At kalde sig hr. som kvinde.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf landsbytossen » 28. jan 2016, 22:26

DetSorteCirkus skrev:
landsbytossen skrev:
DetSorteCirkus skrev:Dårligt.
Det stammer fra dengang, en kvinde kun kunne blive rigtig voksen ved at gifte sig. I ægteskabet var manden hendes værge, og ellers var det nærmeste mandlige slægtning, så på den måde var der egentlig ikke den store forskel, men hun fik da i det mindste en voksen titel.
Enker kunne være myndige, men de havde jo så også være gift før.

Sådan er det jo heldigvis ikke længere, og derfor forstår jeg ikke, at man har hængt fast i den gamle opdeling. I hvert fald finder jeg det helt gak, at det ikke er frivilligt i en situation som den beskrevne, eller at man i det mindste dropper "Frøken".

Dengang nærmeste mandlige slægtning var værge blev en ugift kvinde ofte kaldt pige. Frøken var ikke særligt udbredt. Og en lille detalje, som du måske kender, enker kunne dække over fraskilte.


Ja, det er rigtigt, men de havde i hvert fald været gift :)

At "Frøken", "Mamselle" eller hvad det nu hed på daværende tidspunkt ikke så tit blev brugt skyldtes vel mest, at de færreste mennesker kom i situationer, hvor de skulle tituleres? De fleste mænd blev også mest om/tiltalt ved deres arbejdstitel + efternavn eller fulde navn.

Der, hvor jeg støder på brug af frøken for 200 år siden eller rettere forkortelsen fr, er når faderen er præst, degn, skolelærer og lignende. Det blev brugt til/om den tids ugifte kvinder af en vis stand.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf HappyPaww » 28. jan 2016, 22:31

Er det ikke ret dumt at skrive noget forkert på en flybillet af ren fornærmelse? Folk kan nogle gange ikke rejse, hvis deres mellemnavn ikke er med eller er stavet forkert. Så at skifte køn er nok ikke smart...
18
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jan 2016, 22:31

Lurende Peber skrev:Der kom skam også (i perioder?) Hr. foran titlen.
Hr. Moseejer Baldrian Tørvesen og Hr. Smedemester Emmanuel Klunk
Men .... Professor og Doktor har vist altid overrulet Hr. ? :gruble:
Der kunne konen så hedde Fru Professor Christian Snøvlesen


Jeg tænkte heller ikke på folk med så fine titler som de to eksempler ("ejer" og "mester"), men på det brede flertal, der arbejdede under nogen.
Der blev man vist kun til "Hr.", hvis det skulle være meget formelt, som fx. i en retssag.

Skønne efternavne i øvrigt :love:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jan 2016, 22:32

landsbytossen skrev:Der, hvor jeg støder på brug af frøken for 200 år siden eller rettere forkortelsen fr, er når faderen er præst, degn, skolelærer og lignende. Det blev brugt til/om den tids ugifte kvinder af en vis stand.


Ja, lige præcis.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jan 2016, 22:35

Anilara skrev:Ej, jeg kan sgu godt lide frøken. Nok fordi det ikke har nogen særlig betydning i dag, og fordi det lyder godt. "Frøken Larsen" - I like it. :-D
Dog medgiver jeg, at det ikke rigtig bliver brugt, men ville intet have imod at blive tiltalt sådan. Men jeg er også lidt af den gamle skole, og ville også gerne have De mere genindført. :)


For mig gør det en stor forskel, om det drejer sig om tiltale eller egen omtale.
Jeg bliver ikke stødt, hvis nogen kalder mig "Frøken" (eller "Fru" for den sags skyld), men jeg vil gerne have lov til selv at vælge det til og fra ved fx. køb af en flybillet.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf kidkomb » 28. jan 2016, 22:36

Er du ikke bange for at blive afvist i lufthavnen?
Når der står at billetindehaveren skal være en mand og der så kommer en kvinde?
Det er ikke for at være pernitten eller gøre dig urolig, jeg ville bare selv ikke turde.
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Lurende Peber » 28. jan 2016, 22:38

Hmm.. i første halvdel af 1800 tallet var Hr. ikke brugt til noget så fint som en postkontrollør.
Gravsten.jpg

Men postkontrøllør var måske virkelig noget dengang?

Og nu skal jeg nok undlade at obstruere tråden mere :blush:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Anilara » 28. jan 2016, 22:40

DetSorteCirkus skrev:
Anilara skrev:Ej, jeg kan sgu godt lide frøken. Nok fordi det ikke har nogen særlig betydning i dag, og fordi det lyder godt. "Frøken Larsen" - I like it. :-D
Dog medgiver jeg, at det ikke rigtig bliver brugt, men ville intet have imod at blive tiltalt sådan. Men jeg er også lidt af den gamle skole, og ville også gerne have De mere genindført. :)


For mig gør det en stor forskel, om det drejer sig om tiltale eller egen omtale.
Jeg bliver ikke stødt, hvis nogen kalder mig "Frøken" (eller "Fru" for den sags skyld), men jeg vil gerne have lov til selv at vælge det til og fra ved fx. køb af en flybillet.

