Lysterapi er det et hit?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10727

Lysterapi er det et hit?

Indlægaf BlueBunny » 20. okt 2020, 21:24

Nu er jeg flere gange støt på lysterapi-lamper i annoncer.
Nogen er pæne og nogen er vist mere til terapi.

Har I personlige erfaringer med nogen lamper?
Virker det til at få energi?
Hvordan sådan praktisk er det? Et blændende solarieagtigt lys hvor man skal lukke øjnene eller er det som en kontorlampe hvor man læser/arbejder ved lyset.

Er det krystal hokus pokus, eller er det videnskab?

:ninja:
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20843

Re: Lysterapi er det et hit?

Indlægaf Zombie » 21. okt 2020, 06:38

Det virker så godt, at bipolar type 1 lidende frarådes det, da det pludselige boom af serotonin kan sende dem i manisk fase. Det skete bla for mig som teen, da jeg var fejldiagnosticeret med vinterdepression.

Man skal have lyset ind på nethinden i øjet, så man skal se i retning af lyset. Jeg læste bøger, jeg holdt op, uden at dække for lyset.
De fleste lamper kommer med en manual om, hvor langt væk man skal sidde og så skal man trappe gradvist op. Det bør man følge.

Man skal altså hverken lukke øjnene eller bruge den som kontorlampe. Man skal have lyset pegende ind i ansigtet og sidde med åbne øjne, så lyset rammer ind i øjet, men man behøver som sagt ikke nidstirre lampen.

Effekten af lysterapi er veldokumenteret, så den del af diskussionen er lidt overflødig. Det er bare ikke alle mennesker, der bruger lampen korrekt ift. langsom optrapning, afstand mellem en selv og lampen osv.
Og så hjælper den ikke på alle mulige andre issues end hvis man bliver træt og mut pga. mørket.
5
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10727

Re: Lysterapi er det et hit?

Indlægaf BlueBunny » 21. okt 2020, 06:59

Zombie skrev:Det virker så godt, at bipolar type 1 lidende frarådes det, da det pludselige boom af serotonin kan sende dem i manisk fase. Det skete bla for mig som teen, da jeg var fejldiagnosticeret med vinterdepression.

Man skal have lyset ind på nethinden i øjet, så man skal se i retning af lyset. Jeg læste bøger, jeg holdt op, uden at dække for lyset.
De fleste lamper kommer med en manual om, hvor langt væk man skal sidde og så skal man trappe gradvist op. Det bør man følge.

Man skal altså hverken lukke øjnene eller bruge den som kontorlampe. Man skal have lyset pegende ind i ansigtet og sidde med åbne øjne, så lyset rammer ind i øjet, men man behøver som sagt ikke nidstirre lampen.

Effekten af lysterapi er veldokumenteret, så den del af diskussionen er lidt overflødig. Det er bare ikke alle mennesker, der bruger lampen korrekt ift. langsom optrapning, afstand mellem en selv og lampen osv.
Og så hjælper den ikke på alle mulige andre issues end hvis man bliver træt og mut pga. mørket.

Tak for uddybning.
Jeg tror jeg vil prøve det. Synes jeg kan mærke træthed på en anden måde når dagene er kortere. Altså når det er mørkt.

Hvis nogen har konkret anbefaling af lampe så hører jeg gerne om det. Ellers så laver jeg en “bedst i test” og lader Google vise vejen :)
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Lysterapi er det et hit?

Indlægaf zembra1986 » 21. okt 2020, 11:20

Jeg prøvede det for nogle år tilbage. Det havde ikke nogen nævneværdig effekt på mig. Det skal så lige siges at den depression jeg havde, nok ikke kun skyldtes lysmangel. Men oplevede altså ikke nogen forskel i energi niveau eller andet, ved at bruge den (og jeg brugte den korrekt)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1249
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25706

Re: Lysterapi er det et hit?

