Hvornår må man slukke en respirator

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. maj 2021, 19:31

Min min mands far knækkede nakken i søndags og blev opereret mandag. Genopereret i går. Han har meget lidt funktion i kroppen, en hånd, skulder og fod reagerer lidt. Ellers lam. Men de overvejer respirator fordi hans lunger er klappet sammen og han ikke kan trække vejret ordenligt. Eller synke. Men hjernen, den fejler intet.

Både han og min mands mor er helt klare omkring ikke at ville være grønsager.

Men hvordan praktisk? Min mand og jeg aner intet om den slags. Slukker man for en mand med fuld funktionel hjerne? Spørger man ham igen- vil du dø?
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf TomKah » 14. maj 2021, 19:38

Det lyder voldsomt. Det gør mig ondt at din familie skal gå igennem dette.

Men ja mennesker med fuldt funktionel hjerne er stadig myndige selvom de er lamme. Man må gerne træffe et valg om at få slukket en respirator. Men jeg forestiller mig ikke at pårørende må træffe det valg. Det ville undre mig meget.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. maj 2021, 19:44

Det var mere om man slukker når hjernen virker :gruble: Vi spekulerer på om man skal være hjernedød førend at man gør det.

Åh bare tanken om selv at tage stilling til om man vil dø når hjernen faktisk virker så voldsomt. De fleste vil vel i teorien betakke sig ift et liv som lam med respirator. Men når man så ligger der og rent faktisk har en fuld funktionel hjerne...pyha
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf Sorenspige » 14. maj 2021, 19:49

FormerlyKnownAs skrev:Min min mands far knækkede nakken i søndags og blev opereret mandag. Genopereret i går. Han har meget lidt funktion i kroppen, en hånd, skulder og fod reagerer lidt. Ellers lam. Men de overvejer respirator fordi hans lunger er klappet sammen og han ikke kan trække vejret ordenligt. Eller synke. Men hjernen, den fejler intet.

Både han og min mands mor er helt klare omkring ikke at ville være grønsager.

Men hvordan praktisk? Min mand og jeg aner intet om den slags. Slukker man for en mand med fuld funktionel hjerne? Spørger man ham igen- vil du dø?


Jeg tror ikke, at man må slukke her i Danmark, når aktiv dødshjælp er forbudt.

Hvor er det trist og forfærdeligt for din mands far.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf LadyFox » 14. maj 2021, 19:52

Hvis han er frisk i hjernen og kan kommunikere så det kan forståes så er han fritstillet til at fravælge livsforlængende behandling. Men pårørende kan ikke på hans vegne. Men i som pårørende må jo gerne tale med ham, og f.eks. fortælle ham at i har forståelse og "tilgivelse" for hvis han tager det valg.
Senest rettet af LadyFox 14. maj 2021, 20:00, rettet i alt 1 gang.
1
...
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf Sorenspige » 14. maj 2021, 19:53

Lathyrus skrev:
Sorenspige skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Min min mands far knækkede nakken i søndags og blev opereret mandag. Genopereret i går. Han har meget lidt funktion i kroppen, en hånd, skulder og fod reagerer lidt. Ellers lam. Men de overvejer respirator fordi hans lunger er klappet sammen og han ikke kan trække vejret ordenligt. Eller synke. Men hjernen, den fejler intet.

Både han og min mands mor er helt klare omkring ikke at ville være grønsager.

Men hvordan praktisk? Min mand og jeg aner intet om den slags. Slukker man for en mand med fuld funktionel hjerne? Spørger man ham igen- vil du dø?


Jeg tror ikke, at man må slukke her i Danmark, når aktiv dødshjælp er forbudt.

Hvor er det trist og forfærdeligt for din mands far.


Men det er jo ikke aktiv dødshjælp at slukke. Det er liv-reddende behandling at tænde for den (holde den tændt) og man må gerne frabede sig behandling.



Ok, så blev jeg det klogere :gogo:.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. maj 2021, 19:54

Sorenspige skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Min min mands far knækkede nakken i søndags og blev opereret mandag. Genopereret i går. Han har meget lidt funktion i kroppen, en hånd, skulder og fod reagerer lidt. Ellers lam. Men de overvejer respirator fordi hans lunger er klappet sammen og han ikke kan trække vejret ordenligt. Eller synke. Men hjernen, den fejler intet.

