At kalde sig hr. som kvinde.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Grissebassen » 1. feb 2016, 13:28

Dengang jeg var i et forhold, fandt jeg det egentlig lidt romantisk, at blive defineret udfra min status som "hans" (vi var dog ikke gift). Som langtidssingle er jeg så småt begyndt at være ligeglad. Men hvis jeg ikke var så setttlet i min alene-tilværelse, kan jeg dog sagtens forestille mig, det ville gå mig på. Og det kommer det da sikkert også til en dag, hvis jeg når en vis alder og stadig er single. Så mit personlige forhold til det afhænger meget af, hvordan jeg lige har det med situationen. Principielt set kan jeg dog godt lade mig irritere over, at mænd og kvinder stadig i et moderne samfund defineres forskelligt i forhold til ægteskabelig status. Ligeledes at det overhovedet skal benævnes, i situationer hvor det burde være komplet irrelevant. Men det er ikke noget, jeg har behov for at gøre op med.
Da jeg var ca. 23-24 år, boede Frankrig i en periode. Der fandt jeg, at titlen "Madamme" vs. "Mademoiselle" i daglig tale blev defineret af alder, men også i høj grad situationen. Var jeg alene eller sammen med en mand, blev jeg tiltalt "Madamme". Var jeg sammen med en anden ung kvinde, tiltaltes vi "Mademoiselles".
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Spjaerten » 1. feb 2016, 13:35

Jeg krummer tæer hver gang jeg ser amerikanske bryllupsceremonier.
Kan ikke ha det der med Mr & Mrs Jonathan blah blah blah the 3rd. Aldrig om jeg nogensiden skal benævnes som min mands kone på den måde.

Derudover så synes jeg virkelig også det er mærkeligt muligheden ikke bare er Fr. Ligesom Ms på udlandske sider.
Så slipper man for Mrs / miss eller på dansk FR / frk.

Faktisk synes jeg det er total gammeldags at man ikke bare vælger m/k
4
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19588
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf LadyFox » 1. feb 2016, 16:46

Jeg er ligeglad. Eller jeg kan egentlig godt lide at blive kaldt Miss/Frøken :blush2:
3
...
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf vibbsen » 1. feb 2016, 17:35

Jeg kunne godt nok ikke være mere ligeglad :tie:

Og kunne godt nok aldrig finde på at bruge Hr. for at lave et statement på den måde. Det er en decideret latterligt protest som ingen effekt har eftersom modtageren antagelig ikke engang opdager den.

Til gengæld så kan man risikerer at få problemer hvis ens bestilling f.eks. er til billetter hvor det rent faktisk betyder noget om man er kvinde eller mand. Der hvor jeg har været ansat ville en kvinde der brugte hr. i sin bestillings blive bedt om at gå tilbage til check-in og få et nyt boarding kort, hvor kønnet matchede det der står i pas/kørekort, til at erstatte det automatisk udstedte som får oplysningerne fra den bestilling som kunden selv udfylder. Og eftersom udstedelse af boarding kort og selve boarding er placeret hver for sig, jamen så er det faktisk lidt af en gåtur. Men hey, man har gjort sin pointe gældende. Or not.
11
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf BlueBunny » 1. feb 2016, 19:28

Jeg har studset over det også.
Det er som om at alle feminine titler er mere værdiladede end maskuline titler.
Den ene er som du nævner fru/frøken, der henviser til om man er gift/ugift, hvorimod en hr bare er hr uanset om han er gift eller ej.

Så kan man sige mand (alternativer er herre som er finere og dreng som er mere "drengerøv"), mand er bare mand.
Det er på en måde mere neutralt end kvinde/dame/kone/pige som jeg synes ikke har samme neutralitet. Kvinde er sådan lidt feminist/høje hæle/quinde. Dame er lidt sat, buttet, stram, midaldrende. Kone er en der har en mand, og lidt bondsk. Pige er lidt uintelligent, med mindre det er en pige, dvs umyndig.

Kvinde er dog blevet mere neutral de sidste par år synes jeg. Altså kvinde er nok det der er nærmeste pendent til mand. Selv ville jeg omtale mig som kvinde (altså hvis jeg skulle bruge noget kønsspecifikt).
4
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Lurende Peber » 26. feb 2016, 19:18

Havd Faen...? Du gennemførte det sgu!
http://ekstrabladet.dk/ferie/kvindelig- ... nd/5969084
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Lilleluftballon » 26. feb 2016, 20:07

BlueBunny skrev:Jeg har studset over det også.
Det er som om at alle feminine titler er mere værdiladede end maskuline titler.
Den ene er som du nævner fru/frøken, der henviser til om man er gift/ugift, hvorimod en hr bare er hr uanset om han er gift eller ej.

Så kan man sige mand (alternativer er herre som er finere og dreng som er mere "drengerøv"), mand er bare mand.
Det er på en måde mere neutralt end kvinde/dame/kone/pige som jeg synes ikke har samme neutralitet. Kvinde er sådan lidt feminist/høje hæle/quinde. Dame er lidt sat, buttet, stram, midaldrende. Kone er en der har en mand, og lidt bondsk. Pige er lidt uintelligent, med mindre det er en pige, dvs umyndig.

Kvinde er dog blevet mere neutral de sidste par år synes jeg. Altså kvinde er nok det der er nærmeste pendent til mand. Selv ville jeg omtale mig som kvinde (altså hvis jeg skulle bruge noget kønsspecifikt).


