Feminisme

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Feminisme

Indlægaf Moxy-lady » 26. sep 2020, 13:21

Afsporet af en længere debat i "det må man ikke sige" tråden, præsenterer jeg her en

DEN STORE STYGGE FEMINISME DEBAT!

Jeg er en doven type og gider hverken lave oplæg eller kopiere indlæg fra tråden ind.

Kan ikke huske hvornår debatten startede i første omgang, men den bliver genoptaget her viewtopic.php?f=5&t=193&start=26385

Og kører i ca 10 sider (ifølge nogen, i hvert fald. Jeg mener at der opstår endnu et oplæg til en tråd om det med at gå hjemme, men indtil videre må det være op til andre om de goder lave en tråd om det.)

Sæt i gang.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Feminisme

Indlægaf Purple Haze » 26. sep 2020, 13:47

Jeg gentager gerne at det er vildt at folk stadig ikke fatter hvad “mainstream” feminisme går ud på, til trods for at det har været oppe i utallige tråde herinde og er blevet diskuteret til døde på div andre medier.
9
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Feminisme

Indlægaf Rullegardinia » 26. sep 2020, 14:51

Purple Haze skrev:Jeg gentager gerne at det er vildt at folk stadig ikke fatter hvad “mainstream” feminisme går ud på, til trods for at det har været oppe i utallige tråde herinde og er blevet diskuteret til døde på div andre medier.


Jeg tror faktisk, at det er et spørgsmål om, at man ikke VIL forstå. Ellers er det netop blevet diskuteret så meget, så det grænser til pinligt, at budskabet endnu ikke er trængt ind
5
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Feminisme

Indlægaf Moxy-lady » 26. sep 2020, 16:26

Jeg tror måske også bare at folk er sådan lidt... Ind af det ene øre, ud af det andet ift ganske almindelig feminisme. Dét de så husker er de der latterlige hystader der mener at mænd skal sættes i bure og have halsbånd på.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5558

Re: Feminisme

Indlægaf Luffegås » 26. sep 2020, 18:28

er den her debat FOR feminisme eller ikke? For hvis den ikke er, så tror jeg bare jeg holder mine feministdebatter på facebook :lol:
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Feminisme

Indlægaf A 7 » 26. sep 2020, 18:43

Purple Haze skrev:Jeg gentager gerne at det er vildt at folk stadig ikke fatter hvad “mainstream” feminisme går ud på, til trods for at det har været oppe i utallige tråde herinde og er blevet diskuteret til døde på div andre medier.


Æhh...hvis det er diskuteret til døde, så viser det vel netop, at definitionen ikke er entydig?
4
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Feminisme

Indlægaf Kaffe » 26. sep 2020, 19:37

Jeg synes det virker som om, feminisme er blevet sådan noget med, at samfundet og mænd skal tage ansvaret for kvinder i stedet for at de selv gør det. Og det synes jeg er rigtig ærgerligt, fordi med den tankegang så svageliggør man jo kvinder, og det behøver man ikke. Kvinder kan godt selv det hele og behøver ikke kvoter og hensyn og love og regler for, hvordan mænd skal opføre sig overfor dem. Hver kvinde kan og må selv sige til og fra og skabe sig et godt liv. På den måde ser jeg ingen forskel på kønnene.

Men måske har jeg misforstået noget. Det har jeg temmelig sikkert. For det virker jo helt omvendt, at jeg som ikke-feminist ser mere styrke og potentiale i kvinder end feminister gør. Jeg kan ikke finde ud af det.

Jeg tror, vi skal arbejde fælles for at komme væk fra 'prinsesse-kvinden', der helt fra barn lærer at tale med lillepige-stemme og sige 'ja' og senere hen vil bæres på hænder og fødder af mænd og have ting. Det er noget pjat. Sådan fungerer verden ikke for voksne mennesker, der tager ansvaret for eget liv.
2
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Feminisme

Indlægaf Kaffe » 26. sep 2020, 19:40

Så vidt jeg har forstået, så er der et segment af feminister (eller akademikere?), der mener, at kvinder der går hjemme med børn og/eller tager sig til takke med et dårligt betalt job eller er på deltid - gør det fordi de ikke har indset, at det ikke er det, de gerne vil. De gør det, fordi de ikke forstår deres egne behov. Dét synes jeg er nedladende. Folk bestemmer selv. Folk kan udmærket tænke og tage valg, selvom de ikke går eller har gået på RUC. Nogle kvinder ønsker ikke karriere og penge; de ønsker familie og andre værdier. Og det er da godt, at vi ikke alle er ens.
8
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Feminisme

