Kleptoman

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Kleptoman

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 12:15

Jeg har bevæget mig fra DD og herover, indtilvidere undercover. Turde ikke lave opslaget derinde fordi det er blevet ret hæftigt. Men jeg har brug for at komme af med det her og vænne mine tanker. Be gentle.

Jeg stjæler. Meget. Næsten dagligt. I fredags havde jeg ting med hjem for over ca 4000 kr så ikke bare stjæler jeg, men jeg er også god til det og det er for mange penge.

Det er alt muligt. Engang komme jeg afsted med varer for 3000 i ikea, forleden småting fra netto og i går en pose kaffe. Det er ikke ting jeg ikke har råd til, det er ikke ting jeg nødvendigvis mangler, jeg vil bare gerne have det men vil ikke betale for det. Jeg kan ikke forklare det på andre måder. Min kærester tror jeg er vildt god til at finde tilbud og generelt god til at spare penge. Mine børn stjæler jeg også til. Legetøj. Forleden 2 pakker lego i Føtex.

Så er det indrømmet, men hvad gør jeg? jeg ved at det er forkert og jeg vil gerne stoppe, men hvordan. Jeg laver aftaler med mig selv om ikke at gå i butigger i en uge, men jeg falder i med det samme og går en tur i netto og fylder posen op på 5 min. Jeg bliver høj af det. Jeg ved ikke om jeger kleptoman eller hvad. Men det er ikke normalt. Jeg har altid gjort det, mere og mindre og slet ikke i perioder. Jeg kan ikke se en umiddelbar sammenhæng af hvornår og at det skulle have med psygen at gære. Mit forhold er fint, mine børn har det godt og jeg har et godt forhold til mine børns far. Jeg keder mig ikke, jeg har ikke for meget eller for lidt.

Jeg tænker selvfølglig over at jeg kan blive taget men tror selv at jeg har styr på min historie og bruger tricks som kan forklare det ene og andet, men risikoen er der altid. Det ved jeg. Jeh blev taget i 2005 for noget lignende, fordi jeg var dum, men jeg har ikke lært lektien. Jeg fik en betinget dom og en bøde.

Jeg tænker at en psygolog ville væRe fint, men jeg synes at det er dybt dybt pinligt og ydmygende at skulle tale om.
Senest rettet af Liesel 11. sep 2016, 20:43, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Kleptoman

Indlægaf Code71 » 25. jan 2016, 12:20

Jeg tænker at der jo også findes hotlines og endda psykologer som man kan tale med via telefon? Så det ikke er heeeelt så pinligt at åbne op omkring?

Det bliver du dog nok nødt til. Konsekvenserne ved at blive nuppet, kan jo ret hurtigt blive uoverskuelige for dig med den mængde og værdi du skriver at du stjæler for og så er det for sent at stoppe
3
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Kleptoman

Indlægaf LadyFox » 25. jan 2016, 12:23

Det er da ikke mere pinligt og ydmygende at tale med en psykolog end at stjæle ting, som du oven i købet ikke har et reelt behov for. Afsted til psykolog med dig.

Og så synes jeg også du burde fortælle din kæreste om det.
1
...
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Kleptoman

Indlægaf Sophies-mor » 25. jan 2016, 12:24

Nu har du indrømmet problemet over for dig selv. Det er den absolut største hurdle :kys:

Nu skal du trække vejret, og tage det næste skridt.
Bede om hjælp hos nogle, som ved noget om det.
Jeg tænker, snak med din læge - ring til en hotline - kontakt en psykolog.
Og så tænker jeg, i hvilke situationer stjæler du? Føler du noget specielt, før du gør det? Ud over at blive høj, når du har klaret det...
Er det, når du er træt eller sulten eller ked af det?
Stresset?

Måske du kan se et mønster?

Og som Code skriver, så er konsekvenserne ved at blive taget ret store!
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kleptoman

Indlægaf Hunkat » 25. jan 2016, 12:31

Som de andre siger: professionel hjælp og det kan kun gå for langsomt.

Hvis du mangler motivation så tænk på dit forhold. Hvis din kæreste fandt ud af du havde stjålet noget og givet til ham, eller til børnene... vil han så nogensinde stole på dig igen? Vil han stille spørgsmålstegn ved alle jule-og fødsesldagsgave du har givet ham? Vil jeres forhold kunne overleve hvis du bliver ved og bliver opdaget?

Det er ikke for at være ond ved dig men jeg tror måske du også mangler at se nogle af de potentielle konsekvenser i øjnene. Bøder og fængsel er en ting, men hvis din familie forsvinder... er du klar til at ofre det? Så er det i hvert fald langt mere overskueligt at få hjælp hos en psykolog, i mine øjne.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Kleptoman

Indlægaf Flora » 25. jan 2016, 12:44

Som andre skriver, du skal tale med en psykolog. Jeg kan godt forstå, du finder det svært og pinligt at tale om, men du skal huske på at en psykolog er professionel og formentlig har hørt om dit problem før. Han/hun vil ikke fordømme dig, men derimod prøve at hjælpe dig og vil have nogle redskaber, du kan bruge til at komme videre.