Både han og min mands mor er helt klare omkring ikke at ville være grønsager.

Men hvordan praktisk? Min mand og jeg aner intet om den slags. Slukker man for en mand med fuld funktionel hjerne? Spørger man ham igen- vil du dø?


Jeg tror ikke, at man må slukke i Danmark, når aktiv dødshjælp er forbudt.


Ja det talte vi også om. Men så fandt jeg en artikel som beskrev om at navigere imellem livsforlængende og dødsforlængende behandling.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf LadyFox » 14. maj 2021, 19:56

Sorenspige skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Min min mands far knækkede nakken i søndags og blev opereret mandag. Genopereret i går. Han har meget lidt funktion i kroppen, en hånd, skulder og fod reagerer lidt. Ellers lam. Men de overvejer respirator fordi hans lunger er klappet sammen og han ikke kan trække vejret ordenligt. Eller synke. Men hjernen, den fejler intet.

Både han og min mands mor er helt klare omkring ikke at ville være grønsager.

Men hvordan praktisk? Min mand og jeg aner intet om den slags. Slukker man for en mand med fuld funktionel hjerne? Spørger man ham igen- vil du dø?


Jeg tror ikke, at man må slukke her i Danmark, når aktiv dødshjælp er forbudt.

Hvor er det trist og forfærdeligt for din mands far.


Ikke at give behandling er ikke aktiv dødshjælp, og lovligt i Danmark. Det er derimod passiv dødshjælp, og det er noget vi heldigvis yder i Danmark, der er faktisk meget få situationer hvor vi må behandle folk mod deres vilje.
1
...
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. maj 2021, 20:02

Nå, min veninde som har været i palliativt team

Hmm den er svær. Umiddelbart kun hvis patienten har lavet et livstestamente, eller hvis lægerne vurderer at behandlingen er udsigtsløs, hvilket den vil være hvis han ikke kan trække vejret selv. Men hvis hjernen fungere, så kan han jo også selv sige til og fra på det
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf LadyFox » 14. maj 2021, 20:04

Formerly - hvis du har spørgsmål omkring hvordan sådan et forløb kan foregå er du velkommen til at skrive en PB, selvfølgelig med forbehold for at der ikke er to forløb der er identiske, jeg har lidt erfaring med det fra den anden side af bordet.
3
...
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. maj 2021, 20:10

LadyFox skrev:Formerly - hvis du har spørgsmål omkring hvordan sådan et forløb kan foregå er du velkommen til at skrive en PB, selvfølgelig med forbehold for at der ikke er to forløb der er identiske, jeg har lidt erfaring med det fra den anden side af bordet.


Tak. Det er sødt af dig :kys:

Jeg tror mere der er en masse ubekendte og vi får kun brudstykker leveret på sms fra hans mor. Min veninde skrev lige videre at

“Men det kan godt være en midlertidig reaktion ovenpå operation og det hele. Det kan også være en skade af lammelsen, at åndedrætsorganerne og musklerne har taget skade. Det er måske stadig for tidligt at sige”

Han havde det bedre inden operation 2 så det er lidt noget skidt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf LadyFox » 14. maj 2021, 20:31

FormerlyKnownAs skrev:
LadyFox skrev:Formerly - hvis du har spørgsmål omkring hvordan sådan et forløb kan foregå er du velkommen til at skrive en PB, selvfølgelig med forbehold for at der ikke er to forløb der er identiske, jeg har lidt erfaring med det fra den anden side af bordet.


Tak. Det er sødt af dig :kys:

Jeg tror mere der er en masse ubekendte og vi får kun brudstykker leveret på sms fra hans mor. Min veninde skrev lige videre at

“Men det kan godt være en midlertidig reaktion ovenpå operation og det hele. Det kan også være en skade af lammelsen, at åndedrætsorganerne og musklerne har taget skade. Det er måske stadig for tidligt at sige”

Han havde det bedre inden operation 2 så det er lidt noget skidt.

Selvfølgelig. Det er en svær situation, og altså, jeg deler gerne ud af mine erfaringer- privat (da det for mig et meget personligt, selvom mine erfaringer er faglige).

Men det er da svært for jer at finde rundt i når det er anden hånds oplysninger på skrift.

