Der bliver flere enlige

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Der bliver flere enlige

Indlægaf Slettet bruger » 18. feb 2016, 20:44

Jeg troede han var sociolog og ikke scientolog, men nu jeg får det at vide kan jeg godt se det. Syns det er ret obvious på det her billede

Billede
2
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Der bliver flere enlige

Indlægaf GoGetter » 19. feb 2016, 11:11

LaScrooge skrev:
Kommodedyret skrev:Jeg mener snarere at begrebet "taber" er en statusmarkør indenfor den meritokratiske udviklingsteori, og derfor indebærer begrebet en implicit fordring om dynamik og progression. Det sagde Beck selv, dengang i 90erne, og Beck er scientolog, så han er tydeligvis en troværdig autoritet indenfor moderne samfundsteori.


Scientolog? :8: :-p

En helt ny risiko i samfundet: Skabsscientologer :cool:
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Der bliver flere enlige

Indlægaf Kommodedyret » 19. feb 2016, 11:18

eks-Maupassant skrev:Jeg troede han var sociolog og ikke scientolog, men nu jeg får det at vide kan jeg godt se det. Syns det er ret obvious på det her billede

Billede

:lol:
Enten er det der den forkerte Beck, eller også er det lykkes ham at nå et OT-hipster-niveau helt uden for kategori!
PS hvis man ikke kender Becks klassiske slacker- kvad, ja så er man altså i sandhed en loser, beklager.
0
Closure, closure, closure closure closure
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Der bliver flere enlige

Indlægaf Grissebassen » 19. feb 2016, 14:22

Jeg har lidt en for(dom)modning om, at det stigende antal af enlige/singler skyldes, at forbruger mentaliteten er smittet af på vores menneskesyn. Hvis ens smartphone går i stykker opgraderer man til den nyeste model. Hvis man dater en person, som man egentlig svinger godt med og føler sig tiltrukket af, men som måske ikke lige passer perfekt ind i ens glansbillede, tøver man ikke med at droppe vedkommende og rykke videre til den næste, i håb om at vedkommende vil være et bedre match. Her tror jeg at mange potentielle par går glip af hinanden, fordi man simpelthen ikke lader tvivlen komme sin date til gode og giver det lidt tålmodighed, men i stedet vælger at opgradere til en nyere model.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Der bliver flere enlige

Indlægaf Grissebassen » 19. feb 2016, 14:58

Angelina skrev:
Grissebassen skrev:Jeg har lidt en for(dom)modning om, at det stigende antal af enlige/singler skyldes, at forbruger mentaliteten er smittet af på vores menneskesyn. Hvis ens smartphone går i stykker opgraderer man til den nyeste model. Hvis man dater en person, som man egentlig svinger godt med og føler sig tiltrukket af, men som måske ikke lige passer perfekt ind i ens glansbillede, tøver man ikke med at droppe vedkommende og rykke videre til den næste, i håb om at vedkommende vil være et bedre match. Her tror jeg at mange potentielle par går glip af hinanden, fordi man simpelthen ikke lader tvivlen komme sin date til gode og giver det lidt tålmodighed, men i stedet vælger at opgradere til en nyere model.


Jeg synes altid man får det til at lyde som noget negativt, at man ikke vil nøjes og ikke slå sig til tåls? Altså, der var en gang hvor det at være i et forhold nærmest var et must (i hvert fald hvis man var kvinde) - i dag er det ikke et must, i dag er det et valg.

Der er da sikkert masser af mennesker jeg godt kunne leve med - men jeg vil intet mindre end at have en jeg ikke kan leve uden (og det har jeg så også fundet, yay mig) ... hvis jeg skulle befinde mig i situationen igen at jeg blev single, ville det være efter samme devise - jeg ville ikke tøve et sekund med at droppe en der ikke var det som jeg ønskede mig og hoppe videre til næste - og jeg forblev hellere single til min dages ende, end at nøjes med en jeg kunne leve med. Og det synes jeg er en god ting, at jeg ikke skal nøjes - men kan vælge at enten undvære eller få det perfekte.

