Rygestoptråd

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1094

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Mivsen » 13. mar 2023, 14:31

LadyFox skrev:Jeg røg min sidste smøg i forgårs. Jeg synes det er hårdt - cigaretterne har været en "god gammel ven" på det sidste, men det går ikke. Jeg har ikke råd til at ryge, og derudover er de i virkeligheden også mest af alt besværlige at få passet ind i min hverdag, så det er jo nok fint nok at få dem ud af mit liv igen. Men jeg synes godt nok ikke det er let.


Hvordan er det gået :) Jeg har bestemt mig for at det skal være slut nu, har stoppet så mange gange og hver gang har jeg virkelig nydt at være ikke ryger.
Jeg er næsten færdig med bogen, endelig ikke ryger, og tænker det passer med nu her op til weekenden.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Rygestoptråd

Indlægaf LaScrooge » 13. mar 2023, 14:49

Jeg kan snart ikke huske, hvornår jeg røg min sidste cigaret, men måske var det start januar 2019? Derefter dampede jeg udelukkende og jeg arbejdede meget bevidst på at trappe ud af nikotinen, - det lykkedes i løbet af ca 8-10 måneder, tror jeg (fra 12 mg til 0). Derefter dampede jeg bare for smagens skyld og for at komme i så sikker afstand af vanen som muligt. En dag måske sidste vinter? glemte jeg min damper udendørs et sted og jeg har ikke savnet den siden. Jeg havde bevidst ikke travlt med at trappe ud eller at holde op med at dampe - det vigtigste var bare at holde op med at ryge.

Jeg begyndte at ryge som 13-årig, fast fra 16-17-år. Hele mit liv har jeg røget og jeg troede aldrig, at jeg skulle slippe af med afhængigheden. Men peoples: den er helt væk. Jeg længes ikke. Og jeg er endda kæreste med en ryger.
7
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Rygestoptråd

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2023, 15:18

Mivsen skrev:
LadyFox skrev:Jeg røg min sidste smøg i forgårs. Jeg synes det er hårdt - cigaretterne har været en "god gammel ven" på det sidste, men det går ikke. Jeg har ikke råd til at ryge, og derudover er de i virkeligheden også mest af alt besværlige at få passet ind i min hverdag, så det er jo nok fint nok at få dem ud af mit liv igen. Men jeg synes godt nok ikke det er let.


Hvordan er det gået :) Jeg har bestemt mig for at det skal være slut nu, har stoppet så mange gange og hver gang har jeg virkelig nydt at være ikke ryger.
Jeg er næsten færdig med bogen, endelig ikke ryger, og tænker det passer med nu her op til weekenden.


Ikke godt nok, jeg ryger stadig. Jeg ryger ikke specielt meget, men jeg kan bare ikke lægge de sidste smøger fra mig og det irriterer mig, for jeg har gjort det flere gange før.

Sejt, jeg håber det lykkes bedre for dig :gogo:
0
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Delfin » 13. mar 2023, 16:11

LaScrooge skrev:Jeg kan snart ikke huske, hvornår jeg røg min sidste cigaret, men måske var det start januar 2019? Derefter dampede jeg udelukkende og jeg arbejdede meget bevidst på at trappe ud af nikotinen, - det lykkedes i løbet af ca 8-10 måneder, tror jeg (fra 12 mg til 0). Derefter dampede jeg bare for smagens skyld og for at komme i så sikker afstand af vanen som muligt. En dag måske sidste vinter? glemte jeg min damper udendørs et sted og jeg har ikke savnet den siden. Jeg havde bevidst ikke travlt med at trappe ud eller at holde op med at dampe - det vigtigste var bare at holde op med at ryge.

Jeg begyndte at ryge som 13-årig, fast fra 16-17-år. Hele mit liv har jeg røget og jeg troede aldrig, at jeg skulle slippe af med afhængigheden. Men peoples: den er helt væk. Jeg længes ikke. Og jeg er endda kæreste med en ryger.


Jeg kan kun huske min stopdato, fordi den står i min signatur. Dengang jeg satte den på, var tanken et hep til mig selv til at tælle op fra den dato. Nu får den bare lov at blive der, fordi jeg valgte sådan en fin dato dengang :lol: (jeg har en skør ide med talkombinationer). Som det ses er der 10 års jubilæum næste år. Jeg savner det heller ikke
1
14 11 14
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1094

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Mivsen » 13. mar 2023, 17:27

LadyFox skrev:
Mivsen skrev:
LadyFox skrev:Jeg røg min sidste smøg i forgårs. Jeg synes det er hårdt - cigaretterne har været en "god gammel ven" på det sidste, men det går ikke. Jeg har ikke råd til at ryge, og derudover er de i virkeligheden også mest af alt besværlige at få passet ind i min hverdag, så det er jo nok fint nok at få dem ud af mit liv igen. Men jeg synes godt nok ikke det er let.


