Kraftedeme også kræft ...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2712

Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 3. feb 2016, 18:35

Æv. Det, jeg frygtede, blev virkelighed :(

Jeg har fået brystkræft. Ja, fandme. Jeg kan ikke rigtig forstå det ... Og samtidig rammer det mig 1000 gange i løbet af dagen. Kræft, kræft, KRÆFT!

Helt ærligt ... Jeg har tre piger! Skal de vokse op uden en mor?! De store er næsten syv og fem, og den mindste er kun seks uger.

Har lige behov for at læsse lidt af ...

Jeg opdagede en knude/masse i mit højre bryst to uger inden min termin i december. Håbede, det blot var mælk, så jeg ventede til tre uger efter fødslen med at gå til lægen. Her havde massen da også vokset sig meget større og var nu ca 10-12 cm.
Lægen tog det meget alvorligt og sendte mig til Ringsted i et pakkeforløb.
Blev ultralydsscannet og fik besked om, at det helt sikkert ikke var noget farligt, men blot ophobet mælk. Lægen afsluttede med det samme mit pakkeforløb. Pyha (tænkte jeg).

Skulle komme tilbage en uge efter og i mellemtiden forsøge at amme i forskellige stillinger osv. for at løsne op for mælkeophobningen.
Ugen efter var der ingen bedring, og lægen ville dræne massen. Det var så ikke mælk, der kom ud, men cystevæske. Igen fik jeg at vide, at det nok ikke var farligt, men sandsynligvis noget hormonelt. Hun tog dog også en biopsi, da hun så en smule skygge efter dræningen. Hun mente dog, det muligvis var noget arvæv eller lign.

Og ja, så har jeg i mandags fået at vide, at det altså er kræft. Jeg skal have kemo først og opereres bagefter. Jeg var overrasket over, at det skulle ske i den rækkefølge, men lægen sagde, at det var pga. min alder. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke, om det er fordi, det er aggressivt.
Det eneste han sagde om kræfttypen, var, at den er østrogenfølsom og HER2-negativ.

Jeg fik i går lavet en CT-scanning, og i morgen skal jeg til Roskilde og tale med lægerne deroppe omkring kemoforløbet. Det lød som om, de ville starte mig op allerede fredag eller mandag (!!).

Lige nu er jeg mest bange for, hvad CT-scanningen viste. Og så er jeg hamrende nervøs for kemoen.

Vi har netop fortalt vores piger om sygdommen i går. Og også meddelt det til deres pædagoger og lærere. Så nu er det på en eller anden måde rigtig officielt.

Det lyder måske underligt, men jeg hader det her med at skulle fortælle det til nogen og gøre dem kede af det.

Nå, det var lidt (langt) om mig og forløbet indtil nu.
Nå ja, p.s.
Jeg fik scannet mine lymfekirtler i armhulen i går også. De så helt normale ud - det er vel rigtig godt, ikk? Eller kan der sagtens være spredning, selv om man ikke ser noget i lymfekirtlerne?

Jeg har behov for at høre de gode historier ... Kan mærke, at jeg Googler alt, alt for meget - og kun husker det rigtig slemme ...
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf LadyFox » 3. feb 2016, 18:37

ØV! Jeg har ikke andet at sige end rigtig'rigtig god bedring. :ae:
0
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Sangius » 3. feb 2016, 18:45

Det er ikke unormalt at give kemoterapi før man opererer. Det er for at mindske tumoren mest muligt, før man udfører operationen. Behandlingen kaldes neoadjuverende behandling.
Det smarte med neoadjuverende behandling er, at det forhøjer chancerne for en vellykket operation, og man ved, at den kemo man giver efter operationen har effekt. Hvis man fjerner tumor, og derefter giver kemoterapi, så kan det være umuligt at vurdere, om cancer-cellerne overhoved tager skade af kemoterapien.
På den her måde kan man finde en kemoterapi der virker, fjerne den formindskede tumor, og bagefter fortsætte med kemoen.