Jeg synes også du skal fortælle din kæreste om det. Det kan være en hjælp for dig, at have en der kan støtte dig, når du skal arbejde med problemet.

Du har taget det første skridt ved at erkende problemet og skrive om det her i tråden. Det er et stort skridt og det skal du rose dig selv for. Nu skal du tage en dyb indånding og tage hul på andet skridt. Så er jeg sikker på du nok skal få styr på dit problem :kram:
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Kleptoman

Indlægaf LadyFox » 25. jan 2016, 12:49

Har du mulighed for at handle dagligvarer osv. Over nettet? For så tænker jeg det måske er en god idé at starte der, indtil du får nogle redskaber til at bryde mønstret.
4
...
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kleptoman

Indlægaf Hunkat » 25. jan 2016, 13:00

Angelina skrev:Tænk, jeg har hørt narkomaner, sexaddcits, alkoholikere og ludomaner fortælle om deres problemer, men det her er faktisk første gang jeg støder på en kleptoman der fortæller om det. Så TS - jeg synes det er modigt du står frem, selvom det er i anonym form ... en erkendelse af problemet er første vej til at få det bedre.

Jeg synes du skal booke en tid hos lægen: http://www.sundhedslex.dk/kleptomani.htm


Og så er det værd at bide sig fast i denne del:

En læge eller psykolog har ikke pligt til at melde tyverier til myndighederne – og gør det heller ikke.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 13:23

Tak for jeres ikke dømmende svar.

Jeg har netop læst linket og tak. Men desværre slår det mig at jeg føler ikke skam. Jeg ved at det er virkelig usympatisk men det gør jeg ikke. Jeg er egentligt bare glad for at have fået noget jeg gerne ville have, selvom at jeg ikke havde brug for det.

Kan ikke lige finde ud af at multi citere.

Hunkat- jeg kan bare slet ikke forestille mig at tale med nogen face Too face om det. Uanset om de skal anmelde mig.

Ladyfox- de gør jeg i forvejen med nogle ting, men andre skal jeg i supermarkeder efter.

Flora- jeg kan aldrig fortælle min kæreste det. Aldrig. Han ville gå fra mig.

Ved i hvilke hotlines der findes?


Jeg synes at dte der svært. For jeg tænker at jeg ikke bryder mig om at jeg stjæler, men jeg elsker de ting jeg får ud af det, så det er rigtig svært at skulle lægge den del fra sig. Giver det mening.

Jeg kan faktisk ikke huske at jeh ikke stjålet. Min mor tog mig i det engang da jeg var barn og truede med at tage mig til politiet. Jeg var SÅ bange. Hun var hysterisk rasende. Det skete ikke, men jeg skulle med i de butikker hvor jeg havde taget noget. Vildt ydmygende. Stjal penge fra mine forældre som barn også.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Kleptoman

Indlægaf Zombie » 25. jan 2016, 13:34

Der foregår jo en belønning i din hjerne, når det lykkes dig at stjæle. I større eller mindre grad. Når du kommer hjem med varer for flere tusind kroner, bliver du "høj" af det fordi du slap afsted med det. Du glædes over det, og føler ikke skam ved selve gerningen, kun frygt for at blive opdaget og skammen i dét.

Men du ER kleptoman, for du har en trang til at stjæle og du kan ikke stoppe dig selv.
Det er ikke anderledes end mytomaner som lyver i flæng. De føler ofte ikke kvaler ved at lyve, men er bange for konsekvenserne ved det. De stopper bare ikke - og lyver om ting, der ikke er behov for at lyve om. Ligesom du stjæler, uden at have et reelt behov.


Og ja, det er svært at lægge det fra sig - sådan er det med alle former for afhængighed.

Du skal sammenligne dig selv med en narkoman - de stoffer, du får ud af det, udløses bare i din hjerne fremfor at blive skudt ind i armen. Så ja, det bliver super svært for dig at slippe.

Men det er du nødt til, for når du allerede er dømt for det, så kan du risikere fængsel. Dine børn skal så besøge dig i fængslet i perioden, deres far vil måske lave ballade i statsforvaltningen fordi han bliver utryg ved situationen. Måske mister du din kæreste. Du mister måske dit job - og hvad med boligen, hvordan vil du betale din husleje?

Det er derfor meget dyrt for dig, at blive taget for tyveri - og det vil ske før eller siden.

Derfor skal du i behandling ASAP, og de skal nok hjælpe dig med resten. Det er deres job at vide, hvordan man kommer en afhængighed til livs.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Kleptoman

Indlægaf Code71 » 25. jan 2016, 13:35

Har du stjålet fra dine venner og bekendte også? Altså fra dem eller deres hjem?

