Bruger du cykelhjelm?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
avdotja
Indlæg: 4964
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14834

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf avdotja » 2. maj 2022, 19:30

Tilbage i 2020, ser der i øvrigt ud til at have været bred enighed om at hjelm ikke skal være obligatorisk: Nej til tvungen hjelm. Men der er vel egentlig heller ikke nogen her i tråden der har argumenteret for det?

Fra artiklen (ikke betalingsartikel):
Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, forstår godt, at nogle kan have stærke følelser for, at det skal være lovpligtigt at bruge cykelhjelm, men Cyklistforbundets holdning er stadig den samme. Cyklistforbundet anbefaler brug af hjelm, men ønsker ikke, at den skal være lovpligtig at bruge.

- Det er klart, at du måske ønsker tvungen hjelm hvis du selv, eller en du kender, er kommet slemt til skade ved et styrt. Vi synes også, folk skal bruge hjelm, men det må stadig være en frivillig sag. Cyklistforbundet er imod at tvinge hjelmen ned over hovedet ved lov. Eksempler fra udlandet viser, at et hjelmpåbud kan få folk til at stå af cyklen. Derfor skal vi passe på ikke at opsætte regler, som er ødelæggende for den danske cykelkultur, hvor flere og flere jo bruger hjelm, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam og fortsætter:

- Tvungen hjelm har den effekt, at folk opfatter det som farligt at cykle. Folk begynder simpelthen at associere cykling med noget farligt, når hjelm bliver påbudt ved lov, siger Klaus Bondam.

Også Rådet for Sikker Trafik vil forsætte ad frivillighedens vej.
Det siger chefkonsulent, Pernille Sølund Ehlers.

- Vi synes ikke, der skal være en lov for det. Det går så godt med den frivillige brug. Det er gået så meget opad, og der er virkelig gode vibes omkring cykelhjelme i Danmark. Selv dem, der kører uden hjelm, synes det er fornuftigt, at dem, der kører med hjelm, gør det.

Hvis det bliver lovpligtigt, risikerer man at skabe en meget negativ debat om det. Der er jo nogle, der virkelig hader cykelhjelme, siger Pernille Ehlers.

Hun henviser desuden til en tre år gammel undersøgelse.

- Den viser, at ca. hver 10. ville stoppe med at cykle eller cykle meget mindre, hvis hjelm blev tvungen. Og det vil jo være rigtig dårligt, siger Pernille Sølund Ehlers.

Cykler ikke med hjelm

Selv om 46 % af de voksne danskere bruger hjelm i bytrafikken, så er der 54 %, der vælger at cykle uden hjelm. En af dem er Marianne Weinreich, der er formand for Cykelambassadens bestyrelse og markedschef i Rambøll. Hun henviser også til erfaringer fra andre lande.

- Erfaringer fra både Australien, New Zealand og Canada viser, at når man gør det lovpligtigt, så holder nogle folk op med at cykle, siger hun. Marianne Weinreich bruger ikke selv hjelm.

- Det gør jeg ikke, fordi jeg ikke opfatter cykling i Danmark som så farligt, at jeg har behov for den. Jeg cykler aldrig særligt hurtigt på cykel, cykler ikke meget lange distancer, og jeg cykler siddende ret op og ned. Hun har desuden en principiel grund til ikke at tage hjelm på.

- Det er vigtigt at understrege, at trafiksikkerhed bør handle om design af sikker infrastruktur, ikke hjelmbrug. Hjelm er en fordel, hvis du falder ned og rammer med hovedet i asfalten. Men hvis du bliver ramt af en bil eller en lastbil, så gør det ikke nødvendigvis nogen forskel, om du har hjelm på. Så for mig er trafiksikkerhed noget vi skal designe og ikke noget, brugeren nødvendigvis skal tage på sig, siger hun.