Men hvis han gerne vil kunne frabede sig livsforlængende behandling i tilfælde af at han skulle blive inhabil til at træffe egne beslutninger, så tænker jeg som din veninde at det er en god ide at få lavet et behandlingstestamente mens han stadig er frisk i hovedet, det er jeg ret sikker på man godt kan gå lavet mundtligt (men er usikker på hvordan proceduren er hvis man ikke kan skrive det digitalt eller udfylde det i hånden) så længe han er frisk i hovedet vil hans ord altid vægte tungere end testamentet, så det er ikke fordi man kan risikere han pga. Testamentet ikke får behandling han siger han gerne vil have i situationen.
1
...
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf fisken80 » 14. maj 2021, 20:53

FormerlyKnownAs skrev:Det var mere om man slukker når hjernen virker :gruble: Vi spekulerer på om man skal være hjernedød førend at man gør det.

Åh bare tanken om selv at tage stilling til om man vil dø når hjernen faktisk virker så voldsomt. De fleste vil vel i teorien betakke sig ift et liv som lam med respirator. Men når man så ligger der og rent faktisk har en fuld funktionel hjerne...pyha


Det kan jeg med sikkerhed sige, at ja, man slukker. Min morfar lå seks uger i respirator før han døde. Han havde også fuld hjernekapacitet, men kroppen var stået af. Til sidst spurgte lægen ham direkte om han ønskede at få fred, og han nikkede meget heftigt, og så blev der slukket. Et halvt døgn senere døde han.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. maj 2021, 06:58

fisken80 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Det var mere om man slukker når hjernen virker :gruble: Vi spekulerer på om man skal være hjernedød førend at man gør det.

Åh bare tanken om selv at tage stilling til om man vil dø når hjernen faktisk virker så voldsomt. De fleste vil vel i teorien betakke sig ift et liv som lam med respirator. Men når man så ligger der og rent faktisk har en fuld funktionel hjerne...pyha


Det kan jeg med sikkerhed sige, at ja, man slukker. Min morfar lå seks uger i respirator før han døde. Han havde også fuld hjernekapacitet, men kroppen var stået af. Til sidst spurgte lægen ham direkte om han ønskede at få fred, og han nikkede meget heftigt, og så blev der slukket. Et halvt døgn senere døde han.



Tak.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvornår må man slukke en respirator

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. maj 2021, 07:03

LadyFox skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
LadyFox skrev:Formerly - hvis du har spørgsmål omkring hvordan sådan et forløb kan foregå er du velkommen til at skrive en PB, selvfølgelig med forbehold for at der ikke er to forløb der er identiske, jeg har lidt erfaring med det fra den anden side af bordet.


Tak. Det er sødt af dig :kys:

Jeg tror mere der er en masse ubekendte og vi får kun brudstykker leveret på sms fra hans mor. Min veninde skrev lige videre at

“Men det kan godt være en midlertidig reaktion ovenpå operation og det hele. Det kan også være en skade af lammelsen, at åndedrætsorganerne og musklerne har taget skade. Det er måske stadig for tidligt at sige”

Han havde det bedre inden operation 2 så det er lidt noget skidt.

Selvfølgelig. Det er en svær situation, og altså, jeg deler gerne ud af mine erfaringer- privat (da det for mig et meget personligt, selvom mine erfaringer er faglige).

Men det er da svært for jer at finde rundt i når det er anden hånds oplysninger på skrift.

Men hvis han gerne vil kunne frabede sig livsforlængende behandling i tilfælde af at han skulle blive inhabil til at træffe egne beslutninger, så tænker jeg som din veninde at det er en god ide at få lavet et behandlingstestamente mens han stadig er frisk i hovedet, det er jeg ret sikker på man godt kan gå lavet mundtligt (men er usikker på hvordan proceduren er hvis man ikke kan skrive det digitalt eller udfylde det i hånden) så længe han er frisk i hovedet vil hans ord altid vægte tungere end testamentet, så det er ikke fordi man kan risikere han pga. Testamentet ikke får behandling han siger han gerne vil have i situationen.


Okay. Tak.

Jeg ved ikke om de har nedskrevet det, men min mands mor er der hver dag naturligvis og sørger for det hele.

Og ja det er lidt svært at vide hvad der sker når min mand ikke velkommen der.
0

Tilbage til "Livets forhold"