Din upopulære holdning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Slettet bruger » 29. mar 2016, 09:42

Ado skrev:Jeg kan ikke lide AC/DC. Det er åbenbart meget upopulært


Det må være fordi du ikke spiller det højt nok?
5
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf D.itsen » 29. mar 2016, 12:34

Guldfisk skrev:Jeg synes, at parforhold er sådan lidt latterlige.

"Så sagde vi, at vi ikke må have sex med andre, og til gengæld kan vi så købe et hus sammen og få børn osv."

Altså grundideen om at være to (aldrig flere), der skal træffe alle større beslutninger sammen. Hvorfor?

Det bestemmer man jo så heldigvis selv. Jeg er i åbent forhold og vi snakker lidt om bofællesskab, så parforholdet er hvad man gør det til
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Ado » 29. mar 2016, 12:58

eks-Maupassant skrev:
Ado skrev:Jeg kan ikke lide AC/DC. Det er åbenbart meget upopulært


Det må være fordi du ikke spiller det højt nok?

Nej tak! Så vil jeg sgu hellere stikke en strikkepind gennem øret.
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Juki » 29. mar 2016, 16:18

kidkomb skrev:
Juki skrev:
kidkomb skrev:
Pixie88 skrev:Jeg synes det er en langt ude tanke, at man selv skal betale, hvis kejsersnittet ikke er medicinsk nødvendigt.
Så kan man jo også argumentere for, at folk der kører skateboard, dyrker sport og ekstrem sport selv skal betale evt behandling/operation på sygehuset, for det er nærmest 100% sikkert man på et tidspunkt brækker noget eller kommer rigtig galt afsted. Og det skal staten jo ikke betale når man selv har valgt at dyrke en sport med høj risiko for behandlingskrævende skader.

Jeg er helt enig.
Når det er sagt, så kan der være lægelige grunde til at nægte en fødende kejsersnit.
Jeg er faktisk ikke sikker på, at man som gravid kan "kræve" kejsersnit? :gruble:

Hvad fx? Jeg er bare nysgerrig, for hvad gør man så hvis en vaginal fødsel ikke er mulig/uden risiko for mor og barn?

Jeg har ladet mig fortælle at de endorfiner, adrenalin osv man udskiller under en sædefødsel, og som jo overføres til barnet via navlestrengen, hjælper med udviklingen af noget i hjernen. Og det pres barnet bliver udsat for når det passerer fødselkanalen skulle hjælpe med at folde lungerne ud.
Der kan jo være ting ved moderens helbred, der gør at man ikke vil operere og hun kan vel være overfølsom overfor bedøvelse og andet i den dur.

Jeg tænkte mere på hvis barnet fx ikke kan/vil vende sig eller at navlestregen viklet rundt om barnets hals, så et akut kejsersnit er eneste mulighed. Ting man ikke rigtig kan forberede sig på.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6446

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Mulan » 29. mar 2016, 16:38

Kram er stærkt overvurderede.
Billede
4
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Guilded_Lily » 29. mar 2016, 17:34

Jeg elsker sommertid.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. mar 2016, 11:02

Jeg er fed up på loppemarkeder, gadekøkkener og pop-op-events.
De ting er efterhånden, hvad storcentrene var for 80'erne og kulturhusene for 90'erne.
2
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Kirstenkp » 30. mar 2016, 11:37

Ennovy skrev:Kvinder der har travlt med at andre kvinder skal gøre og være på en bestemt måde bør slappe lidt af. Helt generelt så gør de fleste mennesker det bedste for at leve et godt liv, og de træffer beslutninger der er bedst for dem og for deres liv. Den indsigt vi tror vi har i forhold til andre mennesker er ingenting i forhold til den indsigt vi har i os selv.

Hvis planlagte kejsersnit var farlige, så blev de ikke udført - så simpelt er det sådan set. Det kan godt være det er mere sikkert at føde vaginalt, men der er masser af valg man tager som kvinde eller som mor som ikke er det bedste valg - men måske bare det næstbedste valg. Og hvis vi i stedet for at have så travlt med hvad andre gør brugte tiden på at se på de gode ting der sker - så ville verden være et bedre sted.