- Jeg er ikke imod hjelme - på ingen måde. Det synes jeg i den grad, skal være op til folk selv. Men jeg synes ikke, at en hjelmlov er nogen god idé. Faktisk ser det ud til at gøre mere skade end gavn. Der er så store sundhedsfordele ved cykling, at den risiko, der er for, at mange holder op med at cykle, er et meget større sundhedsmæssigt problem end risikoen for hovedskade uden hjelm.

I de fleste andre europæiske lande er tvungen hjelm slet ikke på dagsordenen.

- Blandt de europæiske cyklistorganisationer er det kun i Italien og Danmark, at man overhovedet anbefaler hjelm til voksne, siger Klaus Bondam. Også Cyklistforbundets europæiske paraplyorganisation ECF er imod et påbud om brug af cykelhjelm.

Heller ikke børn skal tvinges

Hvad så med børn og unge? Nogle mener, det skal være lovpligtigt med hjelm for børn under 15 år, som det er i Sverige. Men også det er Rådet for Sikker Trafik imod.

- Vi kan se, at vores hjelmbrug for børn er højere end Sveriges. Så hvorfor skal vi begynde at kriminalisere det, når det faktisk går bedre ad frivillighedens vej i Danmark, end det gør i Sverige? Men man kunne overveje, om det skulle være lovpligtigt på alle typer elcykler og ikke kun på speed pedelcecs, som det er i dag, siger Pernille Ehlers, der henviser til, at ulykker med elcykler ofte er mere alvorlige end ulykker med cykler med udelukkende rugbrødsmotor.
5
Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Grissebassen » 3. maj 2022, 09:11

Hvorfor må man egentlig ikke synes det er dumt at køre uden cykelhjelm?
Andre mennesker gør mange andre ting, jeg også synes er dumt. Men derfor kan jeg jo godt respektere dem og deres valg alligevel. Desuden gør jeg jo også selv ting, som jeg selv synes er dumt.
8
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf zembra1986 » 3. maj 2022, 10:33

Grissebassen skrev:Hvorfor må man egentlig ikke synes det er dumt at køre uden cykelhjelm?
Andre mennesker gør mange andre ting, jeg også synes er dumt. Men derfor kan jeg jo godt respektere dem og deres valg alligevel. Desuden gør jeg jo også selv ting, som jeg selv synes er dumt.


Det forstår jeg heller ikke Jeg synes også det er dumt ikke at bruge hjelm, selvom jeg ikke gør det selv. Jeg kan ikke finde et eneste argument for at det ikke er dumt. Jeg har bare intet problem med at erkende at jeg gør dumme ting. Det gør alle vel som minimum en gang imellem.
2
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Nomnom » 21. maj 2022, 10:06

Jeg kan så fortælle at tråden her fik mig mindet om, at jeg skal bruge min cykelhjelm. Mine børn har selvfølgelig cykelhjelm på og jeg har sådan haft perioder hvor jeg husker den og så perioder hvor jeg har alle mulige dårlige undskyldninger for ikke at have den på. Tråden her gjorde jeg huskede den igen. Så gik den istykker i lukningen i torsdags og jeg lod den blive hjemme... Og jeg faldt... Og slog baghovedet ned i jorden. Jeg forstår stadig ikke hvorfor, for jeg holdt stille. Av for pokker - og det kommer lidt bagpå mig at det gjorde ondt, for stod som sagt stille og væltede ikke i høj fart eller noget. Heldigvis havde jeg ikke den lille bagpå. Den store så det dog og mindede mig pænt om i går at jeg skulle være forsigtig og huske at køre ordentligt da vi kom til stedet for uheldet.
Jeg sidder og kigger på nye cykelhjelme nu og håber jeg husker den for altid fremover.
2
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2626
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 179
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3946

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Anlewi » 21. maj 2022, 11:18

Ja jeg kører med cykelhjelm. Jeg har valgt en Hövding da det passer bedre til mit temperament.

