At kalde sig hr. som kvinde.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Purple Haze » 28. jan 2016, 21:23

Jeg skulle bestille en flybillet den anden dag, skal ud og rejse alene.

Da jeg så skal bestille billetten SKAL der stå "titel", og her kunne man så vælge mellem hr, fru eller frøken.

Udover at jeg som feminist er ret så irriteret over at muligheden fr ikke var listet - så har jeg sådan set ikke lyst til at oplyse min ægteskabelige status, for det første det rager ikke nogen, og har endnu mindre lyst når jeg skal rejse alene.

Så jeg endte med titlen hr.

Det er måske ikke det vilde debat oplæg, men hvordan har i det med at mænd er hr mens tiltaleformen på kvinder afhænger af deres ægteskabelige forhold?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Daine » 28. jan 2016, 21:29

Jeg er helt ligeglad. Jeg har ikke noget problem i at være frøken, for det bliver aldrig brugt som tiltaleform i Danmark alligevel (med forbehold for ukendte personer, der stadig kan finde på at bruge det). Og at være 'Miss' i udlandet har jeg heller ikke problem med.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14698
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Flora » 28. jan 2016, 21:33

Jeg er fuldstændig ligeglad. Kan egentlig ikke se hvorfor det skulle være et problem.
3
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf landsbytossen » 28. jan 2016, 21:36

Fru murermester Jessen. Engang var kvinderne mandens erhverv. Det generer mig ikke, at der er fru og frøken. Det kunne dog være dejligt, hvis der var et neurtalt ord. Fr er umulig at udtale, hvis man er i tvivl.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Daine » 28. jan 2016, 21:37

adagio skrev:
Daine skrev:Jeg er helt ligeglad. Jeg har ikke noget problem i at være frøken, for det bliver aldrig brugt som tiltaleform i Danmark alligevel (med forbehold for ukendte personer, der stadig kan finde på at bruge det). Og at være 'Miss' i udlandet har jeg heller ikke problem med.


Jeg bliver jævnligt kaldt hr. i butikker, på restauranter og lignende. "Værs'go hr.", "Selvfølgelig hr." og den slags. Hvad siger personalet til kvinder i den slags situationer?


Aner det ikke. Jeg arbejder i butik og har aldrig kaldt nogen for hr., fru eller frøken :) Jeg har heller aldrig oplevet det på en restaurant i Danmark. Men det er derfor jeg skrev forbeholdet, for jeg har jo ikke være i alle butikker/restauranter i Danmark. Men hvis nogen tiltaler dig med hr. så går jeg ud fra, at de også bruger fru/frøken tiltalen og så prøver at vurderer personens alder, om det er den ene eller anden tiltaleform.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf landsbytossen » 28. jan 2016, 21:37

adagio skrev:
Daine skrev:Jeg er helt ligeglad. Jeg har ikke noget problem i at være frøken, for det bliver aldrig brugt som tiltaleform i Danmark alligevel (med forbehold for ukendte personer, der stadig kan finde på at bruge det). Og at være 'Miss' i udlandet har jeg heller ikke problem med.


Jeg bliver jævnligt kaldt hr. i butikker, på restauranter og lignende. "Værs'go hr.", "Selvfølgelig hr." og den slags. Hvad siger personalet til kvinder i den slags situationer?

Man ser efter en vielsesring
4
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Daine » 28. jan 2016, 21:44

adagio skrev:
Daine skrev:
adagio skrev:
Daine skrev:Jeg er helt ligeglad. Jeg har ikke noget problem i at være frøken, for det bliver aldrig brugt som tiltaleform i Danmark alligevel (med forbehold for ukendte personer, der stadig kan finde på at bruge det). Og at være 'Miss' i udlandet har jeg heller ikke problem med.


Jeg bliver jævnligt kaldt hr. i butikker, på restauranter og lignende. "Værs'go hr.", "Selvfølgelig hr." og den slags. Hvad siger personalet til kvinder i den slags situationer?


Aner det ikke. Jeg arbejder i butik og har aldrig kaldt nogen for hr., fru eller frøken :) Jeg har heller aldrig oplevet det på en restaurant i Danmark. Men det er derfor jeg skrev forbeholdet, for jeg har jo ikke være i alle butikker/restauranter i Danmark. Men hvis nogen tiltaler dig med hr. så går jeg ud fra, at de også bruger fru/frøken tiltalen og så prøver at vurderer personens alder, om det er den ene eller anden tiltaleform.


Jeg er blevet kaldt hr. så sent som i dag i Magasin. I øvrigt af en ung mand, han var næppe 30. Det er ret almindeligt, jeg vil nærmest sige det er tiltaleformen i de fleste herretøjsbutikker.


