Bruger du cykelhjelm?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53098

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf fisken80 » 8. feb 2024, 12:00

0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Rosen
Indlæg: 348
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Rosen » 8. feb 2024, 14:18

Ja, kører 30 km om dagen på min elcykel med op til 30 km/t. Jeg ville være fuldstændig vanvittig, ikke at bruge hjelm.
1
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1245
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 268
Likede indlæg: 4400

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Q-beben » 13. feb 2024, 08:40

Nej, men skal i gang med at bruge cykelhjelm igen.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6397
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 774
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14752

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Pjeps » 13. feb 2024, 08:48

Rhododendron skrev:Jeg har to hjelme, som begge sidder dårligt og derfor bruger jeg dem ikke :(

Men jeg vil faktisk gerne cykle med hjelm, så jeg vil gerne have anbefalinger til de hjelme I er glade for :D


Jeg havde også svært ved at finde en der sad godt, dem jeg synes var “pænest” sad værst , så Jeg gik ind i en større cykelbiks og fik prøvet en masse hjelme, samt fik hjælp af en kyndig medarbejder, der også hjalp med justering af stroppe mm for bedre pasform.
0
:ninja:
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2877
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 234
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5615

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Luffegås » 13. feb 2024, 08:48

Ja gudskelov.
Jeg bruger den ikke for at være et godt eksempel osv. Mine børn elsker deres cykelhjelme, så det er slet ikke nødvendigt, jeg tænkte heller aldrig på som barn at jeg ikke behøvede den når min mor ikke havde en.
Men da jeg kørte galt 31. juli sidste år, var jeg lige ved at glemme min cykelhjelm. Jeg skulle bare lige hurtigt op og hente børnene med cykeltraileren. Der havde været lidt bøvl med traileren så alle mine tanker var på den.
Eneste grund til jeg bruger hjelmen er faktisk for ikke at blive shamet, og så fordi tanken om mine børn skal miste deres mor eller jeg bliver til en grøntsag er grim.
Men jeg greb den, og cyklede afsted. Og jeg vælter jo så på min elcykel i høj fart ned af bakke. Brækker armen, skraber hovedet langs asfalten. Hvor er det godt jeg alligevel tog den på.

Dog er den jo selvfølgelig ikke den eneste garanti for noget. Jeg brækkede som sagt armen, og jeg har før slået styret ind i min milt så den er i stykker, og fik faktisk en indre blødning der indkapslede sig selv.. Men hjernen har jeg da endnu
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2345

Re: Bruger du cykelhjelm?

Indlægaf Elverpigen » 29. feb 2024, 18:00

Ja, jeg bruge Hövding.
Jeg finder cykelhjelme for ubehagelige, især over længere afstande. De få dage, hvor jeg pga. vindstød omkring stormstyrke har valgt at bruge cykelhjelm pga. risiko for nedfaldende objekter, har jeg en mere træls dag med øget tendens til hovedpine. Derfor har jeg valgt at bruge den dyre Hövding, der i almindelige cykelstyrt støddæmper langt bedre end cykelhjelme, vel vidende at Hövdingen ikke beskytter ved ulykker som sammenstød med bildør o.l. - samlet set burde forbedringen af odds være i samme størrelsesorden. Hövdigen generer mig ikke, hverken sommer eller vinter.

Til gengæld har firmaet bag Hövding været nogle r*vhuller med deres seneste version 3, hvor de havde satset på added value i form af tilknytning af en app via bluetooth, som i mine øjne var en unødig besværlighed - man skal for f*ucks sake bare ud og cykle. Der var store problemer med funktion og batterier på version 3, og i modsætningen til tidligere var deres service elendig og langsommelig. Det tog mig 2 ombytninger, før jeg fik en, der virkede rigtigt, og kunderne blev presset til at installere deres l*rteapp for at reklamere.


Ja, jeg synes, at det er en god idé at beskytte sit hoved.

Nej, jeg synes absolut ikke, at der skal lovgives om brug af hjelm på almindelige cykler. Så vidt jeg er orienteret, har det i udlandet vist sig at få flere til at vælge cyklen fra.

Når en person vælger at bruge cyklen som transportmiddel, foretages der som udgangspunkt et sundt og miljømæssigt godt valg. Et valg, der minimum sparer samfundet for mindst 6,35 - 8 kr pr cyklet km (mener det er beregnet for alm. cykler uden el) https://www.verdensmaal.org/nyheder/cyk ... -viser-sig
https://www.berlingske.dk/danmark/cykli ... ange-penge
og den længere og grundigere version https://www.trm.dk/media/bu0jarmm/dokum ... ndelig.pdf

Så jeg finder det ude af proportioner at pege voldsomt fingre af almindelige cyklister uden hjelm.

Nicolait skrev:Jer med høvding, hvordan tænker I, at I vil gøre fremad, nu hvor de er gået konkurs?
Har I tænkt over at skifte til en anden hjelm?

Som jeg forstod det, var høvdingen aldrig blevet testen med hastigheder over 20 km?
Er det noget, som I, der kører elcykel, tænker på nu?

Jeg overvejer en hjelm denne gang, men jeg er lidt forfængelig i forhold til håret. Jeg ved dog, at hvis det bliver en hjelm skal den have mips. Derudover må den gerne have lys indbygget som ekstra gøgl, bare fordi.


Jeg forsætter med at bruge min Hövding, og krydser fingre for, at der vil komme en seriøs spiller til at overtage og forbedre konceptet, inden min går i udu.
Ellers må jeg prøve en tur i en velassorteret biks og prøve at finde en forhåbentlig mere luftig, behagelig og samtidig sikker hjelm.

Jeg er ikke forfængelig mht. selve hjelmen, men efter 45 min i friskt tempo til arbejde synes jeg, at mit hår kommer til at se decideret usoigneret ud. Vi har begrænset mulighed for at tage bad på mit nuværende arbejde.
0

Tilbage til "Livets forhold"