Jeg kan sagtens se din pointe, og mener bestemt heller ikke at man bør nøjes (vel at mærke, hvis man ikke har lyst). Men jeg synes nu slet ikke det handler om at nøjes i den sammenhæng. Det handler om en kedelig tendens til ikke at tage sig tålmodighed og tid til at lære mennesker ordentligt at kende, før man beslutter sig om det er noget man vil satse på. Jeg taler om de situationer, hvor man søger videre, hvis der ikke opstår magi med det samme.
1
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Der bliver flere enlige

Indlægaf kokkenok » 19. feb 2016, 19:02

Kommodedyret skrev:
Jeg mener snarere at begrebet "taber" er en statusmarkør indenfor den meritokratiske udviklingsteori, og derfor indebærer begrebet en implicit fordring om dynamik og progression. Det sagde Beck selv, dengang i 90erne, og Beck er scientolog, så han er tydeligvis en troværdig autoritet indenfor moderne samfundsteori.



Han lavede faktisk en sang om det!




Men for nu at blive on-topic - Så tror jeg der er et stort mørketal, der der utvivlsomt er et antal par, der ikke bor sammen, ej heller har angivet deres forhold af hensyn til ønsket om at beholde 2*kontanthjælp, eller den gensidige forsørgerpligt.

ydermere blev der i 2013 anslået at være rundt regnet 1 million enlige i DK - https://www.bolius.dk/her-bor-der-aller ... gler-4214/

at der er kommet 600.000(ca 60%) flere singler til de sidste 3 år, virker ikke umiddelbart sansynligt, så jeg tror ikke at TS´s Link viser hele billedet.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Der bliver flere enlige

Indlægaf fisken80 » 20. feb 2016, 09:06

Angelina skrev:
Grissebassen skrev:Jeg kan sagtens se din pointe, og mener bestemt heller ikke at man bør nøjes (vel at mærke, hvis man ikke har lyst). Men jeg synes nu slet ikke det handler om at nøjes i den sammenhæng. Det handler om en kedelig tendens til ikke at tage sig tålmodighed og tid til at lære mennesker ordentligt at kende, før man beslutter sig om det er noget man vil satse på. Jeg taler om de situationer, hvor man søger videre, hvis der ikke opstår magi med det samme.


Men for mit vedkommende, baseret på en hel del dates i mit liv, har jeg aldrig oplevet at tingene er "opstået hen af vejen" hvis ikke der var magi med det samme - magien er udgangspunktet - og så ser man så om der er mere i det, eller om det "bare er en fling".


Enig. Det der med, at tingene opstår undervejs har aldrig fungeret for mig. Enten er den der eller også er den der ikke. Tiltrækningen. Hvis den ikke er der så opstår den heller ikke senere.

Og det er ikke fordi jeg ikke har forsøgt, for det HAR jeg faktisk. Mere end en gang. Og hver gang er det endt med, at jeg har såret modparten, der jo, fuldt forståeligt, troede, at noget var ved at udvikle sig, når nu jeg fortsatte med at gå ud med dem.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Der bliver flere enlige

Indlægaf Grissebassen » 20. feb 2016, 13:28

fisken80 skrev:
Angelina skrev:
Grissebassen skrev:Jeg kan sagtens se din pointe, og mener bestemt heller ikke at man bør nøjes (vel at mærke, hvis man ikke har lyst). Men jeg synes nu slet ikke det handler om at nøjes i den sammenhæng. Det handler om en kedelig tendens til ikke at tage sig tålmodighed og tid til at lære mennesker ordentligt at kende, før man beslutter sig om det er noget man vil satse på. Jeg taler om de situationer, hvor man søger videre, hvis der ikke opstår magi med det samme.


Men for mit vedkommende, baseret på en hel del dates i mit liv, har jeg aldrig oplevet at tingene er "opstået hen af vejen" hvis ikke der var magi med det samme - magien er udgangspunktet - og så ser man så om der er mere i det, eller om det "bare er en fling".


