At kalde sig hr. som kvinde.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf avdotja » 5. mar 2016, 18:25

ShuruQ skrev:Jeg ved godt tråden ikke er aktuel mere men den har været hevet op nogle gange.

Jeg har bidt mærke i startindlægget, "som feminist synes jeg ikke", det er ikke et fællestræk hos feminister, det er din følelse, der er ganske lovlig, men jeg synes egentligt det kommer til at lyde som om det er fordi du anser dig som feminist, det er sikkert ikke det der menes, men det stikker lidt i mig at der sættes lighedstegn overfor antipati mod en manglende "fr-mulighed" og feminisme :gruble:.

Det er højst tænkeligt at der findes masser af feminister som er ligeglade med fru/frøken-problematikken; men når man betegner sig som feminist, er man ofte mere opmærksom på de forskelle mænd og kvinder oplever i hverdagen. Af samme årsag giver det da glimrende mening at "man som feminist" netop bider mærke i at kvinder, modsat mænd, deles op i gifte hhv ugifte.
2
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf avdotja » 5. mar 2016, 18:28

Jeg har i øvrigt løst det ved konsekvent at være frk - uanset om jeg er gift eller ej. Et ægteskab er på ingen måde definerende for hvem jeg er, så for mig giver det glimrende mening helt at smide "fru" væk (heldigt nok, for jeg synes det er et virkeligt, virkeligt grimt ord!).
0
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf avdotja » 5. mar 2016, 19:00

ShuruQ skrev:
avdotja skrev:
ShuruQ skrev:Jeg ved godt tråden ikke er aktuel mere men den har været hevet op nogle gange.

Jeg har bidt mærke i startindlægget, "som feminist synes jeg ikke", det er ikke et fællestræk hos feminister, det er din følelse, der er ganske lovlig, men jeg synes egentligt det kommer til at lyde som om det er fordi du anser dig som feminist, det er sikkert ikke det der menes, men det stikker lidt i mig at der sættes lighedstegn overfor antipati mod en manglende "fr-mulighed" og feminisme :gruble:.

Det er højst tænkeligt at der findes masser af feminister som er ligeglade med fru/frøken-problematikken; men når man betegner sig som feminist, er man ofte mere opmærksom på de forskelle mænd og kvinder oplever i hverdagen. Af samme årsag giver det da glimrende mening at "man som feminist" netop bider mærke i at kvinder, modsat mænd, deles op i gifte hhv ugifte.


Altså jeg kan jo godt følge dig, men det klinger uheldigt at det fordi man er feminist. Det er muligt, det er at fluekneppe en anelse, og er heller ikke for at gøre et større nummer ud af det, men jeg synes det kommer til at lyde som om det er et fællestræk.

Men så kan man jo aldrig sige "som xxx...", der vil altid være mindst en som ikke er enig.

"Som kunster synes jeg det er træls med de nedskæringer der er på kulturen i øjeblikket" Nope, der findes helt sikkert mindst en kunster der ikke mener det

"Som løber er jeg ved at være træt af alle de barnevogne rundt om søerne" Niks, masser af løbere er ligeglade og hopper let og elegant uden om.

"Som cyklist er det ærlig talt noget træls med alt det regnvejr" Tricky, men mon ikke der findes mindst en "der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning"-person?
1
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf A 7 » 6. mar 2016, 07:41

Purple Haze skrev:
Det kunne være
Ferre
og
Fr.

Altså det "samme" som man kalder mænd, tænker det ville være nærliggende da det ligner:
Herre
og
Hr.

Og umiddelbart lyder det lidt sært - men tænker det bare er fordi det ikke er ord man er van til.


Du foreslår at der indføres en helt ny betegnelse for, hvordan man tiltaler/omtaler kvinder, så det nu sker efter et skema, der er en ren kopi af hvordan man tiltaler mænd? Mon ikke der er nogle feminister, der ville finde det sexistisk?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Purple Haze » 6. mar 2016, 18:03

A 7 skrev:
Purple Haze skrev:
Det kunne være
Ferre
og
Fr.

Altså det "samme" som man kalder mænd, tænker det ville være nærliggende da det ligner:
Herre
og
Hr.

Og umiddelbart lyder det lidt sært - men tænker det bare er fordi det ikke er ord man er van til.


Du foreslår at der indføres en helt ny betegnelse for, hvordan man tiltaler/omtaler kvinder, så det nu sker efter et skema, der er en ren kopi af hvordan man tiltaler mænd? Mon ikke der er nogle feminister, der ville finde det sexistisk?