Indlægaf Delfin » 21. okt 2020, 12:00

Jeg har solgt min igen. Den gjorde absolut ingen forskel for mig

Edit. Jeg tænker ikke, den havde den store effekt, fordi mine depressive perioder har udspring i bipolar lidelse og ikke som sådan er vinterdepressioner, selvom jeg oftere har depressive udsving i vinterhalvåret. Der findes dog en undersøgelser som peger på, at lysterapi midt på dagen kan have positiv effekt for bipolare - uden øget risiko for skift til mani https://www.psykiatri-regionh.dk/presse ... enter.aspx
Senest rettet af Delfin 21. okt 2020, 12:09, rettet i alt 2 gange.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20843

Re: Lysterapi er det et hit?

Indlægaf Zombie » 21. okt 2020, 16:07

BlueBunny skrev:
Zombie skrev:Det virker så godt, at bipolar type 1 lidende frarådes det, da det pludselige boom af serotonin kan sende dem i manisk fase. Det skete bla for mig som teen, da jeg var fejldiagnosticeret med vinterdepression.

Man skal have lyset ind på nethinden i øjet, så man skal se i retning af lyset. Jeg læste bøger, jeg holdt op, uden at dække for lyset.
De fleste lamper kommer med en manual om, hvor langt væk man skal sidde og så skal man trappe gradvist op. Det bør man følge.

Man skal altså hverken lukke øjnene eller bruge den som kontorlampe. Man skal have lyset pegende ind i ansigtet og sidde med åbne øjne, så lyset rammer ind i øjet, men man behøver som sagt ikke nidstirre lampen.

Effekten af lysterapi er veldokumenteret, så den del af diskussionen er lidt overflødig. Det er bare ikke alle mennesker, der bruger lampen korrekt ift. langsom optrapning, afstand mellem en selv og lampen osv.
Og så hjælper den ikke på alle mulige andre issues end hvis man bliver træt og mut pga. mørket.

Tak for uddybning.
Jeg tror jeg vil prøve det. Synes jeg kan mærke træthed på en anden måde når dagene er kortere. Altså når det er mørkt.

Hvis nogen har konkret anbefaling af lampe så hører jeg gerne om det. Ellers så laver jeg en “bedst i test” og lader Google vise vejen :)


Evt kan du leje én, hvis det er muligt, for at se om det virker.
0
aka Forbies

:gammel:
fisken80
Indlæg: 22310
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52481

Re: Lysterapi er det et hit?

Indlægaf fisken80 » 21. okt 2020, 16:08

Jeg oplever en markant forskel i forhold til træthed efter at jeg er begyndt at bruge den.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17166
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3569
Likede indlæg: 41700

Re: Lysterapi er det et hit?

Indlægaf LaMariposa » 21. okt 2020, 16:30

Det gør ikke rigtigt nogen forskel for mig. Jeg er træt uanset, om jeg bruger den eller ej.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Lysterapi er det et hit?

Indlægaf AgentPixie » 21. okt 2020, 16:49

Min mor havde stor gavn af den, da hun for nogle år siden var indlagt på psyk med en meget svær depression.
Hun skulle sidde foran den x antal timer om dagen og holde sig vågen i 37 timer af gangen. Det tænker jeg dog ikke er nødvendigt for dig :lol:
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Lysterapi er det et hit?

Indlægaf Daphne » 21. okt 2020, 20:00

Jeg har lige købt en ny lampe - den kom i går og har lige prøvet den for første gang i dag. Fik dog lidt kvalme lige efter jeg havde brugt den, selvom det ikke var så længe. Men det kan vist godt forekomme i optrapningsperioden - har bare ikke haft problemet før, men er også begyndt at døje med migræne, og så kan man vist få problemer - håber det går over hurtigt. Ellers har vi generelt haft glæde af dem herhjemme i flere år - jeg ville bare gerne have en der var lille, som jeg kunne sidde med i sofaen. Denne her er på størrelse med en iPad.
Bare husk at følg anvisningerne med afstand, tid og optrapning, og sørg for at den er på 10.000 lux.
Men ingen tvivl om at de virker - også på katte skulle jeg hilse og sige... Vores kat kan godt lide at ligge/sidde i nærheden af den, når den er tændt, hvilket kunne resultere i forskydning af hendes døgnrytme, så hun begyndte at styrte rundt sent om aftenen/natten, hvor hun normalt sover sammen med os. Så nu husker vi lige at rykke hende væk eller slukke lampen, hvis hun kommer og hænger ud foran den lidt for længe :D
1

Tilbage til "Livets forhold"