Respekten for de døde mangler i trafikken

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Respekten for de døde mangler i trafikken

Indlægaf landsbytossen » 29. jan 2016, 12:09

Færdselslovens § 7

"Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets og redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn af leder, ligtog eller andet sluttet optog."

I praksis behøver biler i et ligtog ikke stoppe, når en lysregulering skifter til rød, hvis forreste del er kørt ud i krydset for grønt. De bagerste må fortsætte uanset farven på lysreguleringen og tværgående trafik SKAL holde tilbage, også selv om de har grønt.

Jeg står hverken stille, letter på hatten eller stiger af cyklen, når jeg ser et ligtog. Jeg er særlig opmærksom på, hvor ligtoget slutter så jeg ikke bliver til gene. I bil holder jeg hellere tilbage lidt for længe for at være sikker på, jeg ikke kører ind foran en bil i følget.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Respekten for de døde mangler i trafikken

Indlægaf Kattefjæs » 29. jan 2016, 14:48

Buller skrev:
Akehurst2 skrev:Men ligtoget er jo netop også for de levende. Det er de pårørende, der kører i det.


ja, det ved jeg-..men problemet er at præsten hyler op om respekt for de døde. Og det åbner for hele den diskussion om at den døde er død og færdig prut med det.

Snakkede han i stedet om de levende så var det meget sværere bare at afvise det med et logisk argument. Så skulle man have en diskussion om hvad man kan tillade sig overfor levende mennesker og deres sorg. Det ville være et godt udgangspunkt for en holdningsdannelse.


... Hvilket jo også er dét der bliver diskuteret her i tråden. Så udgangspunktet er der, og diskussionen kan sagtens tages uden at man behøver tale grimt om andre mennesker og deres religiøse tilhørsforhold.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Respekten for de døde mangler i trafikken

Indlægaf Fru Sunshine » 29. jan 2016, 14:56

Da min morbror blev begravet blev han kørt fra kapellet til kirkegården (han ville ikke have nogen kirkelig højtid, for han var kommunist af hjertet.) forbi hans hjem, hvilket krævede en omvej.
Det var en meget smuk gestus og der blev vist hensyn.
Det betød rigtig meget for os pårørende.

Min bedstefar blev sunget ud af kapellet og vi kørte i ligtog til kirken. Der blev også vist hensyn og folk stod stille på gaden, når den enormt lange kolonne af biler passerede. Også det var smukt.

Jeg ved, at begge ville have sat pris på det, og derfor forstår jeg ikke, at man bare smider en "den døde er sgu da ligeglad".
For mig har det stor betydning, hvad den afdøde ville have sat pris på.
8
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"