Kraftedeme også kræft ...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 21. feb 2016, 10:20

Uh, don't mention pensionsopsparing og kritisk sygdomsudbetaling :(

Jeg har desværre ingen pensionsopsparing, og da jeg arbejder freelance, har jeg heller ikke nogen arbejdsgiver (eller jo, mig selv ;)), og jeg har ikke nogen dækning gennem mit forsikringsselskab. Det er SÅ surt. For pt. er jeg jo på barselsdagpenge, og min barsel udløber lige omkring det tidspunkt, hvor jeg (forhåbentlig) bliver rask. Hvor det jo så er meningen, at jeg skal ud og arbejde. Ret urealistisk.

Så de penge ville have faldet på et meget tørt sted. For da jeg skal passe bebsen i hverdagen, er der ikke rigtig overskud til rengøring osv., så det ville have været rart med penge, der var øremærket at gøre den næste tid så tålelig som muligt.

Æv.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Krølle » 21. feb 2016, 11:22

Du kan da få sygedagpenge nu og udskyde bstselsdagpengene, til du er rask? Jeg er ikke 100, men tjek det lige.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9463

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Sorenspige » 21. feb 2016, 12:40

Hvis bivirkningerne bliver for slemme til, at du kan passe babyen selv, kan du blive sygemeldt, og så kan din mand overtage barslen.
0
Vappepigen
Indlæg: 269
Tilmeldt: 3. jan 2016, 14:13
Kort karma: 75
Likede indlæg: 947

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Vappepigen » 21. feb 2016, 20:17

Min mand overtog min barsel, og jeg har så valgt at stoppe de planlagte 20 uger på barselsdagpenge!
Jeg har stor hjælp fra min svigermor og forældre til ungerne...kan godt mærke jeg pt har fået 13 kemoer
Er jo sygemeldt på ubestemt tid pga jeg ikke aner hvor meget mere kemo der venter mig!
Oven i det en masse ferie jeg også mangler at få afholdt!
Men lihe nu vil jeg bare gerne på job igen!
1
Følg mig på instagram jannibvj
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25601

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. feb 2016, 20:50

Krølle skrev:Du kan da få sygedagpenge nu og udskyde bstselsdagpengene, til du er rask? Jeg er ikke 100, men tjek det lige.


Det har du helt ret i, men er man selvstændig/freelance er det nok, DESVÆRRE, mere omstændeligt end som så. Den branche er så vidt jeg har luret ret meget en bitch ifht. arbejdsløshed, sygedagpenge osv.
Men grundlæggende så burde det kunne lade sig gøre, spørgsmålet er bare om der er kræfter til at overskue det, eller om det lader sig gøre at købe sig til nogen der fixer det for en.


Men min kollega der kom fysisk til skade under barsel, var sygemeldt 4 mdr, og fik forlænget barsel deraf.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. feb 2016, 21:15

DD_81 skrev:Det har du helt ret i, men er man selvstændig/freelance er det nok, DESVÆRRE, mere omstændeligt end som så. Den branche er så vidt jeg har luret ret meget en bitch ifht. arbejdsløshed, sygedagpenge osv.
Men grundlæggende så burde det kunne lade sig gøre, spørgsmålet er bare om der er kræfter til at overskue det, eller om det lader sig gøre at købe sig til nogen der fixer det for en.


Men min kollega der kom fysisk til skade under barsel, var sygemeldt 4 mdr, og fik forlænget barsel deraf.


Jeg skal ikke kunne sige, om det gør sig gældende her, men generelt kan der være stor forskel på freelancere og selvstændiges vilkår, da "freelance" som udgangspunkt ikke betyder andet end "ansat i kort tid ad gangen" og ikke behøver at involvere et CVR-nummer.
At Frandsen er berettiget til barselsdagpenge er efter min vurdering et tegn på, at hun også vil kunne få sygedagpenge.
Senest rettet af DetSorteCirkus 22. feb 2016, 16:38, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25601

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. feb 2016, 21:23

DetSorteCirkus skrev:
DD_81 skrev:Det har du helt ret i, men er man selvstændig/freelance er det nok, DESVÆRRE, mere omstændeligt end som så. Den branche er så vidt jeg har luret ret meget en bitch ifht. arbejdsløshed, sygedagpenge osv.
Men grundlæggende så burde det kunne lade sig gøre, spørgsmålet er bare om der er kræfter til at overskue det, eller om det lader sig gøre at købe sig til nogen der fixer det for en.


Men min kollega der kom fysisk til skade under barsel, var sygemeldt 4 mdr, og fik forlænget barsel deraf.