Tja. For mig personligt, er jeg temmelig ligeglad. Men kan godt følge, at ikke alle er, så går ind for valgfrihed på den front.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf landsbytossen » 28. jan 2016, 22:46

Lurende Peber skrev:Hmm.. i første halvdel af 1800 tallet var Hr. ikke brugt til noget så fint som en postkontrollør.
Gravsten.jpg

Men postkontrøllør var måske virkelig noget dengang?

Og nu skal jeg nok undlade at obstruere tråden mere :blush:

Jeg kan pt ikke huske at have set Hr, Fru eller frøken på gravsten - og dog jeg har vist set frøken, hvor kvinden er begravet på en gravplads tilhørende hendes arbejdsplads og frøken var en stillingsbetegnelse.
Postkontrollør var fint. Dengang var det ikke ualmindeligt, at erhverv blev nævnt på gravsten.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jan 2016, 23:00

Lurende Peber skrev:Hmm.. i første halvdel af 1800 tallet var Hr. ikke brugt til noget så fint som en postkontrollør.
Gravsten.jpg

Men postkontrøllør var måske virkelig noget dengang?

Og nu skal jeg nok undlade at obstruere tråden mere :blush:


Ja da! En administrativ stilling ved etaten, hvor man kontrollerer noget = autoritet.

Bortset fra det skal man ikke glemme, at der altid har været snobber til, som har kunnet finde på give titlen alt, hvad den kunne trække.
"Hr", "Fru" og "Frøken" måtte alle vel i princippet kalde andre og sig selv; i modsætning til fx. adelstitler.
Tidligere tiders massive fokus på rang og stand sørgede så som regel bare for, at den sociale hakkeorden, som Landsbytossen har beskrevet, for det meste blev strengt overholdt.
1
Brugeravatar
Vaginetta
Indlæg: 117
Tilmeldt: 23. sep 2015, 21:28
Kort karma: 4
Likede indlæg: 178

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Vaginetta » 28. jan 2016, 23:24

Lurende Peber skrev:Hmm.. i første halvdel af 1800 tallet var Hr. ikke brugt til noget så fint som en postkontrollør.

Men postkontrøllør var måske virkelig noget dengang?

Og nu skal jeg nok undlade at obstruere tråden mere :blush:


Hvis man har haft råd til sådan et pompøst gravarrangement har man i hvert fald været af en familie med penge mellem hænderne. :D Postkontrolløren var skam en meget fin postembedsmand under postmesteren, så det var virkelig noget. Det var dengang før e-mailen hvor postvæsen var en meget alvorlig affære.

Tilbage til trådens emne... Jeg har aldrig tænkt dybere over at kvinders tiltaleform afhang af ægteskab, men det var absolut ikke noget jeg ville lægge noget i. Og jeg ville da slet ikke turde demonstrere på en flybillet, for det kan potentielt blive en ret besværlig og dyr affære i lufthavnen hvis de nægter dig at boarde fordi du har udfyldt billetten forkert. Hvis det virkelig var noget jeg ville gøre en sag ud af, ville jeg skrive til flyselskabet i stedet. Det kunne være at felterne bare var klasket ind af en programmør et sted uden at der var tænkt dybere over valgmulighederne, og at de faktisk ville overveje at ændre det.

Jeg skulle engang bestille noget på et britisk website hvor dette forvirrende sammensurium dukkede op med valgmuligheder:
liste.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
8
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Sevii » 28. jan 2016, 23:45

Jeg er egentlig ligeglad, fordi jeg bliver aldrig omtalt frøken. Der er så mange andre ting som jeg kunne blive irriteret over, når det handler om at være kvinde. Men det er lidt sjovt, fordi jeg har aldrig tænkt over det før. Nå.
0
:banan: :banan:
godtnavn
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12975

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf godtnavn » 29. jan 2016, 04:00

Jeg tænkte det samme som et par andre, at man kan blive afvist i lufthavnen og ikke komme med flyet når man opgiver forkert køn, ligesom man bliver afvist hvis der er stavefejl i navnet.

Jeg har intet imod hverken frøken eller fru, jeg havde vitterlig aldrig tænkt det kunne ses som et problem.
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf hotlips » 29. jan 2016, 04:09

Det generer mig ikke, faktisk har jeg altid lidt tænkt at det var mændene der blev snydt, de har kun een form og det virker da fjollet at sige eller skal skrive herr om en lille knægt.
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Purple Haze » 29. jan 2016, 06:30

kidkomb skrev:Er du ikke bange for at blive afvist i lufthavnen?
.


Nej ;)
Der er ikke mere forkert end de andre valgmuligheder.

Men god ide at skrive til selskabet som en foreslog, det vil jeg gøre.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Livets forhold"