Så fordi jeg er kvinde må jeg ikke have en holdning til vores brug af sundhedsvæsenets ressourcer?
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 30. mar 2016, 11:57

Ennovy skrev:Kvinder der har travlt med at andre kvinder skal gøre og være på en bestemt måde bør slappe lidt af. Helt generelt så gør de fleste mennesker det bedste for at leve et godt liv, og de træffer beslutninger der er bedst for dem og for deres liv. Den indsigt vi tror vi har i forhold til andre mennesker er ingenting i forhold til den indsigt vi har i os selv.

Hvis planlagte kejsersnit var farlige, så blev de ikke udført - så simpelt er det sådan set. Det kan godt være det er mere sikkert at føde vaginalt, men der er masser af valg man tager som kvinde eller som mor som ikke er det bedste valg - men måske bare det næstbedste valg. Og hvis vi i stedet for at have så travlt med hvad andre gør brugte tiden på at se på de gode ting der sker - så ville verden være et bedre sted.

Jeg kan da sagtens have en holdning til ressourcer og hvad der er bedst for andre, selvom jeg er kvinde. Jeg siger det så bare ikke til dem. Det er da også bedre for mig og potentielt ressourcesparende, at jeg er ved at tabe min overvægt...

I øvrigt: jo, som det er pt, kan man godt kræve et kejsersnit. Man vil blive forsøgt overtalt til vaginal fødsel, men man kan godt kræve det. Man må ikke nægte nogen kejsersnit i DK.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Guldfisk » 30. mar 2016, 12:03

Hvis et sygehus ikke magter at tage min bekymring for at sprække og få langvarige men af en fødsel alvorligt, så mener jeg, at jeg har ret til at kræve tusind kejsersnit.

Men nej, nej, kvinder er jo bare hysteriske og fødsler er naturlige og smukke. Det syr vi bare pilskævt og så kan du skride hjem og se, om det heler af sig selv - graviditet er jo ikke en sygdom.
7
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 30. mar 2016, 12:03

For mig har det med kejsersnit altså ikke noget at gøre med, at det er "mere kvindeligt" eller "korrekt" at føde vaginalt. Hvis det var NØJAGTIGT lige godt og sundt (og uden efterfølgende operationebesvær) for barn og mor at føde ved kejsersnit som vaginalt, så kan jeg love dig for, at jeg ville få et kejsersnit :lol: Og vide nøjagtigt hvornår barnet kom osv. Men det ér bare ikke ligeså sundt og der er oftere komplikationer ved kejsersnit.
Det betyder ikke, at børn født ved kejsersnit ikke er fine, sunde, raske, dejlige børn. De har bare nogle større risikofaktorer. Kejsersnit er en skøn operation, der redder mange liv, men som alle andre operationer skal den bruges med omtanke.
4
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 30. mar 2016, 12:06

Ennovy skrev:
Karkluden skrev:
Ennovy skrev:Kvinder der har travlt med at andre kvinder skal gøre og være på en bestemt måde bør slappe lidt af. Helt generelt så gør de fleste mennesker det bedste for at leve et godt liv, og de træffer beslutninger der er bedst for dem og for deres liv. Den indsigt vi tror vi har i forhold til andre mennesker er ingenting i forhold til den indsigt vi har i os selv.

Hvis planlagte kejsersnit var farlige, så blev de ikke udført - så simpelt er det sådan set. Det kan godt være det er mere sikkert at føde vaginalt, men der er masser af valg man tager som kvinde eller som mor som ikke er det bedste valg - men måske bare det næstbedste valg. Og hvis vi i stedet for at have så travlt med hvad andre gør brugte tiden på at se på de gode ting der sker - så ville verden være et bedre sted.

Jeg kan da sagtens have en holdning til ressourcer og hvad der er bedst for andre, selvom jeg er kvinde. Jeg siger det så bare ikke til dem. Det er da også bedre for mig og potentielt ressourcesparende, at jeg er ved at tabe min overvægt...

I øvrigt: jo, som det er pt, kan man godt kræve et kejsersnit. Man vil blive forsøgt overtalt til vaginal fødsel, men man kan godt kræve det. Man må ikke nægte nogen kejsersnit i DK.



