Når folk melder afbud.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21917

Når folk melder afbud.

Indlægaf Purple Haze » 17. feb 2016, 09:41

Inspireret af en anden tråd, hvor folk går meget op i at man skal forklare hvorfor man melder afbud, hvis man melder afbud til noget. Eller hvad jeg også har hørt før, at man skal forklare hvorfor, hvis man takker nej til et arrangement.

Så tænker jeg, vil i gerne have en forklaring på hvorfor folk ikke kan komme?

Spørger fordi det ligger mig lidt fjernt.

Jo hvis det ikke er i god tid kan det være fint nok at få at vide, men kan ikke rigtig bruge oplysningen til noget.

Tænker også om det kan have noget at gøre med hvor ofte man holder noget?
Hvis det er én gang hvert 5. År man invitere folk og de ikke kommer, forstår jeg måske bedre at folk gerne vil have at vide hvorfor.
End hvis de invitere mindst hvert 3. Måned.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33981

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf JoyNips » 17. feb 2016, 09:47

Mnjah, både og. Det kan godt være lidt fesent bare at få en "Jeg kan ikke komme"-tilbagemelding, men omvendt synes jeg heller ikke, at folk skal stå skoleret og forklare, hvorfor de melder afbud. Jeg selv plejer at give en mellemting a la "Æv, jeg kan ikke den dag, jeg har allerede en anden aftale/skal til koncert/er i Jylland."
Senest rettet af JoyNips 17. feb 2016, 09:51, rettet i alt 1 gang.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4926
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7914

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf Nicolait » 17. feb 2016, 09:50

Sig mig unge dame skulle du ikke ligge i poolen og flade ud nu?

Jeg synes nok ikke, at man kan afkræve en begrundelse for, hvorfor de ikke kan deltage, så jeg spørger aldrig. Dog synes jeg, når det har drejet sig om større ting, som fødselsdage, studenterfest, kandidatgøgl, så har folk faktisk været gode til at forklare, hvorfor de ikke kunne deltage.
Ved mindre ting så får jeg sjældent en forklaring.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf kidkomb » 17. feb 2016, 09:51

Det er høfligst at give en forklaring, for at signalere at man ikke melder afbud, fordi man ikke gider.
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf didas » 17. feb 2016, 09:57

Jeg er fløjtende ligeglad med folks begrundelse. Hvis jeg inviterer, så kommer folk, hvis de kan eller hvis de gider, jeg behøver ingen forklaring. I min verden er det også helt ok, hvis man melder fra fordi man helst bare vil ligge på sofaen.

Som jeg også har skrevet i en anden tråd, det er jo en invitation, ikke en indkaldelse til møde.
2
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46274

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf LadyFox » 17. feb 2016, 09:58

Det kommer lidt an på grunden - altså, hvis det har noget med mig at gøre, eller noget med mit arrangement vil jeg gerne have grunden, for så kunne det jo være at det var noget der kunne løses.
Men altså, jeg fortrækker hvis folk fortæller mig hvad der er kommet i vejen, det synes jeg klart er fedest, men jeg har også forståelse for der kan være private ting der ikke nødvendigvis kommer mig ved der står i vejen.
Men hvis den samme person flere gange aflyser arrangementer hos mig, uden at komme med en begrundelse kan det da godt påvirke min lyst til at inviterer vedkommene fremover.

Men det kommer nok også an på hvad det er for et arrangement og hvem aflyseren er - altså hvis jeg invitere mine 3 bedste veninder til fødselsdag og vin og min tætte veninde aflyser uden at fortælle hvorfor ville jeg da synes det virkede meget mærkeligt. Og jeg ville begynde at tvivle på venskabet, fordi det ville være virkelig atypisk adfærd for mine veninder.
0
...
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf Anne Droid » 17. feb 2016, 10:02

Sidst jeg inviterede til noget, gav de der ikke kom en begrundelse (anden konfirmation i tæt familie). Og det var jeg da glad for, i stedet for at bare få meldingen at de ikke kunne.

Sidst jeg meldte afbud til noget stort, var til nogle gode venners kobberbryllup. Min svigermor fyldte rundt og havde inviteret hele familien i sommerhus. Mine venner satte stor pris på at jeg sagde hvorfor vi ikke kom og vi aftalte at lave noget andet en anden dag.
0
Klimatosse
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3992
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5231

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf girl_beat » 17. feb 2016, 10:12

kidkomb skrev:Det er høfligst at give en forklaring, for at signalere at man ikke melder afbud, fordi man ikke gider.

Enig i dette :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5391
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10408

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf lillebjoern » 17. feb 2016, 10:18

Jeg må jo nok erkende at jeg helst foretrækker en forklaring, men jeg kan ikke komme med nogen rationel grund til hvorfor - måske bare fordi at det er det, min omgangskreds plejer at gøre. Jeg har ofte selv stået i en situation, hvor jeg egentlig ikke havde lyst til at deltage i et arrangement af den simple årsag, at jeg har været for stresset og faktisk bare havde brug for at flade ud i sofaen/sengen og ikke foretage mig noget. Men det er jo ikke rigtigt anset som en "godkendt" undskyldning - igen, i min omgangskreds - og så er det at man kommer ud i de der hvide løgne og, "jeg har hostet lidt, jeg skal nok ikke bevæge mig udenfor *hrm*"... Der har jeg altså stået en del gange. Men, som didas også påpeger, så kommer gæsten jo ikke, ligegyldig om han/hun skriver "Jeg er syg" eller "Jeg gider ikke". Det ville da være jævnt ubehageligt at afkræve forklaring og forsøge at overtale gæsten til at komme alligevel, både for arrangøren og gæsten.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8963
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18271

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf Mi55y » 17. feb 2016, 10:31

Det kommer an på, hvor tæt en relation det var. Jeg ville finde det meget mærkeligt, hvis min tætte veninde eller nærmeste familie ikke gav en årsag til ikke at komme, og det ville da helt klart sætte nogle tanker i gang om, om det havde noget med mig at gøre. Men derudover, så længe det er inden SU-fristen, så er et "Jeg kan desværre ikke komme" fint nok.