Jeg skal ikke kunne sige, om det gør sig gældende her, men generelt kan der være stor forskel på freelancere og selvstændiges vilkår, da "freelance" som udgangspunkt ikke betyder andet end "ansat i kort tid ad gangen" og ikke behøver at involvere et CPR-nummer.
At Frandsen er berettiget til barselsdagpenge er efter min vurdering et tegn på, at hun også vil kunne få sygedagpenge.


tænker også i udgangspunktet, men det er til tider noget mere kringlet, end når man er almindeligt ansat.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 22. feb 2016, 09:33

Jeg kan sagtens få sygedagpenge. Jeg fik supplerende dagpenge inden barslen, da jeg ikke var så aktiv ift. at få skrabet nok opgaver ind til at afmelde mig a-kassen fuldstændigt. Så i det offentlige figurerede jeg som arbejdsløs. Hvilket måske er heldigt nok.

Hvis jeg sygemelder mig nu, kan min mand overtage barslen, ja. Altså hvis jeg påstår, at jeg ikke kan tage mig af baby. Men det er slet ikke relevant for os lige nu. Det fungerer bedst for os, at han stadig går på arbejde hver dag og i stedet tager nogle fridage, når jeg skal have kemo. Vi skal dog lige have kigget på, om de fridage kan gå ind under en eller anden orlovskategori, så han ikke bruger al sin ferie på det.

Men barselsorloven (altså de første 14 uger) KAN ikke udskydes. Det er den klokkeklare besked, jeg har fået.

Jeg skal have undersøgt, hvordan det ser ud med forældreorloven ... Om jeg evt. kan sygemelde mig dér og udskyde den. (Krydser fingre).
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 22. feb 2016, 10:10

ARGH! Har lige talt med Udbetaling Danmark, og jeg er bare røvdårligt stillet, fordi jeg figurerede som ledig inden barslen :S

Hvis jeg havde en fast arbejdsgiver, ville jeg uden problemer kunne sygemelde mig og udskyde forældreorloven. Det kan jeg så ikke i min situation. Så om jeg sygemelder mig eller ej, gør ingen forskel. Eller jo, manden kan overtage min del af barslen/orloven. Men det vil bare betyde en massiv nedgang i indtægten, da han så ville skulle på barselsdagpenge.

Iiiih altså ... Min barsel slutter til november. Og det er sådan cirka der, jeg bliver rask (hvis alt går vel). Det er bare SÅ ufedt at skulle bruge al sin barsel og orlov på at være syg :(

Især fordi jeg så umiddelbart efter orloven enten skal:
* genoptage mit freelanceri og håbe, jeg får så mange opgaver, at jeg ikke skal melde mig ledig
* melde mig ledig og ind i al jobsøgningshalløjet (hvor sandsynligt er det lige, at man får et job som nyhelbredt efter et langt kræftforløb? Skaldet, med ét bryst osv.)
* ingen af ovenstående - men så uden nogen form for indkomst

Æv, det virker bare så uoverskueligt lige nu.
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 22. feb 2016, 10:32

Og nå ja, så blev jeg skaldet i går. Begyndte at fælde lørdag, så i går blev trimmeren fundet frem ...
3
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Thestral » 22. feb 2016, 11:15

Frandsen jeg liker dit indlæg fordi jeg synes det er fedt at du tager sagen lidt i egen hånd selv om det ikke rigtig er noget du kan undgå i sidste ende. Jeg håber du forstår meningen :genert:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 22. feb 2016, 11:23

Thestral skrev:Frandsen jeg liker dit indlæg fordi jeg synes det er fedt at du tager sagen lidt i egen hånd selv om det ikke rigtig er noget du kan undgå i sidste ende. Jeg håber du forstår meningen :genert:


:kys:

Forstår 100 pct.! For det var netop derfor, jeg gjorde det. Altså for at føle en form for kontrol i alt det ukontrollerbare.
2
Akehurst2
Indlæg: 14181
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Akehurst2 » 22. feb 2016, 11:43

Jeg liker også for handlekraft med trimmeren :)

Kan huske da min mor tabte håret, da klippede jeg hende også. Det var rigtig grænseoverskridende og mærkeligt at klippe hende skaldet, men det med at fælde hår i store bunker, der lå alle vegne var værre og trak det ligesom bare ud. Det ser også pænere ud at være helt skaldet end at have spredte tynde totter, synes jeg.
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 22. feb 2016, 14:10

Jeg har lagt billeder af hele klippe-processen på bloggen :)
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Annione » 22. feb 2016, 16:29

Øhm. Jeg har misset det med bloggen. Må jeg bede om et link? Jeg vil rigtig gerne følge med.
1

Tilbage til "Livets forhold"