Hvordan er det gået :) Jeg har bestemt mig for at det skal være slut nu, har stoppet så mange gange og hver gang har jeg virkelig nydt at være ikke ryger.
Jeg er næsten færdig med bogen, endelig ikke ryger, og tænker det passer med nu her op til weekenden.


Ikke godt nok, jeg ryger stadig. Jeg ryger ikke specielt meget, men jeg kan bare ikke lægge de sidste smøger fra mig og det irriterer mig, for jeg har gjort det flere gange før.

Sejt, jeg håber det lykkes bedre for dig :gogo:


Ikke at jeg skal lyde klog for jeg er selv faldet i mange gange. Men har du prøvet bogen. Den hjælper virkelig meget :)
Du klare det næste gang.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Rygestoptråd

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2023, 17:35

Mivsen skrev:
LadyFox skrev:
Mivsen skrev:
LadyFox skrev:Jeg røg min sidste smøg i forgårs. Jeg synes det er hårdt - cigaretterne har været en "god gammel ven" på det sidste, men det går ikke. Jeg har ikke råd til at ryge, og derudover er de i virkeligheden også mest af alt besværlige at få passet ind i min hverdag, så det er jo nok fint nok at få dem ud af mit liv igen. Men jeg synes godt nok ikke det er let.


Hvordan er det gået :) Jeg har bestemt mig for at det skal være slut nu, har stoppet så mange gange og hver gang har jeg virkelig nydt at være ikke ryger.
Jeg er næsten færdig med bogen, endelig ikke ryger, og tænker det passer med nu her op til weekenden.


Ikke godt nok, jeg ryger stadig. Jeg ryger ikke specielt meget, men jeg kan bare ikke lægge de sidste smøger fra mig og det irriterer mig, for jeg har gjort det flere gange før.

Sejt, jeg håber det lykkes bedre for dig :gogo:


Ikke at jeg skal lyde klog for jeg er selv faldet i mange gange. Men har du prøvet bogen. Den hjælper virkelig meget :)
Du klare det næste gang.


Ja, prøvede den for nogle år siden uden nogen effekt, desværre. Kender en del der har haft held med at stoppe med hjælp fra den bog.
1
...
Brugeravatar
FionaTheFerry
Indlæg: 142
Tilmeldt: 3. apr 2023, 16:02
Kort karma: 13
Likede indlæg: 199

Re: Rygestoptråd

Indlægaf FionaTheFerry » 21. apr 2023, 14:48

Jeg har ikke røget siden 12. oktober 2022. Ex-rygere husker altid den eksakte dato for rygestoppet. :-D
Det har været helt fantastisk på alle måder.

Jeg lyttede "Endelig ikke-ryger" på vej til/fra job, og den kan sætte nogle nye tankerækker i gang. Synes jeg.

LadyFox, det er flot, at du har skåret så kraftigt ned. Hvad er det, du synes de "sidste" smøger giver dig, som er svært at undvære?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Rygestoptråd

Indlægaf LadyFox » 21. apr 2023, 15:21

FionaTheFerry skrev:Jeg har ikke røget siden 12. oktober 2022. Ex-rygere husker altid den eksakte dato for rygestoppet. :-D
Det har været helt fantastisk på alle måder.

Jeg lyttede "Endelig ikke-ryger" på vej til/fra job, og den kan sætte nogle nye tankerækker i gang. Synes jeg.

LadyFox, det er flot, at du har skåret så kraftigt ned. Hvad er det, du synes de "sidste" smøger giver dig, som er svært at undvære?


Den ene ting er et break hvor jeg fysisk kommer ud af rammerne på mit arbejde der tiltider kan være tungt mentalt - den anden er lidt det samme bare i fritiden, hvor jeg også kæmper med en masse ting, og hvor det lidt føles som en nydelse som mine omstændigheder ikke kan "tage fra mig".