Enig. Det der med, at tingene opstår undervejs har aldrig fungeret for mig. Enten er den der eller også er den der ikke. Tiltrækningen. Hvis den ikke er der så opstår den heller ikke senere.

Og det er ikke fordi jeg ikke har forsøgt, for det HAR jeg faktisk. Mere end en gang. Og hver gang er det endt med, at jeg har såret modparten, der jo, fuldt forståeligt, troede, at noget var ved at udvikle sig, når nu jeg fortsatte med at gå ud med dem.

Jamen, så er vi jo så forskellige :) Jeg kender masser af par, som ikke umiddelbart følte sig tiltrukket af hinanden, men hvor kemien er opstået senere hen, nogle gange årevis senere.
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Der bliver flere enlige

Indlægaf Guldfisk » 20. feb 2016, 13:33

Grissebassen skrev:
fisken80 skrev:
Angelina skrev:
Grissebassen skrev:Jeg kan sagtens se din pointe, og mener bestemt heller ikke at man bør nøjes (vel at mærke, hvis man ikke har lyst). Men jeg synes nu slet ikke det handler om at nøjes i den sammenhæng. Det handler om en kedelig tendens til ikke at tage sig tålmodighed og tid til at lære mennesker ordentligt at kende, før man beslutter sig om det er noget man vil satse på. Jeg taler om de situationer, hvor man søger videre, hvis der ikke opstår magi med det samme.


Men for mit vedkommende, baseret på en hel del dates i mit liv, har jeg aldrig oplevet at tingene er "opstået hen af vejen" hvis ikke der var magi med det samme - magien er udgangspunktet - og så ser man så om der er mere i det, eller om det "bare er en fling".


Enig. Det der med, at tingene opstår undervejs har aldrig fungeret for mig. Enten er den der eller også er den der ikke. Tiltrækningen. Hvis den ikke er der så opstår den heller ikke senere.

Og det er ikke fordi jeg ikke har forsøgt, for det HAR jeg faktisk. Mere end en gang. Og hver gang er det endt med, at jeg har såret modparten, der jo, fuldt forståeligt, troede, at noget var ved at udvikle sig, når nu jeg fortsatte med at gå ud med dem.

Jamen, så er vi jo så forskellige :) Jeg kender masser af par, som ikke umiddelbart følte sig tiltrukket af hinanden, men hvor kemien er opstået senere hen, nogle gange årevis senere.


Men så har de vel set hinanden som venner?
Du mener vel ikke, at man skal date nogen i årevis uden at være tiltrukket af dem for at givedet en chance?
1
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Der bliver flere enlige

Indlægaf Grissebassen » 20. feb 2016, 14:26

Guldfisk skrev:
Grissebassen skrev:
fisken80 skrev:
Angelina skrev:
Grissebassen skrev:Jeg kan sagtens se din pointe, og mener bestemt heller ikke at man bør nøjes (vel at mærke, hvis man ikke har lyst). Men jeg synes nu slet ikke det handler om at nøjes i den sammenhæng. Det handler om en kedelig tendens til ikke at tage sig tålmodighed og tid til at lære mennesker ordentligt at kende, før man beslutter sig om det er noget man vil satse på. Jeg taler om de situationer, hvor man søger videre, hvis der ikke opstår magi med det samme.


Men for mit vedkommende, baseret på en hel del dates i mit liv, har jeg aldrig oplevet at tingene er "opstået hen af vejen" hvis ikke der var magi med det samme - magien er udgangspunktet - og så ser man så om der er mere i det, eller om det "bare er en fling".


Enig. Det der med, at tingene opstår undervejs har aldrig fungeret for mig. Enten er den der eller også er den der ikke. Tiltrækningen. Hvis den ikke er der så opstår den heller ikke senere.

Og det er ikke fordi jeg ikke har forsøgt, for det HAR jeg faktisk. Mere end en gang. Og hver gang er det endt med, at jeg har såret modparten, der jo, fuldt forståeligt, troede, at noget var ved at udvikle sig, når nu jeg fortsatte med at gå ud med dem.