Når der nu SKAL være en betegnelse som fortæller at man er henholdsvis kvinde eller mand, så synes jeg (sjovt nok, eftersom det er mit forslag) at det vil være en fin løsning.
Men faktisk ville det være endnu mere fint hvis der blev opfundet en kønsneutral tiltaleform, man kan bruge uanset om det er en kvinde eller mand man tiltaler. Så ville man også slippe for at være dybt ufølsom og uhøflig i de (meget få heldigvis) tilfælde hvor man ikke aner om det er en kvinde eller mand man tiltaler.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf dgd2007 » 6. mar 2016, 18:45

A 7 skrev:Du foreslår at der indføres en helt ny betegnelse for, hvordan man tiltaler/omtaler kvinder, så det nu sker efter et skema, der er en ren kopi af hvordan man tiltaler mænd? Mon ikke der er nogle feminister, der ville finde det sexistisk?

Det er da rimeligt nok. Det vedkommer da ikke hverken flyselskab eller lufthavnsmyndighederne, om de kvindelige passagerer er gift eller ej. Vel i hvert fald ikke mere end om mændene er det.

Men kom TS nogensinde af sted med de ukorrekte oplysninger? :gruble: (Beklager, hvis det har været opdateret tidligere i tråden.)
0
Brugeravatar
Metsen
Indlæg: 254
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:31
Kort karma: 23
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 184

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Metsen » 6. mar 2016, 19:08

Flora skrev:Jeg er fuldstændig ligeglad. Kan egentlig ikke se hvorfor det skulle være et problem.


This :gogo:
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1953
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 418
Likede indlæg: 4809

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf milisa » 9. mar 2016, 20:17

Jeg bliver voldsomt provokeret af det. Og jeg fatter ikke, at der kan være kvinder på min egen alder og yngre, der ikke har det på samme måde. Hvorfor er det vigtigt at vide, om en kvinde er gift eller ej? Hvorfor skal kvinder klassificeres efter deres ægteskabelige status og ikke mænd? Lige præcis pånær flybilletter vælger jeg altid det første - også selvom det er 'hr.'. På flybilletter vælger jeg det første kønsspecifikke - hvorefter jeg skriver en meget vred mail til selskabets kundeservice og ytre min uforbeholdne mening. Ikke at det nogensinde har hjulpet en skid, men det føles godt.....
4
Tally-ho
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Buller » 10. mar 2016, 01:55

milisa skrev:Jeg bliver voldsomt provokeret af det. Og jeg fatter ikke, at der kan være kvinder på min egen alder og yngre, der ikke har det på samme måde. Hvorfor er det vigtigt at vide, om en kvinde er gift eller ej? Hvorfor skal kvinder klassificeres efter deres ægteskabelige status og ikke mænd? Lige præcis pånær flybilletter vælger jeg altid det første - også selvom det er 'hr.'. På flybilletter vælger jeg det første kønsspecifikke - hvorefter jeg skriver en meget vred mail til selskabets kundeservice og ytre min uforbeholdne mening. Ikke at det nogensinde har hjulpet en skid, men det føles godt.....


For mig personligt.... fordi i livet store rodekasse af kampe der kan og bør kæmpes for at mennesker skal få det bedre i denne verden.... der ligger det her emne krøllet sammen og mast så langt ind i hjørnet at jeg er imponeret over at nogen har taget sig tid til at grave det ud.
9
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Zombie » 10. mar 2016, 07:33

Angelina skrev:
milisa skrev:Jeg bliver voldsomt provokeret af det. Og jeg fatter ikke, at der kan være kvinder på min egen alder og yngre, der ikke har det på samme måde. Hvorfor er det vigtigt at vide, om en kvinde er gift eller ej? Hvorfor skal kvinder klassificeres efter deres ægteskabelige status og ikke mænd? Lige præcis pånær flybilletter vælger jeg altid det første - også selvom det er 'hr.'. På flybilletter vælger jeg det første kønsspecifikke - hvorefter jeg skriver en meget vred mail til selskabets kundeservice og ytre min uforbeholdne mening. Ikke at det nogensinde har hjulpet en skid, men det føles godt.....


Grunden til at man "finder det vigtigt" er jo fordi man ellers ikke kan tiltale kvinden med hendes titel hvis ikke man ved det

Jeg tror grunden til man i sin tid valgte at skelne i mellem Frøken og Frue, er at man jo bør skal flirte / lægge an på en gift kvinde. Så var man ligesom klar over hvem man kunne gøre kur til og hvem man ikke kunne.

Jeg synes ikke den ene titel er bedre end den anden, den fortæller blot om ens ægteskabelige status - og det ser jeg nu som ganske harmløst.


Det ER harmløst, men en del af problematikken er jo, at der ikke skelnes på samme måde hos mænds titler, udover mellem visse jobfunktioner (dr. i stedet for hr. eksempelvis).
Rent historisk har denne skelnen da også dybe rødder til, at ens kvindes parforholdsstatus ansås som værende af ret vigtig betydning nærmest uanset konteksten, mens mænds parforholdsstatus var mere irrelevant fordi det ikke på samme måde var udslagsgivende for deres status.

Jeg forstår godt, at nogen derfor bliver irriteret over, at der stadigvæk sker denne forskelsbehandling - det handler om signalværdien, og så HAR det rent faktisk en betydning når man som kvinde rejser i visse lande.