Jeg er helt enig. Og så det med at voksne kvinder rask væk omtales som piger. Og prinsesser. Ad... Ord betyder meget, meget mere end man tror!
2
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5598
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22810

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf POCKETKITTEN » 26. feb 2016, 20:15

Ude i vores lokale bazar kalder de mig nogle gange "lady". :lun:

"Værsgo' lady, hav en god dag!"

Det kunne jeg godt vænne mig til.
2
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Lurende Peber » 26. feb 2016, 20:24

POCKETKITTEN skrev:Ude i vores lokale bazar kalder de mig nogle gange "lady". :lun:

"Værsgo' lady, hav en god dag".
Pizzeriaer og grønthandlere herover på Stenbroen samt forstæder bruger i høj grad tiltaleformen "Chef" :lol:
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Kisser
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2682

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Kisser » 1. mar 2016, 19:22

Jeg synes faktisk at det er lidt problematisk - men jeg blev glad, da jeg fandt ud af at man i folketinget tiltaler ALLE kvinder som Fru (som i Fru Johanne Smith Nielsen f.eks.). Noget der virkelig også kan pisse mig af, er mænd der insisterer på at kvinder der har født har "kusser", mens kvinder der ikke har født har "fisser". Eftersom jeg ikke er et landbrugsdyr, gider jeg ikke at blive defineret på den måde.
1
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12837

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf godtnavn » 1. mar 2016, 22:56

Kisser skrev:Jeg synes faktisk at det er lidt problematisk - men jeg blev glad, da jeg fandt ud af at man i folketinget tiltaler ALLE kvinder som Fru (som i Fru Johanne Smith Nielsen f.eks.). Noget der virkelig også kan pisse mig af, er mænd der insisterer på at kvinder der har født har "kusser", mens kvinder der ikke har født har "fisser". Eftersom jeg ikke er et landbrugsdyr, gider jeg ikke at blive defineret på den måde.


Jeg ville hade at blive kaldt fru, det er jeg jo ikke når jeg ikke er gift, så det synes ejg omvendt dig er problematisk.

Det med kusser/fisser har jeg ikke hørt før, men jeg tænker selv at gamle mennesker har kusser og unge har fisser, ikke så meget fordi der er forskel men fordi halvgamle damer ofte kalder det kusse, og så skal de da have lov at have sådan en. Så er ikke fordi de er gamle, men fordi de er fra kusse-årgangen, dem der er unge i dag vil altid have fisser, og hvad næste generation har må tiden jo vise.
0
Kisser
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2682

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Kisser » 2. mar 2016, 18:44

Jeg tænker også, at Fru har højere status end Frk. Når folketingsmedlemmer kaldes Fru i folketingssalen (uanset hvad deres ægteskabelige status er) så ser jeg det egentlig som en anerkendelse af deres "rang" eller "status" i form af at de er folketingsmedlemmer. Giver det mening?

Jeg fylder selv 30 i år, og jeg ser også mig selv mere som en frue end end frøken (også selvom vi tog min ægteskabelige status ud af ligningen) ligesom jeg ser mig selv mere som en kvinde/dame end som en pige.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf landsbytossen » 4. mar 2016, 07:06

Smiling_Goat skrev:
Kisser skrev:Jeg synes faktisk at det er lidt problematisk - men jeg blev glad, da jeg fandt ud af at man i folketinget tiltaler ALLE kvinder som Fru (som i Fru Johanne Smith Nielsen f.eks.). Noget der virkelig også kan pisse mig af, er mænd der insisterer på at kvinder der har født har "kusser", mens kvinder der ikke har født har "fisser". Eftersom jeg ikke er et landbrugsdyr, gider jeg ikke at blive defineret på den måde.


Spøjst, jeg ser det netop som udtryk for, at det er bedre at være en "fru" end en "frk." Ellers ville man vel titulere folk med deres rette status?

Men sådan kan man overtænke ting og blive alt for politisk korrekt. Noget skal man jo kalde dem. Måske man skal finde på noget helt tredje, som er neutralt ift. ægtestand. Dame? Kvindemenneske? :D

Kvindemenneske er historisk set nedsættende. Nogle præster skrev Quindemennesket foran moderens navn ved uægte børns dåb, især hvis hun var en omstrejfende type uden særlig tilknytning til sognet eller måske lidt "løs på tråden".
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Purple Haze » 4. mar 2016, 07:59

Smiling_Goat skrev:Men sådan kan man overtænke ting og blive alt for politisk korrekt. Noget skal man jo kalde dem. Måske man skal finde på noget helt tredje, som er neutralt ift. ægtestand. Dame? Kvindemenneske? :D


Det kunne være
Ferre
og
Fr.

Altså det "samme" som man kalder mænd, tænker det ville være nærliggende da det ligner:
Herre
og
Hr.

Og umiddelbart lyder det lidt sært - men tænker det bare er fordi det ikke er ord man er van til.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf dgd2007 » 4. mar 2016, 15:36

landsbytossen skrev:Kvindemenneske er historisk set nedsættende. Nogle præster skrev Quindemennesket foran moderens navn ved uægte børns dåb, især hvis hun var en omstrejfende type uden særlig tilknytning til sognet eller måske lidt "løs på tråden".

Her i nutiden har jeg faktisk næsten udelukkende hørt det udtryk fra andre kvinder :fløjt:
0

Tilbage til "Livets forhold"