Jamen, så er vi jo så forskellige :) Jeg kender masser af par, som ikke umiddelbart følte sig tiltrukket af hinanden, men hvor kemien er opstået senere hen, nogle gange årevis senere.


Men så har de vel set hinanden som venner?
Du mener vel ikke, at man skal date nogen i årevis uden at være tiltrukket af dem for at givedet en chance?

Ja, de som har kendt hinanden i årevis kan have været venner, kolleger eller whatever. Og nej, selvfølgelig mener jeg ikke det :) Jeg synes folk overfortolker en del her - det eneste jeg siger er blot, at jeg synes forbrugermentaliteten præger vores menneskesyn når det handler om dating, og at jeg mener vi burde blive bedre til at give hinanden en chance. Personligt bliver jeg selv kun yderst sjældent tiltrukket af en person i det umiddelbare indtryk. Tiltrækningen kommer snigende i takt med at jeg lærer vedkommende at kende. Det er selvfølgelig ikke alle der fungerer sådan, og de skal selvfølgelig ikke gå på kompromis med sig selv. Men sådan helt generelt synes jeg det er ærgerligt, at folk ikke tager sig bedre tid til at se hinanden ordentligt an, inden de kaster vedkommende væk og går videre til den næste. Det hænger måske også sammen med, at jeg er introvert og som regel skal lære folk lidt at kende, før jeg begynder at åbne mig op. Når jeg går på en første date, reagerer jeg ikke på tiltrækning (fordi den som regel ikke indtræffer så tidligt i datingfasen), men på om det er en person jeg kan snakke med, om vi deler værdier osv, om jeg føler mig tilpas i vedkommendes selskab, og om jeg er interesseret og nysgerrig på at lære vedkommende bedre at kende. Kan jeg sige ja til det, så tager jeg den videre derfra. Når jeg bruger forbrugermentaliteten som analogi, er det fordi jeg har indtryk af at mange opfatter dates som kæreste-auditions, og kasserer vedkommende, hvis de ser fejl og mangler, og hopper videre til den næste, i håb om at vedkommende er bedre. Så langt tænker jeg slet ikke tidligt i en datingfase, og jeg tror egentlig ikke på, at der kommer noget godt ud af at bedømme andre på den måde, før man har lært dem lidt bedre at kende.

Disclaimer: Folk er forskellige, og det er selvfølgelig helt ok, at være tro mod sig selv, hvis man ved med sig selv, at tiltrækning kun er noget der kan opstå umiddelbart og spontant hos en. Og nej, jeg mener ikke man skal give hvem som helst chance mere, hvis man virkelig ikke kan udstå dem. Det eneste jeg kritiserer er det indtryk jeg har af, at dates i højere grad bliver en kæreste-audition i stedet for et afslappet møde mellem to mennesker med henblik på at tage sig tid til at se hinanden an og lade tvivl komme folk til gode. Pointen er vel mest, at jeg mener at mennesker er alt for komplekse til at en den tilgang er hensigtsmæssig.
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Der bliver flere enlige

Indlægaf Guldfisk » 20. feb 2016, 14:52

Grissebassen skrev:
Guldfisk skrev:
Grissebassen skrev:
fisken80 skrev:
Angelina skrev:
Grissebassen skrev:Jeg kan sagtens se din pointe, og mener bestemt heller ikke at man bør nøjes (vel at mærke, hvis man ikke har lyst). Men jeg synes nu slet ikke det handler om at nøjes i den sammenhæng. Det handler om en kedelig tendens til ikke at tage sig tålmodighed og tid til at lære mennesker ordentligt at kende, før man beslutter sig om det er noget man vil satse på. Jeg taler om de situationer, hvor man søger videre, hvis der ikke opstår magi med det samme.


Men for mit vedkommende, baseret på en hel del dates i mit liv, har jeg aldrig oplevet at tingene er "opstået hen af vejen" hvis ikke der var magi med det samme - magien er udgangspunktet - og så ser man så om der er mere i det, eller om det "bare er en fling".