Mange af de ting jeg normalt også nyder, er af den ene eller anden grund ikke det samme mere - jeg er enlig mor til et lille barn og det begrænser jo nogle ting, og så er der mange af de ting jeg godt kan med et barn som bare ikke "føles" rigtigt.
Jeg tror måske at det kræver at jeg får styr på mit følelsesliv først .
1
...
Brugeravatar
FionaTheFerry
Indlæg: 142
Tilmeldt: 3. apr 2023, 16:02
Kort karma: 13
Likede indlæg: 199

Re: Rygestoptråd

Indlægaf FionaTheFerry » 21. apr 2023, 16:39

LadyFox skrev:
FionaTheFerry skrev:Jeg har ikke røget siden 12. oktober 2022. Ex-rygere husker altid den eksakte dato for rygestoppet. :-D
Det har været helt fantastisk på alle måder.

Jeg lyttede "Endelig ikke-ryger" på vej til/fra job, og den kan sætte nogle nye tankerækker i gang. Synes jeg.

LadyFox, det er flot, at du har skåret så kraftigt ned. Hvad er det, du synes de "sidste" smøger giver dig, som er svært at undvære?


Den ene ting er et break hvor jeg fysisk kommer ud af rammerne på mit arbejde der tiltider kan være tungt mentalt - den anden er lidt det samme bare i fritiden, hvor jeg også kæmper med en masse ting, og hvor det lidt føles som en nydelse som mine omstændigheder ikke kan "tage fra mig".

Mange af de ting jeg normalt også nyder, er af den ene eller anden grund ikke det samme mere - jeg er enlig mor til et lille barn og det begrænser jo nogle ting, og så er der mange af de ting jeg godt kan med et barn som bare ikke "føles" rigtigt.
Jeg tror måske at det kræver at jeg får styr på mit følelsesliv først .


Det giver faktisk rigtig god mening (jeg ved ikke, om det er en bjørnetjeneste at skrive det?). Man associerer jo cigaretterne med netop en pause og en mig-tid, det gjorde jeg også og kan absolut relatere.

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at acceptere -sådan fuldstændigt- at der er brug for de cigaretter lige nu. Men det gør du sikkert (forhåbentligt) allerede. :) Det tror jeg gør det lettere senere, når du får overskud til at smide dem.´
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Rygestoptråd

Indlægaf LadyFox » 21. apr 2023, 16:51

FionaTheFerry skrev:
LadyFox skrev:
FionaTheFerry skrev:Jeg har ikke røget siden 12. oktober 2022. Ex-rygere husker altid den eksakte dato for rygestoppet. :-D
Det har været helt fantastisk på alle måder.

Jeg lyttede "Endelig ikke-ryger" på vej til/fra job, og den kan sætte nogle nye tankerækker i gang. Synes jeg.

LadyFox, det er flot, at du har skåret så kraftigt ned. Hvad er det, du synes de "sidste" smøger giver dig, som er svært at undvære?


Den ene ting er et break hvor jeg fysisk kommer ud af rammerne på mit arbejde der tiltider kan være tungt mentalt - den anden er lidt det samme bare i fritiden, hvor jeg også kæmper med en masse ting, og hvor det lidt føles som en nydelse som mine omstændigheder ikke kan "tage fra mig".

Mange af de ting jeg normalt også nyder, er af den ene eller anden grund ikke det samme mere - jeg er enlig mor til et lille barn og det begrænser jo nogle ting, og så er der mange af de ting jeg godt kan med et barn som bare ikke "føles" rigtigt.
Jeg tror måske at det kræver at jeg får styr på mit følelsesliv først .


Det giver faktisk rigtig god mening (jeg ved ikke, om det er en bjørnetjeneste at skrive det?). Man associerer jo cigaretterne med netop en pause og en mig-tid, det gjorde jeg også og kan absolut relatere.

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at acceptere -sådan fuldstændigt- at der er brug for de cigaretter lige nu. Men det gør du sikkert (forhåbentligt) allerede. :) Det tror jeg gør det lettere senere, når du får overskud til at smide dem.´


Det er præcis det jeg har valgt, at acceptere at lige nu er det ikke realistisk at gennemføre et rygestop - selvom jeg er skide træt af det, for jeg vil gerne stoppe. Det er dyrt, usundt og besværligt - især da jeg bor i etagebyggeri uden altan og ikke ryger indenfor - så det kan godt være lidt frustrerende at jeg ikke bare kan ryge når jeg vil/har trang og slet ikke om aftenen.