Det sagt, så er det jo ikke fordi man behøver gå på barrikaderne og kaste brosten over det - jeg kan bare sagtens se, hvorfor det skurrer forkert i nogles ører, med reference til den historiske betydning.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. mar 2016, 11:05

Purple Haze skrev:Jeg skulle bestille en flybillet den anden dag, skal ud og rejse alene.

Da jeg så skal bestille billetten SKAL der stå "titel", og her kunne man så vælge mellem hr, fru eller frøken.

Udover at jeg som feminist er ret så irriteret over at muligheden fr ikke var listet - så har jeg sådan set ikke lyst til at oplyse min ægteskabelige status, for det første det rager ikke nogen, og har endnu mindre lyst når jeg skal rejse alene.

Så jeg endte med titlen hr.

Det er måske ikke det vilde debat oplæg, men hvordan har i det med at mænd er hr mens tiltaleformen på kvinder afhænger af deres ægteskabelige forhold?


I disse tider, hvor flyselskaberne har SÅ rigide regler mht. hvor mange milliliter væske, du med medbringe, hvor præcist dit navn skal staves, hvor omfattende din person og bagage skal scannes, og hvor du kommer i fedtefadet for at lave "jokes" med de forkerte ord, så ville jeg aldrig gamble med flybilletter til x tusinde kroner som indsats bare for at gøre oprør.

Jeg synes ikke det er en løsning at erstatte frue og frøken med Fr. Dels er der altså store dele af verden, hvor det har reel betydning om du er frue eller frøken, og hvor det ikke bare handler om sprog. Dels er der risikoen for at folk så læser det som fruentimmer. :D

Derudover så fortæller du heller ikke om din ægteskabelige status. En frøken har aldrig været gift. En frue er en der er gift eller som har været gift. En frue kan altså godt være single pga. skilsmisse eller dødsfald. Frue bruges i denne sammenhæng som synonym med mrs., men frue kan på dansk også være synonym med det engelske Lady, som er en adelstitel. Ligesom Herre blev brugt om fornemme mænd, uanset deres ægteskabelige status.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Purple Haze » 11. mar 2016, 11:29

Smiling_Goat skrev:Ja, det lød lidt hårdt Purple Haze, men du har lov til din mening. Det opponerer jeg ikke imod, jeg er bare ikke enig i, at det er en sag, man som feminist nødvendigvis føler noget for.


Det er helt i orden.
Jeg kan jo kun tale for mig selv. Og jeg ser kun et issue i at man skal defineres udfra sin ægteskabelige status som kvinde (men ikke som mand) fordi jeg er feminist.
Inden jeg nåede til at definere mig selv som feminist, så var det ikke noget jeg tænkte synderligt meget over.

Jeg har aldrig påstået at det er noget alle andre feminister mener er vigtigt - og det kommer jeg aldrig til.
Det er vigtigt for mig, som feminist, af flere af de årsager der er nævnt af andre her i tråden.

Derudover er der også det praktiske issue - at det ikke rager nogen om jeg er gift eller ej, slet ikke når jeg rejser alene.

Der er også nogle emner og områder andre feminister tager op som DE synes er vigtige, som jeg synes er ligegyldige og "skadelige" for "sagen".
Tror det eneste man kan gøre som erklæret feminist er at blive ved med at gøre andre mennesker (og andre feminister) opmærksom på at der ikke findes et "feminist-organ" hvor det besluttes hvad vi kæmper for og hvordan. At der er nogle fælles betegnelser og issues, men at det er rimelig overordnet - men at det ikke er en form for "klub" man melder sig ind i, og så følger man ellers nogle bestemte retningslinjer.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Animi » 11. mar 2016, 11:33

Jeg er lidt nysgerrig - har du været ude og rejse? og hvis ja, var der så nogen problemer ved at du stod som hr? :) -
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Guldfisk » 11. mar 2016, 11:59

Hvorfor er ens køn egentligt en relevant oplysning for flyselskaber?

Er det for at sammenholde med pasoplysninger?
Eller er det kun, fordi de så kan være "høflige" og bruge frøken/fru i diverse bekræftelsesmail?

For hvis det kun er det sidstnævnte kunne de bare droppe det helt. Selvom der sikkert også er folk, der insisterer på deres titel. Ligesom dem, der vil kaldes "De" af butikspersonale. Måske vurderer de faktisk, at udeladelsen vil pisse flere mennesker af end den nuværende situation.

I førstnævnte kunne m/k erstatte (eller er det f fremfor k?). Men det kræver jo, at de prioriterer at bruge tid på den slags. Det tror jeg ikke, jeg ville gøre, hvis det var min virksomhed, jf. risikoen for klager. Det store flertal er jo nok ligeglade.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf JoyNips » 11. mar 2016, 12:32

Jeg er rimelig rødstrømpe og jeg forstår virkelig ikke problemet. Hvorfor er det et issue at man kan vælge frøken men ikke forkortelsen fr.?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Livets forhold"