I min familie kører alle børn, teenagere og voksne med hjelm.
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf AFK » 21. maj 2022, 12:41

Jeg bruger aldrig cykelhjelm, men det er efterhånden også sjældent, at jeg overhovedet bruger en cykel. Jeg er på det rene med at der er en større risiko for at få skader som koma, kraniebrud og lignende, ift. hvis jeg brugte en. Jeg vurderer bare at det er en risiko, der er så lav, at jeg er villig til at tage den. Og så synes jeg ikke at fordelene opvejer ulemperne.

For taler:
- større sikkerhed mod hovedtraumer.

Imod taler:
- Jeg kører sjældent cykel, og selv da er det normalt på tidspunkter/steder med meget lav trafik.
- Jeg har ikke børn at skulle være et godt eksempel for.
- Det er besværligt og irriterende at skulle medbringe hjelmen efter cykling, eller at skulle låse den fast og efterlade den i potentiel regn.
- Det er besværligt og irriterende med hjelm på, når man har voks i håret.

Blev det et lovkrav at køre med cykelhjelm, så ville jeg enten helt stoppe med at cykle, eller stadig køre uden og så håbe på jeg ikke får en bøde.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf landsbytossen » 1. nov 2023, 16:01

Hövding har fået midlertidigt forbud mod at sælge Hövding 3 i Sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kons ... en-hovding
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2676
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6983

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Ladysparrow » 1. nov 2023, 17:29

landsbytossen skrev:Hövding har fået midlertidigt forbud mod at sælge Hövding 3 i Sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kons ... en-hovding


Det bliver interessant at følge.
1
Kedimifu
Indlæg: 314
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 22
Likede indlæg: 370

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Kedimifu » 2. nov 2023, 08:15

Jeg kører med cykelhjelm. Jeg begyndte i et tilfælde af "se hvor korrekt jer er".
Men en dag styrtede jeg. Det viste sig at der var glat. Jeg kan ikke huske noget mellem at jeg var på cyklen og til jeg hører hovedet banke i asfalten.
Jeg var ør i hovedet bagefter og kroppen havde mange imponerende store og blå mærker men hovedet kom ikke noget til.

Der gik det op for mig at lige som når jeg kører bil, så handler det ikke altid om hvor go man selv er, men tilfældigheder spiller ind.
4
Rosen
Indlæg: 348
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Rosen » 2. nov 2023, 09:14

ja, cykler totalt 30 km om dagen til/fra arbejde. En sjældent gang lader jeg være, hvis jeg er lige hoppet ud af bruseren og vil undgå at få "hjelmhår". Det er dumt.
0
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2676
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6983

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Ladysparrow » 16. dec 2023, 20:42

Ladysparrow skrev:
landsbytossen skrev:Hövding har fået midlertidigt forbud mod at sælge Hövding 3 i Sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kons ... en-hovding


Det bliver interessant at følge.


Og nu er det gjort permanent og med tilbagekaldelse af Hövding.
2
Sir Pimp Daddy Maximus
Indlæg: 102
Tilmeldt: 21. nov 2023, 21:29
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Sir Pimp Daddy Maximus » 16. dec 2023, 21:33

Jeg ved godt, man burde, men nej, det bliver desværre ikke til det.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf EmoJanice » 16. dec 2023, 22:04

Ja. Efter at været ufrivillig deltager i Keirin opgør på en cykelsti, så kan jeg sige at hjelmene har tjent deres formål flere gange.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4992
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 8009

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Nicolait » 22. dec 2023, 14:22

Så gik hövding konkurs

https://www.recordere.dk/2023/12/slut-m ... r-konkurs/

Jeg håber, at nogen overtager og laver et bedre og mere sikkert produkt.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2210
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3237

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf flicka » 23. dec 2023, 05:27

Ja. Og ridehjelm, når jeg er til hest.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll

Tilbage til "Livets forhold"