Efter SU-fristen, dvs. en aflysning af et tidligere "ja tak" og for sent, vil jeg meget gerne have en årsag. Fordi det er høfligst, eftersom man måske allerede har spenderet på mad/drikke til denne person, og fordi årsagen ville kunne have en effekt på min relation til personen. Jeg ville f.eks. miste noget for en person, der melder afbud med årsagen, at hun er blevet inviteret til noget andet, hvorimod sygdom jo er helt OK.

Før SU, men stadig et afbud af et tidligere ja tak, skulle en overfladisk relation ikke regne med at blive inviteret igen. Jeg ville blive skuffet over en nær relation, medmindre årsagen er f.eks. et større arrangement i nær familie som f.eks. bryllup.

Og så er der den med en hvid løgn - den er måske meget god, man skal bare ikke blive taget i det! Jeg blev f.eks. lidt såret, da jeg i forbindelse med min 30-års fødselsdagsfest endte i byen efter festen og stødte ind i min barndomsveninde, som havde meldt afbud i god tid, fordi hende og hendes mand skulle noget andet. Men hun kunne åbenbart godt tage i byen med to veninder.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf Pixie88 » 17. feb 2016, 10:36

Jeg tror de fleste ville være glade for en forklaring, men jeg synes ikke det er noget man har pligt til, hvis man takker nej til en invitation.
Har man først sagt ja, men derefter melder afbud så synes jeg det er god opdragelse at komme med en begrundelse, men ikke noget jeg ville kræve.
2
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf A 7 » 17. feb 2016, 11:02

Jeg ville også synes, det var underligt, hvis venner/familie meldte afbud uden at begrunde det. Det handler da bare om at det er hyggeligt at følge med i deres liv, ikke om at de skal stå skoleret.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3666
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12185

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf achillaxedprune » 17. feb 2016, 11:02

Det er forskel på, at man takker nej i første omgang eller melder afbud efter man først har sagt ja.

Hvis det er et afbud uden først et ja, så forventer jeg ingen begrundelse... Med mindre det var nære venner og familie - der er det er almindelig høflighed lige at sige tak, men jeg kan desværre ikke pga. bla bla bla.

Hvis det er et afbud efter et ja, så forventer jeg sådan set en begrundelse... Og får jeg ikke en eller vurderer jeg ikke, at begrundelsen er rimelig, så kan det sagtens ødelægge (en del af) relationen.

Generelt forventer jeg at dem jeg omgiver mig med er høflige mennesker. Jeg et blevet for gammel og magelig til den der lemfældige omgang med min tid og forventninger. Jeg var mere ligeglad som yngre.
Senest rettet af achillaxedprune 17. feb 2016, 11:03, rettet i alt 2 gange.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf Karkluden » 17. feb 2016, 11:02

Nej, det synes jeg ikke, man har krav på at vide - og jeg synes i øvrigt, at alt fra "jeg har brug for at ligge på sofaen" til "jeg skal til bryllup" er helt fair, så længe man melder tilbage inden SU og at man derefter kun ændrer sit ja pga. sygdom, påtvunget job eller begravelse. Sygdom kan i øvrigt sagtens være, at man psykisk ikke magter noget den dag - det forstår jeg godt. Det sker også for mig.

Så nej, man har ikke krav på at vide det, menj eg synes helt ærligt, det er lidt spøjst, når folk bare siger "nej tak". Fordi man tænker "gider du ikke?". Og det kan jo godt være de ikke gider, det kommer vi alle ud for, men jeg plejer nu selv at give en mere eller mindre uddybende begrundelse.. altså bare "jeg er optaget til anden side" eller "jeg skal på job". Hvis jeg ved, værten er en med forståelse for, at man ikke kan overskue alting, så kunne jeg også godt finde på at sige "ved du hvad, dén uge skal jeg arbejde 56 timers nattevagt og den dag er min eneste fridag, og jeg har brug for at være for mig selv siger min erfaring mig, men jeg vil gerne finde en anden dag". Hvis personen er en, der ikke forstår/udviser forståelse for den slags, så siger jeg blot, at jeg ikke kan.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Når folk melder afbud.

Indlægaf LaScrooge » 17. feb 2016, 14:30

Ved invitationen skylder man ingen forklaring, men jeg synes som andre i tråden at det helt klart er det høfligste og mest imødekommende at give en begrundelse. Bare at sige "Jeg kan desværre ikke" signalerer for mig en ligegyldighed der ikke matcher min, eftersom jeg jo trods alt inviterede dem.
For mig er hvide løgne absolut no-go, ligesom tydeligvis dårlige undskyldninger er. "Jeg har ondt i halsen" er en tynd, tynd undskyldning og ingen er døde af at tage til arrangement med ondt i halsen. Jeg kan derimod sagtens rumme - og foretrækker - en ærlig begrundelse a la "jeg har haft en skidehård uge og orker ikke party" etc, men det ville selvfølgelig kun være i orden hvsi det var et mindre arrangement, en middag fx. Er det en fødselsdag eller lignende forventer jeg, at folk har taget højde for at de skal til det, og derfor accepterer jeg fx ikke begrundelser der handler om at man er træt, ikke har råd til togbiletten o.lign. Jo vigtigere det er for mig, jo mere forventer jeg også at folk behandler mig med respekt i forbindelse med det.
2
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"