Og det er helt fint. Det virker som om det er en meget lille udgift i det hele billede. Og personligt foretrækker jeg et sundhedssystem, der ser hele mennesket - og ikke kun på bundlinjen. Og det har vi også råd til her i Danmark. Men ja - selvfølgeligt kan man mene at gravide der ønsker kejsersnit selv skal betale de ekstra penge det vil koste - det tror jeg de vil gøre uden problemer.

Men der er jo også andre perspektiver end det økonomiske?
Børn født ved planlagte kejsersnit (= som ikke har været udsat for veearbejdet) har større risici ift. overvægt og luftvejsproblemer bl.a. Mødrene er tit mere besværede efterfølgende da det er en operation.
Der er jo undtagelser, det er der altid, men der er altså også de hensyn i det.

Og så er der bare det i det, at det jo er ok at have forskellige holdninger. Jeg mener oprigtigt, det er noget pjat at få kejsersnit, medmindre der er vægtige lægevurderede årsager. Det forhindrede mig ikke i at behandle og pleje de kejsersnitpatienter jeg mødte nøjagtigt ligeså godt, omsorgsfuldt og ordentligt som dem der fødte vaginalt.
Jeg synes fx også, det er noget lort at ryge. Derfor går jeg ikke, og behandler rygende patienter dårligt. Det er bare min personlige holdning.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 30. mar 2016, 12:07

Guldfisk skrev:Hvis et sygehus ikke magter at tage min bekymring for at sprække og få langvarige men af en fødsel alvorligt, så mener jeg, at jeg har ret til at kræve tusind kejsersnit.

Men nej, nej, kvinder er jo bare hysteriske og fødsler er naturlige og smukke. Det syr vi bare pilskævt og så kan du skride hjem og se, om det heler af sig selv - graviditet er jo ikke en sygdom.

Du HAR også ret til kejsersnit. Det kan de ikke nægte dig. De skal blot informere dig om de risici der er langvarigt for barnet, og om de operationsmæssige faktorer, men du kan sagtens få et kejsersnit :gogo:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Sophies-mor » 30. mar 2016, 12:07

Juki skrev:
kidkomb skrev:
Juki skrev:
kidkomb skrev:
Pixie88 skrev:Jeg synes det er en langt ude tanke, at man selv skal betale, hvis kejsersnittet ikke er medicinsk nødvendigt.
Så kan man jo også argumentere for, at folk der kører skateboard, dyrker sport og ekstrem sport selv skal betale evt behandling/operation på sygehuset, for det er nærmest 100% sikkert man på et tidspunkt brækker noget eller kommer rigtig galt afsted. Og det skal staten jo ikke betale når man selv har valgt at dyrke en sport med høj risiko for behandlingskrævende skader.

Jeg er helt enig.
Når det er sagt, så kan der være lægelige grunde til at nægte en fødende kejsersnit.
Jeg er faktisk ikke sikker på, at man som gravid kan "kræve" kejsersnit? :gruble:

Hvad fx? Jeg er bare nysgerrig, for hvad gør man så hvis en vaginal fødsel ikke er mulig/uden risiko for mor og barn?

Jeg har ladet mig fortælle at de endorfiner, adrenalin osv man udskiller under en sædefødsel, og som jo overføres til barnet via navlestrengen, hjælper med udviklingen af noget i hjernen. Og det pres barnet bliver udsat for når det passerer fødselkanalen skulle hjælpe med at folde lungerne ud.
Der kan jo være ting ved moderens helbred, der gør at man ikke vil operere og hun kan vel være overfølsom overfor bedøvelse og andet i den dur.

Jeg tænkte mere på hvis barnet fx ikke kan/vil vende sig eller at navlestregen viklet rundt om barnets hals, så et akut kejsersnit er eneste mulighed. Ting man ikke rigtig kan forberede sig på.

