kan fortørne nogen; herunder mig selv.

Helt enig :kys: Jeg tager det altså heller ikke med mig i seng i nat, at nogen synes jeg er naiv, fordi jeg tror på gud. Vi er jo alle fine venner til dagligt herinde :D

Men jeg har vist ikke så mange provokerende holdninger udover det ateister og gravide. Og så er den med aspartam MEGAprovokerende i nogle kredse, mens mange andre bare er sådan "lala". Så vi må have andre på banen :D
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Filipai » 26. jan 2016, 09:46

-Folk der mener at deres køb af økologi, er endbetydende med dyrevelfærd, har et naivt billede af fødevareproduktion.

-Folk der mener at verden skal reddes ved at droppe alt der ikke er økologiske, er snæversynede og har kun den holdning fordi de lever i et rigt I-land hvor de netop har adgang til at foretage det valg
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. jan 2016, 09:49

Skumfidusen skrev:Jojo, lokalt vil der helt sikkert være tilfælde hvor DF-tilslutningen er tilstrækkelig stor til at det er kontroversielt at tage afstand fra dem, men facebook og debatten og alle mulige andre fora flyder over med "de er så DUMME i DF" og jeg er overbevist om at adgangskravet for at blive lukket ind i klubben af kunstnere, standuppere og andet mediegodtfolk er, at man skal tage højlydt afstand fra DF mindst en gang om året. Eller kan man ikke være med i klubben.

Næh, så giv mig hellere et "ateister er onde"-udsagn. DET er upopulært og provokerende (og forkert, men det er ok; tråden skal jo være provokerende).


Provokerende i al sin dumhed, ja.
Sådan har jeg det generelt med alle former for "alle [indsæt navnet på større gruppe] er dumme/naive/onde/uintelligente/osv."-statements.
Dog kan de ikke rigtig provokere mig, da jeg først og fremmest får medlidenhed med afsender. Herregud.
Senest rettet af DetSorteCirkus 26. jan 2016, 09:50, rettet i alt 1 gang.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 26. jan 2016, 09:49

LaScrooge skrev:
Karkluden skrev:Godt jeg kan bidrage lidt så :lol:
Well, jeg havde også holdningen før mit praktikophold, og jeg håbede virkelig at få ændret den under mit ophold, men den blev kun forstærket. Det er faktisk så slemt, at jeg oprigtigt overvejer nogle timer hos en psykolog, inden jeg selv skal have børn, fordi jeg er så angst for selv at blive pissehysterisk og rædsom - og sådan noget bliver jo så tit selvopfyldende. Det er egentlig mest i vennekredsen jeg har set det, i familien har der ikke været mange graviditeter.
Og jeg ved selvfølgelig godt, at alle gravide ikke er sådan, men jeg har mødt alt for mange og er virkelig bange for at blive helt hys selv


Det er spændende :) Hvordan er de hys og i forhold til hvad? Jeg møder mest gravide der er sindssygt bekymrede hele tiden, fordi de glemmer sig selv når de læser Sundhedsstyrelsens anbefalinger og desuden hele tiden støder på omverdens holdninger til hvor puritansk de har pligt til at leve, hvis de da ikke skal gøre sig fortjent til fremtidig tvangsfjernelse/ -sterilisation. Jeg er fx stødt på en, der troede, at hun havde ødelagt sit foster og at alle var bedre tjent med en abort (inkl. fosteret) fordi hun kom til at drikke 4 øl inden hun opdagede at hun var gravid.

Nu bliver det meget generelt, ikke, fordi jeg nødigt vil, at nogle af de føromtalte venner/bekendte kan genkende sig selv. Jeg kan jo godt lide dem ellers :lol: Det i svangreamb kan jeg jo ikke så godt fortælle om pga. tavshedspligt. Noget af det er meget genkendeligt :D
Jeg kan fortælle lidt om de ting jeg generelt har oplevet, og som er ret ugenkendelige.
Det var bl.a. ude i, at vi andre fx ikke måtte bære en smule parfume eller tøj med vaskemiddel med parfume i, fordi så ville det barn der kom ud af fosteret i maven få parfumeallergi. Eller at vi andre ikke måtte spise de fødevare hun som gravid ikke måtte spise, fordi det var usolidarisk.
Flere private bekendte blev også sindssygt vrede over, at de ikke kunne få 2-3-4-5-6-7 gratis tryghedsscanninger på hospitalet, og blev så endnu mere vrede, når man ikke var enig med dem i, at det var for dårligt. Her er i øvrigt tale om gravide, der ikke har oplevet blødninger eller aborter.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Himmelblå » 26. jan 2016, 09:51

Kød kan godt og bør beskattes ligesom alt muligt andet. Der er så mange skjulte omkostninger for klimaet i produktionen af kød, der ikke kommer til udtryk i prisen. Jeg bifalder klart at der kommer en kødafgift så vi kan få nogle mere realistiske priser og et lavere kødforbrug.
I samme ombæring har jeg det fint med andre adfærdsregulerende afgifter. Det er statens job at regulere. Så ja tak til fedtafgift, sukkerafgift og hvad der nu ellers er.

cigaretter burde forbydes. Salg af cigaretter skulle være forbudt i Danmark.

Har du rygerlunger og lungekræft skal du selv betale for behandlingen, da du har været fuldt ud bevidst om risikoen.
1
Vir prudens non contra ventum mingit

Tilbage til "Livets forhold"