Tilgengæld har jeg sat en deadline for hvornår jeg senest skal finde overskuddet til at gå til lægen og få en henvisning til nogle der kan hjælpe mig med mit følelsesliv - både på grund af min generelle trivsel men også netop for at det ikke skal være en undskyldning for ikke at kunne overskue det der med at ændre vaner så som rygning.
2
...
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Ado » 24. okt 2023, 11:31

Nu skal det have et forsøg igen. Stoppede ellers efter vi kom hjem fra sommerferie. Men så startede jeg på arbejde, og chefen ryger og jeg er svag, og så "kunne jeg jo bare nøjes med at ryge på arbejdet". Sådan gik det fint et stykke tid. Så udvidede jeg til: "Jeg må ikke ryge på egen matrikel, men jeg må godt på gåture". Herefter en masse impulsture ind for at handle, hvor jeg også lige kunne ryge. Alt sammen i smug, for jeg gad ikke sige noget til min mand og tabe ansigt. Og han har jo alligevel nedsat lugtesans, så hvis jeg åd gajoler ville han aldrig lugte det. Og sådan gik det til, at der var gajolpakker overalt. I bilen, i mine tasker, i jakkelommer. Ja, selv på min mands solbriller, der lå i bilen, sad der en gajol klistret fast midt på højre brilleglas.
Og selvfølgelig kunne han lugte det. Hvem fanden tror jeg at jeg snyder? Cigaretrøg er jo ikke bare en diskret lille lugt. Det er en stinkbombe.

Jeg elsker min far, men jeg gider ikke være som ham mht. rygestop. Han er blevet set komme kørende i bilen med nedrullede vinduer og en smøg i munden - fræsende gennem den lille landsby de bor i. Men han fastholdt stædigt, at han IKKE røg. Det samme, når man kom ned i kælderen til ham, og der kom røg ud af munden af ham.

Jeg vil ikke være ryger. Og jeg hader, at jeg elsker at ryge. Men så må jeg finde noget andet at elske.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43830

Re: Rygestoptråd

Indlægaf paint » 24. okt 2023, 13:40

:-D

Billede
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1094

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Mivsen » 24. okt 2023, 13:47

Ado skrev:Nu skal det have et forsøg igen. Stoppede ellers efter vi kom hjem fra sommerferie. Men så startede jeg på arbejde, og chefen ryger og jeg er svag, og så "kunne jeg jo bare nøjes med at ryge på arbejdet". Sådan gik det fint et stykke tid. Så udvidede jeg til: "Jeg må ikke ryge på egen matrikel, men jeg må godt på gåture". Herefter en masse impulsture ind for at handle, hvor jeg også lige kunne ryge. Alt sammen i smug, for jeg gad ikke sige noget til min mand og tabe ansigt. Og han har jo alligevel nedsat lugtesans, så hvis jeg åd gajoler ville han aldrig lugte det. Og sådan gik det til, at der var gajolpakker overalt. I bilen, i mine tasker, i jakkelommer. Ja, selv på min mands solbriller, der lå i bilen, sad der en gajol klistret fast midt på højre brilleglas.
Og selvfølgelig kunne han lugte det. Hvem fanden tror jeg at jeg snyder? Cigaretrøg er jo ikke bare en diskret lille lugt. Det er en stinkbombe.

Jeg elsker min far, men jeg gider ikke være som ham mht. rygestop. Han er blevet set komme kørende i bilen med nedrullede vinduer og en smøg i munden - fræsende gennem den lille landsby de bor i. Men han fastholdt stædigt, at han IKKE røg. Det samme, når man kom ned i kælderen til ham, og der kom røg ud af munden af ham.

Jeg vil ikke være ryger. Og jeg hader, at jeg elsker at ryge. Men så må jeg finde noget andet at elske.


Jeg er flere gange de sidste 10 år stoppet med at ryge. Denne gang for 6 mdr siden tror jeg efterhånden det er.
Jeg mangler det stadig og har også lige smagt et par stykker, men elsker virkelig at være fri for det i min hverdag. Jeg er ikke så langt endnu jeg med 100 % sikkerhed kan sige jeg er endelig ikke ryger, men håber jeg kan holde ved denne gang.
Mit bedste råd når man er stoppet er at fokusere på alle de smøger som du ikke længere skal tænke på fordi du er i en situation hvor du ikke kan ryge ( i flyveren , til fester , på job osv )
Og lugt godt efter hver gang en ryger går forbi dig, føj det er altså bare en kæmpe motivation.
Håber det lykkedes dig at finde en anden ting at elske. :kram:
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Ado » 24. okt 2023, 14:40

paint skrev::-D

Billede

Hahaha. Det er som at se mig, når jeg fik sneget mig hjemmefra. :D
2
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Livets forhold"