Ok, der kommer jeg så heller ikke så tit :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jan 2016, 21:44

Dårligt.
Det stammer fra dengang, en kvinde kun kunne blive rigtig voksen ved at gifte sig. I ægteskabet var manden hendes værge, og ellers var det nærmeste mandlige slægtning, så på den måde var der egentlig ikke den store forskel, men hun fik da i det mindste en voksen titel.
Enker kunne være myndige, men de havde jo så også være gift før.

Sådan er det jo heldigvis ikke længere, og derfor forstår jeg ikke, at man har hængt fast i den gamle opdeling. I hvert fald finder jeg det helt gak, at det ikke er frivilligt i en situation som den beskrevne, eller at man i det mindste dropper "Frøken".
3
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Lurende Peber » 28. jan 2016, 21:54

Titler bruges vel efterhånden mest netop på diverse blanketter.
For min skyld kunne vi bruge H og F. Og undlade det i talesproget.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14443

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Pjeps » 28. jan 2016, 21:57

Så vidt jeg husker, som omtaler man også ugifte kvinder som frue når de har nået en vis alder :gruble:

Personligt ville jeg kun blive fornærmet hvis nogen omtaler mig som hr
0
:ninja:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf landsbytossen » 28. jan 2016, 22:12

DetSorteCirkus skrev:Dårligt.
Det stammer fra dengang, en kvinde kun kunne blive rigtig voksen ved at gifte sig. I ægteskabet var manden hendes værge, og ellers var det nærmeste mandlige slægtning, så på den måde var der egentlig ikke den store forskel, men hun fik da i det mindste en voksen titel.
Enker kunne være myndige, men de havde jo så også være gift før.

Sådan er det jo heldigvis ikke længere, og derfor forstår jeg ikke, at man har hængt fast i den gamle opdeling. I hvert fald finder jeg det helt gak, at det ikke er frivilligt i en situation som den beskrevne, eller at man i det mindste dropper "Frøken".

Dengang nærmeste mandlige slægtning var værge blev en ugift kvinde ofte kaldt pige. Frøken var ikke særligt udbredt. Og en lille detalje, som du måske kender, enker kunne dække over fraskilte.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9481
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Sophies-mor » 28. jan 2016, 22:13

Jeg er hamrende ligeglad.
Hellere "Fru" end "Damen dér"
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jan 2016, 22:18

landsbytossen skrev:
DetSorteCirkus skrev:Dårligt.
Det stammer fra dengang, en kvinde kun kunne blive rigtig voksen ved at gifte sig. I ægteskabet var manden hendes værge, og ellers var det nærmeste mandlige slægtning, så på den måde var der egentlig ikke den store forskel, men hun fik da i det mindste en voksen titel.
Enker kunne være myndige, men de havde jo så også være gift før.

Sådan er det jo heldigvis ikke længere, og derfor forstår jeg ikke, at man har hængt fast i den gamle opdeling. I hvert fald finder jeg det helt gak, at det ikke er frivilligt i en situation som den beskrevne, eller at man i det mindste dropper "Frøken".

Dengang nærmeste mandlige slægtning var værge blev en ugift kvinde ofte kaldt pige. Frøken var ikke særligt udbredt. Og en lille detalje, som du måske kender, enker kunne dække over fraskilte.


Ja, det er rigtigt, men de havde i hvert fald været gift :)

At "Frøken", "Mamselle" eller hvad det nu hed på daværende tidspunkt ikke så tit blev brugt skyldtes vel mest, at de færreste mennesker kom i situationer, hvor de skulle tituleres? De fleste mænd blev også mest om/tiltalt ved deres arbejdstitel + efternavn eller fulde navn.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3750
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Anilara » 28. jan 2016, 22:21

Ej, jeg kan sgu godt lide frøken. Nok fordi det ikke har nogen særlig betydning i dag, og fordi det lyder godt. "Frøken Larsen" - I like it. :-D
Dog medgiver jeg, at det ikke rigtig bliver brugt, men ville intet have imod at blive tiltalt sådan. Men jeg er også lidt af den gamle skole, og ville også gerne have De mere genindført. :)
4
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Lurende Peber » 28. jan 2016, 22:25

DetSorteCirkus skrev:De fleste mænd blev også mest om/tiltalt ved deres arbejdstitel + efternavn eller fulde navn.
Der kom skam også (i perioder?) Hr. foran titlen.
Hr. Moseejer Baldrian Tørvesen og Hr. Smedemester Emmanuel Klunk
Men .... Professor og Doktor har vist altid overrulet Hr. ? :gruble:
Der kunne konen så hedde Fru Professor Christian Snøvlesen
2
Registreret Gammel Gris :gris:

Tilbage til "Livets forhold"