Så ER der jo netop lægelig grund til et kejsersnit. Og dermed kan det ikke nægtes.
Men af lægelige grunde til at nægte kejsersnit...
Der kan være komplikationer fra tidligere abdominaloperationer, som gør, at det vil være bedst for kvinden (og barnet) at der fødes vaginalt.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 30. mar 2016, 12:18

Ennovy skrev:
Karkluden skrev:
Ennovy skrev:
Karkluden skrev:
Ennovy skrev:Kvinder der har travlt med at andre kvinder skal gøre og være på en bestemt måde bør slappe lidt af. Helt generelt så gør de fleste mennesker det bedste for at leve et godt liv, og de træffer beslutninger der er bedst for dem og for deres liv. Den indsigt vi tror vi har i forhold til andre mennesker er ingenting i forhold til den indsigt vi har i os selv.

Hvis planlagte kejsersnit var farlige, så blev de ikke udført - så simpelt er det sådan set. Det kan godt være det er mere sikkert at føde vaginalt, men der er masser af valg man tager som kvinde eller som mor som ikke er det bedste valg - men måske bare det næstbedste valg. Og hvis vi i stedet for at have så travlt med hvad andre gør brugte tiden på at se på de gode ting der sker - så ville verden være et bedre sted.

Jeg kan da sagtens have en holdning til ressourcer og hvad der er bedst for andre, selvom jeg er kvinde. Jeg siger det så bare ikke til dem. Det er da også bedre for mig og potentielt ressourcesparende, at jeg er ved at tabe min overvægt...

I øvrigt: jo, som det er pt, kan man godt kræve et kejsersnit. Man vil blive forsøgt overtalt til vaginal fødsel, men man kan godt kræve det. Man må ikke nægte nogen kejsersnit i DK.



Og det er helt fint. Det virker som om det er en meget lille udgift i det hele billede. Og personligt foretrækker jeg et sundhedssystem, der ser hele mennesket - og ikke kun på bundlinjen. Og det har vi også råd til her i Danmark. Men ja - selvfølgeligt kan man mene at gravide der ønsker kejsersnit selv skal betale de ekstra penge det vil koste - det tror jeg de vil gøre uden problemer.

Men der er jo også andre perspektiver end det økonomiske?
Børn født ved planlagte kejsersnit (= som ikke har været udsat for veearbejdet) har større risici ift. overvægt og luftvejsproblemer bl.a. Mødrene er tit mere besværede efterfølgende da det er en operation.
Der er jo undtagelser, det er der altid, men der er altså også de hensyn i det.

Og så er der bare det i det, at det jo er ok at have forskellige holdninger. Jeg mener oprigtigt, det er noget pjat at få kejsersnit, medmindre der er vægtige lægevurderede årsager. Det forhindrede mig ikke i at behandle og pleje de kejsersnitpatienter jeg mødte nøjagtigt ligeså godt, omsorgsfuldt og ordentligt som dem der fødte vaginalt.
Jeg synes fx også, det er noget lort at ryge. Derfor går jeg ikke, og behandler rygende patienter dårligt. Det er bare min personlige holdning.



Måske kunne du behandle endnu mere optimalt hvis du i stedet for at opfatte de ting som pjat, men i stedet for kiggede på hvorfor det mon forholdt sig sådan. Både for at møde din patient med respekt og for måske at blive klogere og have endnu flere strenge at spille på i dit arbejde som sygeplejeske.

Det har du sikkert ret i, og nu er jeg ikke i det felt mere (da det blot var en klinikperiode, og obstetrikken ikke er et område, der tiltaler mig), men jeg er nu åben for, hvis der er gode årsager. Jeg har fx haft patienter, der har haft flere vaginale fødsler, der er gået galt, og har blokeret fuldkommen psykisk for at føde vaginalt. Det synes jeg, er en udmærket årsag til et kejsersnit.
men jeg synes sgu, det er noget pjat at få et kejsersnit, fordi man (med egne ord) synes det er træls at skulle bruge tid på at have veer.... Og derfor er det nok fint, at jeg af andre årsager ikke finder det område spændende, og lader andre om at tage sig af det.
Jeg kan forstå mange ting, også ting der ikke er optimale, men årsager som at det er praktisk med kejsersnit og sådan.. Det kan jeg faktisk ikke forstå.
Jeg kan til gengæld godt forstå, hvis man har møgdårlige erfaringer med at føde vaginalt, og derfor ikke har mod på det igen. det vil de fleste læger så altså også sige er en god ide at gå til kejsersnit med.
4
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Livets forhold"