Indlægaf Kaffe » 26. sep 2020, 19:46

Jeg tror, at megen moderne feminisme udspringer af intellektuelle analyser af kvinders behov. Og det hænger ikke nødvendigvis sammen med den virkelige verdens mangfoldighed af ønsker og idealer. Det er meget bedre at spørge kvinder selv, hvad de gerne vil. Alle mulige typer af kvinder.
2
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Feminisme

Indlægaf Kaffe » 26. sep 2020, 19:56

Men nu skal jeg sgu passe på med at komme med en masse stråmænd og antage nogle holdninger, som feminister faktisk ikke har :gruble:
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Feminisme

Indlægaf Moxy-lady » 26. sep 2020, 20:06

Luffegås skrev:er den her debat FOR feminisme eller ikke? For hvis den ikke er, så tror jeg bare jeg holder mine feministdebatter på facebook :lol:


Det er bevidst ikke defineret, for netop at give plads til en fri debat (i en fornuftig tone). Jeg betragter mig selv som feminist, mange på debatten, synes at feminister er nederen på niveau med nazister og flat earth society people. Heraf debatten :)
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Feminisme

Indlægaf kidkomb » 26. sep 2020, 21:16

Moxy-lady skrev:
Luffegås skrev:er den her debat FOR feminisme eller ikke? For hvis den ikke er, så tror jeg bare jeg holder mine feministdebatter på facebook :lol:


Det er bevidst ikke defineret, for netop at give plads til en fri debat (i en fornuftig tone). Jeg betragter mig selv som feminist, mange på debatten, synes at feminister er nederen på niveau med nazister og flat earth society people. Heraf debatten :)

:gruble:
Kunne du lave en anonym afsteming?
Hvor stort et antal definerer du som mange?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12249

Re: Feminisme

Indlægaf Smiling_Goat » 26. sep 2020, 22:33

Kaffe skrev:Så vidt jeg har forstået, så er der et segment af feminister (eller akademikere?), der mener, at kvinder der går hjemme med børn og/eller tager sig til takke med et dårligt betalt job eller er på deltid - gør det fordi de ikke har indset, at det ikke er det, de gerne vil. De gør det, fordi de ikke forstår deres egne behov. Dét synes jeg er nedladende. Folk bestemmer selv. Folk kan udmærket tænke og tage valg, selvom de ikke går eller har gået på RUC. Nogle kvinder ønsker ikke karriere og penge; de ønsker familie og andre værdier. Og det er da godt, at vi ikke alle er ens.


Jeg synes, det er noget skidt, at flere og flere kvinder vælger at gå på deltid. Det synes jeg ikke, fordi jeg tror, disse kvinder ikke ved, hvad de ønsker. Jeg tror, de ønsker det, fordi det gør deres families liv nemmere (lige nu.)

Det, jeg synes er noget skidt ved det, er, at det åbenbart er nødvendigt. Jeg forstår ikke, hvorfor det tilsyneladende overvejende er kvinder, der har et behov for at hjælpe familien på det punkt, og jeg forstår ikke, at kvinderne tør, når det har så store konsekvenser for deres alderdom (pension.)

Min overvejelse er, at der ligger noget kulturelt og skubber folk ud i beslutningerne.

Kvinderne tjener generelt mindst. Derfor er der bedst råd til, at de tager barslen og skal nogen arbejde deltid er det dem. Samtidig er det i mange familier kvinden der tager det store slæb på husholdningsfronten. Det er da klart, en person der både skal klare en hel families husholdning og et fuldtidsarbejde drømmer om at beskære arbejdstiden. Hvordan skal man kunne nå det hele?

Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er flere der undrer sig over, at mænd åbenbart ikke har samme behov for at hellige sig familien. Hvorfor er det bare en social norm, som vi accepterer?
10
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Feminisme

Indlægaf Misantropen » 26. sep 2020, 23:05

Smiling_Goat skrev:
Kaffe skrev:Så vidt jeg har forstået, så er der et segment af feminister (eller akademikere?), der mener, at kvinder der går hjemme med børn og/eller tager sig til takke med et dårligt betalt job eller er på deltid - gør det fordi de ikke har indset, at det ikke er det, de gerne vil. De gør det, fordi de ikke forstår deres egne behov. Dét synes jeg er nedladende. Folk bestemmer selv. Folk kan udmærket tænke og tage valg, selvom de ikke går eller har gået på RUC. Nogle kvinder ønsker ikke karriere og penge; de ønsker familie og andre værdier. Og det er da godt, at vi ikke alle er ens.


Jeg synes, det er noget skidt, at flere og flere kvinder vælger at gå på deltid. Det synes jeg ikke, fordi jeg tror, disse kvinder ikke ved, hvad de ønsker. Jeg tror, de ønsker det, fordi det gør deres families liv nemmere (lige nu.)

Det, jeg synes er noget skidt ved det, er, at det åbenbart er nødvendigt. Jeg forstår ikke, hvorfor det tilsyneladende overvejende er kvinder, der har et behov for at hjælpe familien på det punkt, og jeg forstår ikke, at kvinderne tør, når det har så store konsekvenser for deres alderdom (pension.)

Min overvejelse er, at der ligger noget kulturelt og skubber folk ud i beslutningerne.

Kvinderne tjener generelt mindst. Derfor er der bedst råd til, at de tager barslen og skal nogen arbejde deltid er det dem. Samtidig er det i mange familier kvinden der tager det store slæb på husholdningsfronten. Det er da klart, en person der både skal klare en hel families husholdning og et fuldtidsarbejde drømmer om at beskære arbejdstiden. Hvordan skal man kunne nå det hele?

Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er flere der undrer sig over, at mænd åbenbart ikke har samme behov for at hellige sig familien. Hvorfor er det bare en social norm, som vi accepterer?

Jeg accepterer det fordi jeg har tillid til at familier selv ved bedst.

De problemer du nævner er jo ofte noget par selv skaber fordi de indbyrdes er uenige, fx om det huslige og at tage sig af børnene. Det synes jeg er noget andet end den økonomiske uligehed du også nævner.
Senest rettet af Misantropen 27. sep 2020, 00:07, rettet i alt 1 gang.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Feminisme

Indlægaf Slettet bruger » 27. sep 2020, 00:07

Smiling_Goat skrev:
Kaffe skrev:Så vidt jeg har forstået, så er der et segment af feminister (eller akademikere?), der mener, at kvinder der går hjemme med børn og/eller tager sig til takke med et dårligt betalt job eller er på deltid - gør det fordi de ikke har indset, at det ikke er det, de gerne vil. De gør det, fordi de ikke forstår deres egne behov. Dét synes jeg er nedladende. Folk bestemmer selv. Folk kan udmærket tænke og tage valg, selvom de ikke går eller har gået på RUC. Nogle kvinder ønsker ikke karriere og penge; de ønsker familie og andre værdier. Og det er da godt, at vi ikke alle er ens.


Jeg synes, det er noget skidt, at flere og flere kvinder vælger at gå på deltid. Det synes jeg ikke, fordi jeg tror, disse kvinder ikke ved, hvad de ønsker. Jeg tror, de ønsker det, fordi det gør deres families liv nemmere (lige nu.)

Det, jeg synes er noget skidt ved det, er, at det åbenbart er nødvendigt. Jeg forstår ikke, hvorfor det tilsyneladende overvejende er kvinder, der har et behov for at hjælpe familien på det punkt, og jeg forstår ikke, at kvinderne tør, når det har så store konsekvenser for deres alderdom (pension.)

Min overvejelse er, at der ligger noget kulturelt og skubber folk ud i beslutningerne.

Kvinderne tjener generelt mindst. Derfor er der bedst råd til, at de tager barslen og skal nogen arbejde deltid er det dem. Samtidig er det i mange familier kvinden der tager det store slæb på husholdningsfronten. Det er da klart, en person der både skal klare en hel families husholdning og et fuldtidsarbejde drømmer om at beskære arbejdstiden. Hvordan skal man kunne nå det hele?

Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er flere der undrer sig over, at mænd åbenbart ikke har samme behov for at hellige sig familien. Hvorfor er det bare en social norm, som vi accepterer?


Kvinder er vel ligestillede med deres mænd i parforholdene og kan fortælle hvad de ønsker.
1

Tilbage til "Livets forhold"