Jeg er så ked af du er endt i denne situation!
Senest rettet af Sangius 3. feb 2016, 18:49, rettet i alt 1 gang.
16
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Aesel82
Indlæg: 2627
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 175
Likede indlæg: 4192

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Aesel82 » 3. feb 2016, 18:47

Åh nej, hvor er det forfærdeligt :(

Jeg har ingen hverken gode eller dårlige historier, men derfor skal du alligevel have et kæmpe cyberkram og en masse tanker med på vejen :ae: .

Jeg håber, at lægerne kan fjerne det hele, og at du bliver helt rask igen :kys:
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Æble » 3. feb 2016, 18:48

Åh nej hvor forfærdeligt :( Sender mange tanker og positive vibes.
1
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4643
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8385

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Tibbler » 3. feb 2016, 18:59

Sikke noget lort....

Jeg håber, de hurtigt kommer med nogle positive tilbagemeldinger omkring udsigterne :ae:

Skræmmende med 2 så ens situationer på debatten i løbet af så kort tid - Forhåbentligt kan I så bruge hinanden lidt; vi andre kan jo trods alt ikke sætte os ind i den frygt, sorg, vrede....de følelser og tanker I må stå med. Vi kan kun gisne.

Mange, mange tanker herfra...
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf kidkomb » 3. feb 2016, 19:00

Masser af gode tanker og cyberkram!! :ae:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Marichen12 » 3. feb 2016, 19:00

Mange tanker :ae: Det er fandme noget lort!
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12925
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55529
Kontakt:

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Ado » 3. feb 2016, 19:10

Åh nej altså. :( Lortesygdom.

Jeg har en god historie til dig. Min mor opførte sig gradvist værre og værre gennem en årrække. Og vi undrede os alle over, hvorfor hun pludselig var blevet så ustabil rent følelsesmæssigt.
Det viste sig, at hun havde gået i over fem år med en knude i brystet, som voksede og voksede. Hvorfor hun ikke gik til læge, ved jeg ikke. Og det vil jeg ikke dunke hende i hovedet med.
Det kom dertil, at der gik hul på hendes bryst og hun blødte kraftigt. Herfra var det direkte på sygehuset, hvor de konstaterede, at hun havde den møgsygdom.

Men hun er rask nu. Hun fik fjernet hele brystet og efterfølgende strålebehandlinger.
4
Donna Martin Graduates!
Sorenspige
Indlæg: 7047
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 966
Likede indlæg: 9300

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Sorenspige » 3. feb 2016, 19:32

Hvor er jeg ked af at læse, at du også er blevet ramt :ae:. Hvor er det uhyggeligt, at det næsten er sket på samme måde for to herinde.

Jeg har en kollega, som fik konstateret brystkræft i sommers. Hun har fået kemo hele efteråret og vinteren og skal først opereres nu. Det lød til at være en ret normal proces.

Jeg håber, I har mulighed for masser af støtte og praktisk hjælp i den kommende tid, når I også har et spædbarn og to større piger at tage jer af.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16076

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Urtekussen » 3. feb 2016, 19:33

Åh nej, altså, hvor er det bare urimeligt!

Det er sådan en sygdom man måske kan "acceptere" at få, når man er 75-80 år og har levet meget af sit liv.
Men fandme da ikke, når man er ung og har små børn!

Det er min største skræk at blive syg på den måde - jeg føler med jer alle fem!

Jeg tror det er positivt at du har opdaget det hurtigt, og at det ikke har spredt sig.
0
2011
2015
2018
2020
2023
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1941

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf In_your_eyes » 3. feb 2016, 19:33

Det gør mig virkelig ondt. Sender masser af god karma og gode tanker.
0
:pompom:
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3055

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Thestral » 3. feb 2016, 19:35

Det er noget rigtig hø. Masser af positive tanker herfra :kram:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Spjaerten » 3. feb 2016, 19:35

For helvede


Ih det gør min ondt :kys:

Sender alverdens tanker!
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Studsgaard » 3. feb 2016, 19:41

For pokker da - det gør mig ondt. Ingen burde få den møg sygdom.
0

Tilbage til "Livets forhold"