Enig. Det der med, at tingene opstår undervejs har aldrig fungeret for mig. Enten er den der eller også er den der ikke. Tiltrækningen. Hvis den ikke er der så opstår den heller ikke senere.

Og det er ikke fordi jeg ikke har forsøgt, for det HAR jeg faktisk. Mere end en gang. Og hver gang er det endt med, at jeg har såret modparten, der jo, fuldt forståeligt, troede, at noget var ved at udvikle sig, når nu jeg fortsatte med at gå ud med dem.

Jamen, så er vi jo så forskellige :) Jeg kender masser af par, som ikke umiddelbart følte sig tiltrukket af hinanden, men hvor kemien er opstået senere hen, nogle gange årevis senere.


Men så har de vel set hinanden som venner?
Du mener vel ikke, at man skal date nogen i årevis uden at være tiltrukket af dem for at givedet en chance?

Ja, de som har kendt hinanden i årevis kan have været venner, kolleger eller whatever. Og nej, selvfølgelig mener jeg ikke det :) Jeg synes folk overfortolker en del her - det eneste jeg siger er blot, at jeg synes forbrugermentaliteten præger vores menneskesyn når det handler om dating, og at jeg mener vi burde blive bedre til at give hinanden en chance. Personligt bliver jeg selv kun yderst sjældent tiltrukket af en person i det umiddelbare indtryk. Tiltrækningen kommer snigende i takt med at jeg lærer vedkommende at kende. Det er selvfølgelig ikke alle der fungerer sådan, og de skal selvfølgelig ikke gå på kompromis med sig selv. Men sådan helt generelt synes jeg det er ærgerligt, at folk ikke tager sig bedre tid til at se hinanden ordentligt an, inden de kaster vedkommende væk og går videre til den næste. Det hænger måske også sammen med, at jeg er introvert og som regel skal lære folk lidt at kende, før jeg begynder at åbne mig op. Når jeg går på en første date, reagerer jeg ikke på tiltrækning (fordi den som regel ikke indtræffer så tidligt i datingfasen), men på om det er en person jeg kan snakke med, om vi deler værdier osv, om jeg føler mig tilpas i vedkommendes selskab, og om jeg er interesseret og nysgerrig på at lære vedkommende bedre at kende. Kan jeg sige ja til det, så tager jeg den videre derfra. Når jeg bruger forbrugermentaliteten som analogi, er det fordi jeg har indtryk af at mange opfatter dates som kæreste-auditions, og kasserer vedkommende, hvis de ser fejl og mangler, og hopper videre til den næste, i håb om at vedkommende er bedre. Så langt tænker jeg slet ikke tidligt i en datingfase, og jeg tror egentlig ikke på, at der kommer noget godt ud af at bedømme andre på den måde, før man har lært dem lidt bedre at kende.

Disclaimer: Folk er forskellige, og det er selvfølgelig helt ok, at være tro mod sig selv, hvis man ved med sig selv, at tiltrækning kun er noget der kan opstå umiddelbart og spontant hos en. Og nej, jeg mener ikke man skal give hvem som helst chance mere, hvis man virkelig ikke kan udstå dem. Det eneste jeg kritiserer er det indtryk jeg har af, at dates i højere grad bliver en kæreste-audition i stedet for et afslappet møde mellem to mennesker med henblik på at tage sig tid til at se hinanden an og lade tvivl komme folk til gode. Pointen er vel mest, at jeg mener at mennesker er alt for komplekse til at en den tilgang er hensigtsmæssig.


Men folk har vel lige mange venner som de tidligere har haft - så der må være ca. lige mange forhold, der starter som venner som tidligere.
Så der synes jeg, din kritik er lidt forfejlet.

Hvis vi kun snakker dates, tror jeg du har ret i, at folk bruger dem til at finde kærester. Jeg forstår bare ikke, at det er et problem.
0

Tilbage til "Livets forhold"