For det kunne jeg forestille mig at du har noooget sværere ved, korrekt? Fordi du ved at de ville cutte venskabet, hvis de vidste det? Akkurat som du skriver mht din kæreste? Der ved du hvad du ville miste. Forestil dig så at dine børn vender sig bort fra dig, hvis du bliver nuppet i supermarkedet? Fordi det er pinligt for dem og de ikke kan forstå hvorfor deres mor gør sådan noget?

Kan du ikke se at de konsekvenser der ville kunne komme ved at blive opdaget i værste tilfælde kan ødelægge alt det du har bygget op indtil nu?
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 13:41

Code71 skrev:Har du stjålet fra dine venner og bekendte også? Altså fra dem eller deres hjem?

For det kunne jeg forestille mig at du har noooget sværere ved, korrekt? Fordi du ved at de ville cutte venskabet, hvis de vidste det? Akkurat som du skriver mht din kæreste? Der ved du hvad du ville miste. Forestil dig så at dine børn vender sig bort fra dig, hvis du bliver nuppet i supermarkedet? Fordi det er pinligt for dem og de ikke kan forstå hvorfor deres mor gør sådan noget?

Kan du ikke se at de konsekvenser der ville kunne komme ved at blive opdaget i værste tilfælde kan ødelægge alt det du har bygget op indtil nu?


Altså jeg er jo ikke dum og ved naturligvis godt at det kan have konsekvenser. Men tankerne om det er ikke nok itl at jeg bare stopper fra den ene dag til anden.
0
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 13:42

Dikus skrev:Du føler jo skam. Ellers var det ikke så svært at tale med en psykolog. Du har bare lært at ignorere følelsen og skubbe den væk.


Måske. Jeg synes at det er pinligt at indrømme at jeg stjæler, men jeg elsker at få de ting jeg får ud af det. Jeg føler ikke skam eller fortryder at jeg har gjort det. Måske er jeg bare kold.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Kleptoman

Indlægaf Code71 » 25. jan 2016, 13:43

Liesel skrev:
Code71 skrev:Har du stjålet fra dine venner og bekendte også? Altså fra dem eller deres hjem?

For det kunne jeg forestille mig at du har noooget sværere ved, korrekt? Fordi du ved at de ville cutte venskabet, hvis de vidste det? Akkurat som du skriver mht din kæreste? Der ved du hvad du ville miste. Forestil dig så at dine børn vender sig bort fra dig, hvis du bliver nuppet i supermarkedet? Fordi det er pinligt for dem og de ikke kan forstå hvorfor deres mor gør sådan noget?

Kan du ikke se at de konsekvenser der ville kunne komme ved at blive opdaget i værste tilfælde kan ødelægge alt det du har bygget op indtil nu?


Altså jeg er jo ikke dum og ved naturligvis godt at det kan have konsekvenser. Men tankerne om det er ikke nok itl at jeg bare stopper fra den ene dag til anden.


Jeg mener heller ikke du er dum. Men at du nok tværtimod taler konsekvenserne lidt ned i dit hoved. Eller det kunne jeg forestille mig :)
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 13:47

Code71 skrev:
Liesel skrev:
Code71 skrev:Har du stjålet fra dine venner og bekendte også? Altså fra dem eller deres hjem?

For det kunne jeg forestille mig at du har noooget sværere ved, korrekt? Fordi du ved at de ville cutte venskabet, hvis de vidste det? Akkurat som du skriver mht din kæreste? Der ved du hvad du ville miste. Forestil dig så at dine børn vender sig bort fra dig, hvis du bliver nuppet i supermarkedet? Fordi det er pinligt for dem og de ikke kan forstå hvorfor deres mor gør sådan noget?

Kan du ikke se at de konsekvenser der ville kunne komme ved at blive opdaget i værste tilfælde kan ødelægge alt det du har bygget op indtil nu?


Altså jeg er jo ikke dum og ved naturligvis godt at det kan have konsekvenser. Men tankerne om det er ikke nok itl at jeg bare stopper fra den ene dag til anden.


Jeg mener heller ikke du er dum. Men at du nok tværtimod taler konsekvenserne lidt ned i dit hoved. Eller det kunne jeg forestille mig :)


Det virkede som om at du talte ned til mig. Jeg er fuldt ud klar over konsegkvenserne, men jeg føler mig nok også lidt for god og uovervindelig i det jeg gør når jeg gør det så godt som jeg gør. Tænker lidt at når man kan køre ud med en indkøbsvogn fra IKEA uden at blive taget ja så kan man noget. Eller Gå ud af en forretning med varer for 2000kr åbenlyst i hånden uden at nogen siger noget. Og at min dom fra 05 er forædlet nu vil kun give endnu et rap. Dumt, det ved Jeg. For det kan sge.
0

Tilbage til "Livets forhold"